پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۵۱۹۷
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷
فرماندار زنجان با بیان اینکه مردم زنجان اینبار به فتوشاپ رای ندادند، گفت: پنجمین دور انتخابات شورای شهر زنجان بسیار خوب برگزار شد و خوشبختانه مردم زنجان به عکس و فتوشاپ رای ندادند.

شعار سال: رسول بیات ظهر شنبه در نشست خبری با خبرنگاران، در خصوص برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستاها و ریاست جمهوری ، افزود: در بحث انتخابات ریاست جمهوری هیچ شکایتی به فرمانداری ارسال نشد و هیئت اجرایی و نظارت در استان زنجان انتخابات ریاست جمهوری را تایید کردند.

وی با اشاره به ثبت نام کاندیداهای شوراهای شهر و روستا افزود: طی فرآیندی ثبت نام انجام گرفت و ۳۰ معتمد در استان که جایگاه علمی، سیاسی و دینی داشتندبه هیئت نظارت معرفی شدند و بعد از تایید این ۳۰ نفر چند تن از افراد که صلاحیت حقوقی داشتند هم در این تایید صلاحیت ها مشارت داشتند.

فرماندار زنجان گفت: قبل از انتخابات اقدامات متعددی در شهرستان برای برگزاری بهتر برنامه‌ها انجام گرفت و با توجه به اینکه آغاز تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری قبل از انتخابات شوراها در این ایام همه کاندیداها فرصت حضور در زنجان را پیدا کردند و مشکلی برای آنها به وجود نیامد و برای هر سخنرانی تبلیغاتی در استان جلسات متعدد شورای تامین برگزار می شد تا این میتینگ های تبلیغاتی بدون هیچ گونه مشکلی برگزار شود.

بیات با بیان اینکه همه تلاش فرمانداری بر این بود که هیجانات انتخابات کنترل شود و بسیار هم زمان بر بود، گفت: با آغاز تبلیغات انتخاباتی آموزش‌های لازم به کاندیداها ارائه شد و در قالب همایش به همه کاندیداها متذکر شدیم که تخلفاتی را مرتکب نشوند که از جمله آن نصب بنرها بود و با وجود تذکرات داده شده از شب نخست تخلفات هم آغاز شد که فقط در شب نخست ۲۵۰ بنر و در یکی از شب‌ها نیز ۹۰۰ بنر جمع‌آوری شد.

فرماندار زنجان تاکید کرد: در این دوره با جنگ بنرها مواجه بودیم و در همین زمینه ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی به دبیری دادگستری کل استان زنجان آغاز به فعالیت کرد که اقدامات خوبی نیز در این زمینه شکل گرفت و در جمع‌آوری بنرهای تبعیضی قائل نشده و برابر قانون با همه برخورد شد ولی برخی از کاندیداها حرفه‌ای بودند چون در پشت‌‎بام منازل بنر نصب می‌کردند و ما در این زمینه حق ورود نداشتیم چرا که باید برای همه اینها مجوز ورود می‌گرفتیم.

بیات افزود: تبلیغات محیطی بر عهده شهرداری بود و درست است که این فضا اضافه شده بود ولی بازهم کافی نبود، هرچند شهرداری در این زمینه تلاش بسیاری کرد ولی شهرداری در فضای انتخاباتی اهمال کرد چرا که این فضاهای تبلیغاتی دو برابر شده بود ولی باید ۱۵ برابر می شد.

فرماندار زنجان تصریح کرد: برخی از افراد تمرد و تخلف از قانون دارند و درصدی از افراد آنچه را که هیئت اجرایی تأیید کرده بود را چاپ نکرده و عکس‌‎های خود را در تهران به چاپ رساندند که البته این تخلف بود و پروسه چاپ عکس برخی از افراد و تأیید آن چند مرحله به طول انجامید و وقتی کسی تخلف می‌کند، فرمانداری دیگر قادر نیست که تک تک عکس‌ها را چک و با قیافه شخص تطبیق دهد.

بیات افزود: بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی اجرایی در انتخابات شوراهای شهر و روستای شهرستان زنجان مشارکت داشتند و هزارو ۱۰۰ خودرو تنها در شهرستان زنجان و هزار نفر از نیروی های انتظامی حافضان صندوق های رای بودند.

وی به اقدامات انجام شده در روز انتخابات ۲۹ اردیبهشت‌ماه اشاره کرد و گفت: آنچه مشخص بود از قبل تعیین شده بود که در زنجان انتخابات الکترونیکی برگزار شود که با این احتساب پیش‌بینی می‌شد که فرآیند با تأخیر حداقل ۴۵ دقیقه‌ای همراه باشد که البته روند انتخابات قبل از این ۴۵ دقیقه تأخیر آغاز شد و آرای مأخوذه نشان می‌دهد که نقصی در رأی‌گیری نبوده وبرگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی بسیار خوب انجام شد و برخی از کاندیداها ناشیانه انتخابات را قضاوت می‌کنند ولی اشتباه ما آنجا بود که کاندیداها را در شعبات حاضر نکردیم که ببینید فرآیند به چه شکل بوده و تخلفی رخ نداده است.

فرماندار زنجان تصریح کرد: طبق هماهنگی قبلی قرار بود که ابتدا نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعلام و سپس شوراها اعلام شود و پس از اعلام نتایج کاندیداها فرصت اعتراض داشتند که بر این اساس ۳۵ نفر اعتراض خود را ارائه دادند که یک نفر دو بار شکایت کرده بود و در مجموع ۳۴ نفر شکایت کردند.

فرآیند انتخابات در حال انجام است

بیات گفت:اعتراض کاندیداها به خوبی رسیدگی شد و حتی به برخی از کاندیداها به صورت تفکیکی نیز آراء اعلام شد و در مرحله هیئت نظارت شهرستان هستیم و فرآیند انتخابات در حال انجام است و اقداماتی از قبیل تجمع درست نیست و تجمع تمرد از قانون است و وقتی کاندیداها از طریق قانون کار خود را پیگیری می‌کنند، پس دیگر نیازی به تجمع و یا تشکیل کانال تلگرامی وگروهی برای اعتراض نیست وتجمع عبور از قانون است و این اقدامات نشان می‌دهد که برخی از کاندیداها اعتقادی به قانون ندارند.

وی ابراز کرد: مصداق انتخابات در قانون مشخص شده و همه باید به آن تمکین کنند وصورت جلسه انتخابات الکترونیکی موجود است و برای این نوع رای‌گیری دیگر صورت جلسه نوشته نمی‌شود.

فرماندار زنجان با بیان اینکه کاندیداها اذعان دارند که انتخابات ساختگی بوده استف گفت: ساختگی بودن آمار یک اتهام است و افرادی که به تأیید صلاحیت‌ها اعتراض دارند، اشتباه می‌کنند چون اصلا این کار دست فرمانداری نیست و دست هیئت نظارت است.

بیات افزود: برخی از کاندیداها بعدا اقدام به اعتراض کرده‌اند وحتی در این زمینه پای یک دلال که حتی از کاندیداها نیز نیست، به این ماجرا باز شده و گفته است که اعتراض‌های کاندیداها را پیگیری می‌کند و بیان یک سری از موضوعات نیاز به مستندات دارد وقرار نیست اگر کسی شکست خورد از هر نمدی برای خود کلاه ببافد.

بیات به تعداد کاندیداها اشاره کردو گفت: اگر کسی صلاحیت دارد نمی‌توانیم او را رد کنیم و این دور از انتخابات بسیار خوب برگزار شد و خوشبختانه مردم زنجان به عکس و فتوشاپ رای ندادندو فرمانداری دستش باز نیست که حتی یک رای را نیز جابه جا کند.

اجازه تخلف به شوراها نمی دهیم

وی یاد آورشد: شورای آینده نقش تقویت مدیریتی شورایی و مدیریت شهری را به عهده دارد و به هیچ عنوان اجازه سوء استفاده از موقعیت خود را به آن‌ها نخواهیم داد.

فرماندار زنجان با اشاره به اخلاق‌مداری در فعالیت‌ها و اخلاق‌مداری در شکست و پیروزی گفت: سوال می‌کنم آیا کسانی که امروز معترض هستند، اگر خودشان منتخب بودند، باز هم معترض می‌شدند و ده‌ها مستند داریم که اینها تخلف کرده‌اند و این تخلفات در واقع عبور از قانون بوده است.

بیات با اشاره به اینکه در عرصه تبلیغات شوراها با تخلفاتی مواجه بودیم که گاهی نمی‌توانستیم به سبب محدودیت‌ها با آن‌ها برخورد کنیم، گفت: ذکر عناوین ساختگی، نصب بنرها در طبقات بالای آپارتمان‌ها که به لحاظ قانونی نمی‌توانستیم با آن برخورد داشته باشیم و استفاده از عکس‌های تایید نشده در بنر انتخاباتی از جمله این تخلفات است که نیاز به رسیدگی داشت ولی به دلیل محدودیت‌های قانونی متاسفانه نتوانستیم به این امر رسیدگی کنیم.

وی افزود: در زمان انتخابات نیز با توجه به اینکه برای اولین‌بار در استان انتخابات الکترونیکی داشتیم علی‌رغم تمام پیش‌بینی‌ها سرعت در ابتدای کار پایین بود ولی با گذشت زمان رفته‌رفته سرعت افزایش یافت. بعد از انتخابات نیز دو روز زمان لازم بود تا شاکیان امر نسبت به شکایت خود اقدام کنند که طی این دو روز 34 مورد شکایت ثبت شد که عده‌ای از آن‌ها نسبت به انتخابات اعتراض داشتند و عده‌ای تنها آرای ثبت شده در برخی از صندوق‌ها را از ما می‌خواستند.

بیات به اظهارات علی وقف‌چی نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی درباره انتخابات شوراها اشاره کردو گفت: گزارشی که به وقف‌چی درباره انتخابات رسیده بی‌پایه است و باید ایشان قبل از اینکه بدون بررسی از هیت اجرایی مطلبی را ارائه نمی کردند و بحث صورت جلسه ازموضوعات مطرح شده توسط نماینده مردم زنجان در انتخابات الکترونیکی دیگر نیازی به صورت جلسات نیست.

وی آرای مأخوذه باطله در سامانه را ۱۱ هزار مورد اعلام کردو گفت: این آراء دستی نیست و قبل از انتخابات یک تعداد تعرفه برای دستی برگزار شدن انتخابات در نظر گرفته شده بود، اما این رخ نداد و همه انتخابات به صورت الکترونیکی بود و در شهر زنجان ۱۵ هزار نفر موفق به رای دادن نشدند که از این نظر من از آنها عذرخواه هستم و در سطح کشور ۵ میلیون نفر نتوانستند رای بدهند.

فرماندار زنجان به اخذ وام به شوراها اشاره کردو گفت: در ۳۸ سال هیچ وامی به کاندیداهای انتخاباتی پرداخت نشده و نبوده است.

بیات افزود: از ۱۳۰ تا ۱۴۰ نفر کاندیداها ۳ تا ۴ میلیون به شهر ضرر وارد شده و از ۲۳۰ نفر همه فعال نبودند، ولی همین میزان خسارت وارد شده نیز زیاد است و باید در دوره های عدی ضمانت و یا سفته برایر خسارت های وارد شده به شهر از کاندیدا ها گرفته شود.

فرماندار زنجان به انتخابات دانشگاه زنجان و نرسیدن صندوق اشاره کرد و گفت: کل شعبات با نظر شورای نگهبان انتخاب شده بود و هیچ یک از این شعبات امکان تغییر مسیر را نداشتند و تنها ۴ صندوق اخذ رای سیار داشتیم و این کافی نبود و ما اشتباه کردیم و باید حداقل ۲۰ شعبه به شعبات را اضافه می‌کردیم و از این بابت از مردم عذر خواهی می کنم و در دانشگاه زنجان آقایان رای دادند و تنها ۲۰ تا ۳۰ نفر از خانم‌ها رأی ندادند.

در این جلسه اصحاب رسانه با حضور کارشناسان انفورماتیک برخی از دستگاه‌ها نسبت به امنیت رای‌گیری با دستگاه‌های الکترونیکی رای‌گیری توجیه شدند و نسبت به امنیت آرای اخذ شده اطمینان یافتند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار ۱۴ خرداد 1396، کد مطلب:3995095 : www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین