پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۳۸۲۴
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰
قرار بود توسعه جزیره هندورابی با هدف جذب گردشگر و براساس منطق جزیره آرامش صورت گیرد اما سیاست های اجرایی و رویه عکس آن را نشان می دهد و اقدامات انجام شده با ضوابط زیست محیطی مغایرت دارد.

شعارسال: جزیره هندورابی با 22 کیلومتر مربع مساحت یکی از جزایر کوچک واقع در خلیج فارس است که کمتر از 200خانوار در آن سکونت دارد؛این جزیره در فاصله 28کیلومتری کیش واقع شده از این رو جزو محدوده منطقه آزاد کیش می باشد.

مردم هندورابی مانند سایر ساکنان غرب هرمزگان و جزیره ای ها عرب زبان هستند و تنها شغل موجود در جزیره صیادی است لازم به ذکر است در گذشته صید مروارید رونق داشته مردم هندورابی که غواصان به نامی هستند در این زمینه فعالیت داشتند اما در دهه های اخیر به واسطه صید بی رویه و ورود آلاینده به دریا نسل صدف های مروارید زا نیز به رو به انقراض رفته و این زمینه صیادی نابود شده لذا ساکنان هندورابی تنها در زمینه صید ماهی فعالیت دارند.

ویرانه‌های دهکدهٔ پرتغالی‌نشین و دژ قدیمی در هندورابی نشان از سلطه استکبار در گذشته نه چندان دور بر این جزیره دارد که به عنوان پایگاه‌های لشکری و بازرگانی پرتغالی ها محسوب می شد.

درخت سبز یا انجیر معابد از گونه های گیاهی معروف استان هرمزگان است که بنا به روایتی زمانی که پرتغالی ها نقاط جنوبی خاک ایران را در مستعمره خود داشتند اولین نهال انجیر معابد از کشور هندوستان به هندورابی وارد کردند و درخت سبز برای اولین بار در این جزیره کاشته شد.

انواع مرجان های مغزی ،ستاره دریایی، جراح ماهیان ، تن ماهیان دم زرد ، یونیک ، پیکاسو ، ملوان، طوطی ماهیان،لاک پشت های دریایی،انواع پرندگان کوچک مهاجری نظیر باز و شاهین و خزندگانی از قبیل موش صحرایی مهم ترین گونه های جانوری جزیره می باشند که در این بین مرجان ها و ستاره های دریایی به نحو چشم گیری در منطقه دیده می شود از این رو این جزیره منحصر به فرد به عنوان یکی از از این رو این جزیره منحصر به فرد به عنوان پناهگاه حیات وحش شناخته شده است.

این جزیره فاقد هرگونه واحد صنعتی، تولیدی و یا معدنی است از این رو تاکنون محیط بکر هندورابی دست نخورده باقی مانده و گونه های جانوری بدون هیچ دخالت انسان به حیات خود ادامه می دادند و این ظرفیت موجب شد تا مسئولان به فکر تبدیل جزیره به اکوموزه انداخت تا اینکه در سفر سال ۱۳۹۰ هیات دولت به هندورابی این جزیره به عنوان منطقه گردشگری معرفی شد و مدیریت جزیره هندورابی به سازمان منطقه آزاد کیش واگذار کرد.

توسعه جزیره با ضوابط زیست محیطی مغایرت دارد

هر چند احداث فرودگاه، احداث بندرگاه و موج‌شکن در جزیره، بازسازی هتل ویرانه ای که از گذشته درضلع شرقی هندورابی بنا شده بود و احداث مجموعه گردشگری،احداث آب شیرین کن ,ایجاد تفریحات دریایی(شنا , جت اسکی , غواصی , بنانا و ... ) و ورود خودروهای مخصوص گشت و سافاری به جزیره زمینه رونق گردشگری و اشتغال را فراهم می کند.

توسعه جزیره و ساخت و سازهای اخیر که با هدف جذب گردشگر براصل دریامحوری بنا شده با ضوابط زیست محیطی مغایرت دارد و با توجه به اکوسیستم آسیب پذیر و شکننده هندورابی موجب نابودی زیستگاه موجوداتی می شود که اغلب آنها در خاورمیانه و یا سراسر دنیا بی نظیر است و مخصوص به این خطه می باشد.

ساخت اسکله جزیره هندورابی یکی از خبرسازترین طرح ها و به نوعی دردسرسازترین پروژه ها برای دولت محسوب می شد که بدون بررسی زیست محیطی و وضعیت مرجان های دریایی موجب شد تا متحمل هزینه گزاف و برهم زدن توازن زیست محیطی جزیره شوند از این رو پروژه ای که قرار بود زمینه رونق اقتصادی جزیره را فراهم کند در ابتدای کار خرج پشت دست دولت گذشت تا مجبور به جابجایی بیش از 100هزار قطعه مرجان در این محدوده شوند تا به پارکی به مساحت سه هکتار منتقل شد تا مدت 5 سال مراقبت می شوند.

به قول مسئولان عملیات جابجایی مرجان ها موفقیت آمیز اعلام شده اما هیچ اطلاعاتی از وضعیت فعلی مرجان ها در محیط جدید نیست لذا طرح توسعه جزیره هندورابی تحت عنوان جزیره آرامش در ابتدای راه سرو صدای زیادی را به پا کرد.

آرامشی که از هندورابی گرفته شد

حسن روحانی در فروردین ماه 93 در جریان بازدید از جزیره هندورابی گفت: جزیره هندورابی با ویژگی بارز بکر و دست نخورده بودن، منطقه‌ای مناسب برای دوستداران طبیعت، مردم ایران و خانواده‌هاست تا از این محیط آرام و طبیعی با امکانات خوبی که برای آنها مهیا شده بهره ببرند.

روحانی با تأکید بر لزوم فعال‌سازی همه جزایر خلیج فارس در راستای توسعه گردشگری گفت: نکته حائز اهمیت درخصوص جزیره هندورابی فعالیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای رونق این جزیره است.

وی شکوفایی و توسعه جزایر جنوب را جزو سیاستهای دولت دانست و تصریح کرد:جزیره هندورابی به منطقه‌ای آرام و زیبا تبدیل شود تا با سفر به این جزیره روحیه نشاط و امید درخانواده‌ها افزایش یابد.

قرار بود طرح توسعه جزیره هندورابی در دولت یازدهم با منطق جزیره آرامش صورت گیرد و دهکده سلامت نیز در جوار آن احداث شود اما سیاست های اجرایی و نحوه عملکرد مسئولان رویه عکس آن را نشان می دهد و اینکه تمام این اظهارات در عمل اجرایی نشده است.

همچنین قرار بود گردشگری در این جزیره منحصر به طبیعت گردی و مطابق با گردشگری سبز اجرا شود و برای حفظ طبیعت بکر جزیره از ورود هر گونه وسیله نقلیه جز دوچرخه و ماشین برقی ممانعت شود اما ایجاد بندرگاه چندمنظوره مسافری، بندر باری و سوختی خود منکر این مدعاست از این رو با ورود کشتی های حامل سوخت به جزیره و دپوی مواد سوختی در انبار نفتی زمینه آلودگی زیست محیطی را درهندورابی فراهم می کند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت راه دانا، تاریخ انتشار: 10مهر1396، کدخبر: 1205244: www.dana.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین