پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۱۵۱۶
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۰
اخیرا تعدادی از تولید کننده قطعات خودرو در شهرک صنعتی توس مشهد به دلیل عدم وصول مطالبات میلیاردی خود از شرکت های بزرگ خودرو سازی دست به تعدیل نیروی انسانی و کاهش خطوط تولید زده اند.

شعار سال: خودرو سازی یکی از صنایعی است که به دلیل اهمیت خود از جمله شاخص‌های توسعه یافتگی کشورها محسوب می شود.طی آخرین گزارشی که از جایگاه کشورمان در صنعتت خودرو سازی دنیا موجود است، رتبه شانزدهم این صنعت متعلق به ایران است.

خودرو سازی یک صنعت استراتژیک در هر کشوری محسوب می‌شود، اما در سال‌های اخیر ورود بی رویه قطعات چینی، تولید داخلی را زیر سوال برده است. قطعات چینی به دلیل داشتن سود زیاد برای واردکنندگان، بر مشکلات صنعت دامن زده و تولید داخلی را با رکود مواجه کرده است.

از سوی دیگر عدم پرداخت مطالبات قطعه سازان توسط شرکت های بزرگ خودرو ساز که محصولات خود را به صورت پیش فروش به مشتریان عرضه می کنند و فشار بانک ها برای بازپرداخت تسهیلات،توان ادامه فعالیت از قطعه سازان را گرفته و این صنعت در آستان ورشکستگی قرار دارد.

تعدیل کارگران شرکت های قطعه سازی

اخیرا تعدادی از شرکت‌های تولید کننده قطعات خودرو در شهرک صنعتی توس مشهد به دلیل عدم وصول مطالبات میلیاردی خود از شرکت های بزرگ خودرو سازی کشور توان ادامه فعالیت را از دست داده و دست به تعدیل نیروی انسانی و کاهش خطوط تولید خود زده اند.

از طرفی حقوق کارگران و رسیدگی به امورات کارخانه نیاز به پول دارد که این کارخانجات برای صرف هزینه‌های خود مجبور به اخذ وام‌های کلان شده‌اند تا از این طریق بتوانند به اصطلاح خود را سرپا نگاه دارند.

روی دیگر ماجرا وجود تعدادی کارچاق‌کن و دلال است که از این موقعیت سوء استفاده می‌کنند و برای مثال می‌گویند ما ۱۰ درصد طلب شما را برای خود بر می‌داریم و طلب شما را از شرکت مورد نظر وصول می کنیم.

به همین دلایل یکی از این کارخانجات قطعات خودرو مجبور به تعدیل بسیاری از کارگران خود شده، زیرا توان پرداخت حقوق آن‌ها را نداشته است و حتی بعضی کارگران چندین ماه است که نه تنها حقوق نگرفته‌اند بلکه پاداش و عیدی آنها نیز به دلیل مشکلات مالی پرداخت نشده است.

کارخانه‌ای که در چند شیفت فعالیت می‌کرده است اکنون با همان تعداد کارگر چند روز یکبار فعال می شود و اگر به همین منوال پیش رود، تا چند روز دیگر باید شاهد تعطیلی رسمی کارخانه و تعدیل تمامی نیروها باشیم.

پرداخت های سایپا به قطعه سازان مناسب نیست

برای اطلاع و صحت تعطیلی برخی کارخانجات قطعات خودرو به سراغ یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن خودرو و نیروی محرکه خراسان رضوی رفتیم.

محمد مهدی شکورزاده با بیان اینکه ممکن است بعضی کارخانجات قطعه سازی خودرو تعدیل نیرو داشته باشند اما تعطیلی این کارخانه‌ها تا به حال گزارش نشده است اظهار می‌کند: پرداخت‌های خودرو سازها از قبیل سایپا مناسب و به موقع نیست اما اینکه یک واحد صنعتی صرفا به خاطر این مسئله تعطیل شده باشد نشنیده‌ام.

وی با اشاره به ورود قطعات چینی به بازار می‌افزاید: سال‌های سال است که قطعات چینی به ایران وارد می‌شود ولی این قضیه نسبت به چند سال قبل در وضعیت بهتری به سر می‌برد و تولید داخلی را افزایش و ورود کالای چینی را کاهش داده‌ایم ولی اینطور نیست که ورود قطعات چینی صفر شده باشد.

عضو هیئت مدیره انجمن خودرو و نیروی محرکه خراسان رضوی با تاکید به اینکه عمده مشکل سایپا نقدینگی است نه واردات قطعات چینی تصریح می‌کند: در این خصوص باید یا وزارت صنایع اعتباراتی را در نظر ‌بگیرد یا بانک‌ها تسهیلات دهند تا سایپا خرید و فروشش را راحت کند، برای مثال اعتبار ریالی نمی‌دهند و اعتبار ارزی می‌دهند که این اعتبار ارزی را وزارت صنایع می‌دهد و وزارت صنایع هم در مواردی خرید خود را از چین به انجام می رساند.

وی ادامه می‌دهد: مشکلاتی که در حال حاضر گریبانگیر صنعت قطعه سازان خودرو است فقط به سایپا مربوط نمی‌شود بلکه نوع عملیاتی که در مجموع انجام می‌شود به نفع واحدهای تولیدی است که از خارج کشور قطعات وارد می‌کنند که سایپا و ایران خودرو از این نمونه هستند اما ایران خودرو نسبت به سایپا در شرایط بهتری قرار دارد.

شکورزاده تاکید می‌کند: برای حل این مشکل، حمایت دولت کمک قابل ملاحظه‌ای می‌کند و بانک‌ها نیز گزینه دیگری هستند. درچند سال اخیر هیچ‌کس زورش به بانک‌ها نرسید تا بتواند چیزی را تغییر دهد، حتی با وجود بخش‌نامه‌های بانک مرکزی، بانک‌ها تصمیمات خود را مستقل از ضوابطی که وجود دارد، می‌گیرند.

وی می‌افزاید: یکی از بهترین راه‌حل‌ها که می‌شود قطعه ساز را به مسیری برد که کار خود را به بهترین شکل انجام دهد ، توجه به افزایش و توسعه کیفی کار است اما تقریبا ۷۰ درصد قطعه سازان دنبال تامین منابع مالی از بانک‌ها و یا خودروسازان هستند و قطعه ساز به جای اینکه به دنبال وجوه مطالباتش باشد باید روی توسعه کارش تمرکز و فعالیت کند.

عضو هیئت مدیره انجمن خودرو و نیروی محرکه خراسان رضوی خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر بالاترین نفرات در صنعت قطعه سازی به دنبال وصول مطالباتشان هستند و درگیر توسعه شرکت خود و سرمایه گذاری نیستند، یعنی منابع قطعه ساز در خودروسازان قفل شده و توان تولید قطعه جدید را ندارند.

دروازه‌های مملکت بر روی کالاهای چینی باز است

در ادامه گزارش با دبیر و نائب رئیس انجمن خودرو و نیرو محرکه خراسان رضوی به گفتگو پرداختیم تا دلیل تعدیل نیروی برخی از کارخانجات قطعه سازان خودرو در استان را از زبان وی نیز بشنویم.

محمدرضا جواهری از تعدیل نیروی برخی کارخانجات قطعه سازی ابراز بی اطلاعی‌ و اظهار می‌کند: ورود قطعات چینی به کشور همیشه وجود داشته و این قضیه فقط در مورد قطعات خودروسازی صدق نمی‌کند. حتی جوراب برای ما وارد می‌شود، یعنی ما توانایی حتی تولید جوراب را نداریم؟ آن‌وقت توقع داریم قطعات حساس خودرو وارد نشود؟

وی می‌افزاید: دروازه‌های مملکت بر روی کالاهای چینی باز است و فقط در مورد قطعات خودروسازی نیست و نباید فقط بر روی قطعات وارد شده چینی حساسیت نشان داد.

دبیر و نائب رئیس انجمن خودرو و نیرو محرکه خراسان رضوی با بیان اینکه کارخانجات خودرو سازی و قطعات خودرو در حال فعالیت هستند تصریح می‌کند: مشکل ما این است که قیمت‌ها را خیلی ارزان‌ می‌خواهیم و هر موقع تمایل داشتیم پول کالای خریداری شده را می‌پردازیم.

وی ادامه می‌دهد: اگر به قیمت ارزش واقعی خرید کنیم و پول را به موقع پرداخت کنیم هیچ قطعه سازی هیچ گونه مشکلی نخواهد داشت.

جواهری با بیان اینکه در مملکت ما صنعت، کار و تولید مسئله دار است و نیاز به ریشه یابی دارد تاکید می‌کند: هنوز در قراردادهای سال ۹۴ افزایش قیمت داده نشده است، ما ملزم نیستیم که حتما به خودرو ساز قطعه بدهیم بلکه در این بین بازار، صادرات و صنایع پتروشیمی و نفت و گاز نیز دخیل هستند و برخی از قطعه سازان‌می‌توانند با تغییر خط به کار خود ادامه دهند.

شرکت های خودرو ساز بلای جان قطعه سازان

سوال اساسی در این حوزه این است که با وجود پیش فروش محصولات شرکت های بزرگ خودرو سازی به مشتریان و گردش عظیم مالی دراین حوزه، چرا مطالبات قطعه سازان که بسیاری از کارگران در این بخش مشغول فعالیت هستند پرداخت نمی شود و کار به جایی می رسد که دلالان به این بخش ورود یافته و در ازای وصول مطالبات درصدی از طلب قطعه سازان را به حساب خود منظور می کنند؟

سایت شعار سال، با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 28 تیر 1394، کد مطلب: 4035406:www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین