پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۹۰۳۲
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲
یادتان باشد عید غدیر، عید بزرگی برای همه شیعیان است و به همه توصیه شده است كه غدیر را جشن بگیرند و در این روز شیعیان حضرت علی علیه‌السلام را شاد كنند. پس لزومی ندارد برای جشن‌گرفتن در این روز یا عیدی‌دادن حتما سید باشید.

شعار سالعید غدیر از بزرگ‌ترین اعیاد شیعیان است. در این روز به غیراز دید و بازدیدهای معمول اعیاد دیگر، شیعیان برای زنده نگه‌داشتن واقعه غدیر و عرض ارادت به امیرالمومنین‌علی‌ علیه‌السلام، به دیدار خانواده سادات که از نوادگان حضرت علی(ع) محسوب می‌شوند، می‌روند. در ادامه این مطلب را به نقل از همشهری آنلاین بخوانید.

سادات نیز در این روز به نیابت از جد بزرگوارشان، میزبان مردم در خانه‌هایشان می‌شوند. در این میان نقش و وظیفه همسران سادات و آنهایی كه عروس یا داماد خانواده سادات شده‌اند هم پررنگ ا‌ست و وظایفی ازجمله احترام خاص و ویژه‌گذاشتن به خانواده سادات و همراهی و كمك به آنها در این روز ازجمله كارهایی‌ا‌ست كه از عروس‌ها و دامادهای خانواده سادات انتظار می‌رود. بیایید تصور كنیم ۱۴۲۷ سال پیش است. شما همسر یكی از فرزندان علی علیه‌السلام شده‌اید و مردم به مناسبت چنین روزی، قرار است به خانه‌تان بیایند و با این خاندان تجدید پیمان كنند. شما به‌عنوان عروس یا داماد این خانواده، چه می‌كنید؟ چه كارهایی از عهده‌تان برمی‌آید؟

همراه باشید

سعی كنید همسرتان را در پذیرایی و تكریم این روز یاری كنید و همراهش باشید. حتی اگر همسرتان، به دلیل سختی های احتمالی برپایی چنین مراسمی خیال میزبانی ندارد، شما او را تشویق كنید و بگویید كه شما دوست دارید میزبان محبین اهل‌بیت باشید. این اطمینان را به همسرتان بدهید كه در كارها و همه مراحل میزبانی او را همراهی می‌كنید و دوست دارید این روز با دیگر روزهای سال برایتان متفاوت باشد.

عیدی فراموش نشود

فراموش نكنید در روز عید غدیر مردم از سادات عیدی می‌گیرند. پس به فكر عیدی این روز هم باشید. می‌توانید به دادن شكلات یا اسكناس بسنده كنید. ولی اگر زمان و حوصله دارید، می‌توانید عیدی‌های فرهنگی یا بسته‌بندی‌شده تهیه كنید؛ مثلا می‌توانید چند عدد شكلات را به همراه كاغذی كه روی آن حدیثی نوشته‌اید، یا به همراه كتاب یا اسكناس، بسته‌بندی كنید و به مهمانان بدهید. برای بچه‌ها می‌توانید عروسك یا اسباب‌بازی‌های كوچك تهیه كنید. حتی می‌توانید به‌وسیله نمد یا پارچه، اسكناس‌های عیدی را تزئین كنید. اگر فرزند دارید، پیشنهاد می‌كنیم حتما هدیه‌هایی مختص به فرزندتان درست كنید تا او این عیدی‌ها را به مهمانان بدهد؛ مثلا هدیه به فرزندان مهمانان را به‌عهده كودكتان بگذارید. داستان غدیرخم و ولایت حضرت علی علیه‌السلام را از قبل برایش تعریف كنید و علت جشن و شادی آن‌روز را برایش بگویید.

به‌خودتان برسید

در اعمال روز عید آمده است كه در این روز جامه نیكو و لباس آراسته بپوشید. حتی اگر از خانه بیرون نمی‌روید و در خانه هم مهمان ندارید، سعی كنید لباس‌های مناسب و تمیز بپوشید. اگر می‌توانید به مناسبت این عید، لباس جدید بخرید و بپوشید. اگر قصد خرید لباس جدید برای خودتان و فرزندانتان دارید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی كنید كه این خریدها همزمان با عید غدیر باشد. این كار باعث می‌شود تفاوت غدیر با اعیاد دیگر برای خانواده و بچه‌هایتان پررنگ‌تر شود. زینت‌كردن و استفاده از عطر نیز در اعمال این روز آمده است.

هدیه بخرید

برای همسرتان هدیه بخرید. به او بگویید به مناسبت عید غدیر برایش هدیه خریده‌اید و از اینكه همسر یكی از نوادگان پیامبر هستید، خوشحالید. به فكر این نباشید كه همسرتان بعدا برایتان جبران می‌كند یا نه. هدیه‌دادن حس خوبی بین شخص هدیه دهنده و هدیه‌گیرنده ایجاد می‌كند حتی اگر بدون دلیل باشد، و حالا چه دلیلی بهتر و بالاتر از شادی در روز عید غدیر؟ حتما لازم نیست هدیه‌ای بزرگ و گران‌قیمت تهیه كنید، به هر میزان كه می‌توانید هزینه كنید. مهم نفس هدیه‌دادن است. اگر فرزند دارید، هدیه‌خریدن برای او را نیز فراموش نكنید. سعی كنید از همین كودكی، عید غدیر را برای فرزندانتان پررنگ و با اهمیت جلوه بدهید. كاری كنید آنها در ذهنشان بماند كه این عید با روزهای دیگر و حتی با اعیاد دیگر فرق دارد و اهمیت بیشتری باید برایش قائل باشند.

برای داماد سادات

سعی كنید این روز را برای همسرتان بین روزهای سال خاص كنید. كارهایی را كه او دوست دارد شما انجام بدهید ولی به‌علت خستگی یا بی‌اهمیت بودن آن موضوع برای شما، در طول سال آن كارها را انجام نمی‌دهید، برایش انجام دهید. در كارهای خانه بیشتر از روزهای عادی كمك كنید. می‌توانید تهیه صبحانه یا ناهار روز عید را به‌عهده بگیرید. اگر آشپزی بلدید خودتان غذا بپزید یا همسرتان را به رستوران دعوت كنید. اگر فرزند دارید، در نگهداری و سرگرم كردن كودكتان بیشتر از روزهای دیگر كمك كنید. هدیه‌خریدن را هم فراموش نكنید. این روز را خاص كنید. فراموش نكنید كه همه ما شیعیان به بزرگ داشتن و تكریم غدیر امر شد‌ه‌‍‌‌ایم و تمام این كارها در تكریم این عید است.

برای عروس سادات

روز قبل از عید، زمانی را برای تمیز و مرتب‌كردن خانه درنظر بگیرید. علاوه بر سیدبودن همسرتان، یادتان باشد این عید از بزرگ‌ترین اعیاد ماست و باید سعی كنیم این عید را باشكوه و به‌خوبی برگزار كنیم. می‌توانید پوستر یا كتیبه‌هایی با مفهوم عید غدیر و تبریك این روز تهیه كنید و بالای در خانه یا دیوار داخل منزلتان آویزان كنید. با چراغ‌های ریسه‌ای نیز می‌توانید دور قاب یا وسایل خانه را تزئین كنید. می‌توانید شب عید به همسرتان پیشنهاد دهید با هم به مسجد محل بروید و بعد از نماز، بین نمازگزاران شیرینی یا شكلات پخش كنید، یا اینكه در خیابان بین عابرین پیاده شیرینی پخش كنید و عید غدیر را به آنها تبریك بگویید. به همسرتان پیشنهاد بدهید كه روز قبل یا بعد از عید در محل كارش بین همكاران و دوستانش شیرینی پخش كند، یا اگر شغلشان به‌صورتی است كه ارباب رجوع دارند، جعبه شیرینی یا شكلات روی میز بگذارند و به مراجعه‌كنندگان تعارف كنند.

عیدی برای همه

یادتان باشد عید غدیر، عید بزرگی برای همه شیعیان است و به همه توصیه شده است كه غدیر را جشن بگیرند و در این روز شیعیان حضرت علی علیه‌السلام را شاد كنند. پس لزومی ندارد برای جشن‌گرفتن در این روز یا عیدی‌دادن و باقی پیشنهادهایی كه گفتیم، حتما سید باشید. این عید مختص سادات نیست و همه شیعیان و دوستداران ائمه باید در این روز شاد باشند و سعی در شادكردن باقی شیعیان و محبین كنند.

طعام‌دادن در روز عید غدیر

یكی از اعمال روز عید غدیر كه در اسلام و روایات مختلفی به آن اشاره شده، اطعام مومنان در این روز است.
امام صادق(ع) می‌فرمایند: غذادادن به یك نفر در این روز مانند غذادادن به همه پیامبران و صدیقان است (مفاتیح الجنان، ص۵۰۰). به‌گونه‌ای كه امام صادق(ع) اصلاً این روز را روز اطعام الطعام نامیدند (بحار، ج۹۵ ، ص۳۲۳).
بنابراین با خانواده و دوستان و آشنایان‌تان گرد هم جمع شوید و برای این سنت حسنه‌ای كه بر اجرای آن تاكید و سفارش شده است، فكری بكنید. اگر در توان خانواده‌تان باشد می‌توانید افراد فامیل را دور هم جمع كنید و آن روز با یك سفره ساده از آنها پذیرایی كنید. می‌توانید تعدادی از افراد را هم در ثواب این كار شریك كنید؛ مثلا از دوستان خود مبلغی جمع كنید و با هم به فكر تهیه و توزیع غذا بین مردم باشید.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری 598 ، تاریخ انتشار 16 شهریور 96، کدمطلب:۴۳۰۱۴۲، www.598.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین