پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۱۲۹۹
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴
رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با تاکید بر اینکه ماجرای اطاله دادرسی هیچ ارتباطی به وکلا ندارد، گفت: مردم عادی و آنان که دعاوی جزیی دارند حتی اگر قادر به پرداخت حق‌الوکاله نباشند از خدمات معاضدتی و تسخیری کانون وکلا که در سراسر کشور عرصه می‌شود استفاده می‌کنند. بنابراین هیچ صاحب حقی بی‌وکیل نمی‌ماند.

شعار سال: بهمن کشاورز در رابطه با اظهارات آیت الله مکارم شیرازی در رابطه با اقدامات وکلا،گفت: در خصوص فرمایش دانشمند محترم باید عرض کنم که در همه امور مدنی و کیفری ـ یا تقریبا در همه امورـ نظریات و پاسخ‌های متفاوتی عرضه می‌شود و هر یک در جای خود با استدلالی قابل دفاع است.دلیل صحت این مدعااین است که در مسائل گوناگون حقوقی از جانب علما و اساتید علوم مختلف نظریات و راه‌حل‌هایی عنوان و عرضه می‌شود که گاهی متعارضاز یکدیگر است. همین طور در مقام صدور رای و فتوا نیز از دادگاه‌ها و مراجع مطالبی صادر می‌شود که در بعضی موارد با هم در تعارض هستند.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایرانخاطر نشان کرد:دیگر سخن اینکه وجود مراحل مختلف رسیدگی به صورت طولی و اینکه ممکن است رای قطعی در مرحله تجدیدنظرو حتی مرحله فرجام نقض شود، مثبت صحت عرایض ما است. ضمنا نباید فراموش کرد که در امور کیفری البته در تعزیرات دفاع وکیل همواره به معنای نفی کلی اتهام نیست. بلکه ممکن است وکیل درمورد عنوان عمل انتسابی دفاع کرده باشد و عنوان اخصی را درست بداند یا درخصوص عدم مسیولیت موکل و یا قابل مجازات نبودن او بحث کند و یا برای او تقاضای تخفیف یا تعلیق مجازات و عناوین از این قبیل را داشته باشد.بنابراین بحث حق را باطل جلوه دادن یا بالعکس نیست.

وی راجع حق الوکاله نجومی که آیت‌الله مکارم شیرازی به آن اشاره کرد،گفت: اولا چون فرموده‌‌اند مردم از این موضوع مکدر و ناراحت هستند پرسش این است که چند درصد مردم ما دعاوی با رقم میلیاردی دارند؟ ثانیا اگر کسی دعاوی سنگین دارد باید هزینه سنگین هم بپردازد. همچنان هزینه دادرسی دعاوی میلیاردی بالاتر از هزینه دادرسی‌های کوچک است.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران افزود: مردم عادی و آنان که دعاوی جزیی دارند حتی اگر قادر به پرداخت حق‌الوکاله نباشند از خدمات معاضدتی و تسخیری کانون وکلا که در سراسر کشور عرصه می‌شود استفاده می‌کنند. بنابراین هیچ صاحب حقی بی‌وکیل نمی‌ماند.زمانی که برای یک پرونده درنظر گرفته‌اند با آن چه عملا در دادگستری می‌گذرد ارتباط ندارد. حضرت آیت‌الله در قسمتی از فرمایشات اشاره کرده‌اند پرونده‌ای بیست سال طول می کشد.از طرفی وکیل برای یک ساعت دفاع در دادگاه باید ساعت‌های زیادی مطالعه بررسی کند و این مطالعه و بررسی در هر مرحله رسیدگی با مشقت بسیار تکرار می‌شود.

کشاورز تاکید کرد: نمی‌توان توقع داشت وکیل برای دولتمردان و دولتمندان مجانی کار کند. کدام حرفه یا فرقه یا نحله‌ای کار مجانی می‌کند؟ آری اگر وکیل وارد کننده یا صادر کننده بود می‌شد از او توقع انجام مجانی امور را در بعضی موارد داشت هرچند که وکلا سهم خود را در خصوص عرصه خدمت به مستضعفان و افراد ناتوان از لحاظ مالی با انجام خدمات معاضدتی و تسخیری و حتی انجام خدمت مجانی در دفاتر خود ادا کرده و می‌کنند.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با اشاره به اینکه آیت‌الله مکارم اطاله دادرسی را ناشی از فعل وکیل عنوان کرد گفت: ماجرای اطاله دادرسی هیچ ارتباطی به وکلا ندارد. مواعد قانونی مختلف در قوانین آیین دادرسی و سایر قوانین منعکس شده است و مراحل رسیدگی نیز همچنین. وکیل ناچار است پس از قبول دعوا از همه ابزار‌های دفاعی یعنی تجدید نظر خواهی،فرجام‌خواهی و امثالهم استفاده کند و اگر نکند متخلف و قابل تعقیب انتظامی و گاهی پیگرد کیفری است.

وی تشریح کرد: تمشیت امور دعوا با قاضی است و البته او هم ماخوذ به قوانین است. سرعت رسیدگی البته مطلوب است اما نباید دقت رسیدگی فدای سرعت شود. تا آنجا که ما می‌دانیم یکی از علل عمده اطاله دادرسی مشکلات مربوط به ابلاغ است که امیدواریم با اتوماسیون امور ابلاغ حل شود.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران گفت:ما با تشویق و تبلیغ طلاق که در اسرع وقت انجام خواهد شد مخالفیم هرچند که اعضا و وابستگان کانون وکلا چنین اقداماتی نمی‌کنند بگذریم از اینکه در بعضی موارد ادامه بعضی از زندگی‌های زناشویی از قطع آن خطرناک‌تر است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری کار ایران ، تاریخ انتشار 21 شهریور 96، کدمطلب:534774، www.ilna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین