پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۹۳۶۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱
براساس گزارش اداره کل محیط زیست مازندران، این استان 800 تالاب دارد که به دلیل خشکسالی و برداشت بی‌رویه آب از آنها در معرض خطر خشک شدن قرار گرفته‌اند
شعارسال: براساس گزارش اداره کل محیط زیست مازندران، این استان 800 تالاب دارد که به دلیل خشکسالی و برداشت بی‌رویه آب از آنها در معرض خطر خشک شدن قرار گرفته‌اند

برداشت بی‌رویه و کم شدن آب ورودی، زنگ خطر خشکسالی را برای تالاب‌های مازندران به صدا درآورده است. براساس گزارش اداره کل محیط زیست مازندران، این استان 800 تالاب دارد که به دلیل خشکسالی و برداشت بی‌رویه آب از آنها در معرض خطر خشک شدن قرار گرفته‌اند.

دریاچه طبیعی«عباس‌آباد» در9کیلومتری شرق شهرستان بهشهر از قدیمی‌ترین دریاچه‌های طبیعی ایران است که بیش از ۱۰هکتار وسعت دارد و به دلیل پر آبی، عمارت موجود در میانه آنکه مربوط به دوره صفویه است همیشه زیر آب بود، اما در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی و استفاده نکردن بهینه از آب دریاچه، این منطقه گردشگری به خشکی و بی‌آبی رسیده است.

* آبگیری6 هزار مترمربع ازدریاچه طبیعی عباس آباد

«علی اکبر یداللهی»، معاون فنی محیط زیست مازندران درگفت‌ و‌ گو با«ایران» در مورد خشک شدن دریاچه طبیعی عباس آباد بهشهر گفت: در این مورد از اداره آب استان تقاضا کردیم تا خروجی دریاچه را ببندد و با این اقدام بموقع تاکنون 6 هزار مترمربع از این دریاچه آبگیری شده است.

یداللهی درباره خشکسالی تالاب‌ها و آب بندان‌های این استان که همیشه نمادی از پرآبی و سرسبزی بوده گفت: با همکاری مسئولان و کارشناسان محیط زیست و آب منطقه‌ای استان شیوه نامه لایروبی تالاب‌ها و آببندان‌های استان را تدوین و تهیه کردیم که بزودی نهایی و به اداره‌های محیط زیست شهرستان‌های استان ابلاغ می شود.معاون فنی محیط زیست مازندران افزود: دراین شیوه نامه تأکید شده تا روستاییان و دهیاری‌ها برنامه لایروبی آب‌بندان‌های روستایشان را ارائه دهند. متولی این امر نیز سازمان آب منطقه‌ای استان است که باید در مورد میزان لایروبی آب بندان یا تالاب مربوطه اظهارنظر کند، ضمن اینکه لایروبی هم باید با نظارت کارشناس محیط زیست انجام شود؛متأسفانه تعداد زیادی از آب بندان‌های استان به دلیل لایروبی توسط روستاییان آن هم بدون نظارت کارشناس محیط زیست خشک شده است.وی بابیان اینکه مازندران 800 تالاب دارد که خصوصی نیزهستند، اظهار داشت: چند روستا با حفر گودال‌های بزرگ به منظور ذخیره آب، اقدام به ایجاد آب بندان می‌کنند.

یداللهی با یادآوری این نکته که بخشی از تخلیه آب تالاب‌ها به پرورش‌دهندگان ماهی و صیادان برمی گردد، گفت: صید ماهی از تالاب موجب تخلیه حجم زیادی از آب آن می‌شود و ادامه این کار به مرور زمان موجب خالی شدن آب تالاب و خشک شدن آن خواهد شد.

* رتبه 6 کشوری مازندران در کاهش بارندگی

درهمین حال «محمدرضا رضوی»، مدیرکل هواشناسی مازندران در گفت‌ و‌ گو با «ایران» یکی از علل خشکی دریاچه‌ها و تالاب‌های استان را کاهش بارش‌ها و گرمای هوا عنوان کرد و گفت: مازندران امسال با 23 درصد کاهش بارندگی نسبت به میانگین بلندمدت در رتبه 6 کشوری قرار گرفت. در سال زراعی جاری(از اول مهر تا پایان شهریورماه) از لحاظ مقدار بارش هم 200 میلیمتر نسبت به میانگین بلند مدت کاهش بارندگی داشتیم.

* بارش‌ها در 5 ماه گذشته به نصف رسید

به گفته وی در 5 ماه گذشته امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته در استان 50 درصد کاهش بارندگی داشتیم، به عبارتی میزان بارندگی‌ها امسال در مازندران به نصف رسید. همچنین دراین مدت زمانی، 1.5 درجه افزایش دما داشتیم که این افزایش موجب شدت تبخیر آب دریاچه‌های تالاب‌های استان شده است.رضوی با اشاره به اینکه دمای هوای استان در 2 ماه تیر و مرداد بسیار بالا رفت و متأسفانه هیچ بارندگی مؤثری هم تاکنون نداشته ایم، افزود: این مسأله موجب آسیب دیدن جنگل‌ها و افزایش تبخیر آب تالاب‌های استان شده، از طرفی کشت دوم برنج درمازندران نیز سبب برداشت آب‌های زیرزمینی از طریق حفر چاه‌های غیر مجاز شده است. درکشت دوم، برداشت غیرمجاز آب‌های زیرزمینی برای آبیاری شالیزارها بشدت بالا می‌رود.

شعارسال: با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 19، تاریخ انتشار: 16 شهریور 1396، شماره: 6589.

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Romania
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
0
0
خشکی هر کدوم از تالاب ها یعنی مرگ بسیاری از گونه های جانوری ان منطقه باید تالاب ها قبل از خشک شدن پنجه درصدی کامل احیا شوند
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
تالاب ها یکی از جاذبه های تفریحی شهر ها وروستا ها بود که الان دیگه وجود نداره م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین