پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۸۴۱۶
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱
نماینده حزب ایرلندی شین فین در پارلمان انگلیس با تطبیق سیاست‌های مداخله‌جویانه لندن در قبال ایرلند باسیاست‌های کنونی این کشور در خاورمیانه، تصریح کرد که تداوم حمایت تسلیحاتی لندن از ریاض منجر به ایجاد بی‌ثباتی و کشتار بیشتر غیرنظامیان می‌شود.

شعارسال: «فرانسی مولوی» روز چهارشنبه در حاشیه نشست بررسی تحولات بحرین که در پارلمان انگلیس برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: متأسفانه رسانه‌های انگلیسی سیاست‌های مداخله‌جویانه این کشور را منعکس نمی‌کنند و تمایل ندارند تا باب این قبیل بحث‌ها در افکار عمومی باز شود. به همین دلیل بایستی برای دفاع از حقوق مردم در راستای دست‌یابی به استقلال عمل و برقراری دمکراسی تلاش کنیم.

مولوی سیاست‌های لندن در خاورمیانه را فاقد توجیه توصیف کرد و گفت: راهبرد انگلیس سبب شده تا صنعت نظامی این کشور با افزایش فروش محصولات خود به شکوفایی بیشتری دست پیدا کند.

این سیاستمدار ایرلندی در پاسخ به سئوالی درباره تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر شناسایی قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل نیز گفت: این تصمیم کاملاً اشتباه و غیرمسئولانه‌ای بود. ترامپ هیچ احترامی برای قوانین بین المللی ندارد و به نظر می رسد که لابی اسرائیل بر سیاست های کاخ سفید کاملا تسلط پیدا کرده است.

وی افزود: اینکه او (ترامپ) در مسائل مختلف ازیک‌طرف جانب‌داری می‌کند، کاملاً اشتباه است. برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل بایستی حق مردم فلسطین در اداره سرزمین‌هایشان را مدنظر قرار دهیم.

مولوی در کنفرانس بررسی تحولات بحرین که در آستانه بیست و چهارمین سالروز شهدای بحرین برگزار شد نیز نسبت به حمایت انگلیس از رژیم آل خلیفه ابراز نگرانی کرد.

وی گفت: 800 سال است که مردم ایرلند با سرکوبگری و اشغال گری دولت انگلیس آشنا هستند و جای تعجب نیست که این کشور اکنون از رژیم آل خلیفه که به سرکوب مردمش متهم است حمایت به عمل‌آورده و سلاح می‌فروشد.

وی توضیح داد: در جریان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، لندن از یک‌سو با ایرلند توافق می‌کند و از سوی دیگر در مذاکره با اتحادیه اروپا توافق را خود با ایرلند نقض می کند و این رفتار نشانگر آن است که این کشور اصلا قابل‌اعتماد نیست.

این سیاستمدار ایرلندی تصریح کرد که مردم ایرلند در کنار مردم بحرین و آزادی خواهان جهان برای استقرار عدالت، حاکمیت قانون و استقلال عمل ایستادگی می‌کنند.

'اندرو اسمیت'، عضو ارشد «کارزار تبلیغاتی علیه تجارت اسلحه» نیز در این نشست، آماری را در رابطه با حجم هنگفت معاملات تسلیحاتی انگلیس با کشورهای عرب منطقه ارائه داد و اشاره داشت: فجایع انسانی در یمن اکنون به حدی نگران‌کننده است که بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس آن را بحران انسانی خوانده است.

وی تداوم حمایت تسلیحاتی لندن از ریاض و سایر کشورهای عرب منطقه را اقدامی سازمان‌یافته و 'غیر تصادفی' خواند و ادامه داد: دستکم یک‌صد تن از کارکنان وزارت دفاع انگلیس مسئولیت تبلیغ و فروش جنگ افزارهای نظامی این کشور را در دنیا برعهده دارند.

این فعال مدنی، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی دفاعی و تجهیزات امنیتی انگلیس را که سپتامبر گذشته با حضور دست‌کم 250 هیات خارجی از وزارت دفاع و شرکت‌های نظامی از 60 کشور جهان برگزار شد را سندی بر سیاست‌های جنگ‌طلبانه دولت انگلیس و حمایت از کشورهای سرکوبگر برشمرد.

اندرو اسمیت به موضع‌گیری اخیر وزیر دفاع پیشین انگلیس که گفته بود' انتقاد از عربستان قرارداد نظامی با این کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد' اشاره کرد و گفت: اظهارات او (مایکل فالون) نشان می‌دهد که اولویت دولت انگلیس حمایت از ادامه سرکوب گری و نقض گسترده حقوق بشر از سوی رژیم‌های دیکتاتور منطقه است.

این فعال مدنی همچنین افزود که بر اساس یک نظرسنجی صورت گرفته از سوی «کارزار تبلیغاتی علیه تجارت اسلحه»، 72 درصد مردم انگلیس با فروش اسلحه به عربستان و سایر کشورهای عرب منطقه مخالف هستند.

«یحیی اسیری» یک فعال حقوق بشر و از دیگر سخنرانان این نشست نیز دخالت عربستان در بحرین و حمایت از رژیم آل خلیفه را ناشی از واهمه این کشور در خیزش مردم بحرین برای رسیدن به دمکراسی و سرایت آن به عربستان توصیف کرد.

وی گفت: زمانی که جنبشی در بحرین شکل می‌گیرد و مردم علیه دستگاه حاکم قیام می‌کنند، عربستان با تمام قوای نظامی خود آنها را سرکوب می‌کند.

این فعال مدنی تصریح کرد: متحدان عربستان سعودی بایستی آگاه باشند که با حمایت خود از ریاض ارزش‌های حقوق بشر را زیر پا گذاشته و اعتبارشان را در منطقه از دست خواهند داد.

سایر سخنرانان نیز در محکومیت اقدامات رژیم آل خلیفه از جمله حبس شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین، حمایت لندن را از منامه مورد انتقاد قرار دادند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 22 آذر 1396 ، کدخبر: 82762907 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین