پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۷۰۰۹
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸
استاد دکتر محمدحسین مبین مشهور به پدر جذامیان ایران دوشنبه ۶مهر ۹۴ در سن ۸۸ سالگی بر اثر کهولت سن، چشم از جهان فرو بست.

شعار سال: نویسنده شاعر و پزشک توانای معاصر آذربایجان، استاد دکتر محمد حسین مبین در سال ۱۳۰۶ شمسی در یکی از محلات قدیمی تبریز به نام چرنداب پا به عرصه هستی گذاشت. تحصیلات ابتدایی را در دبستان معرفت تبریز و کلاس شش و دوره دبیرستان را در دبستان و دبیرستان پهلوی آنروز در کرمان به پایان رساند.

آنگاه بعد از شش سال اقامت در کرمان به تبریز مراجعت و با اخذ دیپلم طبیعی از دبستان فردوسی در سال ۱۳۲۸ وارد دانشکده پزشکی تبریز شد و در سال ۱۳۳۴ به دریافت دکترای پزشکی نایل آمد. وی پس از طی خدمت نظام وظیفه در سال ۱۳۳۷ به استخدام وزارت بهداری درآمد و خدمات پزشکی ، اجتماعی خود را با بیماریابی جذام در آذربایجان شرقی آغاز کرد. و پس از یک سال فعالیت در امر بیماریابی در سال ۱۳۳۸ به عنوان کفیل آسایشگاه جذامیان باباباغی تبریز به ادامه فعالیت پرداخت. در سال ۱۳۴۱ با استفاده از بورس تحصیلی سازمان بهداشت جهانی برای طی دوره آموزشی علمی و عملی جذام، رهسپار کشورهای اروپایی اسپانیا و پرتقال و افریقایی،نیجریه و مالی گردید.

پس از این دوره آموزش عالی به ایران مراجعت و بعنوان رئیس آسایشگاه باباباغی مشغول به خدمت شد. در سال ۱۳۴۸ با ادغام سازمان بهداری و دانشگاه تبریز به دانشگاه منتقل و با اغتنام فرصت با اخذ تخصص در رشته بیماریهای پوست و آمیزشی از دانشگاه تبریز توفیق یافت. در بخش پوست دانشکده پزشکی بیمارستان بابک(هفتم تیر ) به عنوان عضو هیئت علمی به خدمات علمی پزشکی خود ادامه داد. استاد دکتر مبین، خدمت به جذامیان را از وظایف انسانی و پزشکی خود شمرده و در سال های دراز خدمت خود همواره در فکر آنها بوده و از مساعدت آنها فروگذار نکرده است بطوریکه از بهمن سال ۱۳۵۳ به عنوان عضو افتخاری انجمن کمک به جذامیان ایران و چند سالی نیز به عنوان رئیس انجمن کمک به جذامیان آذربایجان به این قشر محروم و مظلوم خدمت کرده است. چنانکه هر جا بحثی از جذام و جذامی به میان میاید نام این انساندوست قرین صحبت می گردد.

دکتر مبین نه تنها در انجمن حمایت از جذامیان بلکه در بقیه مجامع خیریه نیز از آن جمله : کمیته امداد امام، انجمن خیریه نوبر تبریز، هیئت حمایت از مستمندان و هیئا عیادت از بیماران فعالانه حضور داشته و همکاری می نماید. وی در سال ۱۳۵۵ به عضویت هیئت تحریریه مجله پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز انتخاب و هم اکنون نیز به این همکاری ادامه می دهد. استاد مبین در آبان ماه ۱۳۶۷ به افتخار بازنشستگی نائل آمد، معذالک خدامت خود را به عنوان رئیس مرکز بررسی و تحقیق بیماریهای پوست آذربایجان شرقی و بیمارستان جذامیان باباباغی تبریز کماکان ادامه می دهد.بیمارستان جذامی باباباغی در سایه تلاش خستگی ناپذیر وی پیشرفت قابل توجهی در بعد کمی و کیفی یافته و عزلتگاه متروک جذامیان به مرکز فعال تحقیق و بررسی جذام و درمان نگهداری جذامیان تبدیل شده است .در زمینه تعلیم و آموزش بیماریهای پوست به مرکز مجهز علمی و عملی مبدل شده و دانشجویان پزشکی ، پرستاری، کارشناسان و کاردانان علوم آزمایشگاهی و دانشجویان علوم انسانی و پیراپزشکی از امکانات آموزشی این مرکز استفاده کرده و عده زیادی از دانشجویان پزشکی پایان نامه های تحصیلی خود را با راهنمایی و همکاری ایشان تدوین و تهیه می کنند .

فعالیت های ادبی

دکتر مبین، علاوه بر خدمات روزمره در امر جذام و حمایت از جذامیان به خاطر عشق و علاقه خاصی که به شعر و ادب ایران و آذربایجان دارد در وادی ادبیات نیز سهم وتلاش درخور و قابل تأمل دارد.

وی در شعر "شمشک” تخلص کرده و آثار بسیاری در زمینه های مختلف ادبی خصوصا” ادبیات آذربایجان و کودکان دارد که برخی از این آثار چاپ و برخی دیگر نیز در نشریات مختلف کشور منتشر شده است از قبیل :

۱به یاد شهریار (سوگواره و سوگ نامه ها )

۲سخنان عارفانه و نصایح حکیمانه نظامی گنجوی

۳شیطان در شعر شهریار (گامی در راستای شهریار شناسی)

۴غنچه های خونین (قانلی چیچکلر)

۵عاشیقلار (مقدمه ای بر کتاب آذربایجان عاشیقلاری)

۶قاپیمیز آچیلیرگونشه ساری (مقدمه ای بر کتاب شعر ذوالفقار کمالی)

۷آچیل چتریم آچیل (اوشاقلار ادبیاتی”۱)

۸گل باهاریم گل (اوشاقلارادبیاتی "۲”)

۹قوش یوواسی (اوشاقلار ادبیاتی "۳”)

۱۰تبریز گنجه نهفته در بسته تاریخ و اشعار و قطعات منظوم دیگر از قبیل: حماسه خونین انقلاب اسلامی، سارای جذامی، آی بالام باغدا ناوار؟ ، رسامین قلمینده طبیعت جانلانیر و

استاد مبین بارها چه در مقام طب و طبابت و چه در عرصه علم و نیز ادبیات مورد تقدیر و قدردانی مسئولات امر و نیز دوستداران فرهنگ قرار گرفته است از آن جمله به انتخاب وی، به عنوان یکی از ده پزشک پیش کسوت کشور در شهریور ماه ۱۳۷۸ اشاره می شود.

سخن آخر اینکه وی علاوه بر اینکه پزشکی حاذق، عالمی دانشمند، شاعری ژرف نگر و نویسنده ای توانا هستند، انسانی متواضع و وارسته به شمار می روند به قول دکتر اکبر ترابی :”دکتر مبین علاوه بر وقف و صرف عمر و جوانی خود به معالجه و سرپرستی بیماران باباباغی و گذشته از سرمایه علمی و ادراک قوی، از عواطف لطیف و ژرف انسانی نیز کاملا” بهره مند است و همین دو ویژگی سبب شده تا وی هم چنان که پزشکی حاذق است، شاعری ژرف نگر و دردآشنا نیز باشد.برگرفته از:نشریه شمس تبریزشماره۱۰۲ سال ۱۳۸۰

سال شمار زندگی‌ دکتر سیدمحمدحسین‌ مبین‌

۱۳۰۶ ش‌

تولد سیزدهم‌ آذرماه‌ / محله‌ چرانداب‌ تبریز

۱۳۲۰ ش‌

عزیمت‌ به‌ کرمان‌ به‌ همراه‌ خانواده‌ و ادامه‌ تحصیل‌ در مقطع‌ دبیرستان‌

۱۳۲۶ ش‌

بازگشت‌ به‌ تبریز زادگاه‌ خود بعد از شش‌ سال‌

۱۳۲۸ ش‌

قبولی‌ در آزمون‌ ورودی‌ دانشگاهها، شروع‌ به‌ تحصیل‌ در دانشکده‌ علوم‌ پزشکی‌ تبریز

۱۳۳۴ ش‌

دریافت‌ دیپلم‌ دکترای‌ پزشکی‌ از دانشگاه‌ تبریز

۱۳۳۷ ش‌

اعزام‌ به‌ خدمت‌ سربازی‌

۱۳۳۹ ش‌

استخدام‌ در وزارت‌ بهداری‌، ازدواج‌ با خانم‌ «نشاط‌ وثوقی‌» و آغاز زندگی‌ مشترک‌ که‌ حاصل‌ آن‌ دو پسر و یک‌ دختر است‌.

۱۳۴۱ ش‌

با استفاده‌ از بورس‌ تحصیلی‌، اعزام‌ به‌ کشورهای‌ اروپایی‌ و آفریقایی‌ برای‌ طی‌ دوره‌های‌ آموزشی‌ علمی‌ و عملی‌ جذام‌

۱۳۴۲ ش‌

پذیرش‌ مسئولیت‌ ریاست‌ آسایشگاه‌ جذامیان‌ باباباغی‌

۱۳۵۳ ش‌

اخذ تخصص‌ در رشته‌ بیماریهای‌ پوست‌ و آمیزشی‌ از دانشگاه‌ تبریز و عضویت‌ در هیئت‌ علمی‌ دانشگاه‌ تبریز، عضویت‌ افتخاری‌ در انجمن‌ کمک‌ به‌جذامیان‌ ایران‌

۱۳۵۵ ش‌

عضویت‌ در هیئت‌ تحریریه‌ مجله‌ پزشکی‌ دانشکده‌ علوم‌ پزشکی‌ تبریز

۱۳۶۳ ش‌

انتشار کتاب‌ «عاشیقلار» (مقدمه‌ای‌ بر کتاب‌ آذربایجان‌ عاشیقلاری‌)

۱۳۶۷ ش‌

آبانماه‌، بازنشستگی‌ بعد از سالها خدمت‌ در آسایشگاه‌ باباباغی‌

۱۳۶۸ ش‌

انتشار کتاب‌ «به‌ یاد شهریار» (سوگواره‌ها و سوگنامه‌ها)

۱۳۶۹ ش‌

انتشار کتاب‌ «قاپیمیز آچیلیر گونشه‌ ساری‌» (مقدمه‌ای‌ برکتاب‌ شعر ذوالفقار کمالی‌) و «غنچه‌های‌ خونین‌» (قانلی‌ چیچکلر)

۱۳۷۰ ش‌

انتشار کتاب‌ «سخنان‌ عارفانه‌ و نصایح‌ حکیمانه‌» نظامی‌ گنجوی‌ و «شیطان‌ در شعر شهریار»

۱۳۷۴ ش‌

انتشار کتاب‌ «آچیل‌ چتریم‌، آچیل‌» (اوشاقلار ادبیاتی‌۱)

۱۳۷۸ ش‌

انتشار کتاب‌ «گل‌ باهاریم‌ گل‌» و «قوش‌ یوواسی‌» (اوشاقلار ادبیاتی‌ ۲ و ۳) و «تبریز گنجینه‌ نهفته‌ در بستر تاریخ‌»

۱۳۷۸ ش‌

تجلیل‌ و انتخاب‌ وی‌ به‌ عنوان‌ یکی‌ از ده‌ پزشک‌ پیشکسوت‌ کشور به‌ مناسبت‌ روز پزشک‌

۱۳۸۰ ش‌

شهریور ماه‌، برگزاری‌ مراسم‌ نکوداشت‌ از سوی‌ کانون‌ نویسندگان‌ و هنرمندان‌ سردرود و همزمان‌ با آن‌ انتشار کتاب‌ مجموعه‌ شعر «جذاملی‌ سارا»

۱۳۸۲ ش‌

تیرماه‌، برگزاری‌ مراسم‌ تجلیل‌ و نامگذاری‌ و افتتاح‌ مجتمع‌ فرهنگی‌، هنری‌ دکتر مبین‌، از سوی‌ شهرداری‌ منطقه‌ ۳ تبریز.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری تبریز مدرن ، تاریخ انتشار 8مهر95، کدمطلب: -----، www.tabrizmodern.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین