پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۰۲۳۲
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
شهرستان‌های رودان و میناب ۴۰ درصد لیموترش کشور و دو درصد لیموترش جهان را تأمین می‌کردند که امید می‌رود با کاشت مجدد این درخت و ثمر دادن آنها این درصد تولید افزایش یابد.

شعار سال: شهرستان رودان مشهور به بهشت جنوب، قطب تولید لیموترش در هرمزگان است و با برخورداری از 350 هکتار باغات لیمو، سهم تولید سه هزار و 500 تن لیمو ترش کشور را به خود اختصاص داده است.

شهرستان رودان قطب کشاورزی هرمزگان است و لیموترش تولید شده در این شهرستان دارای شهرت ملی است و لیموترش در این شهرستان در دو مرحله دست چین و کامل برداشت می‌شود.

لیموی شهرستان رودان علاوه بر تأمین نیاز هرمزگان به استان‌های همجوار نیز صادر می‌شود. در این فصل کارگران فصلی که عمده آنان را بانوان تشکیل می‌دهند کار چیدن و بسته‌بندی لیمو را انجام می‌دهند.

به گفته مسؤولان جهاد کشاورزی استان هرمزگان به‌دلیل مبارزه با بیماری‌های درختی تولید امسال نسبت به سال قبل فقط پنج درصد افزایش داشته است.

بازارهای سنتی مرکز استان این روزها شاهد فروش لیموی تازه است و لیموی تازه یکی از چاشنی‌های مهم جنوبی‌ها در کنار غذاهای سنتی است و شربت آب لیمو در گرمای بالای 40 درجه جنوب می‌تواند بهترین نوشیدنی محسوب شود.

با رسیدن فصل تابستان، برداشت لیموترش مرغوب شهرستان رودان هم آغاز می‌شود و باغداران رودانی در هوای گرم و در دمای با لای ۴۵ درجه به برداشت این محصول ارزشمند می‌پردازند.

70 درصد باغات لیموترش شهرستان رودان در چند سال اخیر به‌دلیل دست و پنجه نرم کردن با بیماری گسترده‌ای که به جاروی جادوگر شهرت داشت تقریباً از بین رفت و پس از یک پوست‌اندازی مجدد جان دوباره‌ای گرفته و این باغداران با امیدی دوباره به کاشت این درخت پرداخته‌اند.

شهرستان‌های رودان و میناب ۴۰ درصد لیموترش کشور و دو درصد لیموترش جهان را تأمین می‌کردند که امید می‌رود با کاشت مجدد این درخت و ثمر دادن آنها این درصد تولید افزایش یابد.

هرمزگان در تولید لیموترش در کشور رتبه برتر را دارد و سطح زیرکشت این محصول در سال 96 بیش از نه هزار و 900 هکتار است که پیش‌بینی می‌شود از این سطح بیش از 120 هزار تن محصول برداشت شود.

12 درصد از باغ‌های استان به کشت لیموترش اختصاص دارد و شهرستان رودان با سطح زیرکشت شش هزار و 250 هکتار، رتبه نخست تولید لیمو ترش و میناب با سطح زیرکشت سه هزار و 133 هکتار در جایگاه دوم تولید لیموترش قرار دارد.

طی سال‌های اخیر اصلاح و احیای باغ‌های قدیمی لیموترش استان با ارائه تسهیلات بانکی و نهال‌های یارانه‌دار در اولویت برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی بوده است و تاکنون 30 هزار تن محصول از باغات استان برداشت و روانه بازارهای هدف شده است.

فصل برداشت لیموترش در هرمزگان از اوایل تیرماه آغاز و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد و این محصول علاوه بر تأمین نیاز داخلی استان به استان‌های تهران، اصفهان، فارس و کرمان صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودان با اشاره به آغاز فصل برداشت لیموترش اظهار داشت: با نزدیک شدن به فصل تابستان برداشت لیموترش از باغات شهرستان رودان آغاز شده است و این برداشت از نیمه‌ خردادماه آغاز و تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

عباس مؤیدی افزود: از نه هزار و دویست هکتار سطح زیر کشت لیموترش تولید سالیانه ۱۳۸ هزار تن و عملکرد ۱۵ تن در هر هکتار پیش‌بینی می‌شود که شهرستان رودان با این مقدار سطح زیر کشت رتبه اول را در تولید لیموترش در استان هرمزگان را داراست.

وی خاطرنشان کرد: ارقام لیموی موجود در شهرستان رودان شش هزار و ۵۰۰ هکتار لیموی محلی، دو هزار و ۵۰۰ هکتار لیموی لیسبون و ۹۰ هکتار هم لیموی پرشین‌لایم کاشت شده است و تمامی این محصول به بازارهای داخلی صادر می‌شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس استان هرمزگان، تاریخ انتشار 18 تیر 96 ، کد مطلب: 1459444:www.hormozgan.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین