پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۵۹۲۹
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰
اعتقاد وجود داشت ممکن است همان دوره آقای احمدی نژاد، به شکلی با آمدن آقای رئیسی، مجددا تکرار شود.

شعار سالدر انتخابات ریاست جمهور در سال 1392 آقای حسن روحانی نتوانست در سه استان کشورمان، رای بالاتری نسبت به رقبای انتخاباتی، کسب کند. در سال 92 حسن روحانی در سه استان «چهار محال و بختیاری»، «خوزستان» و «کهگیلویه و بویر احمد»، رای کمتری نسبت به آقای محسن رضایی کسب کرد.

دکتر محسن رضایی که از هموطنان «لر» ما و از قوم بختیاری هستند، در استان چهار محال و بختیاری تعداد 211 هزار، استان خوزستان 921 هزار و استان کهگیلویه و بویر احمد 142 هزار رای کسب کرد. او عمدتا در شهرستان های واقع در نیمه غربی استان از جمله «لردگان»، «فارسان»، «کیار»، «اردل»، «بِن» رای بیشتری نصیب خود کرد.

حسن روحانی در استان چهار محال و بختیاری 155 هزار، استان خوزستان 675 هزار و استان کهگیلویه و بویر احمد 126 هزار رای به دست آورد. به این ترتیب حسن روحانی، در سال 1392 فقط در آن سه استان، موفق تر عمل نکرد ولی عمدتا در شهرستان های واقع در نیمه شرقی استان از جمله شهرکرد و بروجن، رای بالاتری کسب کرد. در مجموع استان، در آن سال محسن رضایی رای بیشتری کسب کرد.

در انتخابات 29 اردیبهشت ماه 96، حسن روحانی تعداد 270 هزار رای یعنی 115 هزار رای بیش از سال 92 در استان چهار محال و بختیاری به دست آورد و سیدابراهیم رئیسی 218 هزار. این استان، به علت موقعیت جغرافیایی و ارتفاع زیاد محل استقرار شهرهای آن، بام ایران لقب گرفته است.

به منظور تحلیل انتخابات اخیر ریاست جمهوری در استان چهار محال و بختیاری و رای متفاوت این استان در سال های 1392 و 1396 به حسن روحانی،عصر ایرانبا مهندس علی کریمی قهفرخی گفت و گو کرد.
کریمی قهفرخی در دهه های اخیر فرماندار لردگان، فرماندار فارسان، سرپرست بنیاد مسکن فارسان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان و مدیر کل فنی استانداری بوده است. او تا چند ماه قبل مشاور استاندار چهار محال و بختیاری بوده و بنا به گفته خودش چون به مشورت ها توجه نمی شد از این سِمت استعفا داده است.
گفت و گو با کریمی قهفرخی که از چهره های شناخته شده استان چهار محال و بختیاری است، در ادامه می خوانید.
***

*در انتخابات سال 1392 فقط سه استان کشورمان بودند که آقای روحانی، اکثریت رای را کسب نکرد یعنی استان های چهار محال و بختیاری، خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد. در بقیه استان ها، بالاترین رای را آقای روحانی کسب کرد. اما در انتخابات اخیر ریاست جمهوری در 29 اردیبهشت استان چهار محال و بختیاری، بالاترین رای را به آقای روحانی داده و رقیب ایشان یعنی آقای رئیسی، رای کمتری آورده است.
با توجه به این که شما در استان چهار محال بختیاری، مسئولیت های متعددی داشته اید و با فضای کلی اجتماعی و سیاسی آشنا هستید چه اتفاقی افتاد که در دوره دوم حضور آقای روحانی، ایشان برخلاف نتایج سال 1392 این بار رای اکثریت را در این استان آورد؟

-با وجود این که عملکرد اقتصادی دولت آقای روحانی، خیلی قابل دفاع نبود و موفق نبود ولی مردم به سمت و سویی رفتند که به واقعیت های عملکردی و اجتماعی که پیش آمده است، بیش تر توجه کنند.

یکی از عوامل موثر در این که آقای روحانی در این دوره از انتخابات، رای بالاتری در استان آورد فضای مجازی بود. در دوره های قبل، کمتر این نوع اطلاع رسانی را داشتیم. این عامل به نظر من، شاید بزرگترین عامل بود. با وجود این که تخریب دولت، خیلی زیاد بود ولی همین فضای مجازی در آگاه کردن مردم، موثر بود.

همه مطلع هستند که صدا و سیما، یک بُعدی حرکت می کند و سمت و سوی خاصی دارد ولی فضای مجازی، فرصتی برای اطلاع رسانی است. بنابراین مهمترین عامل، می تواند این موضوع باشد.

مساله دوم، فضای سیاسی نسبتا خوبی بود که پیش آمد و تا حدی احزاب و گروه ها توانستند خودی نشان بدهند. در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد، چنین فضایی وجود نداشت. یعنی تمام تشکل ها و سازمان های غیر دولتی(NGO)، منزوی شده بودند و برای آنها امکان ابراز حضور وجود نداشت.
اما در این فرصت چهار ساله، خودشان را بازسازی کردند و توانستند در بین مردم حضور پیدا کنند و فعال شوند. این موضوع، عامل خیلی موثر در اطلاع رسانی بود.

از طرفی نگرانی هایی وجود داشت نسبت به این که اگر مسیر انتخابات تغییر پیدا کند و دولت دیگری به غیر از دولت آقای روحانی تشکیل شود. همه این دلواپسی و دل نگرانی را داشتند که اگر آقای رئیسی پیروز شود، دوره احمدی نژاد دو مرتبه تکرار شود.

در زمان آقای احمدی نژاد، انزوای بین المللی برای کشور ما پیش آمده بود. ایشان بد رفتارهای های زیادی مخصوصا در سال 1388 داشتند و آسیب ها و صدمات بزرگی توسط آقای احمدی نژاد و عوامل او وارد شد.

*آقای روحانی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری تعداد 270 هزار رای در استان چهار محال و بختیاری آورده است که نسبت به رای 155 هزاری سال 1392 افزایش قابل توجهی نشان می دهد. به غیر از این عواملی که به آنها اشاره کردید آیا عوامل دیگری هم بوده که در این دوره از انتخابات در افزایش رای آقای روحانی در این استان تاثیر داشته است؟

- من فکر می کنم برخوردهای صادقانه ای که آقای روحانی و تیم انتخاباتی او داشت، اثرگذار بود. درست است که در خیلی از زمینه ها، آقای روحانی نتوانست در چهار سال گذشته به خواسته های مردم جواب مثبت بدهد ولی آقای روحانی در گفتار و بیان خودشان، صادقانه رفتار کردند و همه اینها عواملی بود که در کنار بحث اطلاع رسانی، تاثیر داشتند.

اتفاق دیگری که رخ داد تخریب هایی بود که در دوره انتخابات، تیم های مقابل آقای روحانی انجام دادند. آن بد اخلاقی ها و بد رفتاری هایی که از خودشان نشان دادند این عزم را در مردم ایجاد کرد که در مقابل این بد رفتاری بایستند.
خیلی از افراد را سراغ داریم که سالیان سال بود که نیامده بودند در انتخابات شرکت کنند ولی در این انتخابات شرکت کردند. این هم یک عامل فوق العاده موثر بود.

انسجام نسبتا مناسب نمایندگان استان چهار محال و بختیاری را داشتیم و به طور نسبی همسویی لازم اتفاق افتاد. خوب بود و تفرقه ای بین نمایندگان مجلس وجود نداشت. همه به یک شکل، حامی دولت بودند.
به جز آقای خالقی که نماینده لردگان است، سه نماینده دیگر استان به طور خیلی فعال حضور پیدا کردند. به ستادهای مختلفی آمدند و کمک کردند. این نیروها مورد اعتماد مردم هستند و سمت و سوی آنها می تواند خیلی تعیین کننده باشد.

اگر چه امام جمعه شهرکرد به عنوان نماینده ولایت فقیه، تخلف آشکاری کرد و بیانیه داد. در این بیانیه، از آقای رئیسی حمایت کرد که جای پیگرد قانونی دارد. افراد زیادی را مخصوصا از طلبه ها و بسیجی ها به روستاها و شهرهای مختلف اعزام کردند برای تبلیغات سوء علیه آقای دکتر روحانی ولی خوشبختانه کارساز نبود.

*این باور وجود دارد که افراد ساکن در روستا عمدتا جذب وعده های انتخاباتی اقتصادی می شوند. اما در روستای سرخون اردل یا روستای کُردگل باغ بهزاد لردگان، آقای روحانی رای بالاتری آورده است. در روستای سَرخون آقای روحانی 711 رای آورده و آقای رئیسی 311 رای. در روستای کُردگل باغ بهزاد، آقای روحانی 100 رای کسب کرده است وآقای رئیسی 11 رای.
چرا در چنین روستاهایی در استان چهار محال و بختیاری، این تعداد رای به آقای روحانی داده شده؟

- افرادی که داری نفوذ اجتماعی و سیاسی بودند بیشترین تاثیر را داشتند و توانستند این مردم را توجیه کنند. در همین دو منطقه که به آنها اشاره کردید افرادی داریم که در تشکل های سیاسی فعال هستند و مورد اعتماد مردم منطقه خودشان هستند.

در همان زمان که برخی تبلیغات سوء علیه دولت آقای روحانی انجام می دادند، این افراد مورد اعتماد، واقعیت ها را آشکار کردند و هشدارها و آگاهی های لازم را به مردم دادند. در اکثر مناطق ما، چنین اتفاقات خوشایندی زیاد رخ داد. این وضع، اصلا با چهار سال پیش، قابل مقایسه نیست.

اساسا برخی افراد، در انتخابات های دوره های قبل شرکت نمی کردند. با تاکیداتی که توسط سیاسیون تاثیرگذار هم انجام شد این افراد به پای صندوق های رای آمدند. یک ماموریت جدید به همه دوستان داده شد و برای تبلیغات چهره به چهره و بیان واقعیت ها رفتند. چنین کاری خیلی تاثیر داشت.

با وجود این که نیروهای رقیب آقای روحانی، حرکت های پوپولیستی انجام می دادند و وعده های اقتصادی می دادند ولی مردم می دانستند این وعده ها، قابل دسترسی نیست. مردم به صورت آگاهانه در انتخابات ورود پیدا کردند. به نظر من، مردم در این انتخابات به صورت احساسی برخورد نکردند.

*برای روستای باغ بهزاد هم گفته شده که آقای روحانی 996 رای آورده و آقای رئیسی 300 رای.

-حضور حامیان دولت در روستاها نقش داشته است. البته نه این که بخواهند مردم را قریب بدهند. فقط واقعیت ها را مطرح کردند و مردم هم اعتماد می کنند.
الان انتظار مردم و توقع مردم این است که عملکرد، متفاوت از چهار سال گذشته باشد و در جهت حل مشکلات قدم بردارد.

* این که می گویید حامیان دولت آقای روحانی واقعیت ها را به ساکنان روستاها گفتند، چه واقعیتی بوده که برای مردم توضیح داده اند؟

-نیروهای طرف مقابل، بحث توافق هسته ای و برجام را وارونه جلوه می دادند. به آثار مثبت آن در رده های مختلف مدیریت مملکت نمی پرداختند بلکه فقط نگاه تخریبی وجود داشت نسبت به این تصمیماتی که گرفته شده بود.

وقتی واقعیت موضوع برای مردم گفته شد و ابعاد مثبت قضیه را مطرح کردند، خیلی تاثیر داشت.
در حوزه های اقتصادی، سوء استفاده زیادی انجام شده بود. در آمد نفتی ما در دوره هشت ساله آقای احمدی نژاد برابر بود با کل درآمد نفت ما از ابتدای تاسیس چاه نفت در مسجد سلیمان تا آن مقطع. ما در دوره آقای احمدی نژاد، جهت منفی را طی کردیم.

از طرفی انزوای بین المللی ایران اتفاق افتاده بود و همه می دانستیم. پرخاشگری رئیس جمهوری مثل احمدی نژاد، تاثیر منفی داشت و موجب آزردگی می شد. در حالی که ما در سایه تعامل و رفتار مناسب با دنیا می توانیم توسعه پایدار را به دست بیاوریم.

مسکن مهر، کار مثبتی نبود. به ظاهر مثبت است ولی خانواده هایی را در مقابل همدیگر قرار داد. فروپاشی خانواده ها پیش آمده است. به دلیل این که خیلی ها نتوانستند صاحب خانه شوند و هستی خودشان را از دست دادند.
من خودم مدیریت بعضی از این شرکت ها را دارم و می دانم چه بلایی نصیب متقاضیان مسکن مهر شده. چون افرادی که پروژه های مسکن مهر را اجرا کردند تخصص این کار را نداشتند و مثلا مدیر عامل آنها به زندان افتاده است.

یک شرکت تعاونی مربوط به بهزیستی مشکل پیدا کرده است. چون 14 میلیارد تومان از مردم گرفته شده ولی 8 میلیارد تومان هزینه شده و تحویل داده. مدیر عامل آن به زندان افتاده است. در صورتی که دولت آقای احمدی نژاد از مسکن مهر دفاع می کرد.

یک نکته دیگر اضافه کنم. آنچه که نقطه قوت برای آقای روحانی بوده این است که آقای جهانگیری خیلی توانست در انتخابات به آقای روحانی کمک کند مخصوصا در مناظره های انتخاباتی و شفاف سازی بعضی از واقعیت ها. دفاع بعضی از شخصیت ها از دولت آقای روحانی نیز موثر بود.

سیاسیون و اجتماعیون و فرهنگیان، همگی از دولت دفاع کردند. همه هنرمندان پشت سر آقای روحانی قرار گرفتند. در حالی که در دوره های قبلی، چنین وضعی را شاهد نبودیم. با وجود این که هنرمندان در مضیقه هستند. از نظر اقتصادی نیز، رکود وجود دارد و همه ما رنج می بریم. ما الان رشد و توسعه را داریم ولی خیلی آرام است.

این واقعیت هایی است که وقتی نیروهای حامی دولت با مردم مواجه می شدند به مردم می گفتند. مردم با ابعاد مختلف این مشکلات آشنا نبودند ولی در زمان انتخابات آشنا شدند و تاثیرگذار شد. به همین دلیل مردم از آقای روحانی حمایت کردند. امیدواریم خواسته هایی که مردم دارند تحقق پیدا کند و در انتخابات بعدی و بعد از چهار سال، سرافرازانه بتوانیم از عملکرد دولت آقای روحانی دفاع کنیم.

*در انتخابات سال 1392 آقای روحانی از استان چهار محال و بختیاری 155 هزار رای آورد و آقای رضایی، بیش ترین رای را از این استان آورد که 211 هزار بود. در انتخابات اخیر تصور می کردید که آقای روحانی بتواند بالاترین رای را در استا کسب کند؟

-زادگاه آقای محسن رضایی، در استان چهار محال و بختیاری است و بزرگ شده خوزستان است و مسجد سلیمان. بخشی از تحصیلات من و آقای محسن رضایی، مشترک بوده است.

من به خوبی آقای محسن رضایی را می شناسم و توانمندی ها و ویژگی ها او را می دانم. اما الان او تفکری دارد که من ندارم.بومی بودن و محلی بودن آقای رضایی، خیلی تاثیرگذار بود. یک چهره ملی هم بودند و شناخته شده بودند.

به نظر من، آقای روحانی در استان چهار محال و بختیاری، کمتر شناخته شده بود. در دوره قبلی، عواملی هم که برای آقای رضایی فعالیت می کردند مثل آقای دکتر قنبری، خیلی موثر بودند. از قوم خودشان بود. آقای قنبری، نفوذ سیاسی داشت و دو دوره نماینده شهرستان اردل در مجلس بود.

دوستان اصلاح طلب هم به آقای دکتر قنبری خُرده گرفتند که چرا وارد این معرکه شده است ولی آقای دکتر رضایی، انتظاراتی داشت. تاثیر زیاد حضور آقای قنبری و امثال ایشان، باعث شد که آن اتفاق بیفتد.
انتخابات دوره قبل در استان چهار محال و بختیاری، حالت محلی به خودش گرفت و از حالت ملی خارج شد. در این دوره، دیگر نتوانستند آن کارها را انجام بدهند. چون آقای رئیسی، تعلق خاطری به استان ما نداشت که بتواند مثل دوره قبل، افرادی در اطراف او جمع شوند و تاثیرگذار باشند.

*آقای محسن رضایی محل تولدشان کجا است؟

-قاسم آباد کوهرنگ. بخشی از تحصیلات من و آقای رضایی با هم بود و در خوزستان و هنرستان شرکت نفت با ایشان بودیم. 

*اگر به طور فرضی استان چهار محال و بختیاری را دو نیمه در نظر بگیریم، نیمه غربی استان در سال 1392 به آقای رضایی رای دادند یعنی شهرستان های کوهرنگ و اردل و لردگان.

-همچنین شهرستان فارسان. تقریبا آنها عشایر هستند. عشایر چهار محال و بختیاری هستند.

*همه مردم آنجا عشایر هستند؟

-اکثر آنها بله. آن شهرستان ها در مجاورت استان خوزستان است. اصلا مجاور مسجد سلیمان در خوزستان هستند. کوهرنگ و فارسان، عشایر اصیل ما هستند تا لردگان.

در آن زمان، اینها بیش تر تاثیر مسائل قومی بودند. آقای رضایی بیش ترین آرا را نیز در همان مناطق به دست آورد. برای مثال در شهرکرد، چنین اتفاقی نیفتاده سات.

*در انتخابات سال 1392 شهرهایی که در سمت شرق استان چهار محال و بختیاری قرار دارند مثل شهرکرد، بروجن و همچنین شهرستان بِن به آقای روحانی رای بیشتری داده بودند. 

- در نیمه غربی استان، قومیتی برخورد کردند. عشایر هم هستند و از قوم آقای دکتر قنبری. در آن سال، آقای دکتر قنبری مسئولیت ستاد ایشان را در بخش اقتصادی به عهده داشت. همه اینها تاثیرگذار بود. می شود گفت تقریبا انتخابات به صورت محلی برگزار شد.

*دکتر علی قنبری را می گویید که الان هم معاون وزیر کشاورزی و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی است؟

-بله. آقای قنبری مسئول اقتصادی ستاد آقای رضایی بود و در برنامه های تلویزیونی هم ظاهر می شد. آقای قنبری از برنامه اقتصادی آقای رضایی دفاع می کرد.

*در انتخابات سال جاری نیمه شرقی دوباره به آقای روحانی رای دادند و حتی در شهرستان های کوهرنگ و اردل که در نیمه غربی استان هستند، اکثریت به آقای روحانی رای دادند. اشاراتی به این موضوع کردید ولی آیا بخش عمده رای مناطق نیمه غربی استان نمی توانست به سمت کاندیداهای دیگر برود؟

-در این دوره از انتخابات، افرادی مثل آقای قنبری و نمایندگان دوره مختلف مجلس آمدند و یکپارچه از آقای روحانی دفاع کردند. تبلیغ کردند و در ستاد آقای روحانی حضور پیدا کردند.

انتخابات در استان چهار محال و بختیاری، از آن حالت قومیتی خارج شد و به سمت ملی کشیده شد. اگر نگاه ملی داشته باشیم رفتارها و آرای مردم در استان ما، بیشتر به سمت اصلاح طلبی است.

قسمت شرقی استان چهار محال و بختیاری، ثبات رای بیشتری دارد. چون آنجا حالت قومیتی ندارند. در نتیجه متفاوت از نیمه غربی استان عمل می کنند. فضای قومیتی در این دوره شکسته شد و افراد صاحب نفوذ نیز، حامی آقای روجانی بودند. بقیه هم از این افراد تبعیت کردند و رای خودشان را به آقای روحانی دادند.

*وعده های اقتصادی مثل اشتغال و افزایش چند برابری یارانه نقدی در استان چهار محال چه تاثیری داشته است که به هر حال در انتخابات اخیر 218 نفر در استان چهار محال و بختیاری به آقای رئیسی رای داده اند؟

-وعده های اقتصادی بی تاثیر نیست. اکثر روستاهای ما از نظر اقتصادی، در سطح فوق العاده پایینی هستند. این موضوع، یکی از مسائل خیلی مهم است. مردم چنین مناطقی، احساس نیاز می کنند و تصور می کنند چنین وعده هایی عملی می شود.

تبلیغات سوء رقیب آقای روحانی، علیه ایشان هم وجود داشت. استان چهار محال و بختیاری، یک استان مذهبی قلمداد می شود. یعنی سنتی و مذهبی هستیم. موضوعاتی که با اعتقادات مردم ارتباط پیدا می کند خیلی تاثیرگذار است.

نیروهای طرف مقابل آقای روحانی، خیلی روی سند 2030 مانور دادند. تعداد زیادی از طلاب و طلاب جوان را به جاهای مختلف اعزام کردند. بسیجی ها را اعزام کردند. هر کاری که می توانستند انجام بدهند در مقابله با آقای روحانی و تیم او، انجام دادند.

*یعنی یک مقدار از آرایی که به رقیب آقای روحانی داده شده رای ایدئولوژیک و اعتقادی بوده است؟

-بله. چون دست روی اعتقادات مردم می گذاشتند. بخشی از آرا را از ناحیه تخریب به دست آورده اند. مسائل اقتصادی هم بی تاثیر نیست. مسائل اقتصادی روی فردی که 5 نفر یا 6 نفر بچه در خانه خود دارد تاثیر می گذارد.

در استان ما تعداد اعضای خانواده ها زیاد است. در برخی خانواده ها، بیکار دارند. وقتی شعارهای اقتصادی مطرح می شود به آن رای می دهند و می گویند شاید تحولی ایجاد شود.

اما مردم، واقع بین تر شده اند و متوجه شده اند که اصلا چنین وعده هایی، نمی تواند تحقق پیدا کند با این بلند پروازی هایی که وجود دارد.

یک کاندیدا ممکن است برنامه داشته باشد و مسائلی را مطرح کند و برنامه انتخاباتی او پایه درست و قابل دفاعی دارد. چنین کاندیدایی می تواند در صورت پیروزی در انتخابات، موفق شود. چون ما در مملکت خودمان، یک درآمد داریم و از طرفی هزینه هایی هم داریم.

گاهی اوقات بین این درآمد و هزینه، تناسب وجود ندارد. مردم این موضوع را تشخیص می دهند.
به هر حال درباره سند 2030، خیلی تبلیغات سوء، علیه دولت آقای روحانی انجام دادند. برای مثال تبلیغ می کردند که بی عفتی در مدارس اتفاق می افتد. رای خیلی از افراد به این صورت جذب شد.

به دنبال فریب گسترده بودند. معمولا در روستاها، مردم بیش تر تحت تاثیر این نوع تبلیغات قرار
می گیرند. درصد قابل توجهی از گرایش آرا به سمت آقای رئیسی، به خاطر این موضوع بوده است.

*شما معاون مدیر کل آموزش و پرورش استان هم بوده اند. به نظر شما، بحث های مرتبط با سند 2030 به آن شکلی که اصولگراها و حامیان رقیب آقای روحانی می گفتند واقعیت نداشت؟

-اولا سند 2030 به مرحله اجرا نرسیده است. در ابتدا باید مراحل مختلف را بگذراند و نهادهای مختلف و شوراهای مختلف، جوانب آن را بررسی کنند. اما کلیات سند 2030 را هم مطرح نمی کردند. خیلی سوء استفاده کردند.

به همین دلیل هم بود که اولین عذرخواهی آقای روحانی از محضر جامعه فرهنگیان بود. چون اهانت بزرگی بود به کسی که کار تعلیم و تربیت انجام می دهد. جدا این کارها خیلی خطرناک است.

*در شهرستان سامان که در نیمه شرقی استان چهار محال و بختیاری قرار دارد تعداد 21 هزار رای اخذ شده است. در این شهرستان آقای روحانی 11 هزار آورده است و آقای رئیسی 9 هزار. شهرستان اردل 29 هزار نفر واجد شرایط رای دادن داشته و تعداد 29 هزار نفر رای داده اند. آقای روحانی در شهرستان اردل 15 هزار رای آورده و آقای رئیسی 13 هزار.
باز میزان آرای آقای رئیسی زیاد است. به نظرتان جذب آرا از جنبه ایدئولوژی و جنبه اقتصادی، چقدر در آرای کل آقای رئیسی سهم و وزن داشته است؟

-به نظر من، حداقل 30 درصد آرای آقای رئیسی، تحت تاثیر مباحث ایدئولوژیک بوده است. اما وعده های اقتصادی می تواند بیش از این باشد. شاید وعده های اقتصادی هم تا 60 درصد تاثیر گذاشته باشد.

آن 30 درصد به این صورت جذب شده است که با احساسات مردم بازی کرده اند. مثلا گفته اند اگر سند 2030 اجرایی شود دولت فلان کارها را انجام خواهد داد. همه اینها تبلیغات سوء بوده است.
بالاخره با این موضوع، به صورت تبلیغاتی و ایدئولوژیک برخورد کردند و نه این که مسائل اجتماعی را مطرح کنند.

*پس شما معتقدید که وعده های اقتصادی تا 60 درصد تاثیر دارد؟

-در منطقه ای مثل «اردل» تاثیر داشته است. اما در «سامان» وضع فرق می کند. چون سامان از وضعیت معیشتی بهتری برخوردار است و باغاتی دارد. ارتباطات بیشتری دارند. اما در طرف دیگر، این وعده های انتخاباتی، تاثیرگذاری بیشتری دارد یعنی در منطقه ای مثل اردل که همان عشایر هستند.

*این نوع رای دادنی که در شهرستان بروجن و شهرکرد و سامان اتفاق افتاده است نشان می دهد که پایگاه ثابت وجود دارد برای فردی مثل آقای روحانی با این نوع تفکری که دارد؟

-بله. البته عملکرد خود آقای روحانی، زیاد قابل دفاع نبوده است. اما افرادی که در استان فعالیت کردند تاثیر گذاشتند. به هر صورت، من عمری است که در این استان هستم و فقط چند سال در این استان حضور نداشتم.

من در اکثر سال ها در این استان بوده و در این استان بزرگ شده ام. نفوذ اجتماعی دارم و نفوذ سیاسی دارم. وقتی که ما فعال شویم می توانیم تثبیت رای را در این منطقه داشته باشیم.
حرکت ما،حرکت سالم است. ما به تخریب رقیب، روی نیاوردیم. اجازه تخریب نمی دادیم. اعتقاد هم نداشتیم.

*به طور مشخص روی موضوع توافق هسته ای در زمان انتخابات تاکید کردید برای جذب رای مردم استان چهار محال و بختیاری؟

-بله. خیلی موثر بود و خیلی خوب بود ولی نتوانستند ابعاد مثبت آن را از طریق رسانه های ملی توضیح بدهند. طرف مقابل، دنبال پنهان کردن ابعاد مثبت توافق هسته ای هستند.

این انتخابات، فرصتی شد که در خصوص توافق هسته ای صحبت کنیم. نشست های چهره به چهره و جمع های بزرگتر، برگزار کردیم. این مباحث باید بازگو شوند. این صحبت ها، خیلی می تواند موثر باشد.

ما اعتقاد داشتیم و مردم هم به این باور رسیدند که ممکن است همان دوره آقای احمدی نژاد، به شکلی با آمدن آقای رئیسی، مجددا تکرار شود. در چنین شرایطی، مردم دچار وحشت شده بودند. اکثریت مردم مقابله کردند که چنین اتفاقی نیفتد.

*در حوزه دفاع از عملکرد اقتصادی دولت آقای روحانی، به چه صورت رفتار کردید که آقای روحانی در این دوره، رای بیشتری نسبت به دوره قبل در استان چهار محال و بختیاری آورده است؟

-آقای روحانی، ثباتی را از نظر اقتصادی در جامعه ایجاد کرده است. درست است که رکود وجود دارد ولی همین که مردم احساس می کنند امنیت اقتصادی ایجاد شده و زمینه برای اوج گرفتن سرمایه گذاری توسط سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم آمده است.

فقط انتظار و توقع این است که این رشد، سریعتر اتفاق بیفتد و رونق اقتصادی تحقق پیدا کند. ما این طور صحبت می کردیم که اگر این دولت بتواند کار خودش را انجام بدهد و با برنامه ریزی هایی که شده است و ارتباط بین المللی که ایجاد شده و قیمت نفت رشد پیدا کند در نتیجه درآمد دولت به سرعت می تواند افزایش پیدا کند، می تواند خیلی از خواسته ها را تحقق بدهد.

در غیر این صورت اگر ما به سمت و سویی برویم که دوباره، بحران های بین المللی برای خودمان ایجاد کنیم و با توجه به شرایطی که در منطقه خاورمیانه وجود دارد، نه تنها اقتصاد ما را فلج می کند بلکه زمینه یک نوع تقابل ایجاد می کند.
ما می گفتیم حتی ممکن است زمینه تقابل پیش بیاید با برخی از کشورهای همسایه که برای ما چنگ و دندان تیز کرده اند. مردم هم متوجه می شوند. به خوبی می پذیرفتند که این حرف ها می تواند کاملا جنبه عملی به خودش بگیرد.

ما کسانی بودیم که در صف دفاع از آقای روحانی در شهر و روستا بودیم. الان هم انتظار داریم این صحبت هایی که ما به عنوان سفیر آقای روحانی مطرح کردیم، تحقق پیدا کند.

*آقای روحانی در استان چهار محال و بختیاری 270 هزار رای آورده و آقای رئیسی 218 هزار. این 218 هزار به صورت مشخص تر با چه عنوان هایی جذب شده توسط رقیب آقای روحانی؟

- یک مقدار رای سنتی در همه جای کشور وجود دارد. در هر صورت آن نوع افراد، مطیع هستند. تحت تاثیر بعضی از نهادها و روحانیت هستند. یعنی این رای ثابت و سنتی در همه استان ها وجود دارد.

مبارزه انتخاباتی برای جذب رای خاکستری است. این افراد، بلاتکلیف هستند که آیا می خواهند رای بدهند یا رای ندهند. یکی از عوامل مهم، همین موضوع است. در این انتخابات، هر دو طرف، تلاش کردند رای این اقشار خاکستری را بگیرند و این افراد را فعال کرده که در انتخابات مشارکت کنند.

چون با مسائل ایدئولوژیکی مردم ارتباط داشتند وقتی بعضی از مسائل و مخصوصا همین سند 2030 را مطرح می کردند، خیلی از افراد را توانستند تحت تاثیر قرار بدهند. با وجود افشاگری هایی که ما انجام دادیم و واقعیت ها را مطرح کردیم ولی نتوانستیم به نحو مطلوب عمل کنیم.

طرف مقابل، به شدت سعی کردند. البته در نهایت و در نتایج نهایی انتخابات، موفق نبودند ولی به هر صورت توانستند درصد قابل توجهی از آرا را به خودشان تخصیص بدهند.

*در شهرستان هایی که در منطقه غربی استان چهار محال بختیاری هستند یعنی شهرستان لردگان و شهرستان های اردل و کوهرنگ، شما دقیقا به چه صورت موفق شدید قانع کنید مردم این مناطق را که به آقای روحانی رای بالاتری بدهند؟

- صرفا با نفوذ و حضور افراد مورد اعتماد. افرادی در آن مناطق هستند که سال ها در کنار خودشان بوده و رشد کرده و بزرگ شده اند. در حقیقت مردم آن مناطقف این افراد را می شناسند و باورشان دارند. این افراد، خیلی موثر بودند.

*یعنی بیشتر بحث اعتماد بوده تا استدلال؟

-وقتی زمینه حضور این افراد فراهم شد واقعیت ها را درباره عملکرد دولت گفتند و نگرانی خودشان را در خصوص این که اگر دولتی به غیر از دولت آقای روحانی، شکل بگیرد مطرح کردند. این بحث ها، تاثیرات خودش را گذاشته است.

افرادی که هم نفوذ اجتماعی داشتند و هم نفوذ سیاسی در منطقه و استان داشتند، خیلی تاثیرگذار بود در این که آقای روحانی این بار رای بالاتری در استان چهار محال و بختیاری کسب کند.

*این آرایی که آقای روحانی، در نیمه غربی استان آورده است بیش تر به خاطر اعتماد مردم به افراد بانفوذ و محبوب استان بوده است؟

-بله. به هر حال اطلاع رسانی کلی از طریق شبکه های اجتماعی انجام شد. اما حضور این افراد هم موثر بود و یکپارچگی نیروهای اصلاح طلب توانست خیلی کارساز باشد.

*با این نوع توضیح شما به نظر میرسد که در واقع برخی از فعالان سیاسی استانف سرمایه اجتماعی خودشان را به عرصه انتخابات آورده اند برای یان که آقای روحانی رای بالاتری کسب کند.

-بله، واقعا همین طور بود. من فکر می کنم در کل کشور، همین اتفاق افتاده است. هیچکس در خانه ننشست. همه افراد، شبانه روز تلاش کردند و این موفقیت حاصل شده.

*به نظرتان آقای روحانی چه سیاست هایی را باید در پیش بگیرد که همین وضعیت در استان چهار محال بختیاری محفوظ بماند و ناامیدی نسبت به رای داده شده به وجود نیاید؟

-دولت باید در خصوص مدیران استان چهار محال و بختیاری تجدیدنظر کند. مدیران جوان تر، کاراتر و شجاع تر و خلاصه نترس منصوب کند. به سن افرادی که به کار گرفته می شوند توجه کند.

این که فلان فرد، بازنشسته است او را بیاورند انعکاس خیلی بدی در جامعه دارد. در هر صورت ما افراد جوان توانمند و مدیر و مدبر در استان چهار محال و بختیاری داریم و تعداد آنها کم نیست.

این که افرادی را به کار بگیرند که توان نشستن در یک جلسه دو ساعته را ندارند، درست نیست. من فکر نمی کنم چنین افرادی بتوانند موفق باشند. ما انتظار داریم دولت آقای روحانی، یک تحول در سطح مدیریت استان چهار محال و بختیاری ایجاد کند.

مدیرانی هم که به کار می یگرند مورد تایید اقشار جامعه باشند. این طور نباشد که وابسته به یک گروه خاص یا یک طیف خاص یا قومیت خاص باشند. مدیرانی که به کار گرفته می شوند پوشش همه جانبه داشته باشند. این اشکالی است که الان در استان ما وجود دارد و آزار دهنده است.

منظورم این است که مدیران استان چهار محال و بختیاری، قومیتی عمل می کنند. مدیرانی که الان در این استان هستند به صورت قومیتی عمل می کنند. برای مثال، یک مسئول ارشد در استان چهار محال و بختیاری داریم که بختیاری است. اما این طور نباید باشد که فقط از افراد بختیاری در مدیریت ها استفاده کند.

وقتی یک مدیر ارشد، فقط از یک گروه استفاده می کند اصلا توازن مدیریتی و سیاسی را به هم می زند.
موضوع بعدی، ضرورت توجه به شایستگی است. ممکن است یک فراد، از نظر فکری مخالف ما باشد ولی کارایی دارد. چرا از چنین فردی استفاده نکنیم؟ اینها نیروهای این جامعه هستند.

من در زمان مدیریت خودم، این نوع نگاه را داشتم و از همه نیروهای کارآمد استفاده کردم. از مخالفین خودم هم به خوبی استفاده کردم. حتی اجازه ندادم خودشان را منزوی کنند. مگر این که ایراد و اشکالاتی در کارشان بوده است و عذر آنها را خواسته ام.

دولت همچنین باید به معیشت مردم توجه کند. راهکار پیدا کنند. کسی که ادعا می کند که مشکلات جامعه را حل می کند باید از وجود کارشناسان خبره و اصیل استفاده کند و راهکار پیدا کند.
ما الان بعضی از صاحب نظران اقتصاد را می شناسیم که انزوا اختیار کرده اند. به دلیل این که احساس می کنند از توانمندی آنها استفاده نمی شود. چرا از توانمندی ها این افراد در حل مشکلات استفاده نمی شود؟

در دولت زمان جنگ، مملکت به این صورت اداره شد که همه احساس می کردند در شرایط یکسان قرار دارند ولی الان به دلیل سوء استفاده های اقتصادی ی برخی مسئولان یا افراد بخش خصوصی اتفاق افتاده است، توازن اقتصادی مملکت به هم خورده است.

ما اعتقاد داریم که از نیروهای توامند باید استفاده شود تا این افراد بتوانند نقش موثر خودشان را ایفا کنند. همه اینها انتظاراتی است که مردم دارند.
سلامت اقتصادی هم در جامعه، اهمیت دارد. سلامت اقتصادی باید حاکم شود. از پراکندگی و حرف و حدیث ها، خودداری کنند. می شود بهتر از این کار کرد. با روحیه لطیف و مهربانانه ای که آقای روحانی دارند می توانند مردم ما را امیدوار کنند.

قول هم که می دهند به آن عمل کنند. فقط مطرح کردن شعار نباشد. اگر کاری در توان دولت نیست یا تا زمانی که زمینه اجرای آن را فراهم نکرده اند، چنین شعاری را مطرح نکنند. چون بعضی صحبت ها مطرح می شود ولی جنبه اجرایی پیدا نمی کند. چنین وضعی، خیلی آثار منفی دارد.

صداقت، سرلوحه موفقیت دولت آقای روحانی است. صادقانه برخورد کنند. مردم نیز از ایشان حمایت می کنند. امیدوارم چهار سال موفق و پیروز را پشت سر بگذارند و در انتها بتوانیم برای دولت سرمان را بلند نگه داریم و افتخارگونه از رئیس جمهور آینده هم دفاع کنیم و رای بیاورد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی عصر ایران، تاریخ انتشار 21خرداد 96، کدمطلب:۵۴۲۶۹۱، www.asriran.com


اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین