پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۷۹۰۹۷
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۸
معاون فرهنگی دانشگاه تهران در خصوص قانون جدید پوشش این دانشگاه در قالب نظام نامه اخلاق حرفه‌ای توضیحاتی را ارائه کرد.

شعارسال: مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران، در خصوص جزئیات نظام نامه اخلاق حرفه‌ای دانشجویان دانشگاه تهران گفت: این نظام نامه که بیشتر در خصوص بحث پوشش دانشجویان است منظور آن پوشش واحد دانشجو نیست این طرح که پوشش واحد در دانشگاه‌ها داشته باشیم قابل اجرا نیست در هیچ جای دنیا چنین کاری انجام نمی‌شود، اما کدهایی را برای پوشش دارند که باید این حداقل‌ها رعایت شود.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال کدهایی برای پوشش دانشجویان دانشگاه تهران تعریف شده که دانشجویان برای حضور در دانشگاه باید این حداقل‌ها را رعایت کنند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: ما به دنبال این هستیم که کدهای پوشش دانشگاهی را جا بیندازیم متاسفانه رفتارهایی که قبلا در خصوص حجاب در دانشگاه‌ها انجام شده تاکنون جواب نداده است و این نشان می‌دهد که طرح‌های قبلی موفق و واقع بینانه نبوده است.

سرسنگی اضافه کرد: باید مسئله حجاب را از مسائل سیاسی جدا کنیم درست است که حجاب یک امر دینی است، اما یک مسئله سیاسی نیست وقتی این مسئله سیاسی می‌شود به گونه‌ای می‌شود افرادی که با سیاست‌های شما هم خوانی ندارند حجاب شان را رعایت نمی‌کنند. حجاب در مرحله اول یک اصل اعتقادی و دینی است و در هر فضایی یک امر عرفی و اجتماعی است بنابراین کسانی که وارد فضایی می‌شوند باید پوشش حداقلی را که مناسب آن مکان است رعایت کنند.

وی با اشاره به رعایت حداقل در پوشش گفت: هر جای دنیا هم که بروید در هر فضای اجتماعی حداقلی برای پوشش در نظر گرفته شده است البته اعتقاد ما این است که وضعیت پوشش در دانشگاه بهتر از جامعه است.

سرسنگی در خصوص الزام آور بودن این کدهایی که قرار است در نظام نامه اخلاق حرفه‌ای تصویب شود گفت: این کد‌ها قطعا الزام آور است و دانشجویان باید آن را رعایت کنند اگر دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی پیش قدم شوند و همکاری کنند بهتر می‌توانیم این کد‌ها را در دانشگاه جا بیندازیم.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با اشاره به مشارکت دانشجویان در این امر گفت: دانشجویان باید به این فهم برسند که رعایت این کد‌ها در امر حجاب برای خودشان است و کسی آن‌ها را اجبار نخواهد کرد مانند دستورالعمل هایی که برای سلامت دانشجویان داده می‌شود و دانشجویان برای حفظ سلامت خود و با اختیار خود آن‌ها را اجرایی می‌کنند. این دستور العمل نیز برای سلامت دانشگاه و محیط علمی شان است و نباید به دانشجو اجبار کنیم که دانشجو احساس کند که حالت خشن و برخورد انضباطی و حراستی با مسئله حجاب برخورد می‌کنیم این نوع برخورد جواب نخواهد داد کمااینکه تاکنون نیز این مشکل حل نشده است.

وی ادامه داد: رویکرد ما در این نظام نامه اخلاقی نه حراستی است و نه انضباطی بلکه هدف ما این است به دانشجویان بگوییم حرمت محیط علمی باید نگاه داشته شود که یکی از وجوهات آن نوع پوشش ساده و متناسب با این حوزه است.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران در خصوص نقش کمیته انضباطی در این نظام نامه خاطرنشان کرد: کدهایی که در این نظام نامه تصویب و ابلاغ می‌شود حتما الزام آور است و اگر دانشجویی بخواهد به عمد این موارد را رعایت نکند در مرحله اول تذکر، خواهش و توجیه می‌کنیم، اما اگر دانشجویانی بخواهند با رفتارهای فردی خودشان در زمینه حجاب دانشگاه را دچار مسئله کنند از طریق کمیته انضباطی و مراجع قانونی با آن‌ها برخورد می‌شود.

وی یادآور شد: اگر دانشجویان همکاری داشته باشند و به این یقین برسند که این نظام نامه هیچ تضادی با آزادی‌های غربی ندارد و فقط در جهت سالم سازی فضای علمی است و احترام گذاشتن به فضای آکادمیک است در نهایت مشاهده نخواهیم کرد کسی با این امر مخالفت کند.

سرسنگی اظهار داشت: این نکته بسیار مهم است که بگوییم وضعیت حجاب در دانشگاه از جامعه بهتر است و من این مسئله را با قاطعیت می‌گویم با معدود افرادی سروکار داریم که با مسئله حجاب بد برخورد می‌کنند و تعداد افرادی که آگاهانه با مسئله حجاب مخالفت می‌کنند بسیار کم است وضعیت دانشگاه تهران نیز در این خصوص بهتر از سایر دانشگاه هاست که این براساس آمار و ارقام است.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران از اجرایی شدن این نظام نامه از ابتدای سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: قبل از سال تحصیلی ابلاغ خواهد شد که از ابتدای سال تحصیلی اجرایی شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 10مرداد1396، کدخبر: 623985 : www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین