پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۸۳۶۹
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۰
میوه‌های قاچاق که طی ماه‌های گذشته بازار را قبضه کرده بودند و لطمات سنگینی را به تولیدکنندگان و کشاورزان وارد ساختند، این روزها با توجه به افزایش تولید محصولات و میوه‌های تابستانی، به حاشیه کشیده شده‌اند.

شعارسال: میوه‌های قاچاق که طی ماه‌های گذشته بازار را قبضه کرده بودند و لطمات سنگینی را به تولیدکنندگان و کشاورزان وارد ساختند این روزها با توجه به افزایش تولید محصولات و میوه‌های تابستانی، به حاشیه کشیده شده‌اند. بدین ترتیب با افزایش ورود میوه های داخلی به بازار، فروش نمونه های وارداتی آن ها که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند به شدت کاهش یافته است.

از طرفی قیمت میوه نیز متعادل شده، زیرا اکنون همه جاهای کشور محصولاتشان به بازار رسیده است در این میان، تنها قیمت دو نوع میوه بالاست که تنها دلیل آن هزینه برداشت این محصولات است. این دو محصول شامل آلبالو و گیلاس می‌شود. آلبالو کیلویی ۲۰۰۰ تومان بوده در حالی که هزینه برداشت آن ۱۸۰۰ تومان است و گیلاس هم به همین صورت قیمت بالاتری نسبت به میوه های دیگر دارد، بقیه میوه ها هم تنها ۱۰ درصد که سوپر محسوب می شود گران تراند.

در رابطه با بالا بودن قیمت پیاز نیز اخیرا حسین مهاجران گفته است: محصول پیاز اصفهان در برخی شهرها هنوز به دست نیامده است. تا کنون تنها دزفول تامین کننده پیاز کشور بود اما حالا اصفهان هم با وسعت بالای خاکی که دارد به این جرگه پیوسته است. مدت کوتاهی که محصول تمام شهرهای این استان برداشت شود قیمت بازار متعادل خواهد شد.

در خصوص میوه‌های قاچاق اکنون چهار نوع میوه وارداتی قاچاق در کشور وجود دارد که با شروع فصل تابستان و تولید مکفی داخلی مردم کمتر به سراغ آنها می روند. انگور شیلی که کیلویی ۳۵ هزار تومان بود در حال حاضر با ۱۵ هزار تومان هم دیگر خریده نمی‌شود و دلیل آن توزیع انگور یاقوتی به بازار است که محصول داخلی فروش انگور وارداتی را به صفر رساند.

به گفته رئیس اتحادیه میوه وسبزی سیب فرانسوی در بازار وجود دارد اما با ورود سیب گلاب از شهریار و بروجرد به بازار فروش، این سیب هم با کاهش رو به رو شده است. یک نوع گلابی وارداتی از چین است که تا برداشت گلابی شهریار در بازار رونق خواهد داشت. دیگر میوه وارداتی قاچاق آوواکادو است که در کشور وجود ندارد اما به خاطر تنوع میوه های تابستانی این نوع میوه با کاهش قیمت و کاهش شدید فروش مواجه شده است.

حالا تنها چند قلم از میوه های قاچاق به میزان محدودی در بازار مشاهده می شود که تقاضا چندانی در این فصل برای آنها وجود ندارد.

در حال حاضر تنها واردات ۴ میوه فقط مجاز است که شامل؛ موز، انبه، آناناس و نارگیل می‌شود. این چند محصول مقرارت قرنطینه ای دارند. از سوی دیگر، انگورشیلی، گلابی چینی، آوکادو و سیب فرانسه از میوه های ممنوعه موجود در بازار به شمار می روند. که تقاضا برای آنها به شدت کاهش پیدا کرده است. به عنوان مثال با توجه به عرضه سیب گلاب و انگوریاقوتی در بازار تقاضایی برای کالاهای مشابه خارجی وجود ندارد.

اگر در آینده همچنان این نبود تقاضا در بازار ادامه پیدا کند، قاچاقچیان دیگر علاقه ای به واردات این میوه ها نخواهند داشت. نرخ هر کیلو انگورشیلی۱۶ هزارتومان،گلابی چینی ۱۱ هزار تومان، سیب فرانسه ۱۶ هزار تومان و هر عدد آواکادو ۱۱ هزار تومان است.

نرخ صیفی جات نیز اکنون قیمت آنها به سطح بسیار پایینی رسیده است. از جمله؛ هندوانه بسیار مرغوب حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان و نوع متوسط آن از ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان به فروش می رسد. طالبی از کیلویی ۱۸۰۰ تا ۸۰۰ تومان، ملون از کیلویی۱۵۰۰ تا ۵۰۰ و خربزه از کیلویی ۲۵۰۰ تا ۱۰۰ در بازار خرید و فروش می شود.

چندی پیش معاون وزیر جهاد کشاورزی، محمد علی طهماسبی گفت: مسئولان گمرک خبر از امن بودن مرزها می دهند و تحت هیچ شرایطی میوه قاچاق به کشور از مرزها وارد نمی‌شود. اما رئیس مرکز میوه و تره بار خبر از میوه های قاچاق در اطراف میدان مرکزی تهران می دهد به نظر شما متولی قاچاق بعد از این همه نظارتی که مسئولین بیان می کنند، کیست و از کجا وارد کشور می شود؟ اگر بنده به عنوان معاون وزیر می دانستم چه کسی و به چه نحوی میوه قاچاق وارد کشور می کند خودم می‌رفتم جلوی ورود آن را می گرفتم.

گفتنی است که در سایر کشورهای جهان برخورد جدی با عاملان قاچاق صورت گرفته و از ورود اجناس و کالاهای قاچاق جلوگیری می‍‌شود که اگر در ایران اینگونه برخورد شود دیگر کسی قاچاق نمی کند چه در زمینه میوه و چه در دیگر محصولات قاچاق.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت پارسینه، تاریخ انتشار: 7تیر1396، کدخبر: 364432: www.parsine.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین