پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۴۵۵۹۵
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۹
تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که دانشجویان کشورهای مختلف برای رفتن به دانشگاه چگونه لباس می پوشند؟

شعار سال: حتما بارها شنیدهاید که می گویند دانشگاه یک محیط فرهنگی است که دانشجویان در آن، علم می آموزند. تا به حال به این فکر کرده اید که در این محیط فرهنگی باید چگونه لباس پوشید؟ شاید پیش خودتان بگویید که تنها کشور ما و سایر کشورهای اسلامی به دلیل اعتقادات و آموزه های دینی پایبند به حجاب، پوشش صحیح و متناسب با محیط دانشگاه هستند، اما جالب است بدانید بسیاری از کشورهای غربی نیز قوانین خاصی برای پوشش دانشجویان خود در نظر گرفته اند.

دانشگاه زامبیز موزامبیک

بر اساس گزارش پایگاه universityworldnews، با توجه به دلایل مختلف از جمله امنیت دانشجویان، فرهنگ و ارزش ها، چندین دانشگاه آفریقایی در چند ماه گذشته قوانین سخت گیرانه ای را در زمینه پوشش دانشجویان اتخاذ کردند که از جمله این دانشگاه ها می توان به دانشگاه زامبیز در موزامبیک اشاره کرد. این دانشگاه به عنوان بخشی از قوانین مرتبط با لباس دانشجویان، استفاده از صندل، شلوارک های کوتاه و لباس های تنگ را ممنوع کرده است.

دانشگاه لاگوس نیجریه

در فوریه سال گذشته دانشگاه لاگوس نیجریه، در یک بخش نامه اعلام کرد پوشیدن لباس های تنگ و چسبان، لباس های نازک، تاپ های بندی، دامن های کوتاه، لباس های نامناسب مانند لباس مهمانی، لباس های ساحلی و دمپیایی توسط دانشجویان ممنوع است.

دانشگاه علم و صنعت مصر

دانشگاه علم و صنعت مصر در یک اعلامیه از دانشجویان خواست که باوقار و متناسب با محیط دانشگاه و فرهنگ مصر لباس بپوشند.

قوانین پوشش دانشجویان راه حلی برای جلوگیری از خشونت جنسی و آزار و اذیت زنان

تنها آفریقا نیست که قوانینی برای پوشش دانشجویان و برخی کارکنان در دانشگاه ها در نظر گرفته است؛ بلکه دانشگاه هایی در سراسر جهان مانند دانشگاه تکنولوژیکی نانیانگ سنگاپور، دانشگاه بحریا پاکستان، دانشگاه همپتون و دانشگاه سنت آگوستین ایالات متحده و دانشکده دامپزشکی سیدنی استرالیا، قوانینی مشخصی در این زمینه اتخاد کرده اند.

همچنین به دلیل انگیزه های مربوط به ارزش های فرهنگی، برخی از نهادها در آفریقا مانند دانشگاه بیوا در جنوب غربی کامرون، در یک کنفرانس مطبوعاتی، قوانین مرتبط با لباس دانشجویان را به عنوان راه حلی برای جلوگیری از خشونت جنسی و آزار و اذیت زنان اعلام کردند. پیوند میان لباس و آزار و اذیت جنسی بسیار بحث برانگیز است، اما این موضوع در محافل علمی پذیرفته شده و همچنان ادامه دارد، به طور بالقوه برخی نهادها و سیاست را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

به عنوان مثال، یک مقاله پژوهشی از اوگاندا در زمینه شیوع آزار و اذیت جنسی در مدارس پزشکی، در مجله بین المللی پژوهش های علمی در زمینه آموزش و پرورش منتشر شده است. این مقاله به مدیران توصیه می کند لباس های مناسب و باوقار را برای زنان ترویج دهند تا دانشجویان از اغوا کردن مردان و تحریک آنان دوری کنند.

در اوائل ماه اکتبر سال گذشته، دانشگاه اسکندریه در مصر اعلام کرد پوشیدن لباس با اشکال و تصاویر ممنوع است، این امر موجب اختلاف نظر شدید در میان دانشجویان شد. مقامات دولتی در یک گزارش مطبوعاتی، اعلام کردند این تصمیم را به دلیل کاهش آزار و اذیت جنسی در محوطه دانشگاه اتخاذ کرده اند.

پیوند به رفتار دانشجویی

چیکا جوزفین ایفدلی از دانشکده آموزش و پرورش در دانشگاه بنین نیجریه، اخیرا گزارشی نوشته است که محتوای آن از اجرا و مدیریت پوشش و لباس دانشجویی در دانشگاه های نیجریه حکایت دارد،

در این گزارش آمده است این قانون موجب ارتباط بین پوشش دانشجویان و رفتار آنان خواهد شد. این قوانین مزایای عمده ای دارند، همان طور که می دانید ارزش های آفریقایی ها بر پایه اخلاق شکل گرفته اند، بنابراین دانش آموزان باید قوانین مرتبط با پوشش و لباس خود را بپذیرند، این مسئله بسیار مهم است زیرا رفتار و عملکرد تحصیلی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می دهد.

ایفدلی در این باره گفت: «لباس دانشجویی صرفا نباید راحت باشند بلکه باید در آن، شان اجتماعی، وقار و تناسب مد نظر گرفته شود. طبیعتا دانشجویان در دانشگاه برای حرفه ای خاص آموزش می بینند، این قوانین پوششی راه حلی در راستای آماده سازی آنان برای بازار کار است

تاثیر قوانین پوششی در روند تحصیلی دانشجویان

مطالعات تحقیقاتی مختلفی در نیجریه و غنا در راستای قوانین پوششی دانشجویان انجام شده است؛ نتایج این تحقیقات نشان می دهد که بین لباس نامناسب و عملکرد ضعیف تحصیلی ارتباط مستقیمی وجود دارد. در این زمینه عمر شالوت، دانشجوی دانشکده داروسازی دانشگاه منصور مصر، گفت: «چرا دانشجویان که در حال تحصیل هستند، نمی خواهد قوانین پوشش را بپذیرند، اما در عین حال پس از فارغ التحصیلی حاضرند در محیط کار از قوانین پوششی حاکم بر محیط پیروی کنند؟»

وی ادامه داد: «به نظر من قانون پوششی انعطاف پذیر و عمومی در دانشگاه ها مورد قبول است

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه ایسکانیوز، تاریخ 9 مرداد 97، کد مطلب: 963239: www.iscanews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین