پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۶۶۱۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸
معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دولت آینده باید بتواند نیروهای متخصص که از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند و دارای استعداد بالا هستند و متقاضی برای جذب آنها در کشورهای دیگر وجود دارد را در دانشگاه‌های داخلی جذب کند.

شعار سالدکتر محسن پرویز، معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنابا بیان اینکه در دوران پس از پیروزی انقلاب در امور علمی و پژوهشی در دانشگاه‌ها رشد چشمگیری به وجود آمده است و تعداد دانشگاه‌ها، دانشجویان و اعضای هیات علمی ما بسیار افزایش پیدا کرده است، گفت: همچنین کادر سازی و پرورش نیرو در دانشگاه‌ها رشد چشمگیر داشته است و باید این روند رو به رشد در سال‌های پس از انقلاب حفظ شود.

وی با اشاره به اینکه ادامه رشد پیشرفت‌ها در حوزه‌های علمی و دانشگاهی نیازمند چند نکته است گفت: نکته اول این است دولت دوازدهم باید بتواند نیروهای متخصص که از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند و دارای استعداد بالا هستند و متقاضی برای جذب آن‌ها در کشورهای دیگر وجود دارد را در دانشگاه جذب کند و این مساله نیازمند افزایش مراکز پژوهشی و مراکز علمی است که این فارغ‌التحصیلان را جذب کنند و این نیروها بتوانند فعالیت خود را ادامه دهند.

حتی برترین فارغ‌التحصیلان خود را نیز نمی‌توانیم در مراکز علمی جذب کنیم

معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه لازمه‌ جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی صدور مجوز جذب این نیروها از طرف مجلس و مراکز قانون‌گذاری است، گفت: از سوی دیگر اهتمام دولت به جذب نیروهای برجسته در حال حاضر متاسفانه به‌گونه‌ای است که در برخی رشته‌ها که رشته‌های علوم پایه‌ هستند ما حتی برترین فارغ‌التحصیلان خود را نیز نمی‌توانیم در مراکز علمی جذب کنیم به دلیل اینکه ظرفیت کافی برای جذب نیروی انسانی وجود ندارد بنابراین باید در درجه اول باید برنامه ریزی برای جذب و به‌کارگیری نخبگان داشته باشیم.

وی افزود: مساله دیگر موضوع در اولویت قرار دادن سازمان دادن به پژوهش‌هایی است که در دانشگاه‌های کشور انجام می‌شود. تقریبا 25 سال پیش یادم است که اصول پژوهش علمی را نیز بسیاری از نیروها بلد نبودند و آموزش خوبی نیز در این زمینه وجود نداشت.

دکتر پرویز با بیان اینکه در حال حاضر همه اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی با اصول پایه‌ای و اصول اولیه پژوهش آشنایی دارند و لازم است که طراحی و برنامه‌ریزی کلانی صورت گیرد تا جهت‌گیری مناسب در پژوهش‌ها انجام شود، گفت: پژوهش‌هایی که در مراکز علمی ما انجام می‌شود باید بتواند مشکلی از مشکلات جامعه برطرف کند و در دولت دوازدهم باید بتوانیم کم کم به این سمت برویم که این پازل و جورچین پژوهشی را خودمان طراحی کنیم و در داخل کشور اجزا مختلف پازل را بچینیم که در این صورت پژوهش‌های انجام شده بازدهی اقتصادی نیز پیدا می‌کند و بازگشت سرمایه به رشد پژوهش کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: یکی از نقایص دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ما این است که پژوهشگران برجسته‌ای داریم ولی نوع پژوهشی که انجام می‌شود بیش از آنکه مشکلات جامعه خودمان را حل کند،به مراکز بزرگی که در نقاط دیگر دنیا و کشورهای پیشرفته هستند کمک می‌کند و آنها از نتایج پژوهش‌های ما برای تولیدات و خدمات خود بهره می‌گیرند و در واقع بهره اقتصادی حاصل از پژوهش به جیب آنها می‌رود.

معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در حال حاضر در حوزه پزشکی بیماری‌هایی مثل دیابت و ناراحتی‌های قلبی و عروقی در کشورمان شایع شده و مشکل برای حوزه بهداشت و درمان ایجاد کرده است و اگر پژوهش‌ها برای حل این مشکلات باشد از فواید حاصل از پژوهش هم خودمان استفاده می‌کنیم.

استفاده از پتانسیل نیروهای مستعد دانشگاهی

وی ادامه داد: نکته‌ دیگری که باید به آن توجه شود استفاده از پتانسیل همه نیروهای مستعد دانشگاهی و اساتیدی است که هدف خدمت به جمهوری اسلامی دارند و به خاطر کمبود منابع و برنامه‌ریزی نادرست ما از توان آنها خیلی وقت‌ها استفاده نمی‌کنیم بنابراین بهره‌مندی بهینه از توان نیروی انسانی اعم از اساتید و دانشجویان به خصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز یکی از نکات اساسی است.

دکتر پرویز با بیان اینکه یکی از موارد برجسته و خوب در حوزه فرهنگی توجهی است که در حوزه دانشجویی وجود دارد، گفت: این توجه کم یا زیاد می‌تواند در پرورش استعدادها و به تقویت نیروی انسانی کمک کند.

وی تصریح کرد: اگر برنامه‌های مناسبی در حوزه فرهنگی وجود داشته باشد همه می‌توانیم خدمت‌رسانی انجام می‌دهیم و همه توانمندی‌ها را برای بهبود فضای فرهنگی دانشگاه‌ها و جامعه در نظر بگیریم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران ، تاریخ انتشار 22خرداد 96، کدمطلب:96032111979، www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
0
0
همه اش حرفه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین