پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۱۸۴
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷
اعضای انجمن های علمی و پزشکی کشور به همت سازمان نظام پزشکی ، با مشارکت مسئولان ارشد وزارت بهداشت ، تنی چند از نمایندگان مجلس و شورای اسلامی شهر تهران ، مسئولان شهرداری و سایر شخصیت های علمی و فرهنگی از جمله نماینده ولی فقیه در اطلاعات روز پنجشنبه در آیینی مقام شامخ و یک عمر فعالیت های سیاسی - اجتماعی و علمی دکتر عباس شیبانی را ارج نهادند.

شعارسال : در این مراسم دکتر علیرضا زالی رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور که متولی برپایی این مراسم هم بود در توصیف شخصیت دکتر شیبانی گفت: در یک جمله ایشان هرچند عضوی برجسته در جامعه پزشکی محسوب می شود اما در قالب این تشکل و نهاد محدود نشده و متعلق به همه نسل ها است .
دکتر زالی با اشاره به سوابق و فعالیت های انقلابی دکتر شیبانی افزود: وی پیش از پزشک بودن یکی از پایه گذاران نهضت جنبش دانشجویی اصیل و مترقی کشور ایران است و مردم دوستی و اخلاق مداری و پاکدستی از جمله مهمترین ویژگی های بارز دکتر شیبانی است که باید در جهت معرفی صفات برجسته وی به نسل امروز و جامعه جوان پزشکی بیشتر اهتمام کرد .

دکتر ایرج فاضل رییس مجمع انجمن های علمی تخصصی هم در این آیین خاطراتی از دوران دانشجویی مشترک خود با دکتر شیبانی بیان کرد و برخی ویژگی های شخصیتی دکتر شیبانی را برشمرد .
وی ادامه داد : بی نیازی به دنیا از جمله بزرگترین خصایص بارز دکتر شیبانی است که وی را در همه دوران به این جایگاه در میان مردم رسانده و اگر دیگران نمی توانند به جایگاه مشابه دکتر شیبانی برسند به دلیل ضعف نفس است که انسان را به هرکاری وامی دارد و این کشور به مردان راست قامتی همچون دکترشیبانی برای پیشرفت و ترقی نیازمند است.

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی هم در این مراسم با اعلام پوزش دکتر هاشمی وزیر بهداشت ، حضور نیافتن وی در این مراسم را ضرورت تصویب بودجه های دانشگاه کشور در حضور روسای این دانشگاه ها اعلام کرد و گفت: مقام دکتر شیبانی در حدی است که باید شخص رییس جمهوری در این مراسم از ایشان تقدیر کنند ، وزیر بهداشت و دو تن از معاونین دیگر این وزارتخانه را مامور حضور در این مراسم کردند.

دکتر ایرج حریرچی با ذکر خاطره ای از زمان بازگشت دکتر شیبانی در دانشگاه تهران گفت: ایشان پس از 20 سال نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی در سال هفت صبح یک روز در هفته نخست خرداد ماه به دفتر من آمد و گفت که به دلیل محدودیتهای سنی دیگر امکان نمایندگی ملت در مجلس را ندارد و از امروز برای تدریس و خدمت به جامعه آماده اند.

وی ساده زیستی و پاکدستی توامان ، مردمداری ، توجه ویژه به محرومین ، تواضع و صداقت دکتر شیبانی را در کنار اخلاق و وظیفه شناسی از جمله بزرگترین ویژگی های وی برشمرد و آرزو کرد کسانی که همچون دکتر شیبانی دغدغه مردم و محرومین را دارند در کشور تکثیر شوند.

احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران هم در این مراسم با اشاره به سابقه تاریخی و ریشه خانوادگی دکتر شیبانی گفت: براساس مستندات گردآوری شده، جد بزرگوار ایشان از یاران حضرت علی (ع) بوده و ایشان هم در حدود هفت دهه از سنشان در خدمت انقلاب و ایران محرومین بوده اند که طی همین مدت و از 28 مرداد 1332 تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران دستکم 9 نوبت ایشان دستگیر و زندانی و چندین نوبت هم دستگیر و تبعید شدند.

مسجد جامعی در ذکرخاطره ای از فضایل اخلاقی دکتر شیبانی گفت: کسی به یاد ندارد که ایشان در مسئوولیت هایی که در کشور داشته اند از شورای تخصیص ارز تا نمایندگی در مجلس و شورای شهر حتی یکبار به غذای این مجموعه ها که امری عادی است لب زده باشند و همواره وی در منزل غذا می خورد و یا از منزل غذای ساده ای با خود می آورد و حتی چای یا آب را هم فقط در منزل می نوشید.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: زمانی که در منزل سیدحسن خمینی میهمان شده بودیم چای آوردند و من با تعجب دیدم که جلوی ایشان چای گذاشته اند و ایشان خرما خواست و چای نوشید و زمان ناهار هم خورشت قیمه داشتند و این تنها باری بود که دیدم ایشان در محلی خارج از منزلشان لب به غذا و نوشیدنی زدند که این امر به دلیل ارادت و علاقه ایشان به حضرت امام و خاندان آن حضرت است.
دکتر اکبر کلانتر یکی از همکاران دکتر شیبانی هم در سخنانی با بیان خاطراتی از دوران مبارزات ایشان گفت: در بیمارستان های امیراعلم ، وزیری و سینا با دکتر شیبانی همکار بوده و هر زمان که وی به وسیله ساواک دستگیر می شد بنده موظف بودم که جای ایشان را در بیمارستان پر کنم و از این بابت به خود می بالم .
وی به تعویض عکس محمدرضا شاه با پاتریس لومومبا در بیمارستان سینای تهران بوسیله دکتر شیبانی به عنوان خاطره ای دیگر از ایشان یاد کرد .

وی گفت: دکتر شیبانی بدلیل ساده زیستی و بی نیازی به دنیا حتی در زمانی که در بالاترین مناصب دولتی و حکومتی قرار داشته و نماینده ویژه دولت و حتی عضو شورای انقلاب بود، در یک زیرزمین کوچک که تازه یک اتاق آن را هم برای معاینه و درمان بیماران اختصاص داده بودند، زندگی می کرد.
دکتر کلانتر تقوا و پرهیزگاری، استقامت و پایداری ، بی اعتنایی و بی نیازی نسبت به دنیا و مردمی بودن در همه امور از جمله چهار ویژگی بارز شخصیتی ایشان است.

در پایان این مراسم نمایندگان بسیاری از نهادها و سازمان ها از جمله سازمان صداوسیما، سازمان بسیج مستضعفین ، هیات امنای صندوق تخصیص ارز کشور، شهرداری تهران ، وزارت بهداشت ، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و تنی چند از نهادها و ارگانها با اهدای لوح یادبود از شخصیت و مقام دکتر عباس شیبانی قدردانی کردند. در این مراسم از تندیس دکتر شیبانی هم که بوسیله یکی از هنرمندان ایرانی بصورت افتخاری ساخته شده بود، رونمایی شد.

دکتر عباس شیبانی در سال 1310 در تهران دیده به جهان گشود و پس از گذراندن دوران نوجوانی و اخذ دیپلم، در سال 1330 وارد دانشگاه تهران شد و توانست پس از 18 سال در کنار مبارزات سیاسی اش و تجربه 13 بار انتقال به زندان و یا تبعید به شهرستان های مختلف، مدرک دکترای پزشکی را اخذ کند.
دکتر شیبانی همچنین در سال های 1358 و 1361 مدرک دکترای دیگری را از دانشگاه «ایندیانا» آمریکا اخذ کرد و پس از بازگشت به ایران به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه تهران برگزیده و همچنین در جایگاه قائم مقامی رئیس کل بانک مرکزی مشغول به کار شد.

وی در زمینه شعر و ادب هم سررشته دارد که از مجموعه اشعار ایشان می توان به گرمای گهواره، ستایش خوبان و فروغ جاودان اشاره کرد.

شیبانی فعالیت های سیاسی اش را از سن نوزده سالگی در مسجد هدایت با نهضت آزادی آغاز کرد که حضور و فعالیت های وی در این مسجد سبب آشنایی وی با آیت الله طالقانی ، دکتر بازرگان و دکتر سحابی شد. 
وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عضویت شورای انقلاب منصوب و در چند دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان منتخب مردم، برگزیده شد. وی طی فعالیتش در مجلس، هرگز از چای یا غذای مجلس هم استفاده نکرد و از طریق حقوق بازنشستگی استادی دانشگاه تهران، زندگی کرد.

این پیر دانا چندی قبل مجموع حقوق برداشت نکرده اش از شورای شهر تهران را به بیمارستان تخصصی حضرت زینب (س) اختصاص داد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی "ایرنا" ، تاریخ انتشار پنجشنبه 24 دی 1394 ، کد مطلب : (5107144)81920542 : www.Irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین