پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۹۴۸۶
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۱
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از تخصصی شدن موزه های این استان خبر داد.

شعار سال: فاطمه دانش یزدی در جلسه بررسی مسائل مرتبط با موزه های استان یزد با حضور مسئول اداره حفاظت از اموال منقول سازمان میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه یزد از کهن و تاریخی کشور بوده و ظرفیت این استان به لحاظ موزه ای بسیار وسیع است، اظهار داشت: لازم است امکانات و تجهیزات مورد نیاز در راستای تجهیز و آماده سازی متناسب با ظرفیت موزه ها در این استان فراهم شود.

وی با اشاره به نقش موزه ها در توسعه اجتماعی عنوان کرد: توسعه، ارتباط مستقیم با موزه دارد و نبض توسعه در گسترش موزه های مختلف است و موزه ها یکی از عوامل توسعه اجتماعی و بالا بردن سطح آگاهی مردم به شمار می روند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، وضعیت موزه های استان را مثبت دانست و بیان کرد: پیشرفت در این زمینه در گرو تخصصی کردن موزه های استان است.

دانش یزدی با برشمردن ظرفیت های موزه ای استان بر ضرورت ایجاد چند موزه تخصصی در زمینه های نساجی سنتی، کتیبه های سنگی، اسناد و مدارک تاریخی در شهرستان های استان تاکید کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تبدیل خانه صدرالعلمای یزد به موزه اظهار داشت: بر اساس تعاریف سازمان میراث فرهنگی، موزه منطقه ای به موزه ای گفته می شود که از نظر محتوا و مخاطب فراتر از مرزهای استانی بوده و یک منطقه فرهنگی به لحاظ مردم شناسی، باستان شناسی و هنر را در بر می گیرد.

دانش یزدی افزود: موزه ها به معرفی مردم شناسی و باستان شناسی، تاریخ شهر، فرهنگ و تمدن از نظر مادی و معنوی در منطقه می پردازند و به باور کارشناسان، موزه ها باید در درون یا نزدیک به بافت های تاریخی ساخته شوند تا گردشگران در کنار بازدید از بافت، خانه ها و بناهای تاریخی از نزدیک مجموعه اشیای تاریخی مرتبط را نیز ببینند.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد موزه منطقه ای عنوان کرد: یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاه های زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 14 تیر 1396، کد مطلب:4021941 http://www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین