پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۹۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷
برای نخستین بار در کشور اقدام به تولید جنین آزمایشگاهی دام کردیم که در این فرآیند تاکنون ۹۰ گوساله متولد شده است.

شعار سال: برای نخستین بار در کشور اقدام به تولید جنین آزمایشگاهی دام کردیم که در این فرآیند تاکنون ۹۰ گوساله متولد شده است.

جمشید جلیلی‌نژاد در این ارتباط اظهار داشت: از سه سال پیش اقدام به تولید جنین آزمایشگاهی دام روی گوساله کردیم و تاکنون ۹۰ گوساله به این روش در اصفهان متولد شده است.

وی بیان داشت: ماهانه ۱۲۰ قطعه جنین فریزه شده از گوساله تولید و نگهداری می‌شود که در حال حاضر ۹ قطعه جنین فریزه شده از گوساله به استان تبریز و چهار قطعه به چهارمحال و بختیاری صادر شده است.

مدیرعامل یک شرکت دامپروری دانش بنیان تصریح کرد: تولید جنین‌های آزمایشگاهی دام به سه صورت انجام می‌گیرد که در حالت اول تخمک گاوهایی که در رده حذف و کشتار هستند، احیا شده و در محیط آزمایشگاهی با لقاح اسپرم تبدیل به جنین می‌شوند.

وی بیان داشت: در حالت دوم تخمک قبل از کشتار از گاو ماده گرفته شده و در محیط آزمایشگاهی با اسپرم عمل لقاح انجام می گیرد و تبدیل به جنین می‌شود.

*خشکسالی و افزایش بهره وری انگیزه تولید گوساله های آزمایشگاهی

جلیلی‌نژاد افزود: در حالت سوم با استفاده از تست ژنومیک و اخذ تخمک گوساله ماده قبل از سنین بلوغ و عمل تلقیح با بهترین اسپرم‌های دنیا در محیط‌ های آزمایشگاهی اقدام به تولید جنین آزمایشگاهی دام می‌کنیم.

مدیرعامل یک شرکت دامپروری دانش بنیان گفت: در گذشته پیشرفت ژنتیکی فقط از طریق دام های نر امکانپذیر بود اما این در حالی است که اکنون برای نخستین بار این شرکت توانست با همکاری و پشتیبانی معاونت امور دام و مساعدت پژوهشکده رویان و دامپزشکی استان اصفهان و کشور اقدام به تولید جنین آزمایشگاهی دام کند.

وی هدف از انجام این پروژه را تولید گوساله‌های با کیفیت و افزایش بهره‌وری دانست و ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی و خشکسالی و در راستای افزایش بهره وری و تبدیل موثر غذا به محصولات دامی اقدام به این کار کردیم.

*تولید جنین آزمایشگاهی در سطح وسیع هدف طرح تولد گوساله آزمایشگاهی»

جلیل نژاد ادامه داد: تولید جنین آزمایشگاهی دام در سطحی وسیع از اهداف این پروژه است و این فعالیت‌ها به منظور تولید نتاج برتر از دام‌های با ظرفیت ژنتیکی مناسب و فریز کردن آن‌ها برای استفاده در شرایط مورد نیاز است.

وی افزود: استفاده از این فناوری به منظور بهبود فرآیند تولید مثل دام‌ها در شرایط تنش گرمایی و همچنین کنترل انتقال عوامل بعضی از بیماری‌ها در فناوری‌های رایج دیگر است.

مدیرعامل یک شرکت دامپروری دانش بنیان ادامه داد: استفاده‌ مکرر از یک حیوان ماده‌ برتر ژنتیکی، امکان سریع تست نتاج یک حیوان ماده و کاهش فاصله بین نسل‌ها، افزایش نرخ انتخاب برای صفات کمی و بهبود روند اصلاح نژاد از جمله این مزایا است.

جلیل‌نژاد با اشاره به آزمایشگاه جنین‌شناسی این شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: آزمایشگاه جنین‌شناسی در سال ۱۳۹۱ راه‌اندازی و تجهیز شد که ضمن تولید جنین‌های IVF در سطح پایلوت، هدف‌گذاری‌هایی نیز به منظور افزایش عملکرد کیفی و کمی انجام شد.

وی اضافه کرد: در این راستا ارتقا کمیت و کیفیت از مهمترین برنامه‌های پروژه تولید جنین‌های آزمایشگاهی بوده است.

جلیل‌نژاد گفت: انجام تست ژنومیک گاوهای گله فکا به منظور تعیین گاوهای برتر از نظر ژنتیکی به عنوان دام دهنده، تولید جنین‌های تازه به منظور انتقال مستقیم به دام‌گیرنده از دام‌های برتر ژنتیکی و فریز جنین‌های تعیین شده و معمولی و استفاده آسان از آن‌ها در شرایط مزرعه از جمله فعالیت‌های انجام شده در این آزمایشگاه است.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از خبرگزاري تحليلي خبر آنلاين، تاریخ انتشار: 20 دي 1394، کد مطلب:- :www. khabaronline.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
0
0
اشتباه نشه، منظور خبر کشت بافت یا مهندسی ژنتیک نیست. تنها انتقال جنین و لقای مصنوعی می باشد. اینم کار تازه ای نیست و در حوزه دامپروری حدود 40 سال است که در ایران انجام می شود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین