پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۷۰۶۲
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از افزایش حدود دو برابری ظرفیت مراکز اقامتی استان و رسیدن آن به 13 هزار تخت طی یک سال آینده خبر داد.

شعار سال: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از افزایش حدود دو برابری ظرفیت مراکز اقامتی استان و رسیدن آن به 13 هزار تخت طی یک سال آینده خبر داد.

مرتضی آبدار در بازدید از ایسنا به مناسبت نوزدهمین سالروز تاسیس این خبرگزاری با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی در سال 2018 از سوی سازمان همکاری کشورهای اسلامی، گفت: ظرفیت مراکز اقامتی در گذشته هفت هزار و 400 تخت بود و امروزه به هشت و 100 تخت رسیده است و به مناسبت این رویداد طبق برنامه‌ریزی‌ مقرر شده است که این میزان افزایش یابد.

وی در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر این‎که برای رویداد تبریز 2018 فرصت از دست رفته و دیر شده است، گفت: به لحاظ دولتی کارها و اقدامات به موقع انجام شده و شورای ملی سیاست‌گذاری و ستاد استانی از چندین ماه قبل تشکیل شده است و از سویی ردیف بودجه ویژه تبریز 2018 نیز در سال 97 ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: این‌که «برخی وزارتخانه‌ها و نهادها این موضوع را جدی نگرفته‌اند و یا از مصوبات هیئت وزیران، خود وزیران اطلاعی ندارند»، به ما مربوط نیست و این در حالی است که برخی ادارات از جمله ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی ستاد ویژه تبریز 2018 را برای برنامه‌های خود تشکیل داده‌اند.

آبدار با تاکید بر این‌که برنامه‌ها در این سال بیشتر رویداد محور است، گفت: تبریز 2018 ویترین معرفی کل ایران است و در این راستا تلاش می‌کنیم که از همه‌پتانسیل‌ها به ویژه قابلیت‌های شهرستان‌های خود استان، برای برگزاری هرچه بهتر آن استفاده کنیم؛ به طوری‌که علاوه بر تعیین پنج مسیر گردشگری در داخل شهر، پنج مسیر گردشگری برای کل استان در نظر گرفته است.

وی با بیان این‌که حدود 86 رشته صنایع دستی در استان فعال است، گفت: از این میان در کل 10 منطقه به عنوان هاپ انتخاب شده، برای مثال گلیم در هشترود و ورنی در اهر و کلیبر؛ تا بر اساس قابلیت‌ و پتانسیل‌های هر منطقه صنایع دستی آن منطقه معرفی و عرضه شود.

وی در خصوص فعالیت راهنمایان گردشگری بدون کارت در اتوبوس‌های تبریز گردی شهرداری تبریز، بیان کرد: به این موضوع به طور قطع رسیدگی می‌کنیم و در کل باید برای برگزاری تورها از راهنمایان متخصص و کارت‌دار استفاده شود.

آبدار در بخشی دیگر از سخنان خود راه‌اندازی سامانه ارتباطی به شماره تماس 2018 و پرتال جامع گردشگری را از دیگر اقدامات برای اطلاع رسانی و راهنمایی گردشگران خواند.

وی هم‌چنین به نقش پررنگ شهرداری در جذب و میزبانی از گردشگران تاکید کرد و افزود: گردشگری در توسعه اقتصاد شهری موثر است و با اقداماتی هم‌چون آماده سازی فضای شهری، زیباسازی، طراحی فضای سبز، تسهیل روند دریافت مجوز برای کارهای مرتبط با گردشگری و ... از سوی شهرداری می‌توان شاهد توسعه گردشگری در شهر شد.

وی با بیان این‌که حوزه‌ی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تمدن و فرهنگ مردم منطقه سر و کار دارد، گفت: برای حفظ و صیانت از میراث فرهنگی منطقه، نیاز به تامین منابع مالی داریم و از سویی باید خود مردم نسبت به صیانت از میراث منطقه خود فعال و حساس باشند؛ به طوری‌که متاسفانه امروزه شاهد حفاری‌های غیر مجاز و تخریب آثار تاریخی از سوی مردم هستیم که این امر نیازمند حمایت و مشارکت سازمان‌های مردم نهاد است.

وی در خصوص تصاویر منتشر شده‌تخریب حمام تاریخی از مجموعه کلانتر در تبریز در فضای مجازی، یاد آور شد: بعد از بررسی کارشناسان، مشخص شده که این قسمت ثبتی نیست و از سویی خانه کلانتر مربوط به آموزش و پرورش استان است که باید اقدامات لازم را برای حفظ این مجموعه انجام دهد.

وی از شناسایی 540 خانه تاریخی در محدوده تاریخی تبریز خبر داد و افزود: از این میان 240 مورد از این آثار ثبتی و 250 مورد آن‌ها با ارزش هستند و دولت در نظر دارد که با مشوق‌هایی مردم را به صیانت و حفاظت از آثار تاریخی و تغییر کاربری‌ آن‌ها به کاربری گردشگری دعوت کند و بعد از مرمت و احیاء از سوی کارشناسان، مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استاننیز ضمن تقدیر از توجه ویژه ایسنا به رویداد تبریز 2018، بیان کرد: این خبرگزاری به تبریز 2018 به طور خاص پرداخت می‌کند، به طوریکه در سایت اصلی خود، قسمت «اخبار مربوط به رویداد تبریز 2018» را ایجاد کرده است.

نوید مشهوری آفاق ادامه داد: روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان و ایسنا باهم در ارتباط هستند و این خبرگزاری همواره کمک حال ما برای اطلاع رسانی در حوزه‌میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده‌ است.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقینیز با تاکید بر حضور مهمانان علمی از کشورهای مختلف به بهانه‌ی رویداد تبریز 2018 در این شهر، خاطرنشان کرد: طبق مذاکراتی که مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان با پژوهشگاه رویان داشته است، می‌توان کنگره بین‌المللی مرتبط با حوزه‌ژنتیک را در سال 2018 به میزبانی تبریز برگزار کرد و زمینه معرفی هرچه بیشتر این شهر را برای متخصصان علمی نیز فراهم کرد.

دکتر جعفر محسنی یاد آور شد: برای برگزاری این کنگره نیاز به حمایت دستگاه‌های استانی برای تامین هزینه رفت و برگشت و اسکان آنان داریم.

رییس پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی جهاد دانشگاهینیز با اشاره به این‌که تا زمان شروع کار و فعالیت، اشکالات و ایرادهای آن مشخص نمی‌شود، گفت: بعد از آغاز فعالیت باید انتقادهای سازنده و مثبت برای بهتر شدن وضعیت از سوی افراد ارائه شود تا بتوان مسیر پیشرفت را طی کرد و اداره کل میراث هم باید به این موضوع توجه داشته باشد.

دکتر نجف قراچورلو با اشاره به این‌که ایسنا مربوط به دانشجویان است، گفت: دانشجویان و رسانه‌ها در فضای کنونی جنگ نرم می‌توانند نقش موثری را ایفا کنند و به دلیل حساسیت کار خبرنگاران، از آن‌ها به عنوان فرماندهان جنگ نرم یاد می‌شود.

وی در ادامه رویداد تبریز 2018 را رویدادی فرهنگی دانست که می‌تواند زمینه توسعه و پیشرفت را نیز فراهم کند.

معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استاننیز ضمن تشریح مجموعه فعالیت‌های خبری ایسنا برای رویداد تبریز 2018، یاد آور شد: طی چندماه گذشته حدود 750 خبر در رابطه با این رویداد تهیه شده و البته چندین میزگرد و نشست تخصصی با محوریت تبریز 2018 و یا مرتبط با این حوزه، با حضور جمعی از صاحب نظران برگزار شده است.

احد حاجی بلند ادامه داد: نشست‌های تخصصی متعددی هم‌چون «بررسی جایگاه خانه‌های تاریخی تبریز در چشم انداز تبریز۲۰۱۸»، «نقش زنان در توسعه‌ گردشگری با محوریت رویداد تبریز 2018»، «نفش رسانه در رویداد تبریز 2018» و «چالش در بازاری که 60 درصد کفش ایرانی‌ها را تامین می‌کند» به همت این خبرگزاری برگزار شده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران ، تاریخ انتشار 16 آذر 96، کدمطلب:96091608552، www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین