پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۴۷۳۳
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲
شهر سقز به دلیل وضعیت جغرافیایی، آب و هوایی و بافت شهری، همواره در خطر مواجهه با انواع بلایای طبیعی از جمله سیل قرار دارد. همانگونه که مستحضر هستید در سالیان اخیر در چندین مورد، سیل و طغیان رودخانه سقز موجب به بار آمدن خسارت به زیر ساخت های شهری و شهروندان بویژه بازاریان، کشاورزان و منازل حاشیه رودخانه ها گردیده است. بنابراین انجام اقدامات ذیل به منظور پیشگیری و کاهش دامنه خسارات جانی و مالی بسیار لازم و ضروری می باشد.

شعار سال: اقدامات حین وقوع سیل:

- جهت اطلاع از وضعیت و نیز گرفتن دستورات لازم به رادیو، تلویزیون یا اعلام خبر از طریق بلندگوهای عمومی و همچنین اخذ خبر از پایگاه های اطلاع رسانی شهرداری(سایت شهرداری و کانال تلگرامی روابط عمومی) توجه کنید.
-
زمانی که تشخیص دادید، سیلاب در حال شکل‌گیری است، خیلی سریع عمل کرده و خود را نجات دهید، شما تنها چند دقیقه برای این کار فرصت دارید.
-
از فاضلاب‌ها و جویبارهای به ظاهر آرام دوری کنید، به خاطر داشته باشید جویبارها، کانال‌های فاضلاب، تنگه‌ها و ... نیز می‌توانند به ناگهان دچار سیل شوند.
-
در زمان بارندگی به هیچ عنوان در حاشیه رودخانه ها تجمع و یا اسکان ننمایید.
-
در زمان بارندگی از اسکان و عبور و مرور در مجاورت مناطق و معابری که دارای خطر ریزش هستند، بپرهیزید.
-
اگر خانه شما در محل مرتفعی است و خطر آب‌گرفتگی شما را تهدید نمی‌کند، نیازی به خروج از منزل نیست. در غیر این صورت مناطق کم ارتفاع را خیلی سریع ترک کرده و به مناطق مرتفع دور از رودخانه‌ها و نهرها بروید.
-
جریان آب، برق و گاز را برای جلوگیری از آب‌گرفتگی، برق‌گرفتگی و انفجار قطع کنید.
-
در جریان آب راه نروید، چرا که 15 سانتی‌متر آب در حال حرکت ممکن است باعث بر هم خوردن تعادل شما شود، اگر مجبورید در آب حرکت کنید، از مسیری بروید که آب حرکت نمی‌کند. برای این که از استحکام زمین جلوی پای خود مطمئن شوید از یک تکه‌چوب‌ دستی استفاده کنید.
-
در زمان آبگرفتگی و سیلاب شهری، دریچه کانال های آب و فاضلاب، جداول و هر گونه حفره، چاله و پستی بلندی قابل رویت نیست و ممکن است موجب سقوط و حوادث جانی گردد؛ لذا از رفت و آمدهای غیر ضروری در سطح معابر و خیابان ها بپرهیزید.
-
در منطقه سیل‌زده رانندگی نکنید. اگر سیل اطراف خودروی شما را فرا گرفته است، خودرو را رها کنید و به یک منطقه مرتفع بروید و گرنه جریان سیل شما و خودرویتان را خیلی سریع با خود می‌برد.
-
هرگز از درختان در معرض سیل به عنوان محل امن استفاده نکنید، چرا که احتمال سقوط آنها بر روی شما وجود دارد.
-
در هنگام سیل از پل‌های چوبی سست روی رودخانه‌ها عبور نکنید و در جریان سیل شنا نکنید.
-
وسایل نقلیه، حیوانات اهلی و اشیای قابل حمل را باید به نزدیک‌ترین محل مرتفع انتقال دهید.
-
دامداران از عبور دادن حیوانات اهلی از عرض رودخانه‌ها و سواحل آنها در زمان بارش شدید باران و وقوع سیل پرهیز نمایند.
-
در صورت مشاهده هر گونه حادثه و مشکل با واحدهای مربوطه شهرداری تماس حاصل نمایید(سازمان آتش نشانی 125 و واحد تنظیف 36224414).

اقدامات بعد از وقوع سیل:

- در صورت نیاز خود را به نزدیک‌ترین محل امداد رسانی هلال‌احمر یا سایر مراکز امدادرسانی برسانید، زیرا غذا، البسه و سایر کمک‌های اولیه در آنجا موجود است یا با آنها تماس بگیرید، برای اطمینان از سالم بودن آب آشامیدنی حتما به گزارش اخبار محلی توجه کنید و آب‌ آشامیدنی را قبل از مصرف بجوشانید.
-
از سیلاب دور شوید، چرا که این آب ممکن است آلوده شده باشد یا اینکه احتمال دارد در اثر تماس با خطوط نیروی برق زیر زمینی، جریان برق پیدا کرده باشد. همچنین از آب در جریان، فاصله بگیرید.
-
به مناطقی که سیلاب عقب‌نشینی کرده توجه کنید، زیرا استحکام خیابان‌ها و جاده‌ها ممکن است به خاطر جریان سیل ضعیف شده باشد که در این صورت ممکن است در اثر وزن خودرو فرو برود. از خطوط فشار قوی دوری کنید.
-
زمانی به خانه بازگردید که مسئولان وضعیت را امن اعلام کنند. از ساختمان‌هایی که اطرافش را آب احاطه کرده است، دور شوید.
-
هنگام ورود به منزل کاملا احتیاط کنید، ممکن است پی‌های ساختمان آسیب دیده باشد، اما در ابتدا خرابی دیده نشود و ظاهر خانه سالم به نظر بیاید.

- سعی کنید در طول روز به منزل برگردید تا استفاده از وسایل روشنایی لازم نباشد. چنانچه مجبور هستید شبانه به خانه برگردید خیلی محتاط باشید. برای پیشگیری از انفجار احتمالی از فانوس، مشعل و کبریت برای روشن‌کردن ساختمان استفاده نکنید، چراغ‌ قوه را نیز قبل از ورود به ساختمان روشن کنید.
-
از غذاهای کنسرو شده استفاده کنید.
-
لوازم‌برقی را قبل از استفاده کنترل و خشک کنید.
-
آب‌های جمع شده در گودال‌ها شرایط مناسبی را برای رشد حشرات به خصوص پشه‌ها ایجاد خواهند کرد، بنابراین از توری در محل اقامت خود استفاده کرده و لباس آستین بلند و چکمه‌های ساق‌بلند بپوشید.
-
چون سیل باعث خارج‌شدن مارها از لانه‌های خود می‌شود بعد از سیل مراقب مار گزیدگی باشید.
-
پس از سیل احتمال شیوع بیماری‌های عفونی مانند عفونت‌های دستگاه گوارش از جمله هپاتیت، وبا، حصبه و ... وجود دارد، که باید مراقبت‌های لازم بهداشت فردی و عمومی به عمل‌ آید.
-
اگر مخزن توالت، کاسه‌توالت، تصفیه‌خانه و تاسیساتی مانند آن آسیب دیده است در صورت امکان آن را تعمیر کنید. سیستم‌های زهکشی در صورت آسیب‌دیدن، سلامتی و بهداشت افراد را به مخاطره می‌اندازد.
-
هر چیز خیس و مرطوب را تمیز و ضدعفونی کنید، زیرا گل و لای باقی مانده از سیلاب حاوی مواد شیمیایی و فاضلاب است
لذا با رعایت موارد بالا توسط شهروندان حین و بعد از وقوع سیل و همچنین همکاری با دستگاه های خدمت رسان در این زمینه، دامنه خسارات ناشی از حوادث احتمالی کاهش چشمگیری می یابد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، تاریخ 21 مرداد 96، کد مطلب: 718523:www.jamaran.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین