پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۶۹۵۶
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳
بروجرد با 264 هکتار وسعت رتبه‌دار بافت فرسوده در لرستان است. زلزله‌خیز بودن این شهرستان در کنار مشکلات دیگری همچون فرسودگی و قدیمی بودن، تهدید بزرگی برای این بافت به شمار می‌رود. پس از زمین‌لرزه سال 85 حدود 30 تا 40 درصد بافت فرسوده بروجرد نوسازی شد. زلزله‌خیز بودن بروجرد و گسترده عظیم آن بازآفرینی این بافت را ضرورت می‌بخشد.

شعار سال: قرار است که با همکاری بخش خصوصی و البته مشارکت مردم و مسئولان پروژه نوسازی بافت فرسوده بروجرد رقم بخورد تا این شهرستان به عنوان پایلوت کشوری یا پیشتاز به الگویی برای دیگر شهرها و استان‌ها مبدل شود.

رونق بازار مسکن، ایجاد و تقویت زیرساخت‌ها، تقویت تولید و اشتغال بومی و ایمن کردن این بافت در برابر زلزله‌های احتمالی از دیگر مزایای اجرای پروژه نوسازی بافت فرسوده بروجرد است.

بروجرد 264 هکتار بافت فرسوده دارد

مدیر عامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری بروجرد می‌گوید: بروجرد با 264 هکتار بافت فرسوده در خیابان‌های صفا،‌ بحرالعلوم، آزادی، جعفری، شریعتی، شهدا و حافظ رتبه‌دار بافت فرسوده شهری در لرستان است.

«بهروز گودرزی» می‌افزاید: بناهای قدیمی، فرسوده، بدون استحکام و مخروبه بزرگ‌ترین چالش بافت فرسوده بروجرد محسوب می‌شوند که برخی از آن‌ها به محل تجمع معتادان و افراد ولگرد تبدیل شده‌اند. با توجه به زلزله‌خیز بودن شهرستان بروجرد، وقوع زمین‌لرزه احتمالی خسارات قابل توجه مالی و جانی را در بافت فرسوده این شهر آن‌هم باوجود خانه‌های قدیمی و خشتی رقم می‌زند.

گودرزی عنوان می‌کند: بسیاری از شهروندان ساکن در بافت فرسوده بروجرد به دلیل مشکلات موجود در این منطقه، آنجا را ترک کرده و در نقاط مختلف شهر ازجمله محله‌های تازه‌ساز ساکن شده‌اند. البته 30 تا 40 درصد این بافت پس از زلزله سال 85 نوسازی شد.

مشارکت بخش خصوصی

گودرزی با اشاره به مشکلات شهرداری در نوسازی بافت فرسوده بروجرد تأکید می‌کند: با هدف نوسازی و بازسازی بافت فرسوده و رعایت عدالت اجتماعی در ارائه خدمات به همه شهروندان بروجردی، قرار است این بافت با مشارکت بخش خصوصی احیا شود. پیمانکار این طرح با برخورداری از کارنامه درخشان کاری، پروژه عظیم نوسازی و بازسازی بافت فرسوده بروجرد را اجرایی می‌کند.

وی بیان می‌کند: با احیای بافت فرسوده این شهر علاوه بر بهبود و ارتقای مبلمان شهری، بستر لازم برای ارائه خدمات‌دهی مطلوب به شهروندان ساکن بافت فراهم می‌شود.

تقویت زیرساخت‌های شهری

یک کارشناس شهرسازی می‌گوید: از مشکلات بافت فرسوده بروجرد این است که به دلیل ماهیت این بافت، خدمات‌رسانی به ساکنان آن در مواقع حساسی همچون زمان وقوع زمین‌لرزه بسیار دشوار است.

«شهرام تقوی» ضعف زیرساخت‌های شهری، بی‌قوارگی، نداشتن تناسب و تعادل را از چالش‌های بافت فرسوده عنوان می‌کند و می‌افزاید: وجود ساختمان‌های قدیمی و مخروبه در این بافت به سیما و منظر شهری آسیب می‌رساند. به این ترتیب احیا، استحکام‌بخشی، تقویت زیرساخت‌ها و نظم بخشی از ضروریاتی هستند که باید در بروجرد اجرایی شوند.

تقوی اظهار می‌کند: مشارکت دادن شهروندان ساکن در بافت فرسوده بروجرد در حل مسائل و مشکلات این بافت و تقویت حس تعلق خاطر آن‌ها به محلات قدیمی از دیگر مزایای نوسازی این بافت است. بی‌شک احیای بافت فرسوده با حفظ ماهیت تاریخی آن، نقطه اتکایی در تقویت صنعت توریسم و جذب گردشگر در این شهرستان است. از سویی بهسازی و نوسازی املاک بافت فرسوده، ایجاد مراکز درمانی، آموزشی، خدماتی و فرهنگی را به دنبال دارد و در ارتقای سطح رضایتمندی ساکنان مؤثر است.

نوسازی بافت فرسوده بروجرد در کشور الگوسازی می‌شود

مدیر اجرایی طرح نوسازی بافت‌های فرسوده لرستان نیز اظهار می‌کند: با طرح احیای بافت فرسوده لرستان و برگزاری جلسات متعدد در این باره، با توجه به تجربه موفق گروه توسعه ایرانیان تفاهم‌نامه‌ای به منظور اجرای طرح نوسازی بافت فرسوده بروجرد با این گروه منعقد شد.

«جواد گودرزی» ادامه می‌دهد: رایزنی‌های متعدد، انتخاب بروجرد به عنوان نخستین شهر اجرای الگوی نوسازی بافت فرسوده در کشور را به دنبال داشت که در آینده نزدیک می‌تواند، مبنایی برای گسترش این امر در دیگر شهر‌ها و استان‌ها باشد.

این مسئول با اشاره به کارنامه پیمانکار خصوصی این طرح در نوسازی بافت فرسوده منطقه 16 تهران، بیان می‌کند: این گروه به‌ عنوان نهاد توسعه گر و با مشارکت مردم نسبت به احیای بافت‌های فرسوده شهری اقدام می‌‌کند.

وی از به عهده گرفتن عملیات نوسازی با مشارکت مردم و نهادهای لرستان از سوی گروه توسعه ایرانیان خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: در این الگو «شمس ایرانیان» و «عملیاتی، نوسازی» دو طرحی هستند که در روند نوسازی و بازآفرینی بافت‌‌های فرسوده اجرایی می‌شوند. در طرح شمس ایرانیان با همکاری بانک‌های عامل سازوکاری برای تشویق سپرده‌گذاری مردم و هدایت منابع حاصل از آن به طرح‌های نوسازی اجرا می‌شود. در این طرح علاوه بر تأمین منابع مورد نیاز برای نوسازی بافت فرسوده، سپرده‌گذاران از منافع حاصله (سود بانکی) و مشوق‌هایی که نتیجه مشارکت آن‌ها است، بهره‌مند می‌‌شوند.

تقویت اشتغال در بستر پروژه نوسازی

گودرزی عنوان می‌کند: این الگو که با بسیاری از شاخص‌های سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مطابقت دارد، به‌ عنوان الگوی مورد قبول در زمینه نوسازی بافت‌‌ها و تولید انبوه مسکن در سال 1395 به تصویب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی رسیده است. ساز و کار درونی الگوی یاد شده به نحوی است که می‌تواند یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ملی برای ایجاد رشد اقتصادی همراه با اشتغال‌زایی بالا باشد.

این مسئول می‌افزاید: رونق بازار مسکن، تقویت تولید و اشتغال از مزایای اجرای الگوی نوسازی بافت‌‌های شهری است که پس از بروجرد، در دیگر شهرهای لرستان و استان‌های هم‌جوار اجرایی می‌شود. به زودی گروه کارشناسی با استقرار در بروجرد و آغاز فعالیت خود، به شناسایی محله‌های هدف و تدوین طرح مناسب برای هر محله می‌پردازند و پس‌از آن عملیات پروژه‌‌های نوسازی آغاز می‌شود.

پیش بینی نوسازی در 5 تا 10 سال

مدیر اجرایی طرح نوسازی بافت‌های فرسوده لرستان با پیشبینی سه ماهه در زمینه دستیابی به خروجی گروه مطالعاتی بافت فرسوده در بروجرد عنوان می‌کند: به منظور پیشگیری از تأخیر در عملیات نوسازی، باید طرح شمس ایرانیان با هماهنگی مسئولان و به‌ موازات انجام اقدامات مطالعاتی تیم کارشناسی اجرایی شود. «جواد گودرزی» آغاز اجرای عملیات نوسازی بافت فرسوده بروجرد را در سال جاری امکان‌پذیر عنوان می‌کند و می‌افزاید: در روند ساخت ‌و سازها توجه به معماری اسلامی-ایرانی به‌ عنوان یک اصل اساسی مورد تأکید خواهد بود. این مسئول با اشاره به اینکه بازآفرینی کامل بافت فرسوده بروجرد در بازه زمانی 5 تا 10 ساله پیش‌بینی می‌شود، تأکید می‌کند: بخش عمده‌ای از تحقق این مهم به میزان مشارکت مردم و همراهی و همکاری مسئولان برمی‌گردد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری یافته، تاریخ انتشار 16 خرداد 96، کد مطلب: 18430:www.yaftenews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین