پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۳۳۸۱
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷
قیمت پیاز طی هفته‌های اخیر افزایش بی‌سابقه‌ای داشت و بالا رفتن یک باره قیمت آن نقل محافل طنز شد تا جایی که برخی در فضای مجازی آن را جایگزین مناسبی با موز برای پذیرایی‌های میهمانی عنوان کردند اما حالا رئیس اتحادیه میوه و سبزی از کاهش قیمت پیاز و ادامه‌دار بودن آن در هفته جاری خبر می‌دهد.

شعار سال: پیاز محصولی که هر چند همیشه مورد تقاضای بازار است اما در هیچ زمانی همانند یکی دو هفته اخیر مورد توجه واقع نشده بود. رشد یکباره و بی سابقه قیمت آن هم تامل برانگیز بود و هم داستان بی سرانجام تنظیم بازار محصولات کشاورزی و پاس‌کاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی را برای بار دیگر بازخوانی کرد.

پس از گذشت سال‌ها هنوز هم مشخص نیست که چه کسی مسئول تنظیم بازار و مقابله با گران فروشی محصولات کشاورزی و میوه در بازار است و احیانا چه کسانی باید در این باره پاسخگو باشند. این وضعیت موجب می‌شود که هر از گاهی دلالان بازار هم خلاء موجود بهره برده و قیمت‌ها را با خیال راحت بالا و پایین کنند و همچنان در حاشیه امن خود نظاره‌گر گران‌فروشی باشند.

چندی وقتی است که این فضا برای بازار پیاز مهیا شد و بدین ترتیب قیمت‌ها در سطح خرده فروشی به یکباره بالا رفت. اتفاقی که نه از سوی وزارت جهاد کشاورزی و نه وزارت صنعت مورد توجه قرار نگرفت و این موج گرانی در بازار چند وقتی را برای خود سپری کرد و در نهایت شکست.

در این میان اما واکنش مدیرکل دفتر محصولات جالیزی وزارت جهاد کشاورزی هم جالب توجه است که اظهار کرده در صورتی که قیمت پیاز به 7 هزار تومان هم برسد، باز این وزارتخانه نمی‌تواند کاری کند.

حسین اصغری عنوان کرده در صورتی که فردی بخواهد هر کیلوگرم پیاز را ۵ هزار تومان یا ۷ هزار تومان بفروشد وزارت جهاد کشاورزی اختیاری برای برخورد با وی ندارد.

به گفته وی، تعزیرات و اتحادیه مربوطه باید با گران‌فروشی موجود برخورد کنند و نظارت لازم را داشته باشد. وزارت کشاورزی بعد از میدان مرکزی میوه وتره بار ( سطح عمده‌فروشی) اختیاری برای برخورد با گران‌فروشی ندارد.

با این موضع‌گیری، وزارت جهاد کشاورزی از بازار گرانی پیاز کنار می‌رود و بدین ترتیب به نظر می‌رسد تنها وزارت صنعت است که باید در این بخش پاسخگو باشد اما چیزی جز سکوتی همیشگی از این وزارتخانه به گوش نمی‌رسد.

اما حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی از کاهش 35 درصدی قیمت پیاز از روز گذشته خبر داده و اعلام کرده است که این کاهش قیمت تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.

وی به خبرنگار آنا گفت: این کاهش تغییرات اساسی در قیمت ایجاد می‌کند و قیمت پیاز 3 هزار و 500 تومانی در میدان مرکزی تره‌بار به 2 هزا رو 200 تومان و قیمت پیاز 2 هزار و 500 تومانی به یک هزار و 500 تومان رسیده است.

مهاجران بیان کرد: تا چند هفته آینده هم پیاز آذربایجان در بازار عرضه خواهد شد که ذخیره زمستان ما هم از آن است.

وی تصریح کرد: پیاز جزو محصولات صیفی محسوب شده و نباید قیمت آن به این حد می‌رسید، چرا که کاشت و برداشت آن نسبت به سایر محصولات آسان‌تر است.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی در واکنش به اظهارات برخی کشاورزان برای فروش قیمت پیاز تولیدی خود به نرخ یک هزار تومان در هر کیلوگرم و عرضه آن در مغازه‌ها با نرخ 4 هزار تومان هم تاکید کرد: متاسفانه برخی اظهارات صادقانه بیان نشده است. برخی از کشاورزانی که چنین اظهاراتی دارند یا می‌خواستند وام بگیرند و یا پرداخت اقساط وام خود را به تاخیر بیاندازند و شاید هم به دنبال دریافت یارانه هستند و چنین اظهارنظرهایی می‌کنند.

به گفته وی، قیمت پیاز طی چند هفته گذشته در سراسر کشور رشد داشته و کشاورز هم از هر جایی که بتواند محصول خود را با قیمت بالاتر بفروشد، اقدام می‌کند. ضمن اینکه پیاز محصولی است که در میان سایر اقلام عرضه شده در میدان کم‌ترین دلالی را دارد چرا که تاکنون این افزایش قیمت سابقه نداشته است.

مهاجران اظهار کرد: اگر دلالی هم وجود دارد، در بخش تولید بوده است. اگر کشاورزی اظهار می‌کند که به زور پیاز خود را با کیلویی هزار تومان می‌فروشد، نباید باور کرد.

وی خاطر نشان کرد: کشاورز قیمت‌های میدان میوه و تره‌بار را به صورت روزانه رصد می‌کند بنابراین به صورت مستقیم در قیمت آن دخالت دارد. به طور مثال عمده برادشت پیاز از اصفهان است و رصد قیمت‌ها از سوی کشاورز تا حدی است که اگر باری در منطقه به فروش برسد همه از نحوه و چگونگی آن اطلاع دارند و بدین ترتیب بار خود را با قیمت مشابه می‌فروشند پس نمی‌توان گفت که دخالتی در قیمت‌ها ندارند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی ، تاریخ انتشار 11 مرداد 96، کدمطلب:251305، www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین