پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۲۵۱۳
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴
وزیر نیرو با اشاره به اینکه می‌خواهیم به دولت، مجلس و شورای اقتصاد پیشنهاد افزایش قیمت آب و برق را بدهیم گفت: آخرین باری که قیمت آب و برق ۱۰ درصد افزایش یافت سال گذشته بود و مطابق قانون برنامه ششم باید به تعدیل قیمت آب و برق اقدام شود.

شعار سالحمید چیت چیان در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه اوایل سال 95 آخرین باری بود که قیمت آب و برق 10 درصد افزایش یافت و از آن به بعد هیچ افزایش قیمت برای آب و برق نداشتیم، افزود: مطابق قانون برنامه ششم وزارت نیرو باید به تعدیل قیمت آب و برق اقدام کند، لذا تا پایان برنامه باید به قیمت واقعی برسیم اما در قانون بودجه پیش بینی شده، تا افزایش قیمت نداشته باشیم.

وی افزود: می خواهیم به دولت، مجلس و شورای اقتصاد پیشنهاد افزایش قیمت را بدهیم چرا که هر کیلو وات ساعت برق 120 تومان برای وزارت نیرو هزینه دارد، در حالیکه هر کیلو وات ساعت 66 تومان به فروش می رسد لذا به ازای هر کیلو وات ساعت برق که فروخته می شود 54 تومان زیان می دهیم.

*وزارت نیرو بیش از 30 هزار میلیارد تومان از دولت بابت مابه التفاوت قیمت تک نرخی و قیمت واقعی مطالبه دارد

وزیر نیرو تصریح کرد: قانونگذار به دولت حکم کرده که اگر دولت تصویب کند، قیمت کالا وخدمات کمتر از هزینه واقعی باشد، مابه التفاوت را به بنگاه پرداخت کند، که این امر صورت نگرفته است.

وی افزود: وزارت نیرو بیش از 30 هزار میلیارد تومان از دولت بابت مابه التفاوت قیمت تک نرخی و قیمت واقعی مطالبه دارد، بنابراین نتوانستیم این را از بودجه عمومی مطالبه کنیم و سبب ایجاد انباشت بدهی شده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته قریب به 10 هزار میلیارد تومان از بدهی خود را پرداخت کرده ایم اظهار داشت: دولت تصویب کرد موسسات دولتی بایستی 20 درصد از برق مورد نیاز خود را از طریق انرژی های تجدید پذیر تامین کند وبخشی از بار هزینه های انرژی را خودشان عهده دار شوند.

*۳۰ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکاریم

چیت چیان با اشاره به اینکه اصلاح تعرفه برق می تواند در کنترل برق موثر باشد، عنوان کرد: با روش‌های صرفه جویی باید میزان هزینه و یا میزان بار مصرفی برق ادارات را کاهش دهیم.

چیت چیان با تاکید بر اینکه عمده سرمایه گذاری در این بخش توسط بخش خصوصی صورت می گیرد و ما نیز سعی کردیم از طریق صندوق توسعه ملی و سرمایه گذاری خارجی کاری کنیم که علی رغم محدودیت های مالی، منابع جدیدی را خلق کنیم، گفت: هم اکنون حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکاریم، اما علی رغم تاخیر در پرداخت ها سوخت و سازی وجود ندارد.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه با افزایش نرخ رشد اقتصادی نیازمند این هستیم که برق بیشتری تولید کنیم، اظهار داشت: پیش بینی‌های لازم در این رابطه انجام شده به طوری که سعی داریم در سال های بعد ۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کنیم. اما در کنار این اقدام، هدف گذاری بسیار جدی دیگر کاهش مصرف برق و جلوگیری از مصارف غیر معقول است.

چیت چیان گفت: در 14 تیرماه سال جاری به طرز بی سابقه ای پیک مصرف برق به 55 هزار 400 مگاوات رسید که شاید اگر همکاری صنایع و کشاورزی با صنعت برق جهت کاهش زمان مصرف در اوج بار نبود، ما با مشکلات عدیده ای مواجه می شدیم.

وی افزود: ادارات دولتی نیز اخیراً همکاری های بسیار خوبی با صنعت برق داشته اند بویژه از زمانیکه دولت مصوبه ای مبنی بر خاموشی کلیه سیستم های سرمایشی را بعد از پایان زمان کاری به ادارات ابلاغ کرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر کمبود تولید برق در کشور وجود ندارد و در 4 سال گذشته حدود 8 هزار مگاوات به ظرفیت تولیدی کشور افزوده شده است.

وی تأکید کرد: عمده محدودیت ما در حال حاضر در بخش انتقال و فوق توزیع است و همین مسأله باعث شده بعضاً در برخی از نقاط با افت ولتاژ روبرو باشیم اما خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده این مشکل نیز در حال برطرف شدن است.

وی ادامه داد: تلفات شبکه توزیع اکنون حدود 10.7 درصد و تلفات شبکه انتقال نیز برابر با 3 درصد است که برای ثبت چنین اعدادی تلاش های بسیار زیادی صورت پذیرفته است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: تا قبل از شروع بکار این دولت تلفات شبکه توزیع بیش از 15 درصد بود که خوشبختانه در طول 4 سال گذشته بیش از 4 واحد کاهش یافت.

وی در ادامه در مورد میزان راندمان نیروگاه های کشور گفت: متوسط راندمان تا قبل از آغاز بکار این دولت حدود 38 درصد بود که در این دولت به 38 رسید که البته امیدواریم تا پایان برنامه ششم این میزان به 42 درصد برسد.

وی گفت: میزان بدهی های کنونی وزارت نیرو به پیمانکاران حدود 30 هزار میلیارد تومان است که اگر مطالبات خود را از دولت در نظر بگیریم تقریبا در همین میزان است و ما توانستیم در طول 4 سال گذشته از افزایش این بدهی ها جلوگیری کنیم.

وی اضافه کرد: با توجه به هدفگذاری انجام شده در طول برنامه ششم برای تحقق سالانه رشد 8 درصدی نیازمند فراهم کردن زیرساخت های تولید برق هستیم و برنامه این است که با اتخاذ تدابیری سالانه حدود 2 درصد از میزان مصرف غیرمولد کشور کاسته شود.

چیت چیان با اشاره به هزینه های اضافی مندرج در رسیدهای برق گفت: بخشی از این هزینه ها بابت آبونمان است که بالغ بر 1000 تومان می شود، بخشی دیگر که حدود 5 تومان به ازای هر کیلووات ساعت مصرف برق است که به توسعه برق روستایی و توسعه انرژی های نو در کشور اختصاص می یابد و بخش دیگر نیز مربوط به 9 درصد ملیات بر ارزش افزوده می شود که تقریبا برای همه کالاها لحاظ می شود، نه فقط برق.

*کاهش 2.7 میلیاردمترمکعبی برداشت آب با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی

وزیر نیرو با اشاره به وضعیت منابع اب زیرزمینی کشور گفت: حدود 55 درصد از آب موردنیاز کشور از منابع زیرزمینی تأمین می شود.

وی افزود: با کمال تأسف سالانه 5 میلیارد مترمکعب بیشتر از میزان بارش های سالانه برداشت شده است.

وی تصریح کرد: از ابتدای دولت طرح تعادل بخشی به آب های زیرزمینی تصویب شد که تاکنون باعث کاهش برداشت 2.7 میلیاردمترمکعبی از آب های زیرزمینی شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 60 درصد از ظرفیت سدها پر است و ما کاهش 6 میلیارد مترمکعبی ورودی آب به سدها نسبت به سال گذشته روبرو هستیم.

چیت چیان در ادامه با اشاره به تلفات آب در شبکه های آب گفت: در دنیا هیچ شبکه ای بدون پرتی آب وجود ندارد. اکنون کل تلفات شبکه آب کشور حدود 24 درصد است اما تنها 13 درصد از این میزان مربوط به تلفات است و بقیه ناشی از قدیمی بودن کنتورها و... است.

وی اضافه کرد: برای کاهش هر یک درصد تلفات شبکه های آب، حدود 1200 میلیارد تومان پول نیاز است که با توجه به قیمت بسیار پایین تعرفه های آب امکان بازسازی شبکه ها در زمان بسیار کم نیست.

وی تأکید کرد: با اینحال ضمن بازسازی برخی شبکه ها، در برخی از نقاط شهری نیز زون بندی هایی انجام شده و سامانه های فشارشکن نصب شده که باعث کاهش تلفات شبکه می شود.

وزیر نیرو با اشاره به سدهای ساخته شده در این دولت گفت: در این دولت حدود 34 سد ساخته شد که قابلیت آب استحصالی کشور را به میزان 4 هزار و 450 میلیارد مترمکعب افزایش داد، این در حالی است که از اول انقلاب تاکنون سالانه 774 میلیون مترمکعب به آب استحصالی کشور افزوده شده است.

وی افزود: تا قبل از اغاز بکار این دولت 570 شهر کشور در تنش آبی بود اما هم اکنون این شهرها به 307 شهر کاهش پیدا کرده است.

وی در پایان در مورد میزان توسعه انرژی های تجدیدپذیر در دولت یازدهم گفت: در این دولت توسعه انرژی های تجدیدپذیر 2.25 برابر شده است که 100 درصد توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است و امیدواریم تا پایان سال جاری حدود 590 مگاوات دیگر به ظرفیت کنونی کشور افزوده شود.

وی اضافه کرد: ظرفیت تولید بومی پنل های خورشیدی نیز در حال حاضر به حدود 210 مگاوات رسیده که امیدواریم تا پایان سال جاری به 500 مگاوات برسد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار 5 مرداد 96، کدمطلب:13960505000326، www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین