پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۰۸۵۶
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵
جریان‌های سیاسی در خلاء فعالیت کمرنگ احزاب در ایران، موتور محرکه جامعه به شمار می‌روند، اما اتخاذ سیاست‌های نادرست و عدم اقبال عمومی به برخی جریان‌ها از جمله اصولگرایان، به ناکامی‌های پی در پی آنها منجر شده است.

شعار سال: بخشیاز گفت و گو با ناصر ایمانی را در این رایطه ادامه می‎خوانید؛

به نظر می رسد جریان اصولگرایی در سال های اخیر به ویژه در چند انتخاباتی که پس از سال ۹۲ تاکنون برگزار شده است ناموفق یا به عبارتی ناکام بوده است. شما این ناکامی را چگونه ارزیابی می کنید؟

انتخابات الزاما معنای ناکامی برای جریان سیاسی ندارد. اگر دقت کنیم تا پیش از انتخابات ۹۲ نیز جریان اصلاح طلب در چند دوره انتخاباتی موفق نبود. این الزاما به معنای ناکامی آن جریان نیست. مجموعه شرایط مختلفی که اتفاق می افتد ممکن است به سمت و سویی هدایت شود که مردم به جریان دیگری تمایل داشته باشند. چنانکه در دوره ای ممکن است یک جریان یا فردی با درصد بسیار کمی موفق شود آرای ۵۰ درصد را کسب کند، اما این به معنای موفقیت و کامیابی آن فرد یا جریان نیست.

با توجه به عدم اقبال عمومی مردم به جریان اصولگرایی به ویژه در رویدادهای سیاسی در چند انتخابات اخیر، به نظر شما این مساله از چه علت هایی ریشه می گیرد؟

اگر یک جمع بندی درباره انتخابات گذشته و جریان اصول گرا داشته باشیم؛ در برخی انتخابات تفرقه بین کاندیداهای اصولگرا، آنها را از راهیابی به ریاست جمهوری باز داشته است به طور مشخص این مساله را در انتخابات سال ۹۲ شاهد بودیم. در دوره های دیگر اگر تدبیر درست تری برای کاندیداهای حاضر در صحنه اندیشیده می شد، شاید نتیجه انتخابات به گونه ای دیگر رقم می خورد. در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ این موضوع آشکارا نمود می یابد. اتخاذ برخی تاکتیک های ناصحیح و نامناسب مانند کنارکشیدن آقای قالیباف و کاندیداتوری آقای رییسی در این مساله موثر بود.

دیگر آنکه در این جریان کاندیداهایی که جذابیت بیشتری برای مردم دارند هم به لحاظ ادبیات و هم به لحاظ سوابق انتخاب نشدند، در انتخابات مجلس شورای اسلامی سال ۹۴ این مساله دیده می شود. در واقع کاندیداهایی باید معرفی شوند که از دیدگاه مردم مطلوبیت داشته باشند. اگر چه مبنای مطلوبیت در نگاه مردم با سیاسیون تفاوت دارد، اما کاندیداهای معرفی شده باید میان مردم از جذابیت خاصی برخوردار باشند. جریان اصولگرا نتوانسته است کاندیدایی را معرفی کند که از نظر مردم جذابیت و مقوبلیت داشته باشد.

اصولگرایان در برخی موضوعات همچون برجام با وجود آنکه پای منافع ملی در میان بود، آشکارا رویکردی تخریبگرانه در پیش گرفتند. این موضوع چه اندازه در عدم موفقیت این جریان در کسب آرای مردمی تاثیر گذار بوده است؟

این مسائل به نوعی از عدم تنظیم رویکردهای سیاسی اصولگرایان نشات می گیرد. آنها در برخی مقاطع زمانی نتوانستند تصویر خوبی از خود نشان دهند. به طور مشخص در موضوع برجام، اصولگرایان با اینکه در مجموع موافق اجرای برجام بودند و این موافقت را با تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی اعلام کردند، اما تصویری که از خود نشان دادند مبین این موضوع نبود. از این رواین گونه برداشت می شد که اصولگرایان با برجام، ارتباطات بین المللی و پیشرفت کشور سازگاری ندارند. همین موضوع باعث شد که مردم به این جریان اقبال نداشته باشند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی تیک ، تاریخ انتشار 24 تیر 96، کدمطلب:۱۷۴۴۰۸، www.tik.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین