پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۱۸۹
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲
اندونزی روز پنجشنبه پس از تهدیدات امنیتی یک ماه گذشته شاهد مجموعه ای از انفجارها، عملیات انتحاری و تیراندازی تروریست ها با پلیس در شهر جاکارتا پایتخت بود که در نتیجه دستکم هفت نفر از نیروهای پلیس، مردم و یک تبعه کانادا کشته و 24 نفر از جمله چهار خارجی زخمی شدند.

شعارسال : یکی از مناطق مرکزی پایتخت اندونزی در یک و نیم کیلومتری مقر دولت و 500 متری بانک مرکزی این کشور از ساعت 10 و 30 دقیقه صبح تا ظهر پنجشنبه به وقت محلی شاهد چند انفجار ناشی از عملیات انتحاری، پرتاب نارنجک و تیراندازی میان دو طرف بود.

این انفجارها بیشتر در یک مجتمع متمرکز بود و با یک انفجار در خارج از کافه 'استارباکس' در نزدیکی مرکز خرید 'ساریناه' آغاز شد و انفجار دیگری در یک پست پلیس در مقابل این مرکز ادامه یافت.
انفجارها و تیراندازی جاکارتا شش سال پس از آرامش نسبی اندونزی بدنبال سرکوب و تضعیف گروه های تروریستی داخل این کشور انجام شد.

در این انفجارها پنج تروریست در عملیات انتحاری و درگیری با پلیس به هلاکت رسیدند. دو غیرنظامی از جمله یک تبعه کانادا نیز در این عملیات کشته شدند.

'اقبال کومبسپول' سخنگوی پلیس جاکارتا ضمن ارائه آخرین آمار این حرکت تروریستی اعلام کرد در مجموع 31 نفر قربانی این عملیات تروریستی شدند. براساس آمار وی، هفت نفر در این عملیات تروریستی کشته و 24 نفر دیگر زخمی شدند.در میان زخمی ها پنج پلیس، چهار خارجی از اتباع هلند، اتریش، آلمان و الجزایر و 15 نفر از شهروندان اندونزی دیده می شوند.

از هفت کشته این عملیات تروریستی نیز یک نفر از اتباع کانادا است.

'لوهوت بینسار پانجایتان' وزیر هماهنگی امور سیاسی، حقوقی و امنیتی اندونزی نیز اعلام کرد پنج تروریست و دو نفر دیگر از جمله یک شهروند خارجی کشته شدند.

از سوی دیگر برخی رسانه ها گزارش دادند گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله تروریستی جاکارتا را بر عهده گرفت و ادعا کرد در این عملیات تنها اتباع خارجی و نیروهای امنیتی را مورد هدف قرار داده است.
کارشناسان احتمال می دهند افراط گرایان درون اندونزی مانند گروه تروریستی 'سانتوسو' که همپیمان گروه تکفیری داعش است این عملیات را برنامه ریزی کرده باشد.

پلیس مبارزه با تروریسم اندونزی طی بیش از یکماه گذشته عملیاتی را برای دستگیری 'عبدالله ابو ورداح' معروف به 'سانتوسو' رهبر گروه تروریستی 'مجاهدین شرق' (سانتوسو) انجام داد، اما نتوانست به فعالیت این گروه در جنگل های منطقه 'پوسو' در 'سولاواسی مرکزی' پایان دهد.

رئیس بازرسی پلیس اندونزی نیز تاکید کرد تروریست ها مرتبط با داعش عملیات تروریستی جاکارتا را انجام داده اند.

براساس گزارش خبرگزاری رسمی اندونزی (آنتارا)، 'تیتو کارناویان' با اشاره به تغییر استراتژی گروه تکفیری داعش، گفت: استراتژی نخست این گروه تروریستی تنها عملیات در سوریه و عراق بود، اما پس از آن 'ابوبکر البغدادی' سرکرده داعش انجام عملیات در خارج از قلمرو این دو کشور و سپس ایجاد شاخه های داعش در سراسر جهان را برنامه ریزی کرد.

وی گفت که واحدهای داعش در فرانسه، اروپا، شمال آفریقا، ترکیه و جنوب شرق آسیا در اندونزی، مالزی، فیلیپین، تایلند و دیگر نقاط وجود دارد.

پس از این حملات تروریستی ارزش روپیه واحد پول اندونزی در مقابل دلار حدود یک درصد کاهش یافت و هر دلار در مقابل 13 هزار و 900 روپیه معامله شد.

از سال 2000 میلادی تاکنون چند عملیات گسترده تروریستی در اندونزی شکل گرفته است.
در این سال تروریست ها در آستانه سال نو با حمله به کلیساها 19 نفر را کشتند. بزرگترین حمله سال 2002 میلادی انجام شد و در جزیره بالی براثر انفجار بمب 202 نفر که بیشتر گردشگران خارجی بودند، کشته شدند.
سال 2004 میلادی نیز یک خودروی بمب گذاری انتحاری در خارج از سفارت استرالیا در جاکارتا منفجر شد و یکسال بعد دو بمب در یک بازار شهری از استان 'سولاوسی مرکزی' باعث کشته شدن عده ای شد.
جزیره بالی سال 2005 بار دیگر شاهد سه بمب گذاری انتحاری در نقاط گردشگری و کشته شدن 20 نفر بود.
بعد از یک وقفه چند ساله سال 2009 بار دیگر بمب گذاری های انتحاری در هتل ماریوت و هتل رینز جاکارتا صورت گرفت که جان باعث کشته شدن 7 نفر شد که 6 نفر خارجی بودند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی "ایرنا" ، تاریخ انتشار پنجشنبه 24 دی 1394 ، کد مطلب : 5107407)81920739) : www.Irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین