پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۵۳۴۵
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶
موفقیت محمدجواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه در عرصه بین المللی و دیپلماسی کشور طی چهار سال گذشته و همچنین برنامه های پیشنهادی وی برای دور آینده وزارتش در حوزه دیپلماسی کشور مورد توجه نمایندگان قرار گرفته است.

شعارسال: پنجمین وزیر پیشنهادی که پرونده بررسی‌اش روی میز نمایندگان قرار گرفت، محمدجواد ظریف، وزیر پیشنهادی امور خارجه بود.

مجلس شورای اسلامی در دومین روز کاری خود بعد از بررسی صلاحیت سید محمود علوی برای تصدی وزارت اطلاعات و مسعود کرباسیان به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی وارد دستور بعدی شد.

دکتر ظريف داراي سوابق اجرایی طولاني در سمت هاي حساس وزارت امور خارجه است که از آن جمله، ده سال مسئوليت معاونت حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و پنج سال سفیر و نماینده دائم در سازمان ملل متحد در نیویورک را به عهده داشته و در طول خدمت، چندین بار به عنوان مدیر نمونه ملی و دستگاهی شناخته و معرفی شده است.

موفقیت محمدجواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه در عرصه بین المللی و دیپلماسی کشور طی چهار سال گذشته و همچنین برنامه های پیشنهادی وی برای دور آینده وزارتش در حوزه دیپلماسی کشور مورد توجه نمایندگان قرار گرفته است.

گزارش مذاکرات مجلس در باره تعیین صلاحیت وزیر امور خارجه در روز سه‌شنبه-24 مرداد؛

جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی وزارت خارجه

جلسه نوبت صبح دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

ظریف در دفاع از برنامه های وزارت خارجه

جهان وارد عصر پساغربی شده است/منطقه سخت ترین دوران تاریخی را می گذراند

محمدجواد ظریف در دفاع از برنامه پیشنهادی خود برای تصدی وزارت امور خارجه در دولت دوازدهم گفت: خدا را شکر می کنم که بار دیگر توفیق خدمت به مردم فهیم، شجاع و باوفای ایران به این بنده حقیر عطا شد، مردمی که با چنگ زدن به ریسمان محکم الهی و با ایثار و فداکاری، دانش و بینش و مقاومت و صبوری نظامی با ثبات و پیشرفته در منطقه ای ناامن و بی ثبات بنیان نهادند.

وزیر پیشنهادی امور خارجه افزود: در حالی مردم با مشارکت با شکوه بیش از 41 میلیون نفر در انتخابات آرام و امن برای کشور و سیاست خارجی اقتدار آفریندند که در کشورهای پیرامونی برای اداره یک شهر یا روستا ماه ها کشتار و خون ریزی صورت می گیرد.

وی تأکید کرد: استقلال، خودباوری، نهراسیدن از قدرت های بزرگ و جانب داری از مظلومین در برابر ستم گران که به معنای واقعی دفاع از حقوق بشر است سیاست خارجی ایران در 4 دهه گذشته را شکل داده و این اصول رمز اقتدار و قدرت کشورمان است.

ظریف ادامه داد: امام بزرگوار ما این باور عمیق را در مردم ایران نهادینه ساخت که قدرقدرتی در جهان جز خداوند وجود ندارد و تمامی قدرت های جهان ناگزیرند در برابر اراده ملت ها سر تعظیم و تسلیم فرود آورند چارچوب های مصرح در قانون اساسی وظایف و تکالیف وزارت امور خارجه در پاسداری از استقلال و حاکمیت و تمامیت ارضی کشور را به تصویر کشیده است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: مجموعه ای از اسناد کلیدی نظیر سند چشم انداز، سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و برنامه توسعه ششم برنامه های کشور را در حوزه های سیاست خارجی مشخص می کند، از طرف دیگر فراز راهبردی مقام معظم رهبری درباره رعایت عزت، حکمت و مصلحت، بر دوگانه اندیشه و ایجاد فاصله بین انقلابی بودن و عقلانی بودن خط بطلان می کشد.

ظریف گفت: بین ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی و سیاست و رفتار عقلانی رابطه ای منطقی و ماهوی وجود دارد، بی تردید اصل برتری غرب در نظام بین المللی به سر آمده و جهان وارد عصر پساغربی شده است در دوران پساغربی سیاست جهانی در چند دولت بزرگ خلاصه نمی شود، کنشگران متعدد و متکثر شدند و انحصار بازی از دست قدرت های غربی خارج شده است.

وی تأکید کرد: قدرت و ثروت در جهان در حال جابه جایی است، هرچند که عناصر سخت افزاری قدرت کماکان مؤثرند اما عناصر معنایی قدرت که جمهوری اسلامی ایران در این حوزه ید طولایی دارد، قدرت و ارزش راهبردی یافته است منطقه ما یکی از سخت ترین دوران های تاریخی را می گذراند برخی از کنشگران منطقه ای هنوز با پیگیری بازی با حاصل جمع صفر برای خود و دیگران هزینه می تراشند و با اتکا فزاینده به قدرت های منطقه ای خشونت و افراط بر اعتدال و تعامل پیشه گرفته است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: ایران به لطف الهی و بر اثر 4 دهه مقاومت مردم از ثبات استحکام و اقتدار کم نظیری برخوردار است جمهوری اسلامی ایران مظهر مردم سالاری دینی است و این از بزرگ ترین ذخایر انقلاب اسلامی ایران است آنچه که به کشور ما قدرت بخشیده علاوه بر توان نظامی، صنعتی، علمی سامانه معنایی و گفتمانی است که انقلاب اسلامی مردم و مسئولین کشور را به خودباوری باورمند ساخته است.

ظریف ادامه داد: ایران امنیتش را از درون کشور خود و مردم می گیرد و برای امنیت خود به هیچ کشور خارجی متکی نیست و با اخم هیچ کشوری خوشحال و مضطرب نمی شود، جمهوری اسلامی قدرت اقتصادی خود را نیز از درون می گیرد، ایران به مسئولیت منطقه ای خود آگاه بوده و به دنبال منطقه ای قدرتمند پیشرفته و با ثبات است.

وی تأکید کرد: خوشبختانه در دولت یازدهم قدم های خوبی برداشته شده که مهم ترین آن گذر از پرونده هسته ای و تحمیل پذیرش حق مردم ایران در بهره برداری از فناوری صلح آمیز هسته است.

ظریف ادامه داد: موانع بهبود معیشت مردم به عنوان هدف اصلی وزارت امور خارجه برداشته شد، بپذیریم که مردم بزرگ ایران تنها نمونه خروج از منشور ملل متحد در تاریخ هفتاد ساله این سازمان را با افتخار به نام خود ثبت کردند، لذا لازم می‌دانم از نقش برجسته مجلس شورای اسلامی و به ویژه ریاست مجلس شورای اسلامی در روند مذاکرات، تصویب برجام و نظارت بر اجرای برجام که حق مجلس و بزرگترین حمایت از دستگاه‌ دیپلماسی است، تشکر کنم.

حضور نمایندگان عالی 105 کشور و سازمان بین‌المللی در مراسم تحلیف نمادی از اقبال جهانی است

وی با اشاره به مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در مقابله با اقدامات امریکا، گفت: این مصوبه تصویر مقتدرانه‌ای از همدلی و هم‌افزایی قوای سه گانه و تلاش مشترک همه برای دفاع از منفع و مقابله با بدعهدی‌ها ایجاد کرد. دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه دیپلماسی منحصر به مذاکرات هسته‌‌ای نیست؛ قفل مناسبات خارجی به صورت متوازن، هدفمند و هوشمندانه گشوده شد که حضور نمایندگان عالی 105 کشور و سازمان بین‌المللی در مراسم تحلیف نمادی از این اقبال جهانی است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه، تصریح کرد: حضور 30 هیات از اروپا شامل 10 هیات به ریاست مقامات رده اول و 20 وزیر و نماینده ویژه، 27 هیات از آسیا با 16 مقام رده اول و 11 وزیر و نماینده ویژه، 26 هیات از افریقا با 14 مقام رده اول و 12 وزیر و نماینده ویژه، 9 هیات از قاره امریکا با 3 مقام رده اول و 6 وزیر و نماینده ویژه که در هیچ مراسمی از آغاز پیروی انقلاب با شکوه اسلامی تا امروز سابقه نداشته است و مجلس را این افتخار را به نام خود ثبت کرده است.

ورود 11 میلیارد و 800 میلیون دلار سرمایه خارجی از توفیقات وزارت امور خارجه دولت یازدهم

ظریف گفت: سیاست‌خارجی به جای تحمیل هزینه در خدمت بهبود شرایط اقتصادی مردم قرار گرفته و توفیقات فراوانی اعم از عادی شدن فروش نفت با حذف دلالی‌های پر فساد و بازگشت قانونمند درآمد حاصله، باز شدن تعاملات بانکی، رفع موانع حمل و نقل دریایی، هوایی و ریلی به دنبال داشته و طبق آخرین آمار بانک مرکزی 11 میلیارد و 800 میلیون دلار سرمایه خارجی در طول دولت یازدهم که قبل از تحریم سرمایه‌گذاری خارجی در دولت نهم 3/4 دهم میلیارد دلار و در دولت دهم 3/9 دهم میلیارد بوده، وارد شده است.

وی ادامه داد: همچنین افزایش گردشگری، عقد قراردادهای متعدد اقتصادی و تجاری و توسعه همکاری در حوزه علم و فناوری من جمله همکاری هسته‌ای جزء دستاوردهای بزرگ ملت است و ارتباطی به وزارت خارجه ندارد، دستاوردهای ملت قهرمان ایران را کوچک نشمارید.

ملاحظات جناحی و شتاب‌زدگی در تحلیل شرایط از موانع درونی سیاسیت خارجه

این وزیر پیشنهادی پیوند با ایرانیان خارج از کشور را یادآور شد و گفت: علیرغم کمبودهای مالی ارتباط با ایرانیان خارج از کشور از پیش گسترده‌تر و عمیق‌تر شد که جلوه‌ای از آن در صف‌های طولانی هم‌وطنان مقیم خارج از کشور برای انتخابات ریاست‌جمهوری شاهد بودیم که بطلان ادعاهای معاندین نظام را به بهترین وجه ثابت کرد، البته در 4 سال گذشته با موانعی از درون و بیرون کشور هم روبه‌رو بوده‌ایم. ملاحظات جناحی، شتاب‌زدگی در تحلیل شرایط پیچیده، عدم انضباط در کلام و گفتارهای مربوط به مناسبات خارجی، اقدامات موازی و ناهماهنگ در حوزه‌های گونانون سیاسی و اقتصادی چالش‌های عمده سیاست خارجی بوده که در دوره جدید نه با قوانین بلکه با اقناع، همدلی و هم‌‌افزایی مرتفع شود.

وی در پاسخ به محمد جواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر، گفت: آیا بنده آخرین نفری خواهم بود که در این کشور بخواهم در حوزه سیاست‌خارجی تک صدایی ایجاد کنم؟ حتما چنین خواسته‌ای ندارم و نخوام داشت چراکه تعدد گفتمان‌ها در کشور را عامل قدرت و قوام و تقویت مشروعیت نظام جمهوری اسلامی ایران می‌دانم.

ظریف یادآور شد: مناطق پیرامونی ایران و رفتار برخی از کنش‌گران منطقه‌ای مهم‌ترین چالش خارجی پیش‌روی سیاست خارجی و منطقه و جهان بوده است، آنها که نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از برجام ( که به عنوان سند افتخار مردم ایران باقی خواهد ماند) به کار بستند، اکنون تلاش دارند با همدستی صهیونیست‌ها، فضای شیعه هراسی و ایران هراسی را در منطقه و جهان تشدید کرده و از تغییرات ایلات متحده برای تنش و بحران آفرینی بیشتر منطقه‌ای بهره‌برداری کنند.

وزیر پیشنهادی سیاست امور خارجه، افزود: گرچه این کشورها و گروه‌ها مرتکب اشتباه اساسی محاسباتی شدند اما این واقعیت و چالش ها وظیفه سیاست خارجی است که به سامان رساندن این منطقه را سنگین‌تر می‌سازد.

سیاوشی در موافقت با وزیر پیشنهادی امورخارجه؛

ظریف بر دیپلماسی اقتصادی و بازطراحی ساختار وزارت خارجه تأکید دارد

طیبه سیاوشی شاه عنایتی نمایند مردم تهران در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در موافقت با محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه، اظهار داشت: اقدامات ظریف نه تنها موجب دستیابی به توافق هسته ای شد بلکه زمینه خروج ایران از انزوای بین المللی را فراهم کرد.

نمایند مردم تهران گفت:گسترش همکاری‌های سازنده با سایر کشورهای همسایه ایران را تبدیل به بازیگر صلح ساز در عرصه سیاست منطقه ای کرده است.

وی افزود: به رغم چالش‌های فراوان در سیاست خارجی خصوصا بعد از روی کار آمدن ترامپ، وزارت امور خارجه با بکارگیری توان خود توانست ابتکار عمل را حفظ کند.

سیاوشی شاه عنایتی بیان داشت: تأکید ظریف بر دیپلماسی اقتصادی و بازطراحی وزارت امورخارجه، نشان از آگاهی او به شرایط داخلی، مطالبات مردم و برنامه‌های رئیس جمهور دارد.

نماینده مردم تهران گفت: توجه ظریف به مشکلات زیست محیطی و تلاش برای حل آنها در چارچوب سازمان های بین المللی از رویکردهای قابل تحسین وزیر پیشنهادی امور خارجه است.

ساعی در موافقت با وزیر پیشنهادی وزیر امور خارجه:

نیازمند مذاکرات بیشتری در مقابل اقدامات آمریکا هستیم

زهرا ساعی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه (25 مرداد 96) در صحن علنی مجلس و در جریان بررسی وزاری پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه طی سخنانی اظهار داشت: با آغاز گفت‌وگوهای هسته‌ای و شروع رفت‌و آمدهای سیاسی با دیگر کشورها و گفت‌وگوهای سازنده و اغنایی آقای ظریف، راه برای موفقیت مذاکرات و به نتیجه رساندن آن هموار شد.

وی افزود: آقای ظریف با اتخاذ راهبرد مناسب در سیاست خارجی مبتنی بر فضای ایران هراسی و حل و فصل موضوع هسته‌ای طی مذاکرات فشرده و دشوار با شش قدرت جهانی به توافقی دست یافت که ضمن حفظ و تثبیت دستاوردهای هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران،‌شناسایی حق غنی سازی و جلب همکاری‌های بین‌المللی در زمینه هسته‌ای به بحران ساختاری غرب علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان پایان داد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: آقای ظریف به عنوان فردی کاملا حرفه‌ای و متخصص در حوزه روابط بین‌الملل و سیاست خارجی است و در چارچوب ارتقای جایگاه کشور و ائتلای هر چه بیشتر جمهوری اسلامی ایران و در راستای حفظ مصالح کشور براساس رویکرد عزت، حکمت و مصلحت تلاش و کوشش وافری کرده است.

ساعی ادامه داد: گواه این مطلب فرمایشات رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های مختلف است که دکتر ظریف و تیم مذاکره کننده را امین، متدین، شجاع و با غیرت توصیف کرده‌اند.

«وزارت امور خارجه با هدایت آقای ظریف توانست در این 4 سال در حوزه‌های مختلف منطقه‌ای در قالب هیات‌های دیپلماتیک به اسیا و اقیانوسیه،‌ اروپا و آمریکا، قفقاز و آسیای مرکزی، افریقا و خصوصا غرب آسیا و ورود هیات‌های دیپلماتیک از مناطق فوق‌الذکر به ایران اسلامی دستاوردهای مختلفی در حوزه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داشته باشد.

وی بر همین اساس اضافه کرد: به هر حال آقای ظریف یکبار دیگر توسط رئیس‌جمهور به عنوان وزیر امور خارجه در دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شدند و ما می‌خواهیم وزیر امور خارجه‌آی را انتخاب کنیم که در طی 4 سال آینده در صحنه بین‌المللی و منطقه‌ای تاثیر گذار باشد.

انی نماینده مجلس دهم شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با توجه به این مساله وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با رای اعتماد بالای مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شود تا در مذاکرات و پیشبرد اهداف جهانی و منطقه‌ای قدرت چانه‌زنی بیشتری داشته باشد و بتواند حرف خود را به کرسی بنشاند.

ساعی همچنین یادآور شد: با توجه به اینکه دولت جدید آمریکا دولت پرخاشگر و بی‌منطقی است و با توجه به اظهارات و اقداماتی که دولت جدید آمریکا در قبال برجام انجام می‌دهد در ماه‌های آینده باید مذاکرات بیشتری با طرف‌های اروپایی، روسی و چینی صورت گیرد و از طرف دیگر شاهد تحولاتی در منطقه خودمان هستیم.

وی افزود: در منطقه مساله سوریه پس از پیروزی‌های جبهه مقاومت از حالت جنگی خارج و کفه مقاومتی آن افزایش یافته است.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: در حوزه خلیج فارس هم ما موضوع عربستان و قطر را پیش رو داریم و همچنین در عراق تحولاتی جدید در حال اتفاق است همه این مسائل موجب اهمیت بیش از پیش حوزه دیپلماسی شده است. وزیر امور خارجه‌ای توانمند و شجاع به خوبی در این عرصه نقش آفرین باشد. بنابراین سکان‌دار دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران باید با بالاترین رای توسط مجلس شورای اسلامی انتخاب شود.

پارسایی در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه:

مخالفتی در سخنان مخالفان ظریف ندیدم

بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در موافقت با ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه، اظهار داشت: مخالفتی در سخنان نمایندگان مخالف آقای ظریف ندیدم که این نشان از اقتدار دیپلماسی کشور ماست.

وی افزود: موفعیت ما بر سیاست خارجی بسیار تقویت شده و ایران در بین کشورهای همسایه اثرگذارترین کشور منطقه به واسطه سیاست خارجی‌اش است.

پارسایی با بیان اینکه سفیران ما سفیرانی بسیار کارآمد هستند، اظهار داشت: همراهی تیم‌های اقتصادی ما در سفرهای ظریف گویای این حقیقت است که اقتصاد در وزارت خارجه مورد اهمیت واقع شده است.

نماینده شیراز تاکید کرد: ما انتظار داریم سرداران و سربازان دیپلماسی ما در مبازره با دشمن تمام قد حاضر شوند اما این سرداران و سربازان را در داخل مورد اهانت قرار می‌دهیم.

وی در پایان گفت: دفاع از آقای ظریف راحت‌ترین دفاع در بین وزراست و آن به دلیل عملکرد موفق وی در وزارت خارجه است.

رضازاده در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه؛

صالح‌تر از ظریف برای اداره دستگاه دیپلماسی نمی‌شناسیم

حسین رضازاده نماینده کازرون در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در موافقت با محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه، اظهار داشت: مدتها مذاکره با نمایندگان کشورهایی که سابقه استعمار دارند کاری دشوار است.

وی افزود: ظریف همواره از رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه سیاست خارجی استفاده کرده و تدین، شجاعت، ایستادگی، دلسوزی و انقلابی بودن از نقاط قوت وی است.

نماینده کازرون ادامه داد: برای اینکه عملکرد ظریف در دولت یازدهم را بهتر ارزیابی کنیم باید تصویری از وضعیت سیاست خارجی و روابط خارجی قبل از روی کار امدن دولت یازدهم را ترسیم کنیم.

رضازاده بیان داشت: در سال 92 دولت سکان اداره کشور را به دست گرفت و باید راهکارهایی برای بهبود وضعیت دو جانبه و منطقه ای کشور اتخاذ می‌کرد انجام این رسالت با حضور ظریف انجام شد.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: از دستاوردهای حوزه دیپلماسی می‌توان به خروج ایران از فصل هفت منشور ملل متحد، ازادی اموال بلوکه شده ایران، بازشددن فضای بین المللی ایران، ایجاد فضای مطلوب سرمایه گذاری خارجی و... اشاره کرد همچنین وزارت خار جه توانست موانع اقتصادی ایران را رفع کند.

وی افزود: ظریف را اهل ابتکارات نو می‌دانیم که نخستین زن را سخنگوی وزارت امور خارجه و سفیر جمهوری اسلامی ایران انتخاب کرد؛ این وزیر پیشنهادی در تلاش است تا رویکرد اقتصادی را در کنار رویکرد سیاسی در دستگاه دیپلماسی تقویت کند ما کسی را صالح‌تر از او برای اداره دستگاه دیپلماسی نمی‌شناسیم.

پوابراهیمی در مخالفت با وزیر پیشنهادی امورخارجه:

سفرای ما رویکرد اقتصادی ندارند

محمدرضا پورابراهیمی که با استفاده از بخشی از زمان مخالف اول وزیر پیشنهادی امور خارجه در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس سخن می‌گفت، تصریح کرد: دیپلماسی اقتصادی موضوع مهمی است که در سال‌های اخیر همواره مورد تاکید ما بوده است و خوشحالیم که بعد از سوال از وزیر و تاکید رئیس مجلس اقداماتی در این حوزه صورت گرفت.

وی افزود: اما اختلاف نظر بنده با وزیرامورخارجه در این باره موضوع لزوم اصلاح ساختار دیپلماسی اقتصادی است که وزیر خارجه معتقد به این موضوع نیستند. اما اگر ساختار سفارتخانه‌ها و دفاتر جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور اصلاح نشود، در دراز مدت و با رفتن آقای ظریف مشکلات حل می‌شود.

نماینده کرمان تاکید کرد: ادبیات دیپلماسی اقتصادی در وزارت خارجه باید نهادینه شود و اساسنامه باید تغییر کند و ما نیز در کمیسیون اقتصادی برای تحقق برنامه‌های خوب دکتر ظریف و اصلاح ساختار تلاش می‌کنیم. اما اگر این ساختار اصلاح نشود ما نمی‌توانیم به گسترش دیپلماسی اقتصادی با برنامه درازمدت امیدوار باشیم.

پورمختار در مخالفت با وزیر پیشنهادی امورخارجه؛

وزارت خارجه نظارت دقیقی بر کار سفارتخانه‌ها ندارد

محمدعلی پورمختار که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس سخن می گفت، تصریح کرد: عدم نظارت دقیق بر سفرا و دیپلمات‌های ایران در کشورهای خارجی و مشکلات فعالان اقتصادی و اتباع در خارج از ایران از نواقص جدی وزارت امور خارجه است.

وی افزود: گسترش روابط در سطح وسیع خواست رهبری و تاکید ایشان در مراسم تنفیذ بود و اگر شرایط سفرا ارتقا پیدا نکند، سطح نازل ارتباطات با بسیاری از کشورها منافع ما را به خطر می‌اندازد و ضعف سفارتخانه‌ها در این بخش نیز مشهود است. همچنین روابط با کشورهای مرز دور و آمریکای لاتین در سال های اخیر باعث تضعیف قدرت بین‌المللی ایران و کاهش همپیمانان در سطح جهانی شده است.

پورمختار ادامه داد: مشکل روابط سازنده با برخی کشورهای منطقه ای و حاشیه خلیج فارس نیازمند تدبیر ویژه تری است. همچنین کشورهای استقلال یافته از شوروی نیز از اولویت وزارت خارجه خارج شده است و اقدامات مناسبی در تعامل با آنها صورت نمی‌گیرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی تابناک ، تاریخ انتشار: 25 مرداد 1396 ، کدخبر: 722046 ، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین