پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۸۹۷
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خاک کشور بیمار است اما همچنان از آن انتظارات زیادی داریم که این توقع باید بازنگری شود.

شعارسال : سعید متصدی روز چهارشنبه در همایش سال جهانی خاک افزود: ورود فاضلاب و پساب ها به خاک سبب آلودگی و بیماری آن شده است و این روند تا حدی است که در مواردی آب را هم آلوده می کند.

وی اظهار کرد: با این وضعیت همچنان انتظار داریم که با وجود این خاک بیمار تولیدات کشاورزی نیز افزایش یابد که این تفکر ضربه محمکی به پیکره خاک وارد می کند، این کار در حالی انجام می شود که بدون اینکه به ظرفیت تولید منبع خاک کشور فکر کنیم.

وی تاکید کرد: مهمترین چیزی که مردم باید به آن توجه کند این است که خاک سالم موجب زندگی سالم می شود، خاک آلوده موجب انتقال آلودگی به تمام زنجیره غذایی می شود و این به آن معنا است که سم و کودی که به خاک اضافه می کنیم به جسم انسان وارد و منشا بسیاری از بیماری ها می شود.
متصدی گفت: در مقابل تمام این مشکلات آنچه خوشایند است این است که طی دو سال گذشته دولت، مجلس، متخصصان علوم خاک، دانشگاهیان، کشاورزان و عامه مردم به این نتیجه رسیدند که برای حفظ این منبع مهم باید در کنار هم باشند و فارغ از بخشی نگری های همیشگی یک هدف را دنبال کنند که یکی از نتایج این تفکر لایحه خاک است که منتظر تصویب آن در مجلس شورای اسلامی به عنوان یک لایحه کارآمد و جامع نگر هستیم.

وی افزود: در این لایحه که با مشارکت دو دستگاه متولی اصلی این موضوع یعنی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست و البته سایر ذینفعان تهیه شده، بر موضوع تخریب و آلودگی خاک تاکید بسیاری شده است چون آلودگی خاک منجر به از بین رفتن تنوع زیستی در خاک، کاهش کارآمدی و باروری خاک و افزایش فشار بر خاک با تزریق سم و کود و ورود پساب بیشتر به منظور افزایش تولید، می شود.
وی گفت: اگر نگاه ما به خاک صرفا به منظور تولید باشد همچنان با این مشکلات درگیر خواهیم بود اما اگر قرار باشد در کنار تولید به بحث سلامت که از غذای سالم و ارگانیک تامین می شود توجه کنیم قطعا به این نتیجه خواهیم رسید که این روند باید تغییر کند.

متصدی افزود: یکی دیگر از مواردی که دنیا روی آن متمرکز شده، به حداقل رساندن باقیمانده سم و کود در محصولات کشاورزی، کاهش ضایعات کشاورزی، افزایش راندمان کشاورزی و در نتیجه کاهش فشار بر منابع آب و خاک است که ما هم باید به این سمت حرکت کنیم چون افزایش مصرف سرعت نابودی خاک را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه خاک و منبع خاک از مواردی است که در ایران مفغول مانده است گفت: از پیشگری تا حفاظت در بسیاری از زمینه های زیست محیطی فعالیت داشتیم اما در مورد خاک کم کاری های بسیاری صورت گرفته است که شاید از جمله دلایل آن در اختیار داشتن آسان این منبع عظیم بوده به نحوی که ما حتی امروز با اینکه با بسیاری از اقدامات منفی خود این منبع را نابود کرده ایم همچنان توقع داریم به صورت گسترده در اختیار ما باشد.

متصدی تاکید کرد: باید بگویم که ضرورت دستیابی به تمام این اهداف این است که مردم در تمام مراحل مدیریت، تصمیم گیری، برنامه ریزی و اجرای برنامه ها مشارکت و نقشی فعال داشته باشند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی "ایرنا" ، تاریخ انتشار چهارشنبه 02 دی 1394 ، کد مطلب :(5065045)81890698 : www.Irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین