پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۲۷۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷
کاهش شدید باران در خراسان‌شمالی باعث شده که همچنان خشکسالی و کم‌آبی را در استان شاهد باشیم به طوری‌که سدهای استان هم در برابر خشکسالی کم‌آورده‌اند و برخی تقریباً به مرحله خشک شدن رسیده‌اند.

شعار سال: این خشکسالی هم بر شهرها و هم برروی روستائیان تأثیر گذاشته است. هرچند که شهروندان این استان تاکنون طعم تلخ کم‌آبی و بی‌آبی را به‌علت مدیریت‌های انجام شده نکشیده‌اند اما مشکل کم‌آبی به یکی از مشکلات اساسی روستاییان این استان تبدیل شده است.

به طوری‌که این امر سبب شده تا برخی روستاها آب نداشته باشند و یا فقط چند ساعت در روز آب داشته باشند و مشکل تأمین آب دام‌ها و زمین‌های کشاورزی چالش دیگری است که سبب شده تا آن‌ها مدام ضرر کند و زمینه مهاجرت به شهرها را نیز فراهم کرده است.

بیشترین میزان کاهش بارندگی در شهرستان‌های شیروان و فاروج

«مهری هاشمی» رئیس اداره پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی خراسان‌شمالی با اشاره به این‌که میزان بارندگی طی شش ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش چشمگیری را داشته است، گفت: بیشترین میزان کاهش بارندگی مربوط به شهرستان شیروان با 75 درصد کاهش، فاروج 72 درصد کاهش و اسفراین با 70 درصد کاهش بوده است.

وی افزود: از سوی دیگر میزان بارندگی در شش ماه نخست سال جاری در مقایسه به دوره بلند مدت آماری نیز کاهش داشته است که بیشترین کاهش در شهرستان جاجرم با رقم 69 درصد بوده است.

هاشمی میزان بارندگی در شش ماه نخست امسال را 53 میلی متر بیان کرد و ادامه داد: این میزان در مدت مشابه سال گذشته 136.8 میلی متر بوده است.

وی درباره درجه دمای هوا نیز خاطرنشان کرد: میانگین دمای هوا نیز بین نیم تا یک درجه سانتیگراد افزایش یافته است بطوری‌که میانگین دمای هوا در شش ماه نخست امسال 22 درجه سانتیگراد و در شش ماه نخست سال گذشته 21.3 درجه سانتیگراد بوده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: کاهش شدید بارندگی و افزایش دمای هوا موجب افزایش مصرف آب و کم شدن ذخایر سدهای استان نیز شده است.

آب موجود در سد بارزوی شیروان به شدت کاهش یافته است

«وحید واسطه» معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی نیز در با اشاره به این‌که به علت کاهش بارندگی‌ها حجم آب موجود در برخی سدهای استان به شدت کاهش یافته است که یکی از آن‌ها سد بارزوی شیروان است که در آستانه خشک شدن قرار دارد، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون حجم آب ذخیره شده در سد بارزوی شیروان 9.18 میلیون متر مکعب است.

وی تصریح کرد: به‌عبارت دیگر هم‌اکنون 10 درصد مخزن آب سد پر از آب است.

واسطه میزان ذخیره آب موجود در سد چری در شهرستان فاروج را نیم میلیون متر مکعب بیان کرددانست و گفت: هم‌اکنون 16 درصد مخزن این سد تکمیل است.

وی با بیان این‌که میزان ذخیره آب در سد گلیل 1.7 میلیون متر مکعب و در سد بیدواز اسفراین 3.19 میلیون متر مکعب است، اظهار کرد: هم‌اکنون هفت درصد سد بیدواز و 24 درصد سد گلیل تکمیل است.

وی ادامه داد: 62 درصد حجم مخزن سد شیرین دره و 57 درصد حجم سد سومبار از آب پر است بطوری‌که میزان آب موجود در سد شیرین دره 40.6 میلیون متر مکعب و در سد سومبار 3.28 میلیون متر مکعب است.

شیروان و اسفراین با بحران آبی مواجه هستند

«غلامحسین ساقی» مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌شمالی نیز در ادامه اظهار کرد: شهرهای شیروان و اسفراین با بحران آبی مواجه هستند.

وی با اشاره به این‌که 365 روز از سال آبی 95-96 می گذرد، افزود: متأسفانه میزان بارندگی طی سال آبی جاری نسبت به سال آبی گذشته 40 درصد و نسبت به دوره آماری دراز مدت 30 درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: میزان بارندگی در شهرهای شیروان 48 درصد و در اسفراین 41 درصد کاهش یافته است.

ساقی با بیان این‌که 81 درصد اشتراکات آبی در شهرهای بجنورد، شیروان و اسفراین قرار دارد، اظهار کرد: آب مورد نیاز شهروندان شیروانی و اسفراینی از دو سد تأمین می‌شود اما متأسفانه کمبود بارندگی موجب شده تا میزان آب موجود در سد بارزو به شدت کاهش یابد و باید تدبیری برای تأمین آب بیندیشیم.

وی افزود: از سوی دیگر این دو شهر به لحاظ مخزن آب نیز از وضعیت خوبی برخوردار نیستند.

این مقام مسئول تصریح کرد: در شهر شیروان 30 هزار اشتراک دارد که ذخیره مخزنی آن 15 هزار لیتر است.

هفت  درصد رشته قنات‌های خراسان‌شمالی خشک شدند

«بهروز عربی» مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی همچنین اظهار کرد: حدود هفت درصد از رشته قنات های این استان بر اثر خشکسالی خشک شده اند.

وی با اشاره به این‌که 629 رشته قناب آب در این استان وجود دارد، افزود: مابقی این قنات‌ها نیز بر اثر پدیده خشکسالی دبی آب آن‌ها کاهش یافته است.

به گفته وی، 3000 هکتار اراضی کشاورزی پایین‌دست این قنات‌ها هستند که از آب آن‌ها استفاده می‌کنند.

عربی با اشاره به این‌که بیشترین قنات‌ها در شهرستان اسفراین و شیروان قرار دارد که آب زیادتری نیز برای امر کشاورزی از آن‌ها استفاده می‌شود، ادامه داد: کمترین قنات‌های موجود در این استان در شهرستان‌های راز و جرگلان و بجنورد قرار دارند.

وی با اشاره به این‌که علاوه بر آن در این استان دو هزار و 700 حلقه چاه برای مصرف کشاورزی قرار دارد، اظهار کرد: دبی آب این چاه ها نیز کاهش یافته است.

این مقام مسئول تصریح کرد: از آنجایی‌که آب زمین‌های کشاورزی که با شیوه‌های نوین آبیاری، آبیاری می‌شوند از طریق این چاه‌ها تأمین می‌شوند، کشاورزان آنقدر کاهش آب چاه‌ها را احساس نمی‌کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 4 مهر 96، کد مطلب: 96070402408 ، www. isna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Saeed3
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
0
0
امسال از نظر بارشی از بدترین سالهای چند دهه اخیر بوده ایران
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین