پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۷۶۲۱
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴
بهرام مشتاقی عضو شورای فنی کشتی فرنگی و ابراهیم جوادی عضو شورای فنی کشتی آزاد به تحلیل و بررسی نتایج تیم‌های ملی کشتی در مسابقات جهانی پاریس پرداختند.

تیم‌های ملی کشتی فرنگی و آزاد ایران با 16 کشتی‌گیر عازم رقابت‌های جهانی پاریس شدند و در نهایت تیم ملی کشتی فرنگی با کسب 3 مدال برنز نوری، گرایی و عبدولی به مقام نایب قهرمانی این رقابت‌ها رسید و تیم ملی کشتی آزاد هم با کسب یک مدال طلای حسن یزدانی به عنوان نهمی مسابقات جهانی دست یافت.

تیم های کشتی آزاد و فرنگی در شرایطی عازم پاریس شدند که در ترکیب هر دو تیم نفراتی بودند که برای اولین بار حضور در میدان جهانی را تجربه می‌کردند و طبق تصمیم شورای فنی و کادر فنی هدف‌گذاری این دو تیم برای مسابقات 2020 توکیو بود و کشتی‌گیران تنها برای محک خوردن عازم پاریس شدند اما به رغم این تصمیم بعد از ناکامی تیم کشتی آزاد در میدان پاریس انتقادات به اوج خود رسید.

در این میان نکته‌ی قابل توجه این است که در سال‌های اخیر نتایج تیم‌های فرنگی و آزاد برعکس یکدیگر بود به طوری که هرجا کشتی آزاد نتیجه گرفت این تیم فرنگی بود که نتوانست رتبه خوبی را کسب کند و در هر میدانی که کشتی فرنگی موفق بود کشتی آزاد نتایج تلخی کسب کرد. در مسابقات جهانی پاریس هم این‌بار قرعه به نام فرنگی افتاد و با عنوان نایب قهرمانی جهان رتبه خوبی را کسب کرد اما کشتی آزاد نتوانست از نام و آوازه کشتی ایران دفاع کند و با قرار گرفتن در مکان نهم دنیا عملا رقابت‌های جهانی 2018 آمریکا که بین 8 تیم برتر دنیا برگزار می‌شود را هم از دست داد.

بهرام مشتاقی عضو شورای فنی کشتی فرنگی و ابراهیم جوادی عضو شورای فنی کشتی آزاد با حضور در تحریریه خبرگزاری آنا به تحلیل و بررسی نتایج تیم‌های ملی کشتی در پاریس پرداختند و نقاط ضعف و قوت این تیم‌ها را مورد نقد و بررسی قرار دادند.

*به عنوان سوال اول، از نتایج تیم‌های ملی آزاد و فرنگی در تیم ملی رضایت دارید؟

جوادی: ما دوست داشتیم بچه‌ها خیلی بهتر کشتی‌ می‌گرفتند و باید هم بهتر نتیجه می‌گرفتند چون در اکثر کشتی‌ها از حریفان خودشان جلو بودند و در ثانیه‌های پایانی نتیجه را واگذار کردند. حسین‌خانی در ثانیه آخر نتیجه را به حریف ژاپنی واگذار کرد و همینطور میثم نصیری مقابل حریف روس خودش 4 امتیاز جلو بود اما در نهایت کشتی را 5 بر 4 واگذار کرد.

مشتاقی: تیم کشتی فرنگی نتایج خوبی کسب کرد و موفق شد با کسب 3 مدال برنز نایب قهرمان جهان شود. 6 نفر از کشتی‌گیران ما برای اولین بار میدان جهانی را تجربه می‌کردند و در این مسابقات هم نشان دادند که می‌توانند در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.

*علت نتیجه نگرفتن تیم کشتی آزاد در این مسابقات چه بود؟

جوادی: ما از این کشتی‌گیران توقع قهرمانی نداشتیم اما انتظار هم نداشتیم که نهم دنیا شوند. نتیجه نگرفتن یک تیم دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد که باید کادر فنی تیم در جلسات شورای فنی آنها را اعلام کند.

*سهم کادر فنی در ثبت این شکست را چقدر می‌دانید؟

جوادی:انصافا محمد طلایی در یکسالی که هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت تمام تلاشش را برای بهتر شدن اوضاع کشتی انجام داد اما گاهی اوقات کشتی‌گیر باید روی تشک کارش را به درستی انجام دهد و دست مربی تیم نیست.

مشتاقی: همیشه در ورزش اگر ورزشکار نتیجه خوبی بگیرد مربی می‌شود بهترین و اگر نتیجه بدی بگیرد آن مربی می‌شود بدترین مربی. مثلا در فوتبال اگر مهاجم تیم گل بزند مربی خوب است و اگر مهاجم فرصت را خراب کند مقصر مربی است. در کشتی هم این کشتی‌گیر است که باید جنم خودش را روی تشک نشان دهد.

*با این اوضاف مربی نقش مهمی ندارد.

مشتاقی: من منکر نقش مربی نیستم. مربی در اردوها و قبل از مسابقه وظیفه دارد کشتی‌گیر را به مرز آمادگی برساند اما وقتی روی تشک در 3 ثانیه آخر کشتی‌گیر نتیجه را واگذار می‌کند کاری از دست مربی برنمی‌آید. مربی که نمی‌تواند روی تشک برود و کشتی‌گیر حریف را خاک کند.

*چرا در کشتی‌فرنگی که کم‌تجربه‌های ما بیشتر از کشتی‌گیران آزاد بودند چنین اتفاقی نیفتاد؟

مشتاقی: این مساله‌ای است که باید سرمربی تیم پاسخگو باشد که چرا کشتی‌گیری که در مسابقات جهانی روی تشک می‌رود نمی‌تواند چند ثانیه کشتی را کنترل کند.

*به نظر شما دلیل اصلی این مساله چیست؟

جوادی: بارها پیش آمده که کشتی‌گیر شب مسابقه خواب کافی نداشته و وقتی روی تشک آمد بدنش از کم‌خوابی ضعف داشته. ما کشتی‌گیری داشتیم که آنقدر استرس مسابقه داشت که 24 ساعت نه غذا خورد و نه استراحت داشت و وقتی روی تشک آمد در اولین مسابقه نتیجه را واگذار کرد. مربی باید در این موارد پاسخگو باشد که چرا کشتی‌گیر کارش به اینجا کشید.

مشتاقی: مربی در اردوها و قبل از مسابقه وظیفه دارد کشتی‌گیر را به مرز آمادگی برساند اما وقتی روی تشک در 3 ثانیه آخر کشتی‌گیر نتیجه را واگذار می‌کند کاری از دست مربی برنمی‌آید. مربی که نمی‌تواند روی تشک برود و کشتی‌گیر حریف را خاک کند

*بهتر نبود برای حل این مسائل یک روانشناس در کنار تیم ملی باشد؟

مشتاقی: ما مدت‌ها دنبال یک روانشناس که تخصصی در کشتی کار کند بودیم اما نتوانستیم در ایران پیدا کنیم.

*در تیم فرنگی، کشتی‌گیرانی بودند که واقعا کشتی‌های خوبی گرفتند و ما را امیدوار کردند که در المپیک توکیو بتوانند به مدال برسند.

مشتاقی: شما به این مساله توجه کنید که این کشتی‌گیران که بعضی‌ از آنها کم‌سن و سال هم نیستند تا الان کجا بودند؟ در سال‌های گذشته مسابقه انتخابی برگزار نمی‌شد که این نفرات بتوانند خودشان را نشان دهند. مربی سابق تیم ملی اصرار داشت که فقط با چند کشتی‌گیر خاص می‌تواند کار کند و دیگر جا برای این نفرات نبود. به دلیل برگزار نشدن کشتی انتخابی خیلی‌ها قید کشتی‌ گرفتن را زدند و چه سرمایه ‌هایی در کشتی سوختند.

*اما در کشتی آزاد سبک کشتی‌گرفتن بچه‌ها نشان می‌داد که تفاوت زیادی با کلاس جهانی دارند.

جوادی: متاسفانه جوانان ما در چند سال اخیر کم‌کار شدند. تلاش زیاد نمی‌کنند. ما در وزن 57 کیلوگرم حسن رحیمی را داریم که اگر در این مسابقات شرکت می‌کرد قطعا به یک مدال برنز می‌رسید. یا در سنگین وزن کمیل قاسمی بود که حداقل می‌توانست به مدال نقره برسد.

*شما که مطمئن بودید این نفرات به مدال می‌رسند چرا آنها را اعزام نکردید؟

جوادی: وقتی ملاک حضور در تیم ملی مسابقات انتخابی بود دیگر نمی‌توانستیم کشتی‌گیری که در این رقابت شرکت نکرد را به پاریس بفرستیم. ما باید فکر نفر دوم هم برای این کشتی‌گیران باشیم. حسن رحیمی و کمیل قاسمی تا چه زمانی می‌توانند برای ما کشتی‌بگیرند؟

*ولی عدم اعزام این نفرات باعث شد که تیم ما نتایج ضعیفی کسب کند.

جوادی: وقتی هدف المپیک 2020 توکیو است دیگر باید این نتایج را هم به جان بخریم. ضمن اینکه در این مسابقات چه در فرنگی و چه در آزاد روسیه که مهد کشتی دنیا است نتوانست یک مدال طلا کسب کند.

مشتاقی: این نکته را نباید فراموش کنیم که هم در آزاد و هم در فرنگی بدترین قرعه نصیب کشتی‌گیران ما شد. واقعا مقابل کشتی‌گیران قدرتمند و عنوان‌دار جهان کشتی گرفتند. ضمن اینکه باید این نکته مهم را هم مد نظر بگیریم که کشورهای دیگر هم در حال کار کردن هستند و بیکار نیستند که منتظر باشند که فقط کشتی‌گیران ایرانی مدال بگیرند.

*مانند ژاپنی‌ها.

مشتاقی: ژاپن، ترکیه، آذربایجان، روسیه، آمریکا این کشورها در حال کار کردن هستند.

جوادی: حتی کشورهایی مثل فرانسه و آلمان هم که سابقه زیادی در کشتی ندارند با جذب کشتی‌گیران کشورهای دیگر نتایج خوبی در این مسابقات گرفتند و اینها نشان می‌دهد که همه کشور‌ها بر روی کشتی حساب ویژه‌ای باز کردند.

*نکته‌ای که وجود دارد این است که فرآیند انتخابی کار بسیار خوبی است که از سوی شورای فنی برگزار می‌شود اما کشتی‌گیری که در انتخابی اول می‌شود و به تیم ملی می‌رسد تفاوت زیادی با نفرات برتر وزنش در جهان دارد.

جوادی: بارها پیش آمد که کشتی‌گیر شب مسابقه خواب کافی نداشت و وقتی روی تشک آمد بدنش از کم‌خوابی ضعف داشت. ما کشتی‌گیری داشتیم که آنقدر استرس مسابقه داشت که 24 ساعت نه غذا خورد و نه استراحت داشت و وقتی روی تشک آمد در اولین مسابقه نتیجه را واگذار کرد

جوادی: بله ما هم قبول داریم که در بعضی اوزان کشتی‌گیران ما تفاوت زیادی با کشتی‌گیران برتر دنیا در وزنشان دارند. البته کاری هم نمی‌توانیم انجام دهیم چون بضاعت کشتی ما همین است.

* به عنوان مثال امیر محمدی در وزن 97 کیلوگرم کشتی آزاد در انتخابی اول شد ولی کلاس کشتی این کشتی‌گیر با نفرات برتر دنیا تفاوت زیادی داشت.

جوادی: وقتی فرایند انتخابی را ملاک قرار دادیم چاره‌ای نداریم که نتایج آن را هم قبول کنیم ضمن اینکه تیم ملی ما فقط کشتی‌گیران اعزامی به پاریس نیستند. ما در حال حاضر در هر وزن چند کشتی‌گیر داریم. به عنوان مثال در همین وزن 97 کیلوگرم قلیچ حضور دارد که کشتی‌گیر بسیار توانمندی است.

مشتاقی: در حال حاضر هم کشتی فرنگی و هم کشتی آزاد تنها یک تیم ندارد. در سال‌های گذشته ما فقط یک تیم داشتیم و در هر وزن یک کشتی‌گیر بود که باید در همه مسابقات شرکت می‌کرد. اما ما امروز چند کشتی‌گیر در هر وزن داریم و در حال حاضر در هر دو رشته دو یا سه تیم ملی داریم. یک تیم به فرانسه اعزام شد و قرار است تیم ملی ما چند روز دیگر در مسابقات داخل سالن هم شرکت کند در حالی که یک کشتی‌گیر هم از رقابت‌های پاریس به ترکمنستان اعزام نمی شود و با یک تیم کاملا متفاوت در این مسابقات شرکت می‌کنیم. همانطور که چند ماه قبل در فاصله زمانی خیلی کوتاه یک تیم ما در مسابقات آسیایی شرکت کرد و یک تیم هم عازم رقابت‌های کشورهای اسلامی در آذربایجان شد.

*برای المپیک 2020 توکیو می‌خواهید چگونه از بین این نفرات بهترین‌ها را انتخاب کنید؟

مشتاقی: بعضی وقت‌ها باید مصلحت کشور را هم درنظر گرفت. در مسابقات جهانی شاید نفراتی به پاریس اعزام شدند که ما هم می‌دانستیم که بهتر از این کشتی‌گیران هم داریم ولی به فرایند انتخابی احترام گذاشتیم. اما برای المپیک باید مصلحت کشور را درنظر گرفت و باید بهترین‌ها را عازم توکیو کرد.

*یعنی فرایند انتخابی برای المپیک 2020 برگزار نمی‌شود؟

جوادی: خوشبختانه در یکی دو سال اخیر فرایند انتخابی قانونمند شد و هر ساله برگزار می‌شود و قطعا برای المپیک هم این فرایند برگزار خواهد شد اما با درنظر گرفتن مصالح کشور کشتی‌گیرانی را عازم المپیک می‌کنیم که شانس زیادی برای کسب مدال دارند.

* البته در مسابقات جهانی هم نفراتی بدون درنظر گرفتن فرایند انتخابی اعزام شدند.

جوادی: بله. در وزن 70 کیلوگرم در مسابقات انتخابی داداش‌پور اول شد ولی این کشتی‌گیر بارها در تورنمنت‌های بین المللی شرکت کرد اما نتیجه نگرفت و ما در شورای فنی به این نتیجه رسیدیم که مصطفی حسین‌خانی را عازم پاریس کنیم. حسین خانی قبل از این رقابت‌ها در مسابقات جهانی غیرالمپیکی کشتی‌های خوبی گرفت و ما را مجاب کرد که او را به پاریس اعزام کنیم.

*قبل از اعزام فکرش را می‌کردید که تیم ملی کشتی آزاد چنین نتیجه‌ای کسب کند؟

مشتاقی: البته من نباید در مورد کشتی‌آزاد صحبت کنم اما به خدا قسم قبل از اعزام هم رسول خادم و هم شورای فنی فکر چنین نتیجه‌ای را می‌کردند. فدراسیون می‌توانست کمیل قاسمی و حسن رحیمی را اعزم کند و حداقل از کنارشان دو مدال کسب کند اما کار درست این نبود. هدف ما المپیک 2020 است کار درست کاری است که فدراسیون انجام داد و به جوانان فرصت داد. درهای تیم ملی به روی این نفرات تاکنون بسته بود. تازه درهای تیم ملی به روی این نفرات باز شده‌است.

مشتاقی: حسن رنگرز. رنگرز آنقدر پشت خط حمید سوریان ماند که نتوانست کشتی بگیرد. به خدا قسم رنگرز هم می‌توانست مانند سوریان مدال بگیرد. باید طوری برنامه‌ریزی می‌شد که رنگرز و سوریان را با هم داشته باشیم و از هر دو کشتی‌گیر استفاده می‌کردیم

*این نفرات چوب برگزار نشدن فرآیند انتخابی را خوردند.

مشتاقی: 10 سال در کشتی فرنگی مسابقات انتخابی برگزار نمی‌شد. آقایان کادر فنی سابق می‌گفتند این نفرات را می‌خواهیم و کشتی‌گیر دیگر جایی در تیم ملی نداشت. ما کجا می‌توانستیم الیاسی، گرایی، نوری و قوره جیلی را پیدا کنیم؟ کجا می‌توانستیم مصطفی صالحی‌زاده را پیدا کنیم که در پاریس مدال حقش بود؟

*ولی محمد بنا از حیث نتیجه گیری موفق بود.

مشتاقی: نتیجه گرفتن نباید به گونه‌ای باشد که سرمایه‌های کشتی را نابود کرد. ما در 10 سال گذشته بسیاری از سرمایه‌های خودمان در کشتی فرنگی را نابود کردیم.

*مثلا چه کشتی‌گیری؟

مشتاقی: حسن رنگرز. رنگرز آنقدر پشت خط حمید سوریان ماند که نتوانست کشتی بگیرد. به خدا قسم رنگرز هم می‌توانست مانند سوریان مدال بگیرد. باید طوری برنامه‌ریزی می‌شد که رنگرز و سوریان را با هم داشته باشیم و از هر دو کشتی‌گیر استفاده می‌کردیم. حمید سوریان را در همه مسابقات اعزام کردیم و این کشتی‌گیر مجبور شد 4 بار وزنش را کم کند و دیگر توانی برای او باقی نماند تا کشتی‌ بگیرد.

جوادی: به نظر من سوریان باید قبل از المپیک ریو خداحافظی می‌کرد و کشتی‌گیری با این همه عنوان جهانی و المپیک نباید به همین راحتی در ریو به حریفانش می‌باخت.

جوادی: وزارت ورزش در سال 7-8 میلیارد به فدراسیون بودجه می‌دهد اما هزینه فدراسیون در یک سال بالای 100 میلیارد تومان است. این پول‌ها از کجا می‌آید؟ خادم با اعتبار خودش این پول را تامین می‌کند

*برگردیم به عملکرد فدراسیون در زمان رسول خادم که الان وزارت ورزش خواستار پاسخگویی فدراسیون در مورد نتایج پاریس شده است

مشتاقی: من هیچ وقت منت رسول خادم را نمی‌کشم و فردا هم به من بگوید دیگر عضو شورای فنی نیستم عطایش را به لقایش می‌بخشم ولی آدم باید حقایق را بگوید. واقعا کاری که در زمان رسول خادم شد در هیچ دوره‌ای در کشتی فرنگی ایران صورت نگرفت. ما در حال حاضر در همه رده‌های سنی در ایران مسابقات قهرمانی کشور برگزار می‌کنیم. در رده نونهالان مسابقات قهرمانی کشور برگزار می‌شود که روسیه که مهد کشتی دنیا است این مسابقات را برگزار نمی‌کند. در زمان کشتی گرفتن خودمان وقتی در میادین بین المللی روی تشک می‌رفتیم استرس سالن مسابقات نصف توان ما را می‌گرفت اما الان سالن مسابقات نونهالان را به گونه‌ای طراحی کردیم که کشتی‌گیر نونهال از بچگی با چنین جوی آشنا شود. این کارهایی است که در زمان خادم انجام شده است اما کسی اینها را نمی‌بیند.

جوادی: رسول خادم در چند سال گذشته تمام زندگی‌اش را وقف کشتی کرد. البته خودش دوست ندارد این حرف‌ها را بزنیم. وزارت ورزش در سال 7-8 میلیارد به فدراسیون بودجه می‌دهد اما هزینه فدراسیون در یک سال بالای 100 میلیارد تومان است. این پول‌ها از کجا می‌آید؟ خادم با اعتبار خودش این پول را تامین می‌کند. فدراسیون در سال حدود 100 اعزام خارجی دارد که هزینه‌های این اعزام‌ها سرسام‌آور است اما هیچ وقت از هیچ کدام از اعزام‌ها جا نماندیم.

*حالا که صحبت پول شد در مورد این مساله صحبت کنیم که چقدر عدم رسیدگی به کشتی‌گیران در کسب این نتایج تاثیر دارد؟

مشتاقی: خیلی زیاد. کشتی‌گیر هیچ وقت بخاطر پول کشتی نمی‌گیرد اما واقعا اموراتش از این راه می‌گذرد. تیم ملی فوتبال ما از آرژانتین در جام جهانی یک گل می‌خورد نفری 100 میلیون به فوتبالیست‌ها می‌دهند اما کشتی ما قهرمان و نایب قهرمان جهان می‌شود هیچ توجهی به آن نمی‌کنند.

*بحث فوتبال با سایر رشته‌ها فرق می‌کند.

مشتاقی: من هیچ وقت نمی‌گویم به فوتبالیست‌ها نرسند. ولی حرف من این است که به همه ورزشکاران توجه کنند.

جوادی: تیم ملی چند ماه قبل در مسابقات قهرمانی جهان در کرمانشاه قهرمان جهان شد نفری 5 سکه به کشتی‌گیران پاداش دادند. واقعا 5 سکه ارزش قهرمانی در دنیا را دارد؟ یک سال است که به حسن یزدانی قول یک خانه را دادند اما هنوز به قول خود عمل نکرده‌اند. در صحبت‌ها کشتی ورزش اول کشور است اما هیچ توجهی به آن نمی‌شود. محمد طلایی و علی اشکانی سرمربیان تیم‌های ملی ما هستند، قراداد و حقوق آنها را با کی‌روش مقایسه کنید خودتان متوجه می‌شوید تفاوت از زمین تا آسمان است.

جوادی: این وضع رسیدگی به کشتی‌گیران ما. مربیان ما هم که مقطعی حقوق می‌گیرند. یک مربی تیم ملی در سال حقوق ثابت ندارد و هر وقت در اردوی تیم ملی باشد حقوق می‌گیرد. یک سیگار فروش و لبو فروش کنار خیابان درآمدش از کشتی‌گیران ما بیشتر است.

*درد دل‌ها در این مورد زیاد است.

جوادی: تیم ملی فوتبال ما به جام جهانی صعود کرد دو شب بعد رئیس جمهور همه آنها را دعوت کرد و از ملی‌پوشان قدردانی کرد اما کشتی‌ ایران در چند سال گذشته قهرمان جهان شد، نایب قهرمان جهان شد اما چه توجهی به آنها کردند؟ این مسائل است که باعث می شود استعدادهای ما سمت کشتی نیایند.

جوادی: تیم ملی فوتبال ما به جام جهانی صعود کرد دو شب بعد رئیس جمهور همه آنها را دعوت کرد و از ملی‌پوشان قدردانی کرد اما کشتی‌ ایران در چند سال گذشته قهرمان جهان شد، نائب قهرمان جهان شد اما چه توجهی به آنها کردند؟

مشتاقی: وقتی حمید سوریان با رهبر انقلاب دیدار کردند مطمئن باشید که حداقل 10 هزار نفر از نونهالان ما در ایران به سمت کشتی آمدند. این مشکلات هم وجود دارد و باید به آن توجه شود. مدال گرفتن و نتیجه گرفتن خوب است اما به شرطی که توجه هم شود.

*آینده کاری محمد طلایی و علی اشکانی در تیم ملی به چه صورت است؟

جوادی: محمد طلایی پسر بسیار خوبی است که تنها یک سال است که هدایت تیم ملی را بر عهده گرفته است. البته طلایی باید در شورای فنی پاسخ گوی نتایج بدست آمده باشد و شورای فنی باید در این مورد تصمیم گیری کند. اما من خودم به شخصه موافق ادامه همکاری طلایی هستم. او خیلی آرام و بدون حاشیه و بدون اینکه قهر کند دارد کارش را می‌کند و در فرصت کمی هم که داشته است کارهای خوبی را انجام داد.

مشتاقی: در مورد اشکانی هدف‌گذاری ما المپیک 2020 توکیو است. اشکانی فقط در مسابقات مجارستان که 3 ماه بود بود تازه شروع به کار کرد نتایج خوبی نگرفت.

مشتاقی: رنگرز آنقدر پشت خط حمید سوریان ماند که نتوانست کشتی بگیرد. به خدا قسم رنگرز هم می‌توانست مانند سوریان مدال بگیرد. باید طوری برنامه‌ریزی می‌شد که رنگرز و سوریان را با هم داشته باشیم و از هر دو کشتی‌گیر استفاده کنیم

*که البته شما هم بعد از مسابقات به او تلنگر زدید.

مشتاقی: بله من بعد از مسابقات مجارستان با او صحبت کردم و او هم از دستم ناراحت شد و پیش رسول خادم رفت. خادم هم به او گفت من کاره‌ای نیستم باید شورای فنی تو را انتخاب کند. من بعدا با او صحبت کردم و به هشدار دادم که باید خودت را تکان دهی و نتیجه‌اش را هم دیدیم که در ادامه چه نتایج خوبی کسب کرد و اوج کارش هم مسابقات پاریس بود که تیمش نایب قهرمان جهان شد.

*حسن یزدانی اعجوبه مسابقات جهانی پاریس بود و با اقتدار قهرمان جهان شد.

جوادی: یزدانی فوق العاده کار کرد و در ویترین افتخاراتش طلای جهان را کم داشت که به این مدال هم رسید.

مشتاقی: به نظر من یزدانی در المپیک توکیو هم خیلی راحت مدال طلا می‌گیرد و می‌تواند تنها کشتی گیر ایران شود که دو مدال طلا در المپیک کسب کرده است.

*بعضی از کارشناسان اعتقاد دارند که یزدانی برای المپیک توکیو یک وزن بالاتر برود و در 97 کیلوگرم کشتی بگیرد.

جوادی: من مخالف این نظر هستم. به نظر من یزدانی در این وزن جزء بهترین‌ها است ضمن اینکه قد یزدانی به 97 کیلوگرم نمی‌خورد و او بهتر است در همین وزن ادامه دهد.

*فکر می‌کنید در 2 سال و چند ماهی که به رقابت‌های المپیک توکیو وقت مانده است می‌توانیم کشتی‌گیری مانند حسن یزدانی داشته باشیم که از کسب مدال او در المپیک مطمئن باشیم؟

جوادی: فکر نکنم .اما باید نفر دوم وزن حسن یزدانی را هم آماده نگه داریم تا این کشتی‌گیر را فرسوده نکنیم.

*در کشتی فرنگی بزرگان زیادی خارج گود مانده‌اند که هنوز تکلیف آنها مشخص نیست که می‌خواهند ادامه دهند یا خداحافظی کنند.

مشتاقی: درب تیم ملی همیشه به روی همه کشتی‌گیران باز است. نوروزی، سوریان، رضایی و سایر کشتی‌گیرانی که عنوان‌دار جهان و المپیک هستند می‌توانند در مسابقات انتخابی تیم ملی شرکت کنند و در صورت آمادگی کامل و نفر اول شدن در این فرایند می‌توانند بار دیگر ملی‌پوش شوند.

*و سوال آخر آینده کشتی ایران را چظور پیش بینی می‌کنید؟

جوادی: کشتی ما در سال‌های گذشته در همه رده‌ها به صورت دیمی به کارش ادامه می‌داد اما در زمان مدیریت رسول خادم شکل قانونمندی به خودش گرفت و در همه رده‌ها کارهای زیادی صورت می‌گیرد. به عنوان مثال همین محمد طلایی و علی اشکانی در تیم‌های پایه تیم را قهرمان جهان کردند و بعد از آن به تیم ملی رسیدند. هدف‌گذاری همه اعضای فدراسیون مسابقات المپیک 2020 توکیو است و با کارهایی که صورت خواهد گرفت نتایج خوبی در این مسابقات خواهیم گرفت.

مشتاقی: کشتی همیشه افتخارات زیادی برای ورزش ایران کسب کرده است ونباید با کسب یک نتیجه ضعیف رشته اول ورزش ایران را نابود کنیم. ما استعدادهای خوبی در کشتی داریم که باید روی آنها کار شود و به طور حتم با استفاده از همه این نفرات در تیم ملی آینده خوب برای کشتی ایران متصور هستم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری آنا ، تاریخ انتشار: 8 شهریور 1396، کدخبر: 269489 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین