پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۶۶۵۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷
عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه مشکلات دانشگاه باید به صورت زیربنایی و اساسی مورد بررسی قرار گیرد، افزود: عدم تناسب میان فارغ التحصیلان دانشگاه و فضای کار از جمله مشکلات دانشگاه است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

شعار سال: حجت‌الاسلام و المسلمین محمدهادی شهاب در خصوص انتظارات جامعه علمی دانشگاهی از دولت دوازدهم گفت: انتظارات جامعه دانشگاهی از دولت دوازدهم انتظارات جدیدی نیست بلکه سال‌ها بوده و لازم است به دولت دوازدهم مهلت و مجالی داده شود تا به صورت اساسی‌تر مشکلات دانشگاه را ببیند.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند ادامه داد: بخش آموزش دانشگاه با افت‌هایی جدی در سال‌های اخیر مواجه شده و آن تغییراتی است که به واسطه برنامه‌ریزی‌هایی که در حوزه پژوهش برای ارتقای اساتید در نظر گرفته شده، به گونه‌ای که روز به روز اساتید را در خود فرو می‌برد و از دانشجو و کلاس جدا می‌کند.

شهاب با بیان اینکه باید اتاق فکرهای آموزش عالی تدابیری در راستای حل مشکلات دانشگاه بیندیشند، گفت: اتخاذ سیاست‌های بومی‌گزینی خود یکی از مشکلات دانشگاه‌ است در حالی که این تصمیم براساس اقتضائات زمان‌های گذشته بوده و مزایایی داشته اما نباید مضرات این تصمیم را نادیده گرفت.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه بیرجند از امکانات دانشگاه‌های برتر کشور محروم است، تصریح کرد: مجموعه سیاست‌ها باعث شده که دانشگاه‌های برخوردار، برخوردارتر شود و دانشگاه بیرجند همچنان محروم بماند.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند ادامه داد: این دانشگاه زمانی به عنوان قطب دانشگاهی مطرح بود اما گسترش بی‌رویه مراکز علمی متعدد باعث شده که لطمه‌هایی به بخش آموزشی وارد شود و این مساله در بحث‌های برقراری نشاط و فعالیت دانشجو اثر گذاشته است.

شهاب با بیان اینکه برای پیشرفت علمی، سرعت و حرکت اجرای برنامه‌ها باید به بحث آموزش توجه شود، افزود: مساله پژوهش که در سال‌های اخیر دنبال می‌شود نیازمند تجدیدنظر است.

وی با اشاره به فقدان ارتباط میان دانشگاه و بازار کار، ادامه داد: این امر موجب کاهش انگیزه‌ بین دانشجویان شده که نیاز به عوامل انگیزه‌بخش است که بتواند امید و تلاش را در دانشجو افزایش دهد تا بیشتر و بهتر به درس و دانشگاه علاقمند کند.

شهاب با تاکید بر اینکه نشاط مساله مهمی در دانشگاه است،افزود: مشکل ما در دولت‌های سابق این بوده که جریانات و نزاع‌های سیاسی به قدری شدید بوده که متولی امور، فرصت رسیدگی به مسائل اساسی را پیدا نمی‌کرده‌اند.

وی ادامه داد: همچنان که فرهنگ و دین تحت‌تاثیر سیاست قرار گرفته آموزش و دانشگاه نیز تحت‌تاثیر سیاست قرار گرفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه برای انجام کارهای بزرگ انسان‌های توانمند لازم است، تاکید کرد: باید به انسان‌های توانمند مجال داده شود تا بتوانند اقدامات مفیدی را انجام دهند.

شهاب با اشاره به اینکه انجام کارهای مهم و جدی نیازمند افرادی با تفکر برتر و توان اجرایی بیشتر است، افزود: در استان پتانسیل انسانی کم نداریم اما به دلیل سیاست‌ها تاکنون نتوانسته‌ایم از این انسان‌ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به وجود فاصله بین دانشگاه و کارآفرینی، تصریح کرد: در دوره‌ای گسترش آموزش عالی بدون هماهنگی مساله کار و اشتغال انجام شد که این باعث ایجاد فاصله بین دانشگاه و کارآفرینی شد و در حال حاضر با معضلی روبه رو هستیم حل آن ساده نیست و نیاز است بتدریج به این سمت حرکت کنیم و از روند شدید این فاصله کاسته شود.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند ادامه داد: حل این مشکلات در یک دولت بعید است ولی باید رسیدگی به این مساله در یک دولت شروع شود.

شهاب در خصوص نقش تغییر مدیران خرد و کلان در راستای پیشبرد برنامه‌های علمی و دانشگاهی، تصریح کرد: تغییر مدیر جزئی از برنامه کلی است در حالی که وجود قوانین و موانع خود مانعی بزرگ بر سر راه پیشبرد برنامه‌های علمی و دانشگاهی است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر افراد توانمندی داریم اما به دلیل اینکه برخی سیستم‌ها کارایی لازم را ندارند افراد توانمند برای پیشبرد اهداف خود با موانع مواجه می‌شوند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 24 خرداد 1396، کد مطلب: 96032313503 :www. isna. ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
0
0
اینم از اون حرف های ایدهال بود که زده شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین