پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۶۸۲۹
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴
اکنون فضای سیاسی کشور منتظر اجرای برنامه‌های دولت دوازدهم و بررسی عملکرد روحانی و همراهان او در کابینه است. کابینه‌ای که برای بسیاری کمتر از انتظارات و ناهماهنگ با وعده‌های روحانی در ایام انتخابات بود و اعتماد به برخی از آنان برای مردم حامی روحانی ساده نبود.

شعار سال: دولت دوازدهم با همراهی مجلس و رای اعتماد قدرتمندی که از خانه ملت گرفت چند روزی است، فعالیت خود را آغاز کرده و غیر از دو وزارتخانه علوم و نیرو که با سرپرست اداره می‌شوند، سایر وزرا مشغول پیاده کردن برنامه‌های خود در وزارتخانه متبوع هستند.

اکنون فضای سیاسی کشور منتظر اجرای برنامه‌های دولت دوازدهم و بررسی عملکرد روحانی و همراهان او در کابینه است. کابینه‌ای که برای بسیاری کمتر از انتظارات و ناهماهنگ با وعده‌های روحانی در ایام انتخابات بود و اعتماد به برخی از آنان برای مردم حامی روحانی ساده نبود. به هر رو کابینه دوازدهم تشکیل شد و اکنون علاوه بر عملکرد روحانی و دولت او، نتیجه عملکرد نمایندگان مجلس در رای اعتماد یا عدم اعتماد به وزرای پیشنهادی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مرتضی مبلغ معاون وزیر کشور دولت اصلاحات با اشاره به آغاز هفته دولت در اولین روزهای تشکیل دولت دوازدهم گفت: کابینه و دولت باید تمام توان خود را به کار گیرند و مدبرانه و شجاعانه در صحنه حاضر شوند و برنامه‌ها را پیش ببرند. وی که پیش از این معاون سیاسی وزارت کشور بوده با اشاره به اعتماد بیست و چهار میلیونی مردم به روحانی و لزوم متعهد بودن دولت به پاسخگو بودن در قبال این اعتماد ادامه داد: البته توقعی که در معرفی وزرا از دولت می‌رفت رخ نداد، اما باید دولت و مردانش پاسخ اعتماد و همراهی مردم را بدهند. دولت باید بداند که اگر به درستی عمل نکند، می‌تواند خطرات بسیار زیادی برای جامعه در بر داشته باشد.

مهم‌ترین چالش

مبلغ که پیش از این نیز در گفت‌وگو با عصر ایران گفته بود: «در بخش استفاده از مدیران شجاع توانمند و کارآمد نیز به دلایل مختلف کاستی‌هایی اتفاق افتاده است و بارها گفته شده که بخش قابل توجهی از مدیران مشغول به کار در تراز و شأن رئیس جمهور و وعده‌هایی که داده‌اند، نیستند و نه تنها توانمندی لازم را ندارند بلکه حتی اعتقاد به تلاش در راستای اهداف این دولت را هم ندارند. باید توجه کنیم که دولت می‌تواند با مدیریت قدرتمند پیش رود و مشکلات را حل کند و اینها مواردی است که باید در چهارسال بعدی به آنها رسیدگی شود.» وی در همین راستا افزود: وادادگی مهم‌ترین چالشی است که دولت می‌تواند در دور دوم با آن روبه‌رو شود. آقای روحانی پیش‌تر از این هم اشاره کرده بودند برخی‌ها پاشنه کفش خودشان را برای همراهی بالا نکشیدند. او با تاکید بر اینکه منفعل شدن برخی از مدیران و نیروهای دولت که از شجاعت و توانمندی لازم برخوردار نیستند و ممکن است مرعوب شوند، درمقابل عملیات روانی تندروها دولت را تهدید می‌کند، اضافه کرد: دولت دوازدهم آخرین دوره ریاست جمهوری آقای روحانی است. ممکن است برخی از مدیران با چشم‌انداز حضور در چهار سال بعد و دولت بعدی دست به اقداماتی بزنند. بنابراین نیاز است مواظبت و پایش مستمر از سوی رئیس جمهور و همکاران وی صورت گیرد.

تیم توانمند نظارت

مبلغ همچنین با تاکید بر لزوم نظارت مستمر روحانی بر کابینه خاطرنشان کرد: آقای روحانی باید یک تیم مطمئن و توانمند را تشکیل دهد تا بر روند کار وزارتخانه‌ها نظارت‌ داشته باشد. این کار می‌تواند از سستی و یا بدعهدی جلوگیری کند. با وجود مخالفت عمده حامیان روحانی با تعدادی از وزرای پیشنهادی وی، اما مجلس و به ویژه اعضای فراکسیون امید در نهایت همکاری به وزرا رای اعتماد دادند. معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات با یادآوری رای قاطع و همراهی مجلس دهم با کابینه دوازدهم ادامه داد: رای اعتمادی که مجلس به کابینه داد حکایت از آن داشت که نمایندگان ملت نهایتا همراهی و همدلی را با دولت به عمل آورده‌اند. مجلس بنا دارد دست دولت را کاملا باز بگذارد تا او برنامه‌ها و سیاست‌های اعلام شده خود را محقق کند. او همچنین در انتها با اشاره به عدم موفقیت بیطرف در کسب رای اعتماد نمایندگان اضافه کرد: اگر نگاهی به رای‌های مخالف و موافق بیندازید متوجه می‌شوید شاید کار کارشناسی صورت نگرفته و بیشتر جنبه شکلی قضیه رعایت شده است. مثلا درباره آقای بیطرف، ایشان می‌توانست یکی از وزرای اندیشمند و توانمند باشد، با این حال اینکه چه اتفاقی افتاد که او رای نیاورد، جای سوال دارد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی تیک، تاریخ انتشار: 4 شهریور1396،کد خبر: 180937، www.tik.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین