پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۷۸۴۶
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲
تنها دلیلی که محصولات تراریخته در امریکا و کانادا کشت می‌شود، منافع شرکت‌های خصوصی است؛ آنها حتی به نتیجه مطالعات علمی هم نفوذ می‌کنند و تلاش دارند که جامعه عمومی و دولت را قانع کنند که این محصولات سالم هستند.

شعار سال: نشریه هندی «ایندیا کانتری تودی» گزارش داد «تنها دلیلی که محصولات تراریخته در امریکا و کانادا کشت می‌شود، منافع شرکت‌های خصوصی است، آنها حتی به نتیجه مطالعات علمی هم نفوذ می‌کنند و تلاش دارند که جامعه عمومی و دولت را قانع کنند که این محصولات سالم هستند

این نشریه در گزارشی با عنوان «شش مسئله مهمی که درباره محصولات تراریخته باید بدانیم» نوشت:

تحقیقاتی که در برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه امریکا انجام شده نشان می‌دهد که استفاده از محصولات تراریخته باعث جهش‌های ژنی در انسان شده، اختلالات کبدی، نازایی و ناقص‌زایی و بسیاری بیماری‌های دیگر را سبب می‌شود.

محصولات تراریخته گیاهان و حیواناتی هستند که DNA آنها در آزمایشگاه تغییر شکل یافته است... برخی معتقدند که اصلاحات ژنتیکی که روی محصولات تراریخته انجام می‌شود از نوع اصلاح ژنتیکی رایجی که وجود دارد، متفاوت نیست اما اینطور نیست زیرا اصلاح ژنتیکی طبیعی یک مرحله زمان‌بری است اما اصلاح ژنتیکی محصولات تراریخته در دوره کوتاهی انجام می‌شود.

تفاوت اصلی این است که اصلاح ژنتیکی انتخابی در طبیعت هم وجود دارد اما در مورد محصولات تراریخته این اصلاحات باید در آزمایشگاه انجام شود و یک فرایند مصنوعی است؛ مطالعه آکادمی ملی علوم در 20 سال گذشته که بیش از 900 مطالعه و تحقیق را شامل می‌شود، نشان می‌دهد شواهدی مبنی بر خطرناک بودن محصولات تراریخته بر سلامتی وجود ندارد اما منتقدان می‌گویند که20 سال زمان طولانی درباره مسئله بزرگی مثل تراریخته نیست و بسیاری معتقدند بدون یک دوره مطالعات طولانی‌مدت و واقعی نتیجه این تحقیق قابل قبول نخواهد بود.

اگر محصولات تراریخته در دنیا استفاده شود، ژن آن در کل دنیا گسترده خواهد شد و این علاوه بر سلامتی، محیط زیست را هم به خطر خواهد انداخت بنابراین منتقدان می‌گویند برای موضوعی به این مهمی و گستردگی نیاز است تحقیقات بیشتری صورت گیرد.

گروه‌هایی نظیر «پروژه‌های بدون «GMO و «نظارت بر آب و غذا» اشاره می‌کنند که 50 کشور جهان استفاده و فروش این محصولات را به دلیل خطرات آن برای سلامتی یا منع کرده‌اند یا بسیار محدود کرده‌اند؛ تنها دلیلی که محصولات تراریخته در امریکا و کانادا در سطح گسترده استفاده می‌شود این است که شرکت‌های خصوصی به دنبال منافع و سرمایه‌گذاری‌های خودشان هستند و بر مطالعات علمی هم نفوذ می‌کنند.

این مطالعات علمی تلاش دارند که جامعه عمومی و دولت را قانع کنند که این محصولات سالم هستند؛ بحث کلی GMO به سیاست‌ و پول شرکت‌ها مربوط می‌شود و بنابراین بسیار غیرممکن است که شما بتوانید یک پاسخ قاطعی درباره آن پیدا کنید.

علاوه بر این موارد زیادی وجود دارد که به طور مستقیم در ارتباط با محصولات کشاورزی GMO است که خطرناک بودن آنها اثبات شده است به عنوان مثال بر اساس مطالعات دانشگاه هاروارد بسیاری محصولات تراریخته طوری طراحی شده‌اند که در مقابل آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌ها مقاوم هستند بنابراین حجم زیادی آفت‌کش‌ و علف‌کش‌ نظیر «گلایفوزیت» و «رانداپ» در محصولات تراریخته استفاده می‌شود که باقیمانده این آفت‌کش‌ها در گیاه سرطان‌زا است.

گفتنی است به‌تازگی روزنامه انگلیسی گاردین هم اعلام کرده است: 87 انجمن مدنی در نیجریه اجازه کشت محصولات تراریخته را در این کشور ندادند، آنها می‌گویند این محصولات برای سلامتی زیان دارد.

در اکتبر سال 2015 نیز، مسئولان کشور ایتالیا از اتحادیه اروپا درخواست کردند که کشت این محصولات را به طور کامل در این کشور ممنوع کند؛ 19 کشور از 28 کشور عضو این اتحادیه خواستار ممنوعیت کامل محصولات تراریخته در کشور خود هستند.

با این حال عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور، با صراحت تمام از تولید و واردات محصولات تراریخته حمایت کرد‌ه است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 8 شهریور 96، کد مطلب: 1506084: www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین