پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۹۰۸
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۲
در حالی پیاز و پرتقال و سایر محصولات کشاورزی در نقاط مختلفی از کشور آفت می‌زند و دور ریخته می‌شود که واردکنندگان همچنان جیب خود را به نابودی این محصولات گره زده اند و از این طریق درآمد هنگفتی به جیب می زنند.

شعارسال: برخی از کشاورزان محصول باغ خود را که با تمام مشکلاتش به بار آمده بود را چال کرده‌اند، برخی آن را تبدیل به کود کرده‌اند و برخی دیگر نیز در رودخانه رها کردند. این پرتقال‌ها که به پرتقال‌های شمال معروقند و در مازندران به بار می‌آیند متاسفانه در زمستان امسال به دلیل سرمازدگی کشاورزان به ناچار آنها را دور ریختند. از این معرکه که بگذریم در آن سوی میدان واردکنندگان بی کار ننشسته اند و همچنان در حال واردات (به بهانه کمبود میوه در ایام عید) هستند!

در این میان محمدرضا شعبانی رئیس اتحادیه باغداران استان مازندران با بیان اینکه به نظر می‌رسد ریختن پرتقال‌های آسیب دیده به دریا کار باغداران بوده است، می‌گوید: باغداران محصولات آسیب دیده خود را در رودخانه‌هایی که نزدیک باغات‌شان بوده رها کرده‌اند و جریان آب این پرتقال ها را به کنار دریا آورده است. او این اقدام کشاورزان را نوعی اعتراض به عملکرد دولت در حمایت از آنان دانست و افزود: کشاورزان دنبال این هستند که توجه رسانه‌ها و مسئولان به آنان جلب شود بنابراین محصولات خود را کنار جاده‌ها، بزرگراه‌ها و در رودخانه‌ها رهاسازی می‌کنند.

رئیس اتحادیه باغداران استان مازندران اضافه کرد: از طرفی هم، کشاورزان نمی‌دانند باید محصولات سرمازده و خسارت دیده را کجا بریزند و چگونه آنها را امحاء کنند؛ مسئولان جایی را برای این منظور مشخص نکرده‌اند و کشاورزان نیز ناچار به انجام چنین کارهایی شده‌اند.

اگرچه این اتفاق به دلیل رخداد طبیعی رقم خورد اما از سوی دیگر نوسانات بازار موجب شد تا محصول پیاز نیز روی دست کشاورزان بماند به طوری که امسال بخش زیادی از این محصول در یکی از شهرهای ایران، دور ریخته شد. هر سال نوسانات بازار در بخش محصولات کشاورزی ضرر و زیان‌های بسیاری را به کشاورزان وارد می‌کند و امسال این مشکل در شهرستان شاهرود گریبان‌گیر محصول پیاز کشاورزان شده است.

اخیرا محمدرضا قاسمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود با بیان اینکه ۷۰ درصد محصول پیاز استان در روستای مزج بخش بسطام شهرستان شاهرود تولید می شود، گفت: کشاورزان این منطقه در زمینه کشت پیاز بسیار ماهر هستند و ارقام مختلف پیاز زرد در این روستا کاشت و برداشت می شود.

*قیمت پایین و انبار لبریز از پیاز

او علت ماندن پیاز روی دست کشاورزان را قیمت پایین این محصول و انبار کردن آن توسط کشاورزان دانست و بیان کرد: در سال گذشته قیمت خرید پیاز از کشاورزان به هر کیلو دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار تومان نیز رسید و از همین روی برخی از کشاورزان سطح زیر کشت پیاز خود را در سال جاری افزایش دادند که قسمتی از پیاز انبار شده تولید محصول مازاد کشاورزان نسبت به سال قبل است. قاسمی در خصوص طرح خرید تضمینی محصول این پیاز توسط دولت اظهار کرد: با اداره تعاون روستایی طرح خرید تضمینی پیاز را مطرح کردیم و منتظر اعلام نتیجه و تامین اعتبار در صورت موافقت هستیم اما با توجه به اینکه پیاز یک محصول استراتژیک نیست نمی توان خیلی به خرید تضمینی آن امیدوار بود.

در حالی که میوه‌های تولید داخل روی دست کشاورزان می مانند و از بین می‌روند، انوع گوناگون میوه‌های خارجی در سطح شهر خودنمایی می‌کنند. گلابی آمریکا و چین، لیموترش ویتنام، آوا کادوی ترکیه، شبرنگ آفریقایی، سیب فرانسوی، زردآلوی آفریقایی، همه و همه از میوه‌هایی هستند که در آستانه عید به صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند، اما همچنان هیچ نیروی نظارتی در مقابل این قاچاق سینه سپر نکرده است!

گلابی آمریکایی در بازار مصرف به قیمت هر کیلوگرم ۲۵ هزار تومان در بازار مصرف به فروش می‌رسد که از دبی به کشور واردشده است. در کنار گلابی آمریکایی گلابی چینی نیز به قیمت هر کیلوگرم ۱۲ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد که باید اذعان داشت در کنار این محصولات ۱۰ تا ۱۵ قلم میوه قاچاق دیگر در بازار به فروش می‌رسد. همچنین هر کیلوگرم شبرنگ آفریقایی ۲۵ هزار تومان، انبه آفریقایی ۱۵ هزار تومان، سیب سبز فرانسه ۱۶ هزار تومان، شاه بلوط ۱۵ هزار تومان، سیب سبز ۱۰ هزار تومان و آوا کادوی ترکیه ۱۳ هزار تومان، لیموترش ویتنام ۸ هزار تومان، سیرچینی ۸ تا ۱۲ هزار تومان، زردآلوی سیاه آفریقایی ۸ هزار تومان و زردآلوی آفریقایی ۲۵ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.

چندی پیش رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار با بیان اینکه ۱۰ تا ۱۵ رقم میوه قاچاق در بازار مصرف وجود دارد گفت: اخیرا گلابی آمریکایی و سیب فرانسوی و ترکیه ای نیز در بازار به فروش می‌رسد.

اگرچه در ماه های گذشته رسانه ها برای جلوگیری از واردات میوه های قاچاق به بازار دست به کار شدند اما دوباره شاهد ورود این محصولات به بازار هستیم. ضمن اینکه بازار احتیاجی به برخی میوه‌های قاچاق همچون سیب فرانسوی و سیب ترکیه که در بازار به فروش می‌رسد، ندارد، زیرا در سال جاری به وفور این محصول در کشور تولید شده است و با مازاد تولید رو به‌رو هستیم اما واردکنندگان به سود خود عمل کرده و دستگاه های نظارتی نیز در این زمینه منفعلانه پیش می‌روند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی پارسینه ، تاریخ انتشار خبر 11 بهمن 1395، کدمطلب: 336903 ،www.parsine.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین