پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۰۲۱۰
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶
سیدمصطفی هاشمی‌طبا سال‌ها مرد اول ورزش ایران بوده و خیلی خوب زیر و بم این ورزش را می‌شناسد.

شعارسال: مصطفی هاشمی طبا سال ها در راس ورزش حضور داشت و نظر جالبی درباره وضعیت این روزهای فوتبال ایران دارد. او معتقد است کی روش یک تکنسین و مربی کار کشته است و توانسته تاکتیک را وارد فوتبال ایران کند. اتفاقی که هیچگاه در فوتبال ملی ایران رخ نداده بود. او همچنین معتقد است رییس فدراسیون باید پاسخگوی وزارت و نهاد بالادست باشد و او هم در زمان خودش از این موضوع هیچگاه نمی گذشت.

شما چند سالی در سازمان تربیت بدنی بودید. عملکرد وزارت ورزش در این چهار سال اخیر از دوره آقای گودرزی و سلطانی فر را چگونه می بینید و وضعیت ورزش ایران مثلا در فوتبال دو دور پشت هم به جام جهانی صعود کردیم. تیم مان هم بهترین تیم آسیاست و 12 بازی است که گل نخوردیم ولی یکسری طیفها هستند که به تیم ملی و عملکرد کی روش انتقاد می کنند. آیا شما رفتارهای سرمربی تیم ملی را درست می بینید یا رفتارهایی که با ایشان از بیرون می شود؟

آقای کی روش، مربی توانایی است و تردیدی نیست. نتایجی هم که بدست آورده، نتایج خیلی خوبی است ولی می توانست این شخصیت را از خودش بروز ندهد. من به نظرم شخصیت ایشان تحقیرکننده مملکت و ملت ماست. این نوع رفتار،‌ رفتار خوبی نیست.

بحثی که همیشه کی روش مطرح می کند این است که فدراسیون پول و امکانات ندارد. زمین درست و حسابی برای تمرین نداریم و آنچه می خواهد برای بهبود فوتبال ایران است و همیشه هم گفته که قرار نیست زمین های فوتبال را با خودم به پرتغال ببرم!

یک بحث این است ولی بحثهای دیگر دارد. بحثهایی که با تهاجم می کند و بیانیه می دهد. یک مربی می تواند خواسته هایش را بیان کند و این یک بحث منطقی است. من راجع به اینها ایراد نمی گیرم. راجع به آن چیزی که حاشیه سازی می کند،‌ ایراد می گیرم. با همه در می افتد و علیه همه بیانیه می دهد. اصلا برنامه های فدراسیون فوتبال را کاملا تحت تاثیر قرار می دهد. مگر در اروپا مربیان تیم ملی چکار می کنند؟ بعلاوه مگر روزی که آمد و نگاه کرد، امکانات مملکت ما را ندید؟ حالا مشکلاتی هم ما داریم ولی مطمئن باشید اگر بهترین امکانات را هم در اختیار ایشان بگذارید، تیم ما همین بود. ایشان از شخصیت و توانایی های خودش برای تیم ما استفاده کرده. یعنی آن چیزهایی که بچه ها نشان می دهند به خاطر زمین و زمان نیست. همین امکانات را قبلا هم داشتیم یک وقت پیروز می شدیم. در این 5 سال در زمان آقای مایلی کهن، کره را 6-2 زدیم. اتفاق افتاده که الان بتوانیم چنین نتیجه ای بدست بیاوریم؟

ثباتی که در 6، 7 سال گذشته داشتیم نسبت به ثباتی که قبلا داشتیم خیلی فرق می کند.بله،‌ خیلی فرق می کند.

می خواهم بگویم که می توانیم بگوییم ما نتایجی قبلا داشتیم که هیچوقت ایشان نتوانسته بدست بیاورد. ولی ایشان کاردان است و کارش را خوب بلد است و تیم را کاملا در اختیار دارد و نتایج خوبی هم گرفته.

چیزی که منتقدانش می گویند این است که تیم آقای کی روش فوتبال را زیاد بازی نمی کند ولی یکسری می گویند که کی روش یک تفکر برای فوتبال ایران نهادینه کرده.

نه،‌ تیمش خوب بازی می کند. بچه ها فوتبال خوب بازی می کنند. فوتبال زیبا یعنی چی؟ یعنی اینکه در زمین شیرین کاری کنند؟ فوتبال خوب بازی می کنند.

فوتبال ایران در دهه های گذشته یک نوع فوتبال فانتزی بوده مثل برزیل که ما عادت داشتیم بازیکنانی مثل علی کریمی و قبل از آن ناصر محمدخانی را داشتیم.

الان هم داریم.

ولی کی روش به نحوی فانتزی بازی را از بازیکن گرفته و تاکتیک را جایگزین کرده.

نه، اتفاقا اینکه می گویند فوتبال ما فانتزی بوده را اصلا قبول ندارم. ما اتفاقا در مسئله تکنیک خیلی مشکل داریم. من خودم شخصا عقیده دارم که در مسئله تکنیک خیلی مشکل داریم. بله، مثلا آقای علی کریمی یک چهره کاملا فنی و تکنیکی بود. ولی مجموعه بازیکنان ما اینطوری نبودند که تکنیک شان یکی باشد. الان هم بچه ها فوتبال را به معنی واقعی خیلی خوب بازی می کنند. هرکس ایراد می گیرد، بی خود ایراد می گیرد. کاملا فوتبال را خوب بازی می کنند، در زمین یارگیری می کنند و با وجود بازی می کنند. وگرنه اصلا اتفاقی نیست که این نتایج را بدست اورده ایم.

فکر نمی کنید با این انتقادات و ایراد گرفتن ها باعث خشم کی روش می شوند؟ ایشان می گوید که تیم من نتیجه گرفته اما...نه.

قرار نیست که اگر یک انتقادی می کنند، خشم برانگیزد. حرفهای ایشان فارغ از این حرفهاست. ایشان یک تاکتیکی برای خودش دارد.

درواقع برنامه خودش است که با این ادبیات و این نوع رفتار واکنش ایجاد کند؟

بله، ‌خودش است دیگر.

چند سالی است که بحث خصوصی سازی پرسپولیس واستقلال مطرح شده ولی هیچوقت اتفاق نیفتاده. به نظر شما این اتفاق رخ می دهد؟

این را که اصلا دولت تصویب کرد چون این موسسه فرهنگی است نمی توان واگذارش کرد. اولا استقلال هیچ ربطی به تاج سابق ندارد. برخی می گویند که استقلال،‌ تاج است اما چنین چیزی نیست. تاج یک تیمی بوده که منحل شده و رفته و استقلال یک چیز جدیدی است که به ثبت رسیده.

اما همان اعضا و بازیکنان هستند!

نه،‌ کدام بازیکن؟

مثلا پرسپولیس را به شاهین نسبت می دهند.

آن هم بیخود می گویند. اگر یک بازیکن از یک جا به جای دیگر می رود که باشگاه شخصیت حقوقی دارد. ولی مشکل این دو تا باشگاه این است که مشمول قانون 141 قانون تجارت هستند. اگر یادتان باشد یک موقع گفتند که برندش را واگذار می کنیم. این هم حرف محملی بود. وقتی شرکتی مشمول قانون 141 قانون تجارت شود یا باید افزایش سرمایه دهد که بتواند بدهی هایش را بده و از آن شرایط مالی بد دربیاید یا باید منحل شود و اعلام ورشکستگی کند.

الان دو باشگاه نزدیک به 500 میلیارد تومان بدهی دارند. اگر دولت بخواهد اینها را درست واگذار کند باید مشمول قانون 141 کند. یعنی هست باید براساسی که قانون تجارت پیش بینی کرده، عمل کند.

دو هفته پیش دقیقا همین بحثی که مطرح کردید چون گفتند پسوند فرهنگی دارد واگذار نمی شود ولی از آن طرف AFC فشار آورده که اگر این دو تا به بخش خصوصی واگذار نشوند از لیگ قهرمانان آسیا حذف می شوند و مصوبه به مجلس برده اند تا «فرهنگی» را بردارند و بتوانند واگذار کنند. الان بحث واگذاری این دو تیم مطرح شده. آیا می توان این دو باشگاه را واگذار کرد.

اصلا در قانون تجارت پیش بینی نشده که شرکت مشمول قانون 141 را می توان واگذار کرد. گفته یا باید اعلام ورشکستگی کند یا افزایش سرمایه دهد و از قانون 141 دربیاید. قانون این را می گوید. دولت باید تکلیفش را روشن کند. یا اعلام ورشکستگی کند یا پول بگذارد و از ماده 141 دربیاورد.

در این چند وقت اخیر هم تیم کشتی هم نتیجه نه چندان خوب گرفت و درگیری بین وزیر ورزش و فدراسیون رسول خادم اتفاق افتاد که آقای سلطانی فر بیانیه هایی دادند و از‌آن طرف هم آقای خادم جوابیه دادند حتی به دعوت حضوری وزیر هم نرفتند. این نوع رفتارها بین وزیر و رئیس فدراسیون را چطور ارزیابی می کنید؟

همه باید رعایت همدیگر را بکنند. اینکه من خودم طرفدار استقلال فدراسیون ها هستم ولی به هیچ وجه از حق نظارتی وزارتخانه نمی گذرم. وزارتخانه حق نظارت بر فدراسیون ها را دارد و باید پاسخگو باشند. این پاسخگویی را نمی توانیم بگوییم که وزیر پاسخگوی مملکت باشد اما فدراسیون پاسخگوی مردم و وزیر نباشد. پاسخگوی رسانه ها نباشد. باید پاسخگو باشند و حرمت وزارتخانه را هم حتما حفظ کنند.

بحثی هم که این روزها پیش آمده بحث کمیته المپیک است و حتی از شما هم نام برده شده. آیا برنامه ای برای رفتن به کمیته المپیک دارید؟

من برنامه خاصی الان ندارم. نمی دانم شرایطم چگونه باشد. دفعه قبل خواستم بروم، توطئه کردند. متاسفانه آقای گودرزی هم در برابر رفتار ناهنجار سکوت کرد.

اما آن طیف سابق که در کمیته بوده اند الان تغییر کرده اند.

الان هم مسائل دیگری ظاهرا هست. من تصمیمی هنوز ندارم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ، تاریخ انتشار: 23 شهریور 1396 ، کدخبر: 707220 ، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین