پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۰۸۲۳
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند از آغاز برداشت پسته در شهر یامچی این شهرستان خبر داد.

شعار سال: منوچهر رحمانی عصر شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به برداشت پسته در این شهرستان اظهار کرد: برداشت پسته از شهر یامچی از توابع شهرستان مرند از نیمه دوم شهریور ماه آغاز شده و تا نیمه اول مهر ماه ادامه دارد که مساحت کل باغات بارده و غیر بارده پسته در این شهرستان حدود 290 هکتار بوده و از این مقدار حدود110 هکتار بارده و 180 هکتار غیر بارده است.

وی افزود: ارقام غالب کاشته شده در شهرستان مرند اکبری، احمد آقایی، کرامتی، کله قوچی ، اوحدی و... از مرغوبیت ، بازارپسندی و محبوبیت خاصی خوبی برخوردار است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند در ادامه خاطر نشان کرد:میزان پیش بینی تولید شهرستان در سال 96 حدود 110 تن است که عملکرد آن در هر هکتار هزار کیلوگرم بوده و با توجه به وضعیت کیفی زمین برخی از مناطق ضلع غربی شهرستان مرند از نظر شوری، که هدایت الکتریکی (ec) بالایی دارند، توسعه سطح زیرکشت پسته در این مناطق مستعد از اولویت های کاری این مدیریت بوده و پیش بینی می شود اراضی زیر کشت پسته در سال 96-97حدود 30 هکتار افزایش یابد.

رحمانی در ادامه یادآور شد: در صورت تامین آب مورد نیاز کشاورزی از حوضه دیگر و آب رودخانه ارس به حوضه این شهرستان میزان سطح زیر کشت این محصول افزایش چشمگیری خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه کشت پسته به صورت ویژه در شهرستان شروع شده و طی هشت سال گذشته این امر بیش از گذشته به صورت جدی رو به گسترش می باشد تصریح کرد: یکی از اصلی ترین رسالت های جهاد کشاورزی تغییر الگوی کشت در راستای استفاده بهینه از منابع آبی و استفاده از گونه های گیاهی مقاوم تر به شرایط کم آبی منطقه است که بر همین اساس توسعه کشت محصول پسته در دستور کار این مدیریت قرار گرفته است.

رحمانی در ادامه گفت: برای حفظ موقعیت جهانی با توجه به تلاش سایر کشورها در زمینه کاشت و صادرات پسته باید میزان عملکرد در واحد سطح افزایش یابد نیل به این هدف به جز با اعمال مدیریت صحیح باغداری و رعایت اصول فنی تحت نظر کارشناسان مجرب ممکن نیست.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند در ادامه از آغاز کشت کلزا در سال زراعی 97-96 در روستای قراجه محمد این شهرستان خبر داد و یادآور شد: بنا به شرایط آب و هوایی شهرستان ، کشت این محصول تا پایان شهریور ماه 96 پایان می یابد.

وی اظهار کرد: کلزا علاوه بر اینکه در روغن کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد موجب پایداری کشت شده و بهترین محصول در تناوب با کشت گندم به شمار می رود، چرا که با گندم شرایط رشد یکسانی داشته و در کاهش سطح بیماری و بهره وری از مواد مغذی خاک بسیار موثر است.

رحمانی در پایان با تاکید بر اینکه ماشین آلات مورد استفاده برای کاشت تا برداشت گندم و کلزا یکسان است، تصریح کرد: یکی دیگر از مزیت های کشت کلزا این است که 20 روز زودتر از گندم برداشت می شود و کشاورز می تواند منابع آب خود را در این فاصله زمانی برای سایر محصولات استفاده کند در نتیجه از مهم ترین اقدامات جهاد کشاورزی استان و شهرستان هم راستا با سراسر کشور ترویج کشت این محصول از طریق رسانه ها، نشست با شهرستان ها و بهره گیری از کشاورزان پیش رو است و هر چه میزان تولید کلزا در کشور افزایش یابد به همان میزان به کشت پایدار نزدیک شده و از میزان وابستگی مان به سایر کشورها کاسته می شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 25 شهریور 96، کد مطلب: 1521270، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین