پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۴۶۴۴۷
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۶
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر ضرورت جذب دانشجوهای خارجی، افزایش 8 برابری جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های ایران را از جمله برنامه‌های وزارت علوم ایران ذکر کرد.

شعارسال: دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در کنفرانس توسعه همکاری‌های علمی آتی ایران و اتریش با اشاره به زمینه‌های همکاری میان این دو کشور ابراز امیدواری کرد که این نشست موقعیت بهتری را برای توسعه همکاری‌های علمی و تحقیقاتی میان دو کشور ایجاد کند.

وی به وضعیت علمی کشور اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر 155 دانشگاه ملی در کشور ایجاد شده است علاوه بر آن 530 دانشگاه مجازی در کشور تاسیس شده که فعالیت‌های آنها در سطح ملی است.

شریعتی با اشاره به ایجاد 963 دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ایران خاطرنشان کرد: علاوه بر آن دانشگاه آزاد نیز در کشور به عنوان بخش دولتی فعالیت‌های آموزشی خود را پیگیری می‌کند و در حال حاضر 830 شعبه دارد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 4 میلیون دانشجو در کشور مشغول به تحصیل هستند، اضافه کرد: از این تعداد 58 درصد در دانشگاه‌های دولتی و مابقی در دانشگاه‌های بخش خصوصی مشغول به تحصیل هستند.

شریعتی تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها را 80 هزار نفر ذکر کرد که 80 درصد آنها استاد تمام هستند و 58 درصد اعضای هیات علمی در دانشگاه‌های دولتی و مابقی در دانشگاه‌های بخش خصوصی به ارائه خدمات آموزشی و تحقیقاتی می‌پردازند.

به گفته وی، 25 درصد اعضای هیات علمی دانشگاه‌های ایران از میان خانم‌ها و 75 درصد آنها آقایان هستند.

شریعتی به تنوع رشته‌ها در دانشگاه‌های ایران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 46.08 درصد دانشجویان در رشته‌های علوم انسانی، 5.86 درصد در رشته‌های علوم پایه، 30.19 درصد در رشته‌های مهندسی، 4.35 درصد در رشته‌های کشاورزی و مابقی در رشته‌های هنر مشغول به تحصیل هستند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنان خود به رتبه علمی ایران اشاره کرد و گفت: ایران در حوزه علمی موفق به کسب رتبه 15 شده است.همچنین در زمینه تولید علم رتبه 39 را کسب کرده‌ایم که این عدد در سال 2016 به رتبه 20 ارتقاء یافته است.

شریعتی با تاکید بر اینکه سهم ایران از نشر مقالات از سال 2007 تا 2016 رشد قابل توجهی داشته است، اظهار کرد: در سال 2000 تنها 700 مقاله از ایران منتشر شد ولی در سال 2015 این عدد به 35 هزار مقاله رسید که در پایگاه آی‌اس‌آی نمایه شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به بیان وضعیت دانشگاه‌های ایران در میان دانشگاه‌های برتر آسیا اشاره کرد و گفت: براساس گزارش‌های منتشر شده دانشگاه‌های ایران بعد از کشورهای کره‌، ژاپن و تایوان قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه در آسیا ایران و ترکیه دو کشور مهم هستند، خاطرنشان کرد: ایران و ترکیه سهم بالایی در تولیدات علم در آسیا دارند.

شریعتی با تاکید بر اینکه ایران در حال حاضر در میان 500 و یا 800 دانشگاه برتر دنیا قرار دارد، خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم که در برنامه 5 ساله جمهوری اسلامی ایران دانشگاه‌های ایران جزء 200 دانشگاه برتر دنیا قرار گیرد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به برنامه‌های وزارت علوم درخصوص حمایت از دانشگاه‌ها برای مشارکت بیشتر در عرصه‌های بین‌المللی ادامه داد: ما باید بتوانیم هیاتی از نخبگان در کشور داشته باشیم چراکه در حال حاضر آموزش در ایران به صورت سنتی انجام می‌شود که ما با همکاری با کشورهایی مانند آلمان و در ادامه با کشور اتریش می‌توانیم در استانداردسازی شیوه‌های آموزش در دانشگاه سرعت بیشتری ببخشیم.

شریعتی با تاکید بر اینکه ارتقاء استانداردهای آموزشی در دانشگاه‌ها از مهمترین اولویت‌های ما است، یادآور شد: ما علاقه داریم که همکاری‌های میان دانشگاه‌های ایران و اتریش توسعه بیشتری پیدا کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار خبر 26 دی 1395، کدمطلب: 95102616254 ،www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین