پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 17
کد خبر: ۶۵۸۲۸
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷
با وجود سال های زیادی که از فرسودگی تجهیزات آزمایشگاهی می گذرد؛ اعلام شده است که دانشگاه های برتر برای نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی نیازمند بودجه 300 میلیارد تومانی هستند.

شعار سال: با آن که بیش از 17 سال است که دانشگاه های کشور با کمبود تجهیزات آزمایشگاهی دست و پنجه نرم می کنند ، وعده های مسئولین مبنی بر تجهیز این وسایل هنوز به مرحله تحقق نرسیده است و این در حالی است که یکی از اصلی‌ترین عوامل دستیابی به پیشرفت در حوزه علم و فناوری در هر کشوری، امکان دستیابی نخبگان حوزه‌های مختلف علمی به مکان و تجهیزاتی برای انجام آزمایش و تحقیق به‌خصوص در حوزه علوم تجربی است . با این حال بسیاری از دانشگاه های کشور هنوز هم از سطح کیفی مناسب در زمینه آزمایشگاهی برخوردار نیستند.

بودجه 300 میلیاردی برای نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی

چند روز پیش بود  ابراهیم گشتاسبی؛ سرپرست دانشگاه شیراز گفت: تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه های بزرگ کشور قدیمی و فرسوده هستند بنابراین برای بازسازی و نوسازی این تجهیزات نیازمند بودجه ۳۰۰ میلیارد تومانی است که این بودجه اکنون در دولت وجود ندارد و برای رفع بخشی از مشکلات زیرساختی آزمایشگاهی نیازمند ارتباطات بین المللی هستیم.

به گفته او: لازم است وزارت علوم در زمینه تجهیز و بازسازی آزمایشگاه ها به دانشگاه ها کمک کند چراکه دانشگاه های بزرگ کشور می توانند به مراکز آموزشی کوچکتر سرویس دهی دهند.

تجهیزات مستهلک مانع تحقق و پژوهش است

گویا اواخر سال 94 از اختصاص 1200 میلیارد تومان بودجه برای سال 95 بابت خرید تجهیزات آزمایشگاهی ازمحل صندوق توسعه ارزی خبرهایی داده شد که حتی تا آخرین ماه های سال 95 این خبر تنها در حد یک وعده باقی مانده بود تا جایی که دی ماه سال گذشته وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم به روزنامه خراسان گفت: تجهیزات‌مستهلک آزمایشگاهی از سال‌ها پیش دانشگاه‌های کشور را با مشکل مواجه کرده وبه عنوان مانعی جدی برسر راه تحقیق وپژوهش در دانشگاه‌ها مطرح بوده است درحالی که تجهیزات آزمایشگاهی یکی از ابزارهای مهم برای انجام تحقیقات به شمار می‌رود وبدون آن، انجام پژوهش وتحقیق دردانشگاه‌ها تقریبا غیر ممکن است.

حذف بودجه خرید تجهیزات از ردیف بودجه مجلس

طبق اظهارات معاون پژوهشی وزیر علوم ،در بودجه سال 95مبلغی برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی در نظر گرفته شده بود، اما متاسفانه این ردیف بودجه در مجلس حذف شد وباید تلاش کردتا از راه دیگری جبران شود و با توجه به پیشرفت‌های علمی در دنیا اساسا تجهیزات موجود برای تحقیقات جدید و پژوهش‌هایی که در مرزهای دانش انجام می‌شود کارایی لازم را ندارد.

شواهد حاکی از آن است که در سال 94 هم درخواست شده بود حداقل500 میلیون دلار برای به روز رسانی تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه‌های سراسر کشور اختصاص یابداما متاسفانه محقق نشده است.

تحریم ها مشکل ساز شدند!

با این حال جلال بختیاری، مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگویی اعلام کرده بود که امکانات ما در حوزه دانشگاه و در راستای امور تحقیقی، پژوهشی و آزمایشگاهی در چند سال اخیر به علت تحریم‌ها با مشکل روبه‌رو بوده و بسیاری از دستگاه‌های آزمایشگاهی ما به همین دلیل با فرسودگی بالا مواجهند و احتیاج به تعمیر و بازسازی دارند. بختیاری در آن زمان وارد کردن و تامین این نیازها را به‌خصوص در حوزه تجهیز آزمایشگاه‌ها، در دوران تحریم منوط به صرف هزینه‌های گزاف دانست.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانا، تاریخ انتشار: 20 خرداد 1396، کدخبر: ۱۲۲۲۴۵۰، www.danakhabar.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین