پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۹۷۷۵
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۷
طبق گزارش هاآرتص، آگوست ۲۰۱۶ بود که یک شرکت خدمات نظامی اسراییلی، تصاویری از سلاح‌ اسراییلی نیروهای ارتش میانمار را بر روی وبسایت خود قرار داد.

شعارسال: رژیم صهیونیستی به ارتش میانمار سلاح و تجهیزات می‌فروشد و علیرغم تحریم بین‌المللی فروش سلاح به این کشور، به این اقدام خود ادامه می‌دهد. گزارشات مستند جراید و رسانه‌ها، پیوسته حاکی از این حقیقت بوده اما دوستداران اسراییل پیوسته آن را انکار می‌کردند؛ تا اینکه روزنامه هاآرتص در گزارش ۶ سپتامبر خود پرده از حقیقت برداشت و مستنداتی را در مورد همکاری وسیع اسراییل با ارتش جنایتکار میانمار ارائه داد. گزارشات و مستندات دیگر نیز وجود دارد که در گزارش جاری به آن‌ها اشاره شده است.

روزنامه «هاآرتص» رژیم صهیونیستی هم در تازه‌ترین گزارش خود در مورد حمایت تسلیحاتی این رژیم از ارتش میانمار نوشت:

اکنون رفتار خشونت‌آمیز اترش میانمار نسبت به مسلمانان منطقه روهینگیا شدت یافته و تصاویر ماهواره‌ای سازمان ملل متحد گویای این است که ۶۰۰ هزار نفر از مسلمانان ایالت «راخین» پس از آتش زده‌ شدن منازلشان و کشتار وسیع، متواری و بی‌پناه شده‌اند. اما هیچ‌کدام از این‌ها، کوچک‌ترین تغییری در سیاست‌های وزارت دفاع اسراییل ایجاد نکرده است و علیرغم اعتراضات بین‌المللی، همچنان فروش سلاح به میانمار ادامه دارد. گلوله‌های قبضه به قبضه تفنگی که در اختیار ارتش میانمار قرار می‌گیرد، خرج هدف قرار دادن زن‌ها و کودکان مسلمان آن کشور می‌شود که از آن دست می‌توان به یافتن جنازه ۲۶ نفر -شامل ۱۲ کودک- در رودخانه «نف» در مرز بین بنگلادش و میانمار اشاره کرد. ظاهرا این افراد قصد فرار به بنگلادش را داشتند که هدف گلوله ارتش میانمار قرار می‌گیرند.

این روزنامه ادامه داد: گزارشات نماینده ویژه سازمان ملل در میانمار و تیم پژوهشگران دانشگاه هاروارد حاکی از آن است که اسراییل حامی اصلی نظامی ارتش میانمار در جنایت علیه مسلمانان است. اما اسراییل همچنان به فروش سلاح به آن ادامه می‌دهد. سابقه شروع همکاری جدی نظامی بین دو طرف، از سپتامبر ۲۰۱۵ شروع می‌شود. زمانی که ژنرال «مین آنگ هایین» یکی از افسران بلندمرتبه ارتش میانمار، برای دیدار از اماکن نظامی اسراییل و خرید تسلیحات به آنجا سفر کرد و از پایگاه‌ها و سامانه‌های «البیت» و «التا» دیدار کرد. همچنین، دیدار «میشل بن باروخ» -معاون خارجی وزیر دفاع اسراییل- از میانمار در تابستان ۲۰۱۵، به قصد توافق بر سر جزییات معامله بود. در آن دیدار که بعدها توسط ارتش میانمار و تحت فشار رسانه‌های بین‌المللی «فقط بخشی از جزییات آن» افشا شد: «ما در این دیدار تصمیم به خرید قایق‌های گشت‌زنی "سوپر دِوُورا" و خریدهای دیگر کردیم».

ژنرال «مین آنگ هایین» در دیدار با «رووِن ریولین» رییس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۵

هاآرتص افزود: آگوست ۲۰۱۶ بود که شرکت نظامی اسراییلی «تار آیدیل کانسپتس» (TAR Ideal Concepts) که متخصص آموزش نظامی و فروش سلاح به به کشورهای دیگر است، تصاویری را از سلاح اسراییلی نیروهای ارتش میانمار بر روی وبسایت خود قرار داد. در بخش بالایی تصاویر قید شده بود: «کرنر شات (نوعی مسلسل اسراییلی) در خدمت نیروهای عملیات ویژه میانمار». علاوه بر این، رییس این شرکت، رییس پلیس سابق اسراییل با نام «شلومو آهارونیشکی» است.

تصویر بالا، مربوط به تاریخ ۱۰ آگوست ۲۰۱۶ است. اما در تصویری که در زیر می‌بینید، عنوان تغییر یافته است. شرکت مذکور، اخیرا عنوان «کرنر شات (نوعی مسلسل اسراییلی) در خدمت نیروهای عملیات ویژه میانمار» همان صفحه را پس از فشارهای بین‌المللی مبنی بر حمایت تسلیحاتی رژیم صهیونیستی از ارتش میانمار، از صفحه مذکور حذف کرده است.

این روزنامه اسراییلی در پایان آورد: پس از اینکه چندی پیش، یک دادخواست از سوی نهادهای حقوق بشری مبنی بر فروش سلاح به ارتش میانمار به دادگاه اسراییل ارائه شد و در آن به کشتار وسیع مسلمانان اشاره گردید، «آویگدور لیبرمن» -وزیر دفاع اسراییل- این امر را کاملا یک امر دیپلماتیک دانست و دادگاه عالی را تهدید به کناره‌گیری از پرونده کرد. در ۵ ژوئن امسال بود که لیبرمن در پاسخ به سوالات «تامار زاندبرگ» -نماینده کنست- پاسخ داد: ما مطیع و پیرو کشورهای بزرگ غربی در فروش سلاح به همه کشورها هستیم. بزرگ ما آمریکاست و ما راه این کشور را ادامه می‌دهیم». اگر از حیث تاریخی به اظهارات وزیر دفاع اسراییل نگاه کنیم، او راست می‌گوید. چرا که همین اسراییل بود که در جریان جنایات جنگی در آرژانتین و یا جنایات صرب‌ها بر علیه بوسنیایی‌ها، در اختیار آنها سلاح قرار داد.

گفتنی است که پیش از این بسیاری از رسانه‌ها از جمله روزنامه «ایندپندنت» انگلیس روزنامه «ایندپندنت» انگلیس مدعی فروشت تسلیحات از سوی اسراییل به میانمار شده بودند اما در نهایت، گزارش مستند ۶ سپتامبر هاآرتص آب پاکی را بر دست منکران قضیه ریخت.

وبسایت «سیتیزن» هند هم در بررسی رفتار رژیم صهیونیستی در قبال کشتار میانمار نوشت: در حالی که کشورهای غربی فروش هر گونه سلاح به ارتش جنایتکار میانمار را ممنوع و تحریم کرده‌اند، اسراییل در حال فروش سلاح به آن است. این امر هم بسیار مشکوک است و می‌تواند در هماهنگی با آمریکا صورت گرفته باشد و هم گزارشات، خیلی چیزها را به ما ثابت می‌کند. در گزارش ۲ هزار صفحه‌ای نشریه انگلیسی «جین اینتلیجنس ریویو» به حمایت همه‌جانبه تسلیحاتی اسراییل از ارتش میانمار (سند مذکور در اینجا) به طور کامل پرداخته شده است. اسراییل، از دهه ۱۹۹۰ با فروش مسلسل یوزی ۹ میلیمتری و ضد هوایی ۱۵۵ میلیمتری هاویتزر سری سولتام، کار را با میانمار آغاز کرد. بعدها، جن جنگنده اف-۷ هم در اختیار میانمار قرار گرفت. سال ۲۰۰۵ نیز ۱۵۰ عراده خودروی زره‌پوش شناسایی ساخت برزیل موسوم به «کاسکاول ئی‌ئی-۹» از سوی اسراییل به میانمار فروخته شد. نکته حائز اهمیت این است که این حمایت تسلیحاتی از سال ۱۹۹۳ که جنگ داخلی میانمار شکل گرفت، آغاز شد و تا سال ۲۰۰۵ یعنی پایان این جنگ داخلی ادامه داشت؛ جنگی که ۳۰۰ هزار کشته بر جای گذاشت.

زره‌پوش کاسکاول

اکنون در دهه دوم قرن بیست و یکم، این همکاری همچنان ادامه دارد و در گزارش جولای ۲۰۱۷ «سازمان عفو بین‌الملل» می‌توان نمونه‌های بی‌شمار استفاده از ابزار سرکوب خیابانی ساخت اسراییل توسط پلیس میانمار را مشاهده کرد. در گزارش مذکور آمده است که میانمار، سفارش ساخت گازهای اشک‌آور و ماشین آب‌پاش ضدشورش را به اسراییل داده است. تجهیزاتی که در جریان اعتراضات دو سال اخیر این کشور، موجب مرگ بسیاری از زنان و کودکان شده است.

وقتی رسانه‌های مختلف و "بالاخص" یک رسانه اسراییلی به وضوح به حمایت تسلیحاتی همه‌جانبه رژیم صهیونیستی از ارتش میانمار و کشتار مسلمانان توسط آن اذعان می‌کند و برای مدعای خود سند ارائه می‌دهد، بسیار جای تعجب و سوال دارد که برخی جریانات داخلی، چگونه چشم خود را بر آن بسته‌اند و در پیام‌های خود از شبکه‌های مختلف اجتماعی و زنجیره رسانه‌ای، حقیقت را وارونه نشان می‌دهند؟

شاید بهتر باشد که جمله «پنی گرین» -رییس «بخش بین‌المللی جنایات حکومتی» در دانشگاه «کوئین مری»انگلیس- را یادآور شویم: «دنیا نباید تعجب کند که اسراییل، حتی با وجود مشاهده جنایات وحشیانه ارتش میانمار، باز هم از آن حمایت می‌کند. رژیمی که در غزه کودک‌کشی کرد، یک رژیم ضعیف‌کش و کودک‌کش دیگر را به خوبی درک می‌کند. اگر غیر از این باشد، عجیب است. دیروز شمایان به غزه نگاه کردید و همه‌تان شرم و ننگ انسانیت را دیدید. امروز به روهینگیا بنگرید و تکرار تاریخ را از سوی ۲ تفکر مشابه ببینید».

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری مشرق نیوز، تاریخ انتشار: 21 شهریور 1396 ، کدخبر: 772609 ، www.mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین