پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۴۲۲۲
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹
ترافیک و پیامد‌های منفی آن یکی از مهم‌ترین مسائلی است که مدیران شهری با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

شعارسال : بسیاری از كارشناسان حذف پارکینگ، كمبود خیابان‌‌ها و ... را علت اصلی این مشکلات می‌دانند. اما یکی از مهم‌ترین دلایل ترافیک در مراکز شهرها که کمتر مورد توجه قرار گرفته و شايد بتوان گفت از ديد مديران شهري پنهان مانده است، مساله عبور عابران پیاده از عرض خیابان‌هاست. این روزها صحنه عبور عابران پیاده از عرض آزادراه‌ها و خیابان‌ها آن نيز درست زیر پل هوایی، در شهرها به امری عادی تبدیل شده است. بر اساس آمارها روزانه 13عابر پپاده بر اثر تصادفات در کشور فوت می‌کنند که بیشتر این تصادفات درست زیر پل‌های عابر پیاده اتفاق افتاده است. مشکلی که اگر از دید عابران پیاده نگاه کنیم، به نبود زیرساخت‌‌ها باز می‌گردد و اگر هم از دید مدیران شهری به این مساله نگاه کنیم، با عدم فرهنگ‌سازی در استفاده صحیح از امکانات شهری مرتبط است.

فقر پل‌هاي مكانيزه

در چند سال اخیر شاهد افزایش پل‌های عابر پیاده و مکانیزه كردن پل‌های قدیمی در سطح شهر تهران بوده‌ایم. با این وجود شهروندان هنوز آن‌گونه که باید از این پل‌ها استفاده نمی‌کنند. اما وضعیت در دیگر شهرهای استان تهران به‌گونه دیگری است. تعداد پل‌های مکانیزه در سه شهرستان شهریار، قدس و ملارد این استان به تعداد انگشتان دست نيز نمي‌رسد. در این میان در برخی شهرهای استان تهران به‌دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، وجود پل‌های عابر پیاده از اهمیت بیشتری برخوردار است چراكه معمولا اين شهرها در دو طرف يك خيابان شكل گرفته‌ و توسعه يافته‌اند. شهروندان اين شهرها براي امرار معاش و تامين مايحتاج خود گاهي در روز مجبور هستند كه بارها از عرض خيابان گذر كنند. اين عبور و مرور گاهي به قيمت جان عابران تمام مي‌شود.

ملارد شهر پل‌هاي لرزان

ملارد یکی از شهرهاي استان تهران است كه می‌توان گفت در دوطرف محور مواصلاتی کرج-ملارد شکل گرفته است. باتوجه به اینکه شهروندان ملاردی برای امرار معاش و تامین نیاز‌های روزمره خود مجبور هستند در روز چندین بار عرض این محور را طی کنند، احداث و توسعه پل‌های عابر پیاده از ضرورت‌های این شهر محسوب مي‌شود. اما اندك پل‌هاي عابرپياده اين شهر حال و روز خوشي ندارند. 

پل‌هايي لرزان كه با هر قدم عابران گويا فرياد فرسوده بودن سر مي‌دهند. پل‌هايي كه به‌گفته برخي از شهروندان ملارد، ريسك عبور از خيابان بسيار كمتر از عبور از آن‌هاست. يكي از اهالي ملارد درباره پل‌هاي عابر پياده گفت:« عمر پل‌های شهر ملارد شاید به چند دهه قبل باز می‌گردد. کافیست تنها چند قدم بر روی این پل راه برويد، متوجه منظور من خواهید شد. پله‌های آن‌ها مانند شیشه صاف شده و لغزنده است. به‌خاطر اینکه شکل پل مارپیچ است، هر لحظه فکر می‌کنید که از پل به پایین سقوط مي‌كنيد. روی بعضی از پل‌ها هم که می‌ایستیم، به‌دلیل شکاف‌هایي که کف پل وجود دارد، می‌توانیم كف خیابان را ببینیم. هنگام راه رفتن روي پل، تكان‌هاي بسياري مي‌خورد. در زمستان هم اگر از جان‌تان سیر شدید باید از این پل‌ها استفاده کنید».

تبليغاتي كه امنيت را ربوده است

پل‌های عابر پیاده که با هدف افزایش ایمنی شهروندان ساخته شده‌اند، به‌دلیل نصب بیلبورد و تابلوهای تبلیغاتی در تمامی سطح پل، شب‌ها و حتی در ساعات کم تردد به مکانی برای تجمع معتادان و حتی اراذل و اوباش و زورگیران تبدیل شده‌اند و درعمل استفاده دیگری ندارند. يك خانم اهل ملارد درباره معضل امنيت در پل‌هاي اين شهر گفت:« خطر تصادف را به جان مي‌خرم ولی از این پل‌ها عبور نمي‌كنم. نمی‌دانم چرا تکنولوژی اين‌قدر دیر به شهر ما می‌رسد. چند سال است که در شهر تهران پل مکانیزه نصب شده، اما فکر کنم که دیدن این پل‌ها با این مدیران به عمر ما کفاف ندهد. به‌دلیل وجود پله‌های بی‌شمار و ناجور نمی‌توانم از این پل‌ها عبور کنم، ولی به دخترم نیز اجازه نمی‌دهم که از پل‌ها عبور کند. چون تابلو تبلیغاتی روی پل نصب کردند، سقفش هم که پوشیده است، بیشتر شبیه یك خانه برای معتادان و اراذل و اوباش شده است. چند وقت پیش روی یکی از همین پل‌ها از چند نفر زورگيري کردند. ترجیح می‌دهیم از خیابان عبور کنیم تا مورد زورگيري و سرقت قرار بگيريم. البته گاهي اوقات كه به شهرداري و شوراي شهر اعتراض مي‌كنيم، سطح تابلوهاي تبليغاتي را بالاتر مي‌برند كه ديد مناسبي وجود داشته باشد اما اين مساله هميشگي نيست و در بسياري از موارد تابلوهاي تبليغاتي به‌گونه‌اي نصب مي‌شوند كه امنيت عابران به خطر مي‌افتد.

باغستان شهر پل‌هاي خاموش

شهر باغستان در شهرستان شهریار از به‌هم پیوستن محلاتی که فاصله زیادی با هم دارند، تشکیل شده است. این شهر نیز مانند ملارد در دو طرف محور اصلی تهران- شهريار شکل گرفته است. اما با این تفاوت که مساله ترافیک در این شهر حادتر است. چرا که شهروندان دیگر شهرهای شهرستان شهریار برای رفتن به تهران ناگزیر به عبور از این شهر هستند. اگر در ساعت‌‌های پیک ترافیک از باغستان عبور کرده باشید، صحنه گذر عابران پیاده از عرض خیابان و همچنین درگیری‌های لفظی و فیزیکی آن‌ها با رانندگان را در این شهر دیده‌اید.

پل‌های عابر پیاده با هدف ایمنی و تسهیل در رفت و آمد شهروندان، طراحی و ساخته‌ می‌شوند. وجود پل عابر پیاده در خیابان‌ها موجب شده تا رانندگان با اطمینان خاطر بیشتر و بدون در نظر گرفتن تردد عابر پیاده به مسیرشان ادامه دهند. اما به‌دلیل غیر اصولی بودن بیشتر این پل‌ها، شهروندان ترجیح می‌دهند از خیابان به جای پل‌هاي عابر پياده استفاده کنند. تاكنون چند شهروند باغستاني به‌دليل مشكلات عبور از پل عابر پياده در اثر تصادف جان خود را از دست داده‌اند. نکته جالب توجه اینجاست كه بيشتر اين تصادف‌ها در زير پل‌هاي عابر پياده رخ داده است. حال این پرسش مطرح است كه چرا شهروندان باغستانی خطر تصادف را به جان می‌خرند اما حاضر به استفاده از پل‌های عابرپیاده نیستند؟

يكي از اهالي باغستان با اشاره به مشكلات تنها پل مكانيزه اين شهر گفت:«باغستان شهري است كه در دو طرف محور شهريار به تهران شكل گرفته است. به‌همين دليل چندين پل عابر پياده در اين شهر وجود دارد. اما تنها یکی از این پل‌ها که به پل‌باغ معروف است، استاندارد و مكانيزه است. آن‌هم در ماه بيشتر از 20 روز خراب است و كار نمي‌كند. از سوي ديگر گاهي اوقات نيز ورودي اين پل بسته است. يكي ديگر از مشكلات اين پل امنيت نداشتن آن است، چراكه به اندازه‌اي تابلوهاي تبليغاتي روي آن نصب كرده‌اند كه ديد كافي ندارد و به‌همين دليل ترجيح مي‌دهم از خيابان عبور كنم تا از پل باغ. تكليف ما را مشخص كنند كه اين پول عمومي يا خصوصي است؟ ».

پل‌های مرگ

يكي از اهالي محله بادامک شهر باغستان با ابراز گلايه‌ از مشكلات پل عابر پياده اين محله، بيان كرد:«در ورودی بادامک دو پل وجود دارد. اما هیچ‌کس حاضر نیست از مرد و زن از این پل عبور کند. این پل‌ها حتی یک لامپ در شب هم ندارد. چون یک محله و پل کم تردد است، مکان خوبی برای خفت کردن و زورگیری است. جدا از مساله نبود امنیت، وقتی روی پل راه می‌روید، به اندازه‌ای می‌لرزد که فکر می‌کنید همین الان سقوط می‌کند. البته چند سال پيش یکی از پل‌ها در حال سقوط بود كه تعمير شد.علي‌رغم انجام اين كار بازهم می‌لرزد».

پل مكانيزه؛ بلاي جان شهروندان

انديشه نيز يكي ديگر از شهرهاي شهريار است. در ورودي اين شهر پل مكانيزه‌اي نصب شده است كه به‌گواه شهروندان اين شهر در اكثر مواقع خاموش است؛ خاموشي‌اي كه بلاي جان آن‌ها شده است. زيرا به‌دليل وجود موانع، امكان تردد از خيابان براي آن‌ها وجود ندارد. به همين دليل آن‌ها براي تردد مجبور هستند مسافت طولاني را طي كنند. يك شهروند انديشه درباره پل مكانيزه اين شهر گفت:« در ورودي فاز يك انديشه، يك پل مكانيزه قرار دارد كه به‌دليل وجود نرده و حفاظ در وسط خيابان امكان تردد از خيابان از شهروندان گرفته شده‌است و همگي براي تردد بايد از اين پل استفاده كنند. وضعيت اين پل نيز اسف‌بار است، در اكثر اوقات خراب است و روزهايي كه به سالم بودن پل دل خوش مي‌كنيد، هنگامي كه قصد عبور از آن را داريد متوجه مي‌شويد فقط يك سمت پل كار مي‌كند و سمت ديگر آن خراب است. اگر مسئولان هر روز مجبور بودند از اين پل عبور كنند، متوجه مشكل شهروندان مي‌شدند».

توسعه پل‌هاي عابرپياده و مكانيزه كردن پل‌هاي پر تردد، يكي از ضرورت‌هاي امروز مديريت شهري به‌شمار مي‌رود. ضرورتي كه همانند صدها مساله ديگر به وادي فراموشي سپرده شده است. اين فراموشي موجب جان باختن شهروندان بسياري در كشور شده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سلامت نیوز، تاریخ انتشار: 18 مرداد 1396، کدخبر: 220654،www.salamatnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین