پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۶۱۴
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵
باز فصل برداشت گندم فرارسید و گندم‌کاران گله‌مند از پرداخت دیرهنگام مطالباتشان از دولت هستند، این در حالی است که مشکلات گندم‌کاران تنها به پرداخت مطالبات ختم نمی‌شود بلکه از دیگر مشکلات آن‌ها انتظار ساعت‌ها در صف خرید تضمینی گندم نیز می‌توان اشاره کرد.
شعار سال: گندم‌کاران اهری در ابتدای کار خرید تضمینی گندم از تأخیر در تحویل گرفتن گندم‌ها و عدم پرداخت مطالباتشان گله‌مند هستند.

 باز فصل برداشت گندم فرارسید و گندم‌کاران گله‌مند از پرداخت دیرهنگام مطالباتشان از دولت هستند، این در حالی است که مشکلات گندم‌کاران تنها به پرداخت مطالبات ختم نمی‌شود بلکه از دیگر مشکلات آن‌ها انتظار ساعت‌ها در صف خرید تضمینی گندم نیز می‌توان اشاره کرد.

سال‌های گذشته در ارتباط با پرداخت مطالبات گندم‌کاران حاشیه‌های بسیاری را در کشور شاهد بودیم و امسال هم بنابر بدقولی‌های سال گذشته کشاورزان هنوز تا زمانی که مطالباتشان را دریافت نکنند باز این تفکر با قوت باقی است.

خوشبختانه امسال بر اساس اظهارات رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی قرار است بودجه‌ای که برای خرید تضمینی گندم در کشور تعیین‌شده سهم هر استان را مشخص کنند شاید از این طریق در پرداخت مطالبات گندم‌کاران تسریع شود.

* دولت در پرداخت مطالبات گندم‌کاران هر سال بدقولی می‌کند

علی خلیلی از کشاورزان روستای ناظم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهر اظهار کرد: اداره جهاد کشاورزی سهمیه کمی برای گندم‌های ما در نظر گرفته است در حالی که ما از هر هکتار 3 الی 4 تن گندم برداشت می‌کنیم برای ما تنها 1.8 تن در هکتار سهمیه در نظر گرفته‌اند.

وی بابیان اینکه ما نمی‌دانیم باید با بقیه گندم مازاد خود چه کنیم گفت: قیمت گندم نیز منصفانه نیست در حالی که قیمت هر کیلو زردآلو بیش از 5 هزار تومان است گندم فقط 1300 تومان در سیلوی دولتی خریداری می‌شود و در بازار آزاد نیز بیش از کیلویی 1100 تومان به فروش نمی‌رسد.

این کشاورز با ذکر اینکه امسال محصول خوبی داریم ولی برای فروش آن مشکلاتی وجود دارد عنوان کرد: دولت قیمت گندم را هر سال فقط 50 تا 100 تومان افزایش می‌دهد و پول آن‌هم دیر به دستمان می‌رسد. ابتدا عنوان می‌کنند که بلافاصله پس از تحویل گندم هزینه آن را پرداخت می‌کنند ولی ما از تیرماه تا 4 و حتی 5 ماه بعد منتظر می‌مانیم پس از چندین ماه پول ما را واریز کنند.

* وعده‌های 3 روزه پرداخت هزینه گندم گاه تا آذرماه به طول می‌انجامد

کشاورزان دیگری از روستاهای نقاره کوب قدیم و جدید نیز از واریز دیرهنگام هزینه گندم‌ها گله‌مند بود و به خبرنگار تسنیم گفت که ما در سال‌های اخیر وعده‌های 3 روزه پرداخت هزینه گندم گاه تا آذرماه به طول می‌انجامد ما نمی‌خواهیم گندم خود را به دلالان بفروشیم ما از ساعت 7 و نیم تا ظهر منتظر می‌مانیم تا گندم‌های ما را تحویل بگیرند اگر سیلوهای دیگر فعال شوند کار ما نیز سرعت می‌گیرد.

* زمین و زمان در پرداخت مطالبات گندم‌کاران درهم می‌پیچد

حسن ابراهیم زاده یکی دیگر از کشاورزان اهری است که مخارج خانواده خود را از طریق کشاورزی تأمین می‌کند، او نیز به خبرنگار تسنیم می‌گوید: گندم یکی از استراتژیک ترین محصولات کشاورزی بوده و ارتباط مستقیمی با امنیت غذایی دارد اما شرایط به‌گونه‌ای رقم خورده که مطالباتمان را سر موقع مقرر دریافت نمی‌کنیم و همین باعث می‌شود تا روحیه و علاقه‌مان به کشاورزی کمتر شود.

او می‌افزاید: ما با کسی مشکلی نداریم و تنها مشکل ما این است که چرا وقتی گندم همایمان را سر وقت می‌گیرند بدون اینکه ما کشاورزان تأخیری داشته باشیم اما وقتی نوبت به پرداخت مطالبات ما می‌رسد زمین و زمان درهم می‌پیچد.

این کشاورز اهری بابیان اینکه زندگی کشاورزان با پولی که از فروش گندم حاصل می‌شود گذران زندگی می‌کنند، خاطرنشان کرد: ما بر روی هزینه‌ای که از بابت فروش گندم دریافت می‌کنیم حساب بازکرده‌ایم، آنچنآن‌هم ثروتمند نیستیم که بگوییم اگر ماه‌ها هم مطالبات با تأخیر پرداخت شود مشکلی به وجود نمی‌آید به همین خاطر از دولتمردان و متولیان درخواست می‌کنیم در پرداخت مطالبات گندم‌کاران و تسریع در تحویل گندم‌ها به سیلوها و مراکز خرید تضمینی حال کشاورزان را مراعات کنند.

* برخی صاحبان کمباین کشاورزان را تحریک به برداشت زودهنگام گندم می‌کنند

حسن عباسی، رئیس اداره غله و خدمات بازرگانی شهرستان اهر هم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهر اظهار داشت: خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان شهرستان اهر از روز 19 خردادماه 97 آغاز و تاکنون 1100 تن گندم از کشاورزان شهرستان خریداری و تحویل گرفته‌شده است.

وی بابیان اینکه فعلاً تنها سیلوی دولتی شهرستان اهر کار خرید گندم را بر عهده دارد گفت: به علت اینکه سطح خرید روزانه گندم بیش از 200 تن نیست 6 مرکز خرید گندم شهرستان هنوز فعال نشده‌اند این مراکز نیز به‌محض افزایش تقاضا و با هماهنگی اداره کل، برای تحویل گندم این مراکز نیز اقدام به تحویل خواهند کرد.

رئیس اداره غله و خدمات بازرگانی شهرستان اهر در مورد برخی مشکلات برداشت گندم در سطح شهرستان عنوان کرد: متأسفانه برخی صاحبان کمباین به علت رقابت برای به دست آوردن کار بیشتر کشاورزان را تحریک به برداشت زودهنگام گندم می‌کنند که این امر سبب ورود گندم‌هایی با رطوبت بیش از حد استاندارد به سیلوها می‌کند.

عباسی با اشاره به نارضایتی برخی کشاورزان از پرداخت دیرهنگام هزینه گندم گفت: زمان پرداخت هزینه گندم کشاورزان از سوی مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی مدیریت می‌شود و شهرستان‌ها در این زمینه اختیاری ندارند ما طبق بخشنامه‌های مرکز فقط وظیفه تحویل گندم را از کشاورزان بر عهده‌داریم.

وی با ذکر اینکه امسال سامانه‌ای برای خرید گندم مازاد برمصرف کشاورزان و ایجاد هماهنگی با مدیریت جهاد کشاورزی ایجادشده است ابراز داشت: میزان گندم مازاد برمصرف کشاورزان شهرستان اهر در سال 96 به میزان بیش از 25 هزار تن بود که امسال با توجه به افزایش بارش‌ها به بیش از 40 هزار تن خواهد رسید.

رئیس اداره غله و خدمات بازرگانی شهرستان اهر در پایان گفت: امیدوارم روند خرید گندم رضایت کشاورزان عزیز و زحمت‌کش را جلب نموده و بتوانیم تا حد امکان خدمات مناسب و شایسته‌ای را در این زمینه ارائه دهیم.

* پیش‌بینی خرید تضمینی 53000 تن گندم مازاد برنیاز کشاورزان در سال 97

محمد اسدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهر اظهار داشت: با توجه به برداشت گندم و جو دیم در مناطق گرمسیر شهرستان اهر پیش‌بینی می‌شود امسال بالغ‌بر71 هزار تن گندم و جو (آبی و دیم) در این بخش برداشت شود .در سال زراعی جاری سطحی به وسعت 39261 هکتار از اراضی زراعی این شهرستان زیر کشت گندم ( دیم و آبی ) و8012 هکتار از اراضی به جو (آبی و دیم) اختصاص‌یافته و پیش‌بینی می‌شود که امسال 63 هزار تن گندم( آبی و دیم) از این اراضی برداشت گردد.

وی افزود: همچنین در این شهرستان 6 مرکز خرید گندم و یک مرکز خرید جو دایر است که محصول مازاد بر مصرف زارعین با نرخ دولتی از آنان خرید می‌شود. و تا به حال 930 تن گندم مازاد برمصرف کشاورزان توسط مراکز خرید خریداری‌شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر گفت: پیش‌بینی می‌شود در مرحله برداشت امسال در 2 مرکز خرید تعاون روستایی و 3 سیلوی بخش خصوص و یک سیلوی دولتی مقدار 53000 تن خرید تضمینی گندم مازاد برمصرف کشاورزان انجام پذیرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 12 تیر 1397، کدخبر: 1766448 ، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین