شعار سال: پس از گذشت سه سال از ابلاغ سیاستهای
کلی اقتصاد مقاومتی در 29 بهمن ماه 92، از سوی مقام معظم رهبری، در این
یادداشت قصد داریم، گزارشی از اقدامات دولت در راستای اجرایی سازی بند 19 این سیاستها مرتبط با موضوع «شفافسازی
اقتصاد و سالمسازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیتها و زمینههای فسادزا در
حوزههای پولی، تجاری، ارزی و ....» دارد، را ارائه نماید.
یکی از ضروریات مقاوم سازی اقتصاد، شفاف و سالم بودن آن است. شفافیت علاوه بر
برچیدن بسیاری از زمینههای فساد در حوزه اقتصاد، باعث افزایش اعتماد عمومی و در
نتیجه، افزایش مشارکت سرمایهگذاران داخلی و خارجی خواهد شد.
اقدامات لازم در راستا شفافیت اقتصاد در چهار حوزه:
چارچوب و پایش
سامانههای شفافیت اطلاعاتی
زیرساختهای مبارزه با فساد
زیرساختهای مشارکت گیری عمومی
قابل دسته بندی است.
در ادامه به بیان شاخصهای هر کدام از حوزههای فوق و ارزیابی اقدامات دولت در آنها
میپردازیم.
۱. چارچوب و پایش
اولین و شاید مهمترین اقدام در راستای شفافیت و سالمسازی فضای اقتصاد، شناخت دقیق
ابعاد و چارچوبهای اقتصاد شفاف، سالم و فساد ستیز است. به همین منظور باید
اقدامات زیر طی روندی مشخص و زمانبندی شده از ابتدای ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد
مقاومتی طی میشد:
به مشارکتگیری عموم مردم (بویژه نخبگان) در شناسایی ابعاد مختلف اقتصاد
مقاومتی
شناسایی ابعاد مختلف و شاخص سازی برای نیل به اهداف سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی،
یکی از وظایف جدی مسئولین پس از ابلاغ این سیاستها بود. استفاده از خرد جمعی و
دانش انباشته مردم، یکی از راههای کم هزینه و پرفایده به جای رجوع صرف به بدنه
کارشناسی دولت یا تعدادی محدود از اساتید دانشگاه، برای استخراج دقیق ابعاد و شاخصها
راهکار مناسبی بود، که متاسفانه علاوه بر اجرایی نشدن این راهکار، نتایج پژوهشهای
مراکز خاص دولتی نیز برای نقد و ارزیابی در اختیار عموم مردم و بالاخص نخبگان قرار
نگرفت.
معرفی چارچوب نهایی ابعاد اقتصاد مقاومتی
۱. شاخصسازی در راستای اندازهگیری ابعاد مختلف اقتصاد
مقاومتی (مبتنی بر چارچوب، و یا حداقل مبتنی بر سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی)
حداقل فایده این شاخص سازی، قابلیت اندازه گیری اقدامات دستگاههای
مختلف است. تا با دوری از حرفهای کلی و شعارزدگی، اقدامات خود را ذیل این شاخصها
انجام داده و مردم و نخبگان نیز بتوانند با مقایسه تصمیمات و اقدامات دستگاههای
حاکمیت با هریک از شاخصهای تعیین شده به ارزیابی دقیق و علمی این اقدامات
بپردازند.
۲. استقرار سامانه اینترنتی پایش اقتصاد مقاومتی، مبتنی
بر چارچوب و شاخصهای طراحی شده
۳. تبیین مستدل جایگاه هر یک از اقدامات مهم حاکمیتی در
پازل (چارچوب) مؤلفههای اقتصاد مقاومتی
اگر اقتصاد مقاومتی و پیروزی در جنگ اقتصادی را به عنوان هدف اول تمام
دستگاههای حاکمیتی در نظر بگیریم، پس از طی مراحل فوق و استقرار سامانههای
اینترنتی، لازم است که همه اجزا حاکمیت نسبت اقدامات خود را با این هدف مشخص نموده
و به صورت مستدل و منطقی توضیحی در مورد ارتباط اقدام صورت گرفته با شاخصهای
اقتصاد مقاومتی ارائه نمایند.
۴. به مشارکتگیری منتقدین برای نقد کلیه مؤلفههای فوقالذکر
و قراردادن پاداش برای بهترین و سازندهترین نقدها
۵. به مشارکتگیری عمومی در شناسایی اقدامات خلاف سیاستهای
اقتصاد مقاومتی
۶. ارائه عمومی گزارش مکتوب از اقدامات انجام شده در این
حوزه، به صورت دورهای
لازم است تمام اقدامات صورت گرفته توسط دولت در این حوزه، در قالب
گزارش هایی چارچوب بندی شده و طبق شاخصهای استخراج شده برای تحقق اقتصاد مقاومتی
بصورت منظم ارائه شوند. این گزارشات باید مکتوب، دیجیتالی و درقالبهایی ماشین
خوان و همراه با جداول و اسناد پشتیبان رسمی منتشر شده و در معرض نقد و ارزیابی
مردم قرار گیرند.
۲. زیرساختهای مبارزه با فساد
در بند ۱۹ سیاستهای کلی
اقتصاد مقاومتی، شفافسازی و سالمسازی اقتصاد هم ارز هم دانسته شده و در کنار
یکدیگر ذکر شده اند؛ لذا سالمسازی اقتصاد را باید جزء لاینفک اقتصاد مقاومتی
دانست. بنظر میرسد اولین قدم در راه سالمسازی اقتصاد و مبارزه با فساد، تغییر
نگرش مبارزه سنتی به نگرش مدرن مبتنی بر شفافیت و استفاده از ظرفیت مردم در نظارت
و پیشگیری از فساد است. نگرش
سنتی که با هزینههای گزاف و صرفا توسط چند دستگاه نظارتی محدود صورت گرفته است،
تاکنون اثر بخش نبوده و متاسفانه شتاب رشد تعداد جرایم خرد و کلان و مجرمان
اقتصادی روند کاهشی ندارد؛ لذا لازم است با استفاده از تجربیات کشورهای پیشرفته
دنیا، مردم را به میدان نظارت و مبارزه با فساد آورد تا با هزینهای به مراتب
کمتر، اقدامات کارآمدتری صورت گیرد. در همین راستا، تدوین سیاستهای کلی مبارزه با
فساد با نگرش نظارت عمومی، اولین و ضروریترین اقدام است. در گام بعد شاخصسازی
برای دستیابی به اهداف کلان ذکر شده در سیاستهای کلی مبارزه با فساد و تصویب
قوانینی برای تسهیل حضور مردم در اولویت قرار دارد. همچنین ایجاد سامانههایی برخط
که حاوی اطلاعاتی از میزان اموال و دارائی های مسئولین، حقوق و مزایای آنها و نیز
سایر اطلاعاتی که برای نظارت موثر مردم لازم است، باشد، جزو ضروریترین اقدامات
است.
در زیر به چهار اقدام کلان در تامین زیرساختهای مبارزه با فساد میپردازیم:
تدوین سیاستهای کلی مبارزه با فساد
این سیاستها باید با مطالعه برترین تجارب بینالمللی تدوین و تصویب
گردد، ولی متاسفانه تاکنون این کار انجام نشده است.
قانون انتشار دسترسی آزاد به اطلاعات
این قانون در سال 1388
تصویب و آیین نامه اجرایی آن در سال 1394
مصوب شد. رویکرد
قدیم و ناکارآمد موجود در این قانون و آیین نامه آن، عملا باعث عدم اجرای آن شده
است.
تصویب قانون «گزارشگران تخلفات» (Whistleblower)
یکی از ضروریات مشارکت مردم در مبارزه با فساد تامین امنیت همه جانبه
مادی و معنوی گزارشگران تخلف و ایجاد مشوقهایی برای حضور گسترده عموم مردم در امر
مبارزه با فساد است. در همین راستا لازم است قانون جامعی در حمایت از گزارشگران
تخلف و تعیین چارچوبهای فعالیت مردمی در این زمینه به تصویب مجلس شورای اسلامی
برسد. این قانون باید مواردی نظیر حمایت از گزارشگران تخلف، پاداش نقدی و غیرنقدی
برای گزارشگران، مسیرهای گزارش تخلف، جریمه متخلفان و ... را پوشش دهد. متاسفانه
تاکنون دولت لایحهای در این زمینه ارائه نکرده است و از ظرفیتهای فراوان و تجربیات
ارزنده بین المللی در زمینه گزارشهای مردمی در مبارزه با فساد به صورت حداقلی و
سنتی و در نتیجه ناکارآمد بهره گرفته میشود.
سامانه شفافیت درآمدهای مسئولین
مهمترین کاربرد این سامانه، بعد از انتشار فیشهای حقوقی نامتعارف برخی
مدیران، بازگرداندن اعتماد مردم به نظام و تبرئه قاطبه مدیران پاک دست، از
اتهاماتی که از سوی جامعه متوجه آنها شده بود، است. همچنین این سامانه میتواند
تحرکات دشمنان انقلاب در سوء استفاده از موضوع برداشتهای نامتعارف را کاملا ناکام
گذارد و با نمایش میزان دریافتی مدیران خیال مرم را آسوده کند. وعده ایجاد یک ماهه این سامانه که
در بیانیه 14 تیر 95 رئیس جمهور محترم به آن تصریح شده بود،
متاسفانه تاکنون محقق نشده است.
۳. سامانههای شفافیت اطلاعاتی
گام موثر بعدی در راستای اجرای بند 19 سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، ایجاد و بهینهسازی سامانههای
شفافیت اطلاعاتی است. این سامانهها علاوه بر کاستن از عامل انسانی و درنتیجه
برچیدن زمینه بسیاری از فسادهای ناشی از اعمال قدرت و سلیقه افراد، زمینه مناسبی
جهت اطلاعرسانی و شفافیت اطلاعات و در نتیجه افزایش اعتماد عمومی به مسئولین کشور
و مشارکت شهروندان در اقتصاد مولد فراهم میآورند.
این سامانهها با بازنمودن و ارائه عمومی اطلاعات، علاوه بر کاهش زمینههای
فسادزا ناشی از رانتهای اطلاعاتی و ایجاد فرصت های برابر برای عموم مردم، اطلاعات
بسیار مهمی را در حوزههای مختلف در اختیار تصمیم گیران و سیاستگذارن کشور قرار میدهند
تا با تکیه بر آنها گامهای موثرتری به سوی شاخصهای تحقق اقتصاد مقاومتی بردارند.
در این حوزه اقدامات زیر ضروری بنظر میرسد:
طراحی نقشه جامع دولت
الکترونیک
ایجاد شبکه ملی اطلاعات (اینترانت ملی) (فاز اول، شبکه ملی اطلاعات پس
از سالها انتظار طی چندماه گذشته رونمایی شد).
ارائه نقشه جامع سامانههای اطلاعاتی و تکالیف زمانمند دستگاههای
مختلف نسبت به هر سامانه
استقرار سامانه برخط نمایش وضعیت میزان و چگونگی فعالیت هر یک از
سامانههای شفافیت اطلاعاتی
توجه به مقوله شفافیت و اشتراک
داده به صورت نظاممند
در ادامه برخی از کلان پروژههای این حوزه که تاکنون به اجرا درآمده یا
اجرای آنها متوقف شده است، را ذکر می کنیم:
هدفمندسازی یارانهها
هدفمندسازی یارانهها یکی از اقدامات لازم جهت بهبود توزیع امکانات و
ثروت عمومی بود که به همت دولت قبل صورت گرفت. نحوه اجرا شدن این طرح ایراداتی
داشته و دارد که دولت محترم با امکاناتی که در اختیار دارد میتوانست به سادگی
بسیاری از این ایرادات را برطرف نماید.
برای مثال میتوان با تقاطع اطلاعات سامانههای موجود به سادگی
ثروتمندان را شناسایی و یارانه آنها را قطع نمود، ولی متاسفانه این کار آنچنان که
باید و شاید صورت نپذیرفته است.
پرونده الکترونیک سلامت
این پروژه نیز که از مهمترین پروژهها در راستای کیفی کردن خدمات
بهداشتی و جلوگیری از بسیاری از اسرافها در حوزه اقتصاد سلامت است، تاکنون ظهور و
بروز قابل توجهی نداشته است.
بستر اطلاعاتی مربوط به مبارزه با قاچاق کالا
یکی از ابتدائیات مبارزه با قاچاق، اتصال سامانههای اطلاعاتی نهادهای درگیر در
بحث واردات و صادرات مثل گمرک، بانک، سازمان های حملونقل و ... است، تا با تقاطع
اطلاعات حاصل از هر یک از نهادهای ذیربط، اقدامات خلاف قانون کشف و با آنها
مبارزه شود.
جدا شدن بستر ارتباطی اطلاعاتی توسط گمرک (تشدید معضله عملکرد جزیرهای سازمانها)
مدل جدید قراردادهای نفتی (IPC)
پنهانکاریهای غیرضرور در تدوین پرمناقشه این قراردادها، مانع از شفافیت اقتصاد و
احتمالا باعث ایجاد فضای غیرسالم و فسادزا می شود.
طرح شبنم
طرح شبنم به عنوان یکی از مهارکنندههای جدی قاچاق کالا، در نیمه دوم سال 92 متوقف شد. این طرح دارای ایراداتی بود،
متاسفانه به جای رفع ایرادات یا مطرح کردن طرح جایگزین، این طرح زیرساختی در
مبارزه با قاچاق از میان برداشته شد.
کارت سوخت
دولت تلاش کرد که کارت سوخت به عنوان یکی از مهمترین عوامل جلوگیری از قاچاق (با
توجه به آمار)، کاهش تقاضای مصرفی، و نیز یکی از مهمترین منابع اطلاعات آماری
کشور در حوزهای حملونقل و سوخت را حذف کند.
سرشماری
در صورت وجود و تقاطع سامانههای مختلف اطلاعاتی کشور، نیازی به برگزاری پرهزینه
طرحهای سرشماری نیست و این اطلاعات با هزینهای بسیار کمتر و به صورت زنده در
اختیار مسئولین قرار میگیرد.
۴ زیرساختهای
مشارکت گیری عمومی
فعالیت مردم در اقتصاد مولد پیش نیازهایی، چون شفافیت و سلامت اقتصاد و نیز ایجاد
زیرساخت هایی برای مشارکت گیری از مردم دارد. در زیر به تعدادی از زیرساختهای
مشارکتی اشاره و به توضیح مختصری در مورد هر کدام می پردازیم:
داده حکومتی باز
قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، ارائه عموم دادههای حاکمیتی به مردم در
محل و قالبهای استاندارد، را حق عمومی مردم میداند. اما متاسفانه تاکنون این امر
بصورت جامع و تحت یک سامانه یکپارچه محقق نشده است.
سامانههای برخط مشورتی (قانونی)
سامانههای برخط به منظور به مشارکت گیری از عموم مردم در کلیه فرایندهای حاکمیتی
(در مراحل عارضهیابی، شناسایی راهکار و انتخاب، اجرا، نظارت و ارزیابی) کاربرد
فراوانی دارند. با توجه به تجربیات بین المللی ایجاد این سامانه ها، بستر مناسبی
برای حل سریع، کم هزینه و کارآمد بسیاری از سوالات حاکمیتی، فراهم می کند.
سامانه حاکمیتی چالش
به منظور شناسایی و بهرهگیری از فکر و ایده عمومی در حل چالشهای حاکمیت. این کار
هم انجام نشد.
سامانه عریضهنویسی حاکمیتی
تدارک سامانهای به منظور ثبت عریضه (تقاضا) و امضای آن توسط مردم، و در صورت
رسیدن به حد مشخصی از امضا، تعهد دولت به اجرا یا ارائه پاسخ رسمی به آن عریضه.
این اقدام نیز صورت نگرفت.
۵ - جداول
برای مطالعه و مرور سریع مطالب فوق، مطالب را در قالب جدول ارائه مینماییم.
۶ - جدول ارزیابی
دسته |
مؤلفه |
ارزیابی |
وضعیت |
چارچوب و پایش |
به مشارکتگیری عموم مردم (بویژه نخبگان) در شناسایی ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی |
چنین چیزی انجام گردیده، اما خروجی و دستاورد این پژوهشها در معرض نقد و نظر عموم مردم قرار نگرفته است. |
متوسط |
معرفی چارچوب نهایی ابعاد اقتصاد مقاومتی |
چنین چیزی اگر هم انجام شده باشد، اطلاعرسانی نشده است. |
ضعیف |
|
شاخصسازی در راستای اندازهگیری ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی (مبتنی بر چارچوب، و یا حداقل مبتنی بر سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی) |
چنین چیزی اگر هم انجام شده باشد، اطلاعرسانی نشده است. |
ضعیف |
|
استقرار سامانه اینترنتی پایش اقتصاد مقاومتی، مبتنی بر چارچوب و شاخصهای طراحی شده |
عدم انجام |
ضعیف |
|
تبیین مستدل جایگاه هر یک از اقدامات مهم حاکمیتی در پازل (چارچوب) مؤلفههای اقتصاد مقاومتی |
چنین چیزی اگر هم انجام شده باشد، اطلاعرسانی نشده است. |
ضعیف |
|
به مشارکتگیری از منتقدین برای نقد کلیه مؤلفههای فوقالذکر و قراردادن پاداش برای بهترین و سازندهترین نقدها |
عدم انجام |
ضعیف |
|
به مشارکتگیری عمومی در شناسایی اقدامات خلاف سیاستهای اقتصاد مقاومتی |
عدم انجام قطعی (نیاز به سامانه مشخص، تعیین جایزه، و اعلام عمومی نتایج) |
ضعیف |
|
ارائه عمومی گزارش مکتوب از اقدامات انجام شده در این حوزه، به صورت دورهای |
عدم انجام |
ضعیف |
|
سامانه های شفافیت اطلاعاتی |
ارائه نقشه جامع سامانههای اطلاعاتی و تکالیف زمانمند دستگاههای مختلف نسبت به هر سامانه |
چنین چیزی اگر هم انجام شده باشد، اطلاعرسانی نشده است. |
ضعیف |
استقرار سامانه برخط نمایش وضعیت میزان و چگونگی فعالیت هر یک از سامانههای شفافیت اطلاعاتی |
عدم انجام |
ضعیف |
|
نقشه جامع دولت الکترونیک |
عدم ابلاغ و اجرای نقشه جامع دولت الکترونیک |
ضعیف |
|
شبکه ملی اطلاعات (اینترانت ملی) |
راهاندازی فاز اول این شبکه (البته دیرهنگام و ناتمام) |
متوسط |
|
توجه به مقوله شفافیت و اشتراک داده به صورت نظاممند در برنامه پیشنهادی ششم توسعه |
عدمتوجه به این مقوله |
ضعیف |
|
تدبیر مؤثر برای هدفمندسازی یارانهها |
تقاطع سامانههای اطلاعاتی موجود به منظور شفافیت شناسایی دهکهای اقتصادی و هدفمندسازی یارانهها - ناتمام / هنوز نتیجه حاص نشده |
ضعیف |
|
پرونده الکترونیک سلامت |
عدم التفات به پرونده الکترونیک سلامت در شرکت برکتتل (وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام ره) |
ضعیف |
|
سامانه تدارک الکترونیکی دولت (ستاد) |
سامانه «ستاد» یا سامانه مناقصات دولت - تداوم متروک و مهجور ماندن این سامانه |
ضعیف |
|
بستر اطلاعاتی مربوط به مبارزه با قاچاق کالا |
جدا شدن بستر ارتباطی اطلاعاتی توسط گمرک (تشدید معضله عملکرد جزیرهای سازمانها) |
ضعیف |
|
قراردادهای نفتی اخیر (IPC) |
پنهانکاریهای غیرضرور در تدوین پرمناقشه این قراردادها |
ضعیف |
|
طرح شبنم |
طرح شبنم به عنوان یکی از مهارکنندههای جدی قاچاق کالا، از فعالیت باز داشته شد. |
ضعیف |
|
کارت سوخت |
کارت سوخت به عنوان یکی از مهار کنندههای جدی قاچاق (به استشهاد آمار)، کاهش تقاضای مصرفی، و نیز یکی از مهمترین منابع اطلاعات آماری کشور، حذف گردید. |
ضعیف |
|
سرشماری |
در صورت وجود و تقاطع سامانههای مختلف کشور، نیازی به برگزاری پرهزینه طرحهای سرشماری نیست و این اطلاعات با هزینهای بسیار کمتر و به صورت زنده در اختیار خواهد بود. |
ضعیف |
|
زیرساخت های مبارزه با فساد |
سامانه شفافیت درآمدهای مسئولین |
سامانه تحت وب جهت نمایش عمومی «حقوق و مزایای دریافتی کلیه مقامات» (حسب وعده رئیس جمهور در بیانیه مورخ 15 تیر 95) - عدم انجام |
ضعیف |
قانون انتشار دسترسی آزاد به اطلاعات |
متن قانون (مصوب 1388) و هم آییننامههای اجرایی آن (مصوب 1394) ناکارآمد بوده و این قانون عملا اجرا نمیشود. |
ضعیف |
|
سیاستهای کلی مبارزه با فساد |
تدوین و تصویب این سیاست کلی، با مطالعه برترین تجارب بینالمللی، بر پایه بحث تعارض منافع - عدم انجام |
ضعیف |
|
تصویب قانون «گزارشگران تخلفات» (Whistleblower) |
به منظور بهرهگیری از مشارکت عمومی در شناسایی انواع مفاسد. علیرغم ظرفیت فراوان این قانون و تجربه ارزنده بینالمللی آن، از این ظرفیت در کشور به صورت حداقلی و کاملاً سنتی (و در نتیجه ناکارآمد) بهره گرفته میشود. |
ضعیف |
|
زیرساخت های مشارکت گیری عمومی |
داده حاکمیتی باز |
ارائه عموم دادههای حاکمیتی به مردم در محل و قالبهای استاندارد. قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، دستیابی به این اطلاعات را حق عمومی مردم میداند - عدم انجام |
ضعیف |
سامانههای بر خط مشورتی |
سامانههای برخط به منظور به مشارکت گیری از عموم مردم در کلیه فرایندهای حاکمیتی (در مراحل عارضهیابی، شناسایی راهکار و انتخاب، اجرا، نظارت و ارزیابی) - عدم انجام |
ضعیف |
|
سامانه حاکمیتی چالش |
به منظور شناسایی و بهرهگیری از فکر و ایده عمومی در حل چالشهای حاکمیت - عدم انجام |
ضعیف |
|
سامانه عریضهنویسی حاکمیتی |
تدارک سامانهای به منظور ثبت عریضه (تقاضا) و امضای آن توسط مردم، و در صورت رسیدن به حد مشخصی از امضا، تعهد دولت به اجرا یا ارائه پاسخ رسمی به آن عریضه – عدم انجام |
ضعیف |
سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی فردا، تاریخ انتشار 13 تیر 96، کد مطلب: 677061:www.fardanews.com