پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۰۰۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۶
رئیس کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: یکی از شاخص های حکمرانی خوب، میزان دسترسی به اطلاعات از طرف مردم است.

شعار سال"سیدرضا صالحی امیری" شنبه ۱۷ تیرماه در آئین رونمایی از سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: در مباحث جدید قدرت ملی، عواملی مانند قدرت دیپلماتیک، قدرت مرز، قدرت تکنولوژی و قدرت اطلاعات به عنوان مولفه های اصلی قدرت تعریف می شوند. اطلاعات منشأ قدرت است و هر کسی که به آن دسترسی پیدا کند می تواند صاحب قدرت شود.

وی افزود: وظیفه اصلی حاکمیت، امانتداری اطلاعات و حق مردم استفاده از این اطلاعات است. یکی از شاخص های حکمرانی خوب هم به میزان دسترسی به اطلاعات از طرف مردم مرتبط است. البته دسترسی به اطلاعات الزاماً در چارچوب دولت تعریف نمی شود و همه اجزای حاکمیت باید زمینه های دسترسی به اطلاعات را فراهم کنند. قوه قضائیه و مقننه هم مشمول این قانون هستند.

صالحی امیری تصریح کرد: شفافیت مانند نورافکنی است که فضای تاریک را برای همگان روشن می کند؛ دولت هایی که حیاط خلوت دارند و فضای تاریک را برای خواص بیشتر می کنند، میل به فساد بیشتری دارند.

رئیس کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با اشاره به اینکه یکی از شاخص های عدالت، توزیع عادلانه اطلاعات است اظهار کرد: ما چه دوست داشته باشیم چه نداشته باشیم وظیفه قانونی مان ایجاب می کند که اطلاعات را در اختیار شهروندان قرار دهیم و حق نداریم دسترسی به اطلاعات را محدود کنیم. برای این کار هم منتی بر ما نیست و این وظیفه ماست.

وی افزود: ما اگر ادعای وجود دموکراسی در کشور را داریم و معتقدیم مردم مالکان اصلی این نظام هستند که هستند، باید بدانیم که آزادی تنها در حوزه سیاسی تعریف نمی شود و ابعاد مختلفی دارد که یکی از آنها دسترس پذیر کردن آنها برای همگان است.

صالحی امیری با اشاره به فعالیت مشابه ای که در دوره مسئولیتش در کتابخانه ملی برای در دسترس قرار دادن اطلاعات موجود در آرشیو این سازمان انجام داده بود خاطرنشان کرد: پرستیژ بین‌المللی نظام ما هم به چگونگی دسترسی مردم به اطلاعات بستگی دارد. من به سخنگوی وزارت خارجه پیشنهاد می کنم خبر رونمایی از سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را در نشست آتی خود به اطلاع جهانیان برساند.

در پایان این مراسم و با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارتباطات و فن آوری اطلاعات و همچنین معاونین آنها، از سامانه ا نتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات رونمایی شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری اقتصادی ایران ، تاریخ انتشار 17تیر 96، کدمطلب:716426، www.econews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
0
0
بازم این یک چیزی شنید اومد مانور بده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین