پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۹۰۷۳
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۹
حادثه غدیر در حقیقت اثبات حکومت اسلامی است و در غیاب امام زمان (عج) این ولی فقیه است که در رأس حکومت قرار می گیرد.

شعار سالحادثه غدیر در حقیقت اثبات حکومت اسلامی است و در غیاب امام زمان (عج) این ولی فقیه است که در رأس حکومت قرار می گیرد و مطابق با روایات ما فقیه عادلی که از هوا و هوس ها رهیده مورد تأیید اهل بیت است و مردم می بایستی پشت سر او حرکت کنند. این همان تز اتصال دین با سیاست است و بنای بسیار قوی دارد که مورد تایید حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب است و از این نقطه نظر شما اگر نگاه کنید می بینید که انقلاب اسلامی در ادامه همان خط مشی غدیر و با همان تز بنا شده است. شما الحمدلله امروز می بینید که انقلاب اسلامی با الگو گرفتن از همان آیات و روایت به سمت جلو پیش می رود. البته نقصان ها و چالش ها بسیار است و ما به تمام اهداف مان در تشکیل جامعه اسلامی نرسیده ایم اما در آن مسیر حرکت می کنیم تا انقلاب ما به غدیر دوم یا همان انقلاب حضرت مهدی (عج) متصل شود. در واقع از این زاویه انقلاب اسلامی ادامه جریان غدیر خم است و به خاطر همین است که امروز داعشی ها و سلفی ها و وهابیت و صهیونیستم دست به دست هم داده اند که این درخت را ریشه کن کنند اما خداوند خود پاسدار این درخت و شجره طیبه خواهد بود."

آنچه در ادامه می آید گفتگوی ما با حجت الاسلام و المسلمین جواد کرمی، کارشناس دینی به مناسبت حادثه و رخداد مهم غدیر است که در ادامه می آید.

گاهی ما حس می کنیم که معرفت دینی ما درباره مناسبت ها مذهبی مثل عید غدیر اندک است. به صورت مجمل و فشرده آنچه به رخداد غدیر عظمنت و غنا می بخشد چیست؟

درباره حادثه غدیر خم مطالب زیاد است و آیات قرآن و روایات در این باره اشارات مهمی داشته اند. روایاتی که مورد اتفاق شیعه و سنی است و معروف ترین آن ها همان خطبه نورانی پیامبر (ص) در روز عید غدیر است که : "من کنت مولاه فهذا علی مولاه." خب آنچه در غدیر اتفاق افتاد پیوند امامت و ولایت و نبوت بود و می توان گفت غدیر حافظ دستورات و اجرای احکام الهی است و ما به همان دلیل که برای انبیا و پیامبران الهی قائل به عصمت هستیم و بر این معتقدیم که خداوند پیامبران را منصوب کرده و انتصاب پیامبران از جانب خداست، به همان دلیل امامان را هم واجد عصمت می دانم ، شیعه اعتقاد دارد که امامت منصب الهی است و خداوند خود امامان را منصوب کرده است.

امام رضا علیه السلام می فرماید خداوند امامان را تعیین کرده است چون اگر قرار بود این کار به مردم واگذار شود آن ها عقل شان نمی رسد. در حقیقت شأن امامت بالاتر از آن است که عقل مردم بتواند کاشف امامت باشد از طرفی می گوییم امام باید معصوم باشد چون امام مبلغ دین و احکام الهی است و نمی شود بدون مبرا و مصون ماندن از اشتباهات مجری احکام الهی شد.

ادله های قرآنی در این میان چیست؟

خداوند در قرآن می فرماید: الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ اكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَاتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتى وَرَضيتُ لَكُمُ الْاسْلامَ ديناً. این آیه حقیقتا آیه امامت است و محتوای آیه به ما می گوید امروز کفار و دشمنان اسلام ناامید شده اند. در ادامه می فرماید از آن ها نترسید و از من بترسید. شما می دانید که در زمانی که این آیه نازل می شود اسلام و مسلمانان با تهدید ایرانی ها و رومی ها روبرو بودند و آیه به بارزترین شکل ممکن اشاره می کند که دین شما با ولایت حضرت امیرالمومنین (ع) تکمیل شده است. شما می دانید که در قرآن هر جا از نعمت سخن گفته شده در حقیقت نعمت ولایت است.

در آیه آخر سوره تکاثر خداوند می فرماید: "ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ / که در آن روز شما را از نعمت ها بازخواست می کنند." یک وقت کسی خدمت امام صادق علیه السلام رسید و گفت منظور از این نعمت ها همان خوراک و خوردنی ها و .. هستند. حضرت فرمود اگر شما کسی را در خانه خود مهمان کنید وقتی آن مهمان می خواهد از خانه شما بیرون رود درباره آنچه در خانه شما خورده او را مورد بازخواست قرار می دهید؟ آن وقت چطور انتظار داری که یک میزبان کریم درباره نعمت های دنیوی شما را مورد سوال قرار دهد. حقیقتا این نعمت همان نعمت ما اهل بیت (ع) است: الْيَوْمَ اكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَاتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتى وَرَضيتُ لَكُمُ الْاسْلامَ ديناً. این همان دینی است که مورد رضایت خداست و غیر از این دینی از شما پذیرفته نیست. این همان است که ما در دعای افتتاح داریم و امام زمان (عج) دینی را می آورد که مورد رضایت الهی است .

از طرف دیگر امام محمد باقر (ع) می‏فرماید: «بنی الإسلام علی خمس، علی الصّلاة و الزّکاة و الصّوم و الحجّ و الولایة، و لم یناد بشی‏ء کما نودی بالولایة/ اسلام بر پنج چیز بنا شده است: نماز و زکات و روزه و حج و ولایت، و هیچ یک آنها بر ولایت برتری ندارد. در واقع نعمت ولایت بر همه این نعمت ها چیرگی دارد چون اساسا اگر ولایت نباشد جریان اجرای احکام الهی هم در جامعه متوقف خواهد شد و اساس این تز که دین از سیاست جدا نیست از غدیر نشأت گرفته است چون اسلام هم برای دنیاست و هم برای آخرت و اسلام آمده است که دنیا و آخرت مردم را تأمین کند و این چگونه ممکن است وقتی ولایت از انسان ها گرفته شود و دین از سیاست جدا باشد و این است که حادثه غدیر در حقیقت اثبات حکومت اسلامی است و در غیاب امام زمان (عج) این ولی فقیه است که در رأس حکومت قرار می گیرد و مطابق با روایات ما فقیه عادلی که از هوا و هوس ها رهیده مورد تأیید اهل بیت است و مردم می بایستی پشت سر او حرکت کنند. این همان تز اتصال دین با سیاست است و بنای بسیار قوی دارد که مورد تایید حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب است و از این نقطه نظر شما اگر نگاه کنید می بینید که انقلاب اسلامی در ادامه همان خط مشی غدیر و با همان تز بنا شده است. شما الحمدلله امروز می بینید که انقلاب اسلامی با الگو گرفتن از همان آیات و روایت به سمت جلو پیش می رود. البته نقصان ها و چالش ها بسیار است و ما به تمام اهداف مان در تشکیل جامعه اسلامی نرسیده ایم اما در آن مسیر حرکت می کنیم تا انقلاب ما به غدیر دوم یا همان انقلاب حضرت مهدی (عج) متصل شود. در واقع از این زاویه انقلاب اسلامی ادامه جریان غدیر خم است و به خاطر همین است که امروز داعشی ها و سلفی ها و وهابیت و صهیونیستم دست به دست هم داده اند که این درخت را ریشه کن کنند اما خداوند خود پاسدار این درخت و شجره طیبه خواهد بود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شبستان ، تاریخ انتشار 17 شهریور 96، کدمطلب:۶۵۴۲۳۹، www.shabestan.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین