پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۶۵۸۸۰
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰
رئیس کانون کاریابی‌های کشور با اشاره به تراز منفی مالی مراکز مشاوره شغلی از سه ماه نخست سال گذشته، خواستار تحقق وعده‌های وزارت کار مبنی بر واگذاری امور تصدی گری غیرحاکمیتی به کاریابی‌ها شد.
شعارسال: بابک هاشمی پور ، با بیان اینکه از نیمه دوم سال ۹۵ به دلیل رکود اقتصادی، جذب نیروی کار در بنگاه‌های اقتصادی کاهش یافته است گفت: تقاضای نیروی کار از طریق کاریابی‌ها در سه ماهه اول امسال نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته بین ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده و این روند کاهشی مراجعه متقاضی شغل به کاریابی‌ها، از مهرماه سال گذشته آغاز شد.

وی درباره علت کاهش مراجعه متقاضیان شغل به کاریابی‌ها گفت: ماده ۷۱ قانون برنامه ششم توسعه بر جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تاکید شده است که این موضوع می‌‍تواند یکی از این موضوع دامنه جذب نیرو را محدود می‌کند. ضمن اینکه مشوق‌هایی از طرف دولت باید در نظر گرفته شود تا کاریابی‌ها با تعطیلی مواجه نشوند.

رئیس کانون کاریابی‌های کشور با اشاره به وضعیت درآمد و هزینه کاریابی‌ها نیز گفت: از فروردین ماه امسال بسیاری از کاریابی‌ها حتی در تامین مخارج خود با مشکل مواجه شدند به طوریکه به عنوان مثال اگر یک کاریابی با ۶ نیروی کار فعالیت می کرد الان فقط یک نفر در آن مشغول است و با تعدیل نیروی کار مواجه شدند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۸۳۰ کاریابی در سطح کشور فعالیت می‌کنند گفت: هشدار می‌دهیم اگر وضعیت اقتصادی کاریابی‌ها با روند فعلی ادامه داشته باشد بسیاری از این مراکز مشاوره شغلی تعطیل خواهند شد و جوانا به جای مراجعه به این مراکز به ادارات کار مراجعه می کنند و به دلیل اینکه وظیفه ادارات کار معرفی افراد به بازار کار و ارائه مشاوره های شغلی نیست افراد را به کاریابی‌ها معرفی می کنند در حالی که بخش زیادی از کاریابی‌ها در مراحل تعطیلی هستند.

هاشمی افزود: در سال گذشته بیش از ۳۲۰ هزار نفر برای جذب در بازار کار و دریافت مشاوره‌های شغلی در کاریابی‌ها ثبت نام کردند که با احتساب کسانی که از سال‌های قبل در صف انتظار شغل بودند، در سال گذشته معادل همین میزان برای اشتغال به بازار کار معرفی و در نهایت حدود ۱۸۱ هزار نفر به کار گمارده شدند.

رئیس کانون کاریابی‌های کشور با بیان اینکه هزینه کاریابی‌ها امروز در شهرهای بزرگ، ماهیانه بین ۸ تا ۱۲ میلیون تومان و این هزینه برای کاریابی‌های شهرهای کوچک و متوسط بین ۲ تا ۴ میلیون در ماه برآورد می‌شود، گفت: از سه ماهه پایانی سال ۹۵ تا کنون تزار مالی کاریابی‌ها منفی شده و این هشداری برای ادامه فعالیت آنها است.

وی خواستار حمایت وزارت کار از کاریابی‌ها شد و گفت: واگذاری تصدی‌گری‌های غیرحاکمیتی به کاریابی‌ها به ویژه طرح بیمه بیکاری و طرح تشکیل پرونده مراجع حل اختلاف از جمله وعده‌های وزارت کار به این مراکز بود که انتظار داریم هرچه سریع‌تر اجرایی شود.

هاشمی پور ادامه داد: در صورتی که وعده‌های وزارت کار در خصوص واگذاری امور تصدی‌گیری غیرحاکمیتی به کاریابی‌ها محقق نشود پیش بینی می کنیم امسال بیش از ۵۰ درصد کاریابی‌ها تعطیل شوند.

رئیس کانون کاریابی‌های کشور همچنین خواستار دخالت کاریابی‌ها در طرح‌های اشتغالی دولت به ویژه طرح کارورزی شد و گفت: اگر این مراکز در اجرای ماده ۷۱ قانون برنامه ششم توسعه (جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی در قالب کارورز)مشارکت داده نشوند، به نظر نمی رسد انتظارت مد نظر دولت از این طرح‌ها برآورده شود. ضمن اینکه از دولت انتظار داریم برای مقابله با تعطیلی کاریابی‌ها در این گونه طرح‌ها، از ظرفیت‌های این مراکز استفاده شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 21 خرداد 1396، کدخبر: 4001005 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین