پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۶۹۱۰۲
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶
رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی گفته، دولت باید هر چه سریعتر از صنایع غذایی و نوشیدنی حمایت کند. مغز استدلالش هم این است که با پیوستن قریب‌الوقوع ایران به سازمان تجارت جهانی، درهای کشور به روی محصولات غذایی و نوشیدنی خارجی باز می‌شود و با لجستیک، توان تولید و کیفیت محصولات فعلی، صنایع داخلی حتما توان رقابت با خارجی‌ها‌ را نخواهند داشت.

شعار سال : داوری درباره صحت ادعا و درستی استدلال بعهده شما، حرف من چیز دیگری است؛ همین الان کلیدواژه ترکیبی «حمایت دولت» را در گوگل جست‌وجو کنید.

دامنه زمانی جست‌وجو را هم وسيع نگيريد، به همين هفته گذشته بسنده کنید. اگر حوصله‌اش را ندارید من نتیجه تقریبی را به شما می‌گویم. ده‌ها و شاید صدها مورد از همین نوع درخواست‌ حمایت‌ها در یکی دو هفته اخیر در رسانه‌ها از جانب اصناف، صنایع و مشاغل مختلف مطرح شده: «نیاز حمایت دولت از پتانسیل گیاهان دارویی»، «بسته حمایتی جدید دولت از اصناف»، «حمایت دولت از کشاورزان ارومیه»، «حمایت دولت از هپکو برای جلوگیری از ورشکستگی»، «نیاز حمایت دولت از پرورش زالو»، «لزوم حمایت بیشتر مسئولان از تولیدکنندگان لبنیات»، «حمایت دولت از تولید دارو»، «حمایت دولت از تولید کلزا»، « لزوم حمایت دولت از کارخانه گوشت زیاران»، «لزوم حمایت دولت از صنعت چاپ» و دهها تیتر دیگر شبیه به اینها.

وظایف دولت در حیطه اقتصاد اگرچه مبهم و محل اختلاف نظر اما غیرقابل انکار است. من و شما می‌دانیم که سیاست‌های نادرست در اقتصاد کلان، فضای نامناسب کسب و کار، دشواری‌های بنگاه‌داری، رکود اقتصادی، دشواری‌های تامین مالی، مشکلات نظام بانکی و موارد مشابه می‌تواند همه تولیدکننده‌ها را به فلاکت بیندازد.

اصل حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی و جهت‌گیری کلی برای تقویت صنایع داخلی هم لازم است و کمتر کسی در آن تردید دارد. اما باور کنید یک روز اگر همه این مشکلات حل شد هم اقتصاد ما به دلیل این تولیدکننده‌های همیشه طلبکار، درست و بسامان نمی‌شود.

بنگاهی که در چند دهه فعالیتش، هر چه در آورده خرج امورات جاری و پرسنل کرده و حالا مجبور است با همان دستگاه چهل سال پیش تولید کند، اگر تسهیلات دولتی هم بگیرد یا پول را باز خرج اعطینا می‌کند، یا اگر دستگاه جديد خريد هم، چند سال بعد با کهنه شدن دستگاه‌ها دوباره به همین روز می‌افتد. چون نه آموزه‌های علم مدیریت را بلد است، نه قواعد اقتصاد و صنعت را رعایت می‌کند. فرقی هم نمی‌کند نوشابه‌ساز باشد یا خودروساز. تا وقتی به جای برنامه‌ریزی‌ و تدبير، دهان‌ توليدکننده به دست دولت باشد، دخل به خرج نخواهد رسيد.

صنعت خودروسازي و حمايت‌هاي عجيب و غريب چندين ساله از توليدکننده‌هاي داخلي را دوباره مرور کنيم. اگر نتيجه بدست آمده مطلوب است،‌ براي بقيه صنايع و توليدکننده‌ها هم با همين فرمان جلو برويم. هزاري هم دولت موانع را برطرف کند و رونق بيافريند، صنعت و اقتصاد ما با بنگاههايي که حمايت‌طلبي از دولت را جايگزين بهره‌وري کرده‌اند، به جايي نمي‌رسد. با مديران نابلدي که تقي به توقي، کاسه‌به‌دست سراغ دولت مي‌روند هم همينطور. در کنار مطالبات بحق از دولت براي حمايت از صنايع داخلي و رفع موانع توليد، براي معضل بنگاههاي معتاد به حمايت‌هاي دولتي هم فکري بکنيم... .

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار 12تیر 96، کدمطلب:488640، www.alef.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین