پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۶۷۹۴
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳
در 35 کيلومتري شمال غرب شهرستان نمين پاسگاه صدآفرين قرار دارد .نام اين پاسگاه سابقا (کلوز) بود پاشگاه صدآفرين آخرين نقطه مرزي في مابين روستاي خواجه بلاغي و خوش آباد پيله رود قرار دارد . بعد از شهريور 1320 که متفقين به ايران حمله کردند و شهيد صدآفرين دلاوري هاي که از خود نشان داد ، نام اين پاسگاه صدآفرين نام گذاري شد. حسین علی صدآفرین ، وقتی شهید شد که شهید وشهادت از یاد خیلی ها رفته بود.

شعار سال
در سحرگاه روز ۲۵ اوت ۱۹۴۱ میلادی برابر با سوم شهریور ۱۳۲۰ شمسی، درست ۱۱ روز بعد از انتشار منشور آتلانتیک که طی آن چرچیل و روزولت آزادی استقلال و حق تعیین سرنوشت را برای کلیه ملل جهان به رسمیت شناخته بودند، کشور بی طرف ایران از شمال و جنوب مورد تجاوز قرار گرفت و نیرو‌های شوروی و انگلستان با توسل به همان شیوه‌هایی که به دشمنان خود نسبت می‌دادند، به ایران حمله کردند.


در 35 کيلومتري شمال غرب شهرستان نمين پاسگاه صدآفرين قرار دارد .نام اين پاسگاه سابقا (کلوز) بود پاشگاه صدآفرين در آخرين نقطه مرزي في مابين روستاي خواجه بلاغي و خوش آباد پيله رود قرار دارد . بعد از شهريور 1320 که متفقين به ايران حمله کردند و شهيد حسین علی صدآفرين دلاوري هاي زیادی که از خود نشان داد ، نام اين پاسگاه صدآفرين نام گذاري شد .

در شبانگاه دوم شهريور 1320 در جريان جنگ جهاني دوم نمايندگان قواي روس پس از تسليم دولت ايران ورود خود را به مرزهاي ايران در منطقه نمين به پاسگاه کلوز اطلاع مي دهند . در آن زمان حسين علي صدآفرين بعنوان معاون پاسگاه انجام وظيفه مي کرد. او در آن زمان 17 سال سابقه خدمت داشته(متولد 1275 ه.ش / پدر «پاشا» و مادر«آغابگیم»)  و از اهالي زنجان بود و دو پسر متولد 1309و1310 داشت و همسر وي نيز مربي قرآن بود و در روستا ي خواجه بلاغي زندگي مي کردند(در منزل اجاره ای فردی به نام فرهاد یوسفی).

از پاسگاه صد آفرین دلیکلی داش چی میدونی؟

اسم روستا دلیکلی داش یعنی سنگ سوراخدار ، نماد و لوگوی روستا که در بالای تپه مشخص است(سنگی سوراخ ار، بالای تپه مشرف به روستا)

حسين علي پس از شنيدن خبر ورود قوای روس، بلافاصله پيش فرمانده پاسگاه رفته و او را در جريان قرار مي دهد . فرمانده ، تمايلي براي درگيري از خود نشان نمي دهد و هيچ کس خود را براي مبارزه آماده نمي کند . حسین علی به خانه خود مي رود و با خانواده واع مي کند.

حسين علي به پاسگاه بر مي گردد و مي خواهد از اسلحه خانه تفنگ بردارد. هيچ يک از همکارانش از ترس مؤاخذه مافوق در اسلحه خانه را باز نمي کنند. مجبور مي شود با شليک گلوله در اسلحه خانه را باز کند. تعدادي تفنگ برنو بردارد کمي دورتر از پاسگاه تفنگ ها را در فاصله هاي مختلفي قرار مي دهد ساعت چهار نصف شب حمله شروع مي شود حسين علي شروع به تيراندازي مي کند قواي روس انتظار حمله نداشت و فکر مي کرد با عده زيادي طرف است. لذا، هر چه مي توانند پاسگاه کلوز را گلوله باران مي کنند .

او تا ساعت 8 صبح در برابر قواي روس شجاعانه مي جنگد(شخصي از اين روستا پايان جنگ را ساعت 10 مي داند ) حوالي ساعات 6صبح در حاليکه ميمنه و ميسره لشکر روس از سمت نمين و ارشق با عبور از دهات و قبضه ها وارد اردبيل شده بودند ستون اصلي لشکر روس با مقاومت يکه تازي جانانه حسين علی صدآفرين در حوالي پاسگاه کلوز زمين گير شده بود. توپخانه دشمن پاسگاه را ويران کرده و مهمات حسين علي تمام شده بود و براي اينکه اسلحه هاي دست دشمن نيفتد اسلحه ها را مي شکند(جويا مي شوند که چرا اسلحه ها را شکسته ، مي گويد براي يک سرباز ايراني ننگ است که اسلحه اش دست دشمن بيافتد ) .
حسین علی بعد از اتمام مهمات و محاصره توسط دشمن، به جنگ تن به تن روي مي آورد تا با چنگ و دندان با دشمن مقابله کند .در اين درگيري تن به تن به اسارت درآمده و سپس به شهادت مي رسد . سربازان روس وقتي متوجه مي شوند فقط يک نفر با آنان مي جنگيده ، با قساوت هر چه تمام تر سراز تن صدآفرين جدا مي کنند . فرمانده روس بعد از لحظاتي که وارد پاسگاه مي شود (در زبان محاوره به ژنرال های روسی ناسارنیش می گفتند) وقتي اسم شهيد را مي پرسد او را صدآفرین معرفي مي کنند وي از اينکه صدآفرين را کشته اند نيرو هاي خود را مؤاخده مي کند و با تحسين شجاعت اين سرباز ايراني، به زبان روسي حسین علی را با لقب 1000 آفرين خطاب مي کند .

اهالي روستا در حين جنگ روستا را خالي مي کنند در حالي که فقط چراغ يک خانه ديده مي شود و  آن هم خانه صدآفرين بوده که زنان روستا نتوانسته بودند ايشان را با خود ببرند .بعد ازبرگشت ، اهالي روستا سراغ پاسگاه مي روند . توسط مولا مرتضي سيد حسيني پيله رود بر پيکر مطهر حسین علی سرجدا، نماز مييت خوانده مي شود و در همان پاسگاه به خاک مي سپارند.

 

از پاسگاه صد آفرین دلیکلی داش چی میدونی؟

سنگهای قدیمی مزار شهید حسین علی صدآفرین تا قبل از بازسازی

 

از پاسگاه صد آفرین دلیکلی داش چی میدونی؟


سال 74 ، همسر اين شهيد بر سر مزار صدآفرين مي آيد و بيست متري مانده به مزار ، به طور سينه خيز بر سر قبر ايشان مي رود.  ظاهرا واع آخرش بوده است .چند سال پيش، شخصي غيوري از روستاي خواجه بلاغي بنام طومار جعفري آرامگاه او را در اين پاسگاه بازسازي مي کند.

از پاسگاه صد آفرین دلیکلی داش چی میدونی؟

بشوي آوراق اگر همدرس مايي

که علم عشق در دفتر نباشد

وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ/ و هرگز گمان مبر آنان که در راه خدا کشته شدند مرده اند، بلکه زنده اند و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبلاگ روستای دلیکلی داش، تاریخ انتشار 24 آبان90،  کدمطلب: 2 ، www.daliklidash.blogfa.com  
اضافه شده و تکمیل گردیده با منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
0
4
خیلی مطلب جالب و خوبی بود با تشکر
ن.ف83
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
0
3
چه جالب اسم پاسگاه صدافرین بودذ تا این تاریخچه م.ق71
یونس قدیمی زنجانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
1
3
سلام حسینعلی قدیمی شهیدسرافراز پدربزرگ اینجانب یونس قدیمی زنجانی هستش فقط اینکه چطور وچگونه میتوانم باکسی که سنگ مزارش را درست وبازسازی کرده رابتوانم صحبتی داشته باشم دست شما درد نکنه قربان شما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
خوش بحالت که این پدر بزرگ رو داشتی. خوش بحالت
رحیم علی ارجمند
United States of America
۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
0
3
خیلی عالی بود بنده در سال ۶۷دراین پاسگاه اون موقع که ژاندارمری بود خدمت می کردم وپاسگاه قدیمی هنوزسالم مانده بود وبراثر بارندگی داشت مخروبه میشد ، یاد ونام شهید صدآفرین شاد ،
رحیم علی ارجمند۲۴آذر۱۴۰۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
0
2
با خوندن متن خبرتون خیلی گریه کردم. خودم رو جای حسنعلی گذاشتم و لحظه ودا.خیلی مردونگی می خواهد که بتونی برای وطنت از خانوادت ، جونت ، تعلفاتت بگذری. روحش شاد
جلیل
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
0
3
من یک طلبه هستم از مشهد خیلی گریه کردم ای کاش اون موقع با شهید بودم ای کاش افتخار بوسیدن چکمه هاشو ‌داشتم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
0
2
درود خداوند بر این شهید و همه شهدای جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی که با ایثار خون خود از اسلام و میهن دفاع کردند و همچنین جاودان باد نام سردار حاج قاسم سلیمانی .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
0
0
هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق
ثبت است بر جریده عالم دوام ما
خوش به انسانهایی که در راه عشق به دین و وطن از این دنیا رفتن
حسن قدیمی زنجانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
0
0
بهمن عرض سلام حضور محترم تمامی عزیزان زحمتکش و همه کسانی که از مز میهن عزیزمان با جان و دل نگهبانی داده و حافظ جان و مال و ناموس وطن هستند. بنده حسن قدیمی زنجانی هستم نوه حسینعلی صد آفرین خاطرات بسیاری از آن شهید در ذهن و خاطرم می‌باشد که پدر قبل از اینکه به رحمت خدا برود برایم از پدرش و از آن زمان و سختیهایی که در زمان جنگ جهانی دوم پس از شهادت پدرش متحمل گشته آند تعریف کرده که بسیار سختی کشیدند در طول حیات و دریغ از یک حمایت کوچک
مدیر پایگاه

سلام و عرض ادب


در صورت تمایل برای ما بفرستید تا به اسم خودتان منتشر شوند

فرناز حاجیپور
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
0
1
سلام و وقت بخیر خیلی خوشحالم ک ب عنوان ترک و اردبیلی ایشان را شانختم.پدر پدر بزرگم مثل ایشان تک و تنها یکه تو روستا جنگیده و مث ایشان ولی بدتر بدنش را تکه تکه کرده و دیوار را ب جسم تکه شده اش ریختند ولی هیچ اسمی هیچ جا ازایشان نیس و نمیدانم چطگونه از چ راهی نام ایشان را زنده کنم.لطفا راهنمایی ام کنید.
مدیر پایگاه

سلام 
مستندات را جمع آوری کنید و در صورت تائید شورای روستا و روحانی مسجد محل(اگر در روستا ساکن هستید)، یا تائید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان( در صورت سکونت در شهرستان) برای ما برای انتشار بفرستید( تائیدیه ها را صرفا برای راست آزمایی و اطمینان از حساسیت به بحث نشر اکاذیب تقاضا نموده ایم).


آماده مساعدت در این خصوص هستیم

علی اصغر رحمتیان
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
0
0
ایران از این دلیر مردان کم ندار ،روح همه شهیدان وطن شاد .
شادی روحشان صلوات ، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم .
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین