پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۱۴۷۹
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹
تبریز به عنوان پایتختی گردشگری جهان اسلام در سال 2018 انتخاب شده است. این شهر چگونه می‌خواهد خود را به عنوان «جهان شهر و شهر نمونه گردشگری اسلامی» در حوزه‌های مختلف مطرح سازد؟

شعار سال: تبریز شهری زیبا با اماکن تاریخی و دیدنی بسیار با پایگاه محکم سیاسی و گردشگری از سالیان دور بوده است و یکی از طولانی‌ مدت ترین پایتخت‌های ایران بوده است. سالیان دور مبداء بسیاری از تحولات اجتماعی، فرهنگی و صنعتی در ایران بوده است. در نهمین اجلاس وزرای گردشگری کشورهای اسلامی در نامبیا تبریز برای سال 2018 به عنوان شهر نمونه گردشگری انتخاب شده است که این امر سببی برای دیده شدن این شهر پرتاریخ و با اصالت است و امروز فرصتی به وجود آمده است تا تبریز را به عنوان شهری جهانی عنوان کنیم.

سازمان کنفرانس اسلامی معروف به سازمان همکاری اسلامی طرحی را از سال 2015 با نام معرفی شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی کلید زد. در این طرح هر ساله شهری از کشورهای اسلامی به عنوان ” شهر نمونه گردشگری جهان اسلاممعرفی می شود. در اولین معرفی شهر قدس فلسطین در سال 2015 و در دومین معرفی شهر قونیه ترکیه در سال 2016 به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام معرفی شدند. برای سال 2017 نیز شهر مدینه عربستان به این عنوان انتخاب و در نهایت شهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال 2018 انتخاب شد. این انتخاب در اجلاس کارشناسان ارشد نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی در شهر نیامی پایتخت جمهوری نیجر انجام شد. قبل از این انتخاب دو شهر تبریز و یزد از ایران با توجه معیارهای انتخاب به عنوان نامزد معرفی شده بودند که تبریز توانست این عنوان را نصیب خود کند.

حال تبریز به عنوان پایتختی گردشگری جهان اسلام در سال 2018 انتخاب شده است. تبریز، شهر اولین‌ها چگونه می‌خواهد خود را به عنوان «جهان شهر و شهر نمونه گردشگری اسلامی» و در نهایت «شهر جهانی» در حوزه‌های مختلف مطرح سازد.

سعید نیکوخصلت عضو شورای شهر تبریز در ارتباط با پروژه تبریز 2018 اظهار کرد: ستاد تبریز 2018 زیر نظر استاندار، دبیر میراث فرهنگی، دبیر اجرایی شهرداری، معاونت فرهنگی شهرداری، فرمانداری، دانشگاه‌ها و اداره راهنمایی و رانندگی کمیته‌ای به نام 2018 تشکیل دادند که وظیفه برنامه ریزی و ساماندهی برگزاری مراسم 2018 را برعهده دارند.

وی با اشاره به اینکه در این ستاد کارها تقسیم شده است ادامه داد: در ستاد برنامه های پیش رو مشخص شده است و بیش از 40 مسابقه بین‌المللی، فستیوال‌های ورزشی، هنری، کنگره های علمی و بین‌المللی را می توان نام برد.

عضو شورای شهر تبریز گفت: ابتدا دولت اعلام کرد که بودجه 700 میلیاردی برای این پروژه اختصاص خواهد داد که امکان آن تحقق نیافت و از سوی دیگر به وزارتخانه ها اعلام کردند که همه وزارتخانه‌ها می‌توانند بودجه‌ای را به پروژه 2018 اختصاص دهند که این امر به صورت داوطلبانه قرار داده شد که متاسفانه نتیجه‌ای در بر نداشت.

وی با بیان اینکه شهرداری استان 280 میلیارد تومان برای این منظور بودجه در نظر گرفته است گفت: با توجه به شرایط استان در بحث مشکلات تامین بودجه در نهایت 100 میلیارد تومان از این مبلغ قطعی شد که به پروژه‌های عمرانی، بازسازی و مرمت آثاری چون مقبره الشعرا، بازار تاریخی تبریز، مرکز همایش‌ها، میدان بزرگ آذربایجان و پروژه‌های نیمه تمامی که با وجود تمام مشکلات تامین بودجه سعی بر آن شده است که آبرومندانه برگزار شود، اختصاص یافته است.

نیکوخصلت در ادامه بیان کرد: برای جذب سرمایه‌گذار خصوصی هم برنامه ها و طرح‌هایی در دست داریم و استقبال خوبی برای جذب سرمایه‌گذار خصوصی صورت گرفته است و در عین حال چندین هتل در حال راه اندازی و ساخت است و با ایجاد مجوز هتل‌هایی که در سطح شهر داده شده است حدود 2700 تخت برای مهمان‌ها وجود داشته است که می‌خواهند این رقم را به میزان بیشتری برسانند.

وی با بیان اینکه در بحث هتل ها متاسفانه با استانداردهای جهانی خیلی فاصله داریم گفت:می‌خواهیم ظرفیت هتل‌های تبریز را بیش از وضع موجود قرار دهیم که در این میان پروژه هتل سبز در حال تصویب و راه اندازی است که برای اولین بار احداث می‌شود، هتلی با معیارهای محیط زیست انرژی خورشیدی خواهد بود.

وی تصریح کرد: تبریز یک روزی باغ شهر بوده است و امروز برای احیای وضعیت آن حتما باید قوانین سختگیرانه باشد و در این راستا کارهای گسترده‌ای در باره احیای فضای سبز و در ارتباط با کاهش آلودگی هوا که با توریست‌پذیری رابطه زیادی دارد ،مصوبه‌های زیادی را تصویب و اجرایی کردیم تا هوای تبریز به هوای پاک برسد.

نیکو خصلت در خصوص چرایی آماده نشدن زیرساخت‌ها گفت: اول اینکه در گذشته چنین تجربه مدیریتی در کشور وجود نداشته است و الگویی برای انجام چنین تمهیداتی در کشور نبوده است؛ همچنین مدت زمان اندک و در این بین تغییر و تحولات جدید شورای شهر و مشکلات تامین بودجه را هم می‌توان مزید بر علت دانست.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران ایسکانیوز، تاریخ 16 آبان 96، کد مطلب: 867425: www.iscanews.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین