پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۰۶۲۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵
بناهای تاریخی مانند ارگ علیشاه در هر کجای دنیا که بنا شده بود به طور قطع حال و روزی بهتر از وضعیت این روزهایش در آستانه تبریز 2018 داشت.

شعارسال: به نقل از آناج، گره خوردن نام تبریز به پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 باعث شده است که نگاه گردشگران در داخل و خارج از ایران به این کهن شهر تاریخی ایران دوخته شود، شهری زیبا و مدرن که در کنار پیشرفت‌‌های روز افزون، بافت تاریخی و سنتی خود را نیز حفظ کرده و جلوه‌‌ای زیبا به شهر اولین‌‌‌ها داده است.

بدون شک یکی از مقاصد اصلی گردشگران داخلی و خارجی در سال 2018 اماکن و ابنیه تاریخی تبریز خواهد بود که یکی از نمونه‌‌های بارز آن ارگ علیشاه تبریز است. ارگ علیشاه با قدمتی 700 ساله، یکی از بلندترین و قدیمی‌ترین دیوارهای تاریخی کشور و همچنین از جمله مهم‌ترین نمادهای شهر تبریز است. بنا به نقل قول‌ها و یادداشت‌های جهانگردان تاریخی، ارگ علیشاه تنها بنای مرتفع شهر تبریز بوده که حتی از دور دست دیده می‌شده است.

 این مجموعه بی‌نظیر، ابتدا به صورت مسجدی عظیم بنا شده بود که در اثر گذر زمان، همچنین زمین‌لرزه‌های متعدد این شهر – در حدود 40 زمین‌لرزه – و نیز جنگ‌ها تا حدود زیادی تخریب شده است. در حال حاضر، تنها بخش باقی‌مانده از این بنا دیوار مرتفعی است که به نام ارگ علیشاه خوانده می‌شود. بعبارت دیگر، این دیوار تنها قسمت به‌جای‌مانده از دیوارهای عظیم و محراب بسیار بلند شبستان جنوبی این مسجد است و شاهدی بر شکوه و آبادانی این بنای بی‌نظیر به شمار می‌رود.

ارگ علیشاه به داد تبریز 2018 می‌رسد؟

تبریز 2018 رویدادی است که برای مسئولین تبریز تبدیل به یک نام شده تا تنها در مورد آن مصاحبه و گاها گلایه کنند و مشخص نیست چه کسی مسئول است قدمی برای این رویداد تاریخی بردارد.

ارگ تبریز یکی از جاذبه‌‌های گردشگری تبریز است و اگرچه تنها قسمتی از آن باقیمانده است اما همچنان برای گردشگران به ویژه مسافرین خارجی جذاب تر از برج های سر به فلک کشیده و مراکز تفریحی است که گرچه این اماکن نیز برای تبریز مورد نیازاست اما در اولویت مسافرین نخواهد بود.

تبریز گرفتار بی تدبیری مسئولین است ازسویی خانه‌‌های تاریخی روز به روز مورد بی‌مهری و تخریب قرار می‌گیرند و از سوی دیگر اندک باقی مانده‌‌های هویت تاریخی شهر نیز با تعلل در حال زوال است؛ ارگ تبریز که بنا بود چند سال قبل مرمت  آن به پایان برسد و آماده شود همچنان در حصار میله ها گرفتار است.

قطعا ضلع شرقی ارگ علیشاه به تبریز 2018 نخواهد رسید

محرم محمد زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی آناج با اشاره به بازدید تعدادی از اعضای شورا از ارگ علیشاه، اظهار داشت: در تلاش هستند که کف سازی ضلع غربی را تمام کنند ولی هدف این است که تا ورود مهمانان تمام شود اما ضلع شرقی که ورودی مصلاست قطعا به اتمام نمی‌‌رسد.

وی ادامه داد: مشکل ضلع شرقی این بود که پارکینگی در آنجا وجود داشت و در نظر داشتند پارکینگ دو طبقه‌‌ای ایجاد کنند اما میراث فرهنگی جلوی این کار را گرفت و درست هم این است که آنجا پارکینگی نباشد.

عضو شورای شهر با بیا اینکه در هیچ کجای دنیا در اطراف بناهای تاریخی حتی مجوز ساخت ساختمان دو طبقه را نمی‌دهند، توضیح داد: اگرچه احداث پارکینگ دوطبقه در حال حاضر کنسل شده است امیدواریم هم این پارکینگ احداث نشود زیرا ارگ کاملا محصور می‌شود و زیبایی ارگ تمام خواهد شد.

وی افزود: احداث این پارکینگ حتی اگر به بنای ارگ نیز زیانی نرسد از لحاظ بصری نقش خواهد داشت و صحبت‌‌هایی هم شده است که این پارکینگ احداث نشود و اگر میخواهند پارکینگی احداث شود جای دیگری در نظر گرفته شود.

استفاده از فرصت ارگ به جای فرصت سوزی

فضای وسیع باز اطراف ارگ که امروز تبدیل به پارکینگ خودروها شده است قابلیت این را دارد که به عنوان محل تجمع مراسمات دینی و مذهبی برای مردم تبریز شود تا بعد از سالها مراسمات شهر از میدان ساعت به محوطه باز ارگ منتقل شود.

با این کار نه تنها فضایی به مراتب بیشتر از میدان ساعت برای مردم در نظر گرفته می‌شود بلکه با رسانه ای بودن ارگ علیشاه این بنای تاریخی شهر تبریز به دست فراموشی سپرده نخواهد شد و به مانند شهرهایی مانند اصفهان و شیراز اماکن تاریخی از طریق رسانه ها تبدیل به یک مقصد گردشگری خاص برای مسافران خواهد شد.

اگر مرمت و بازسازی این بنای تاریخی هرچه زودتر به پایان برسد بدون شک ظرفیت استفاده از فضای ارگ نیز به اندازه جاذبه این بنا خواهد بود.

محمدزاده درباره تبدیل فضای اطراف ارگ برای تجمعات مردمی اذعان داشت: اگرچه من کارشناس این حوزه نیستم و کارشناسان معماری و شهری باید در این مورد نظر دهند که آیا میتوان از این فضا برای برگزاری تجمعات استفاده کرد و اینکه مشکلی برای ارگ ایجاد نخواهد شد اما با توجه به قرار گرفتن ارگ در کنار مصلی تبریز با این مساله کامل موافق هستم که میتوان از فضای اطراف ارگ برای برگزاری تجمعات مردمی استفاده کرد.

روزشمار تبریز 2018 به صدا در آمده است و مردم شهر تبریز به انتظار نشسته اند تا ببیند که مجموع عملکرد مسئولین برای این رویداد تاریخی چیست و بدون شک ارگ علیشاه تبریز و وضعیت آن نیز دور از چشم مردم شهر و مسافرین داخلی و خارجی باقی نخواهد ماند.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار 25شهریور 96، کدخبر: 1193047، www.dana.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
0
0
آذربایجان پتانسیل های بسیاری را برای تبدیل شدن به مقصد گردشگری ایران دارد و نباید آن را نادیده گرفت
ا.ح75
ناشناس
Norway
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
0
بجای استفاده از این بناها و جذب توریسم با بی اهمیتی بهش دارن تاریخ رو از بین میبرن
ن.ف83
ناشناس
Germany
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
0
0
باید کارشناسان مرتبط پیدا کنن و در حفظ این بنا از هیچکاری ذریغ نکنند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین