پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۱۷۱۱
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۵
منطقه‌ای که سال‌های پیش بعضاً مبدأ واردات، هتل‌سازی و زمین خواری بود این روزها به مرکز توسعه‌ای تبدیل شده است که می‌توان از آن به‌عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی هم یاد کرد. منطقه آزاد کیش از آن دست مناطقی است که در دولت یازدهم پیشرفت صعودی پیدا کرد.
شعارسال: منطقه‌ای که سال‌های پیش بعضاً مبدأ واردات، هتل‌سازی و زمین خواری بود این روزها به مرکز توسعه‌ای تبدیل شده است که می‌توان از آن به‌عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی هم یاد کرد. منطقه آزاد کیش از آن دست مناطقی است که در دولت یازدهم پیشرفت صعودی پیدا کرد. این منطقه شرایطی را ایجاد کرده که همه مناطق آزاد کشورمان می‌خواهند به آن برسند. یکی از مهم‌ترین کارهایی که در منطقه آزاد کیش صورت گرفت بازپس‌گیری 5.2 میلیون متر مربع اراضی با ارزش 7هزار میلیارد تومان بود. در حقیقت تمامی زمین‌هایی که هیچ گونه اقدامی روی آن صورت نگرفته بود و بیش از 10سال از خرید زمین می‌گذشت پس گرفته شد. نکته دیگری که در این منطقه مورد توجه قرار گرفت اجرای طرح‌های عمرانی، صنعتی و گردشگری بود.بدین جهت هفته گذشته با حضور معاون اول رئیس جمهوری 9 طرح مهم در منطقه آزاد کیش مورد بهره‌برداری قرار گرفت که سرمایه‌گذاری آن در حدود 8هزار میلیارد ریال بود.

* توسعه منطقه هندورابی

یکی از طرح‌های عمرانی که طی چهار سال اخیر به آن توجه شده توسعه منطقه هندورابی است که اگر بخواهید با شناور به این منطقه بکر بروید کمتر از دو ساعت زمان نیاز دارید. البته با شناورهای تندرو این مسیر به 45 دقیقه هم کاهش پیدا می‌کند. ساحل این منطقه که جزو کیش محسوب می‌شود و حدود 70 نفر سکنه دارد، منحصر به‌فرد است لذا می‌توان به‌عنوان یک منطقه توریستی از هندورابی یاد کرد. بدین جهت سازمان منطقه آزاد کیش در منطقه یاد شده فرودگاهی با سرمایه‌گذاری 515 میلیارد ریال که باعث اشتغالزایی 150 نفر می‌شود احداث کرده است. طول باندی که برای این فرودگاه در نظر گرفته شده است حدود 1480 متر است.

* افتتاح بندرگاه هندورابی

بندرگاه هندورابی هم هفته گذشته با سرمایه‌گذاری بالغ بر 565 میلیارد ریال و اشتغالزایی 140 نفر افتتاح شد.برای این بندر دو پست اسکله رورو با ظرفیت باربری و مصالح 5 هزار تن و مخازن مازوت و گازوئیل هر کدام با ظرفیت 6 هزار و 500 مترمکعب بنزین و 6هزار متر مکعب مازوت و گازوئیل پیش‌بینی شده است.با افتتاح صورت گرفته شناور مسافری کروز با طول 150 متر و یک پست اسکله شناور برای ظرفیت 400 هزار مسافر در سال، آماده خدمت‌رسانی به مسافران است. جزیره هندورابی که یکی از جزایر الحاقی به منطقه آزاد کیش است از سال ۹۳ در پی دستور رئیس جمهوری با رویکرد اکوتوریست در طرح توسعه قرار گرفت.جزیره هندورابی با ۲۲٫۸ کیلومتر مربع مساحت، در فاصله ۳۲۵ کیلومتری بندرعباس و ۱۳۳ کیلومتری بندر لنگه واقع شده است. شنیده‌ها حکایت از آن دارد مسیری که در منطقه آزاد کیش سپری شد قرار نیست در این منطقه بکر رخ دهد. سال‌هایی که کیش مورد توجه قرار گرفت بدون توجه به خیلی از مسائل و زیرساخت‌ها، زمین‌های آن واگذار شد. ولی در هندورابی زمین به اشخاص واگذار نمی‌شود و هدف دولت جذب سرمایه‌گذاران برای فعالیت‌های گردشگری است. لذا دیگر افراد با کسب سود در خرید و فروش زمین نمی‌توانند در هندورابی ورود کنند.

* 7 افتتاح مهم در کیش

در راستای توسعه منطقه آزاد کیش هفت طرح هم در این منطقه افتتاح شد.یکی از طرح‌ها کارخانه ست‌همودیالیز وریدی شریانی (تولید 8 میلیون در سال) و فیستولا وریدی بود.این کارخانه با سرمایه‌گذاری هزار و 580 میلیارد ریال و اشتغالزایی 35 نفر ایجاد شده است.مساحت این طرح صنعتی 32هزار مترمربع است. پروژه دیگر تعویض موج شکن شرقی و ساخت 24پست اسکله رورو بتنی در بندر تجاری کیش بود.این طرح با حجم سرمایه‌گذاری 285 میلیارد ریال و 40 نفر اشتغالزایی به بهره‌برداری رسید.

* پروژه‌های تفریحی منطقه

بهره‌برداری از نخستین تم پارک آبی روباز کشور در جزیره کیش با هدف توسعه صنعت گردشگری هم دیگر طرح ملی کشورمان بود. این پارک دارای بلندترین رایدرها(راه آبی) در میان پارک‌های آبی شهرهای مختلف ایران است.این مجموعه در مساحت 56 هزار متر مربع و با سرمایه ‌گذاری 1800میلیارد ریالی بخش خصوصی ساخته شده است. این پارک که برای 400 نفر اشتغالزایی داشته با ظرفیت پذیرش روزانه 3 هزار نفر به یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری کیش تبدیل شده است.همچنین هتل 5 ستاره ویدا به مجموعه مراکز اقامتی کیش افزوده شد.این هتل با سرمایه‌گذاری یک‌هزار و 740 میلیارد ریالی بخش خصوصی در جزیره کیش ساخته شده است.هتل ویدا دارای 144 اتاق و 320 تخت اقامتی است که در مدت زمان 48 ماه ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است. مجموعه گردشگری تفریحی آوای خلیج‌فارس که به‌عنوان بزرگ‌ترین آبنمای موزیکال دریایی در کشور قابلیت‌های متنوعی دارد از طرح‌هایی بود که به بهره‌برداری رسید. مجموعه آوای خلیج‌فارس، با هزینه‌ای بالغ بر 120 میلیارد تومان در فضایی به وسعت 35 هزار متر مربع در ساحل شرقی کیش ساخته و تجهیز شده است.

* اسکله 35 هزار تنی و نیروگاه و آب شیرین کن

پروژه عملیات اجرایی اسکله 35هزار تنی در بندر تجاری کیش هم افتتاح شد.این طرح با ارزش 650 میلیارد ریال و در مدت 24 ماه ساخته شده است. همچنین نیروگاه و آب شیرین کن در جنوب جزیره کیش با حجم سرمایه‌گذاری 950 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.برای این نیروگاه که در زمینی به مساحت 2500 متر مربع واقع شده روزانه تولید 100 مگاوات برق و 20 هزار مترمکعب آب شیرین پیش‌بینی شده است. فعالیت این نیروگاه که با هدف تأمین انرژی و آب شرب ساکنان و فراهم کردن زمینه اجرا و تکمیل طرح‌های عمرانی و گردشگری جنوب جزیره کیش احداث شده برای 80 نفر به طور مستقیم اشتغالزایی داشته است.بر این اساس برق تولیدی این منطقه از 137 مگاوات به 235 مگاوات رسیده است.

* تمجید معاون اول رئیس جمهوری از اقدامات انجام شده در کیش

افتتاح این طرح‌ها به اعتقاد اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری نماد اقتصاد مقاومتی است.وی گفت: اقدامات کیش در این حوزه خیلی خوب بوده و برای سال 96 هم طرح‌های جدیدی تصویب شده که مهم‌ترین موضوع مناطق آزاد این است که این مناطق از مقررات و قوانین دست و پا‌گیری که در داخل کشور است، مستثنی شوند.وی با اشاره به اینکه هدفگذاری اصلی منطقه آزاد کیش گردشگری و تجارت است، افزود: جزیره کیش در همه این زمینه‌ها موفقیت نسبی کسب کرده اما نیاز است مناطق آزاد پایگاه اصلی جذب سرمایه‌گذاری خارجی و صادرات شوند که تلاش‌های منطقه آزاد کیش برای دستیابی به این امر مهم ادامه خواهد داشت.

* توسعه کیش در 4 سال گذشته

علی‌اصغر مونسان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش هم به 4 سال فعالیتش در این منطقه پرداخت و گفت: در طول 4 سال اخیر با کمک بخش خصوصی سعی در ایجاد جذابیت‌های ماندگار برای جذب گردشگر بیشتر به جزیره کیش انجام شده است و در این راستا نخستین هتل روی آب در خاورمیانه، نخستین تم پارک آبی کشور، نخستین آبنمای موزیکال روی دریا و مرکز تفریحات کیش ایجاد و نخستین کشتی کروز تفریحی به کیش ورود کرد که این اقدامات با استقبال خوب گردشگران مواجه شده است. در حال حاضر 34 طرح عمرانی با اعتبار 7 هزار میلیارد ریالی در دست اجرا داریم. در بخش اقتصادی در سه سال و نیم گذشته شاهد جذب 93 هزار و 100 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری غیر صنعتی در قالب 75 طرح بودیم و در بخش صنعتی نیز با جذب 14 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری، 69 طرح به سرانجام رسیده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از - ، تاریخ انتشار: 30 تیر 1396، کدخبر: 192109، www.iran-newspaper.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین