پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۷۰۷۰
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴
این اصلاحیه درواقع کارکردی چند وجهی داشته و دولت محترم می‌بایست در گام نخست با توقف هرگونه همکاری با طرف غربی راه را بر تلاش هایی از این دست که هدفش متاثر سازی اقتصاد و امنیت ایران است، مسدود سازد.

شعارسال: اصلاحیه قانون اخیر ویزای امریکا (قانون آمریکایی محدودیت سفر گردشگران و سرمایه‌گذاران به ایران) محدودیت هایی را برای شهروندان 38 کشور جهان که با امریکا لغو روادید دارند، در نظر گرفته است. این قانون تاکید دارد که شهروندان این کشورها در صورتی که در 5 سال تا قبل از ورود به امریکا به یکی از چهار کشور سوریه، عراق، سودان و ایران سفرکرده باشند و یا تابعیت یکی از این چهار کشور را داشته باشند(تابعیت دوگانه) قانون لغو روادید برای آنان اعمال نخواهد شد و این افراد می بایست پروسه دریافت ویزا را طی کنند. قراردادن نام ایران در این قانون، پس از توافق هسته ای ایران با 1+5 که بر اساس آن می بایست ضمن بر چیدن همه تحریم های اقتصادی علیه ایران، شرایطی را که در ابعاد اقتصادی، ایران را متضرر نسازد، هم طراحی و تعریف نشود.

مجلس شورای اسلامی در تصویب برجام هم بر این نکته تاکید داشته و براساس آن در صورت هر اقدامی از سوی غرب که منافع اقتصادی ایران را به مخاطره می اندازد، دولت جمهوری اسلامی ایران می بایست کلیه اقدامات خود را در راستای توافق هسته ای متوقف سازد.

همچنین رهبری معظم نیز در منشور 9 ماده ای خویش تصریح داشتند که هر اقدامی که در آن به نوعی تحریم ایران در ابعاد مختلف و به بهانه های مختلف مانند حقوق بشر و حمایت از جنبش های مقاومت مانند حزب الله و حماس و جهاد اسلامی فلسطین، که البته غرب مقاومت مشروع آنها را در برابر اشغالگران صهیونیست، تروریسم می داند، دولت ایران می بایست با هماهنگی مجلس محترم در توافق هسته ای بازنگری کند و البته مجلس هم صراحتا توقف اقدامات را تصویب کرده است.

*سوال؛ آیا اصلاحیه قانون ویزای امریکا بر حوزه اقتصادی ایران در مرحله پسا توافق هسته ای تاثیر کاهنده دارد؟

اساسا ورود ایران به پروسه توافق هسته ای با غرب، با هدف اولا اثبات سلامت رفتاری ایران در فعالیت های هسته ای بوده است که قطعنامه اخیر شورای حکام سازمان بین المللی انرژی هسته ای که PMD را خاتمه یافته اعلام کرد، نیز تاکید بر این سلامت رفتاری و عدم انحراف آن بوده است و اینکه ایران اسلامی شریک مطمئنی برای جامعه جهانی در استقرار امنیت بین المللی به شمار می آید. ثانیا برداشتن تحریم های ظالمانه ای بوده که طی 12 سال گذشته بر ایران تحمیل شده است. بنابراین اگر قرار باشد که تحریم ها همچنان به بهانه های مختلف ادامه داشته باشد، در واقع نقض غرض است.

پس از توافق اولیه، ظرفیت های اقتصادی ایران، همه کشورهایی را که در طی این سال ها به دلیل اعمال تحریم ها و همراهی با امریکا از آن باز داشته شده بودند، جذب خود خواهد کرد. حرکتی که در آن، همه طرف ها منافع سرشاری را نصیب خواهند برد. حتی قبل از آنکه پرونده ایران در شورای حکام بسته شود، ورود مسابقه وار گروه های اقتصادی از کشورهای مختلف به ایران را شاهد بودیم. این نوید خوبی هم برای تجار ایرانی و هم برای شرکای خارجی است. اما تصویبِ قانونِ محدودیتِ صدورِ ویزا که با تائید رئیس جمهور امریکا به صورت قانون لازم الاجرا درآمده است، در واقع ضربه سنگینی به توافقات اولیه میان ایران و کشورهای دیگر در ابعاد اقتصادی محسوب می شود. زیرا تجار این 38 کشور اینگونه نیست که عمده روابط تجاری شان با ایران باشد، بلکه اقتصاد ایران بخشی از تلاش های اقتصادی شان است و آنان چاره ای جز تعامل با امریکا ندارند. از این روی سرمایه گذاری در ایران را بی خطر برای منافع خود نخواهند دید و ممکن است از آن چشم پوشی کنند.

با این ترتیب امریکا دقیقا تحریم ها را استمرار خواهد داد اما نه به صورت قبلی. از سوی دیگر سال‌ها غرب، ایران را کشوری خطرناک معرفی کرده است. این موضوع علاوه بر کاهش سرمایه گذاری در ایران ، جامعه ایران را از درآمد سرشار صنعت توریسم نیز محروم ساخته بود. با خاتمه یابی پرونده هسته ای ایران و مشخص شدن تبلیغات مسموم و دروغ غرب علیه ایران، ضمن استقبال سرمایه گذاران خارجی به ایران، پیش بینی می شد که صنعت گردشگری ایران نیز رونقی چشمگیر داشته باشد. به ویژه که ایران با توجه به تمدن چند هزار ساله خود و آثار تمدنی بسیارش و فرهنگ های محلی و ملی متنوعش جاذبه توریستی فوق‌العاده ای بشمار می آید. با رونق صنعت گردشگری در ایران ضمن اینکه درآمد سرشاری را ایران نصیب می برد و بخش قابل توجه ای از بیکاری را در جامعه کاهش می داد، دستاورد دیگری هم داشت که به نوبه خود، هم گستره امنیتی ایران را افزایش می داد و هم حوزه های درآمدی دیگری را به سوی ایران سرریز می کرد. آشنایی جهانگردان با فرهنگ و تمدن ایرانی که بر اساس آموزه های مهرپرور و الهی و انسانی اسلام راستین و نه اسلام وهابی که موجد جریان های تروریستی و ضد بشری تکفیری است، شکل گرفته است، خنثی کننده همه تبلیغات مسموم ضد ایرانی و ضد اسلامی دولت های غربی می شد. تردیدی نیست که این موضوع مطلوب امریکا نبوده و نیست. امریکایی که سال هاست به همراه رسانه های صهیونیستی و وهابی چهره نامطلوبی از ایران و ایرانی و اسلام رحمانی را در اذهان مردم غرب، تصویر کرده اند.

در واقع این اصلاحیه بر قانون ویزای امریکا کارکردی چند وجهی داشته و دولت آقای روحانی می بایست هوشمندانه و از موضع اقتدار با آن برخورد کرده و در گام نخست هم اقدامات ایران را در حوزه توافق هسته ای متوقف و با ارجاع به کمیته مشترک پیش بینی شده در توافق از همین آغاز، راه را بر تلاش هایی از این دست که هدفش متاثر سازی اقتصاد و امنیت ایران است، مسدود سازد.

سوابق امریکا نشان داده اگر اندکی با آن مسامحه شود، گستاخ خواهد شد و ادامه راه بی تردید هزینه های زیادی را به جامعه متحمل خواهد ساخت. البته دولت محترم و بعضا نمایندگان محترم در آستانه انتخابات مجلس آینده - با توجه به گره خوردگی نابجای مشکلات اقتصادی به توافق هسته ای - ممکن است تصور کنند که آراء انتخاباتی مطلوب حاصل نشود. اما نباید سوگندی را که خورده اند، فراموش کنند و آنکه این عزیزان منافع عالیه ملت و نظام را بر منافع فردی و حزبی و جناحی و غیره می بایست مقدم دارند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار خبر 2 دی 1394، کدمطلب: 13941002001470، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین