پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۹۸۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۷
تعیین نحوه استفاده از زمین را کاربری زمین می نامند.تعیین کاربری ، بر اساس مطالعات اساسی در جهت شناخت از شهر و آشنائی با چگونگی و پراکندگی فعالیتهای شهری استوار می باشد.

شعارسال: انواع ملک از نظر کاربری :

در این باره با اشاره به تعریف مندرج در طرح تفصیلی شهرداری ( و به طور کلی ) باید گفت که تعیین نحوه استفاده از زمین را کاربری زمین می نامند.تعیین کاربری ، بر اساس مطالعات اساسی در جهت شناخت از شهر و آشنائی با چگونگی و پراکندگی فعالیتهای شهری استوار می باشد.اختصاراً شهرداری تهران در گستره تعیین کاربری ، 4 نوع پهنه تعریف نموده که عبارتند از :

1-پهنه سکونت با علامت اختصاری R Residential

2-پهنه فعالیت با علامت اختصاری S Service

3-پهنه مختلط با علامت اختصاری M Mixed

4-پهنه حفاظت سبز و باز با علامت اختصاریG Green

از آنجا که تعاریف پهنه ها و زیر پهنه ها ، در فرصت و مجال این مقال نیست ، و با این توضیح که حدود 18 نوع کاربری ، قابل ذکر و اشاره می­باشند صرفاً اشاره می شود که مقصود از خرید ملک ( خانه ) در این مبحث، کاربری مسکونی ( در پهنه R ) می باشد لذا در این قسمت، اشاراتی کوتاه به انواع محدودی از کاربری های مختلف املاک ( به منظور آشنائی اجمالی در این باب ) خواهیم داشت :

1-کاربری مسکونی :

کاربری مسکونی، در مورد بنایی صدق می­کند که برای سکونت است و افرادی در آن زندگی می کنند و یا درباره زمینی است که این پتانسیل را دارد.این نوع از املاک نیز سه گونه اند : آپارتمانی ، ویلایی ، زمین مسکونی

*آپارتمان-به تعدادی واحد مسکونی که در یک یا چند ساختمان واقع شده و از نظر راه پله ، ورودی اصلی و گاهی پارکینگ و حیاط ، مشترک هستند آپارتمان می­گوییم.

*ویلایی شامل ساختمانی یک یا چند طبقه که از نظر ورودی اصلی ، حیاط و هر نوع تأسیساتی مستقل بوده و با ساختمان دیگری مشترک نباشد می­گردد.ساختمانهای ویلایی به دلیل استقلال و غالباً با فضای بیشتر ( دارا بودن فضای سبز ) طبیعتاً امکان آسایش بیشتری برای ساکنان خود دارند و به دلیل این که تمام سطح فیزیکی یک ملک را اشغال می کنند ( همه ی عرصه ملک برای ویلا مورد استفاده قرار می­گیرد. در حالی که در خصوص آپارتمان ها یک زمین مشابه ، به چند واحد تقسیم می­گردد ) قیمتی بیش از آپارتمان ها دارند.

*زمین مسکونی-زمینی است که هنوز در آن ساخت و سازی صورت نگرفته اما مجوز ساخت واحد مسکونی برای آن از شهرداری، اخذ گردیده یا می توان برای آن چنین مجوزی از شهرداری دریافت نمود.

2-کاربری کشاورزی :

زمین های با این کاربری نیز بر دو نوعند: زمین زراعی و باغ.

*زمین زراعی-زمینی را که در آن محصولات زود بازده ( یک یا نهایتاً دو ساله ) مثل گندم ، ذرت ، انواع صیفی و از این دست،کشت می شود را شامل می­گردد.این نوع زمین ها اکثراً در روستاها یا شهرهایی که قبلاً روستا بوده و بعداً بزرگ شده و تبدیل به شهر شده اند ، وجود دارند.

*باغ-در این نوع کاربری ( و تعریف ) به زمینی که دارای درخت ( اغلب میوه ) باشد باغ، گفته می­شود.گاهی واژه ی «مشجر» را نیز می بینید یا می شنویدکه به معنای«دارای درخت» است ( زمین مشجر= زمین دارای درخت ) که در همین مورد، قابل ذکرند.

3-کاربری تجاری :

در این نوع کاربری ، انواع مغازه ها ، رستوران ها ، عمده فروشی ها و دفاتر خدماتی ( مثلاً آژانس های مسافرتی و شبیه آنها ) مدنظر می­باشند.البته مسئله ی مهم، دارا بودن مجوز تجاری برای یک ملک است وگرنه صرف وجود یک دفتر خدماتی در جایی را نمی­توان دارا بودن کاربری تجاری برای آن ملک به حساب آورد. لذا در هنگام خرید املاک تجاری، حتماً با دقت موضوع گفته شده را در نظر داشته باشید.

4-کاربری صنعتی:

در برگیرنده هر نوع زمین یا ساختمانی که مجوز هرگونه فعالیت صنعتی اعم از تولید، انبار و یا توزیع را داشته باشد از قبیل کارخانجات، تعمیرگاهها و کارگاههای تولیدی ، می­شود.این نوع از املاک اکثراً در شهرک های صنعتی و یا مناطق خارج شهرها قرار دارند.حتی اگر بر اثر گسترش شهر، چنین ملکی داخل آن واقع گردد، معمولاً توسط دستگاههای مسئول و ذی ربط، حکم انتقال آن به خارج شهر داده می­شود.

5-کاربری خدماتی :

کاربری خدماتی، نوعی از کاربری های انتفاعی است.یعنی مثل کاربری تجاری، شما از آن کسب درآمد می­کنید.با این تفاوت که چون این فعالیت عام المنفعه است ، شهرداری ها-یا دیگر متولیان امر-بابت آن پولی از شما نمی­گیرند.اما اگر شما روزی تصمیم به تغییر کاربری بگیرید ، باید هزینه های تبدیل کاربری را بپردازید.از

نمونه های کاربری خدماتی می­توان«گرمابه های عمومی» را نام برد.به دلیل این که گرمابه ها در خدمت حفظ بهداشت عمومی و سلامت جامعه هستند و با وجود آن که صاحبان آن ها از طریق این کاربری منافعی کسب می­کنند، اما در قبال آن پولی به شهرداری نمی­پردازند.در خرید املاک با کاربری خدماتی، باید دقت داشته باشید که اگر قصد تغییر کاربری دارید ممکن است با مشکلاتی رو به رو شوید.

6-کاربری معدن :

این نوع کاربری برای زمینی ، منظور می­شود که در خود ماده ای با ارزش و قابل استخراج، داشته باشد.انواع فلزات، سنگ های قیمتی و ساختمانی و همچنین خاک های قابل استفاده در کارهای صنعتی یا ساختمانی و یا قابل استفاده در کارهای صنعتی یا ساختمانی و یا قابل تبدیل به یک محصول با استفاده از یک روند فرآوری، همگی جزو معادن محسوب می­شوند.پس از حصول اطمینان از وجود ماده ای قابل استحصال در زمین ، ملک باید به عنوان معدن به ثبت برسد. در غیر این صورت صاحب ملک اجازه ی برداشت از آن را نخواهد داشت.اگر کسی در زمینی بدون مالک، یک معدن کشف کرده و به ثبت برساند، مالک آن زمین می­شود.

7-کاربری ورزشی :

این نوع ملک در کشور ما کم کم شروع به خودنمایی می­کند. سالن ها و زمین های بازی، باشگاههای ورزشی، استادیومهای ورزشی ( فوتبال ، تنیس، . . .) و استخرهای روباز و سرپوشیده همگی از این نوع املاک هستند که تاکنون عمدتاً دولتی بوده اند.اما درسال های اخیر ورود بخش خصوصی به این میدان نیز، محسوس می­باشد.گرچه به هر علت، آنچه تاکنون توسط بخش خصوصی اداره می­شد، اکثراً محدود به باشگاه های کوچک بوده است.

8-فاقد کاربری:

اراضی که فاقد هرگونه کاربری هستند یا بعنوان ذخیره های شهری در نظر گرفته شده اند و یا هنوز طبق برنامه طرح جامع، آزاد سازی و طرح تفصیلی ندارند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت دادنام، تاریخ انتشار: -، کدخبر: -: www.dadnam.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
صمصام قلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
0
0
کاربری اداری چی ؟ اصلا همچین کاربری وجود نداره ؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین